Gå til innhold

Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har eller som kjenner noen som har borderline og som kan gi konkrete eksempler på ting som en med denne diagnosen sliter med? 

Eksempler på "episoder". 

For å få diagnosen må selvskading eller å være suicidal være involvert? 

 

Anonymkode: 57b57...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha minst 3 av de symptomene som er listet, så du trenger faktisk ikke ha selvskading som symptom. Selv om det er veldig vanlig i den lidelsen. Søk på Wikipedia så ser du listen. 

Veldig vanlig med svart-hvitt tekning, du kommer i konflikt med mange og det er veldig enten eller følelser, hat eller elsk liksom. Kognitiv terapi har mye større effekt enn medisinering på akkurat den personlighetslidelsen. Da lærer du å analysere tankene, identifisere triggere osv.

Anonymkode: 34a8a...f2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har lest mye om det, men syns det er vanskelig å skjønne helt hva det på en måte er.. Hvordan en person vil oppføre seg i situasjoner. 

Anonymkode: 57b57...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir som regel utredet med scid-II. Dog  blir man egentlig utredet for borderline personality disorder, men det er i grunn det samme som emosjonelt ustabil pf. Koden for diagnosen i icd-10 er f60.3 emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, men begrepene borderline og emosjonelt ustabil blir brukt om hverandre. Har opplevd at psykiatere/psykologer har kalt det for "borderline". 

Diagnosekriteriene er da: 

- desperate anstrengelser for å bli forlatt. 

- ustabile mellommenneskelig forhold.

- forstyrrelse i/svingende identitet og/eller selvfølelsen.

- impulsivitet i destruktive områder.

- kronisk suicidalitet og/eller selvmordsforsøk og/eller selvskading. 

- ustabilt humør. Man svinger fort (på timer, eller minutter) i humøret. Man går fra å være lykkelig til å føle at livet er helt forjævlig. Man har altså svært intense og svingende følelser.

- kronisk tomhetsfølelse 

- sinneproblemer 

- dissosiasjon (føler at man lever i en drøm/film etc, eller at man føler at en selv ikke er ekte, eller at man har "ut av kroppen opplevelser". Og/eller paranoide tanker (at folk er ute etter en etc) Man kan også oppleve psykotiske symptomer som vrangforestillinger og hallusinasjoner.

Man må ha minst 5 av disse 9 kriteriene for å få diagnosen. Jeg har denne diagnosen og oppfyller 9 av 9 kriterier, så jeg kan godt fortelle om hvordan disse symptomene oppleves for meg.

Jeg er livredd for å bli forlatt, og kan derfor bli veldig klengete, trygle om at de ikke skal forlate meg eller lignende. Jeg er ekstremt var for avvisning og tolker ofte nøytrale handlinger som avvisning. Negative opplevelser med andre mennesker kan også føre til at jeg hater mennesker jeg er glad, og positive opplevelser kan føre til at jeg elsker alt ved dem. Føles i grunn som en platonisk forelskelse. Jeg har også et veldig ustabilt selvbilde, så jeg kan av og til se på meg selv som tidenes værste menneske, og jeg kan av og til føle meg helt fantastisk og uovervinnelig. Har et intenst og svingende stemningsleie, og kan våkne opp og ha det helt fantastisk, alt føles helt perfekt. En time senere kan jeg føle en intens tristhet og tenke at jeg bare vil dø. Disse intense følelsene føler til impulsitivet. Kan blant annet kjøre for fort, drikke (alt) for mye alkohol (evt andre rusmidler). Denne impulsiviteten gjelder også når det kommer til selvmordsforsøk eller annen selvskadende atferd. Denne suicidaliteten er ikke knyttet til en symptomlidelse, men den er mer personlighetsrelatert, og det er slik jeg reagerer på intense følelser, fordi mine negative følelser er for intense til at jeg klarer å takle dem.

Føler meg også tom omtrent hele tiden, men dette skyldes i hovedsak at jeg ikke egentlig vet hvem jeg er, eller hva jeg vil ha ut av livet. Sinneproblemer betyr at jeg kan bli ekstremt sint av filleting. Dissosiasjon opplever jeg når følelsene blir for ekstreme og hjernen bare "kobler ut". Kan også innbille meg at f.eks naboene er ute etter meg. 

Må bare unnskylde eventuelle skrivefeil eller rare setninger, da jeg sitter i bilen og skriver på mobilen.

Endret av aell
Publiserte for tidlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mest sannsynligvis borderline i mild grad. Oppfyller alle kravene, men diagnosen er ikke satt enda. Nå skrev @aell et veldig godt innlegg over her så skal ikke gjenta alt.

Det som nesten er verst for meg er at jeg har en lattelig stor frykt for å bli forlatt/at noe forferdelig skal skje. Er noen 10 minutter for seint ute til en avtale uten å ha gitt beskjed blir jeg kjemperedd og er overbevist om at personen ligger død i en grøft. Om jeg da ringer personen og han/hun ikke tar telefon får jeg mistanken min "bekreftet". Får jeg derimot tak i personen så er alt greit. Nå skal det legges til at den fornuftige siden av meg har en stor forståelse for at man kan være forsinket, men borderlinebiten i meg overkjører fornuften totalt.

Dette var bare et eksempel. Jeg kunne sikkert kommet med mange fler. De aller fleste anser meg som en fornuftig og oppegående person. Derfor er det ekstra rart når jeg får sånne "episoder" 🙈

 

Anonymkode: 4dbc0...0a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har borderline og det er jævlig

Mitt høyeste ønske hele livet har vært at folk holder kjeft 

Men de blir så ivrige akkurat når jeg vil de skal holde kjeft, på sekundet. Så jeg har lært meg mange ting som dreper ivrighet blant andre. Hvis du vil være ivrig må du faktisk få meg ivrig først. Det er ikke slik at du skal være ivrig mens du ikke takler meg være ivrig  

det er jo som å leke med en jævla baby, 

og ingen takler å leke med en baby tilbake

ikke rart der er så mye dårlig oppdragelse rundt når det er så mange som SUGER på å lese kroppsspråk, og så tror de at de er flinke  

 

GRUSOMT!!!!

jeg skjønner ikke hva som er så bra med dem som gjør at de må bevege seg foran øynene mine, og jeg skulle gjerne likt å få en forklaring 

hva jeg skulle ‘oppnå’ liksom. 

Kan noen forklare?

eller er der slik at de fleste har et desperat behov for å bli sett..?

og så skylder de på andre etterpå for at de selv var grusomt irriterende 

men de er irriterende i flokk, så da er det greit. 

SILLY ME 🙂

Anonymkode: 2fae6...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har borderline og det er jævlig

Mitt høyeste ønske hele livet har vært at folk holder kjeft 

Men de blir så ivrige akkurat når jeg vil de skal holde kjeft, på sekundet. Så jeg har lært meg mange ting som dreper ivrighet blant andre. Hvis du vil være ivrig må du faktisk få meg ivrig først. Det er ikke slik at du skal være ivrig mens du ikke takler meg være ivrig  

det er jo som å leke med en jævla baby, 

og ingen takler å leke med en baby tilbake

ikke rart der er så mye dårlig oppdragelse rundt når det er så mange som SUGER på å lese kroppsspråk, og så tror de at de er flinke  

 

GRUSOMT!!!!

jeg skjønner ikke hva som er så bra med dem som gjør at de må bevege seg foran øynene mine, og jeg skulle gjerne likt å få en forklaring 

hva jeg skulle ‘oppnå’ liksom. 

Kan noen forklare?

eller er der slik at de fleste har et desperat behov for å bli sett..?

og så skylder de på andre etterpå for at de selv var grusomt irriterende 

men de er irriterende i flokk, så da er det greit. 

SILLY ME 🙂

Anonymkode: 2fae6...a5e

Følger ikke denne. 

Anonymkode: 57b57...449

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, aell skrev:

Man blir som regel utredet med scid-II. Dog  blir man egentlig utredet for borderline personality disorder, men det er i grunn det samme som emosjonelt ustabil pf. Koden for diagnosen i icd-10 er f60.3 emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, men begrepene borderline og emosjonelt ustabil blir brukt om hverandre. Har opplevd at psykiatere/psykologer har kalt det for "borderline". 

Diagnosekriteriene er da: 

- desperate anstrengelser for å bli forlatt. 

- ustabile mellommenneskelig forhold.

- forstyrrelse i/svingende identitet og/eller selvfølelsen.

- impulsivitet i destruktive områder.

- kronisk suicidalitet og/eller selvmordsforsøk og/eller selvskading. 

- ustabilt humør. Man svinger fort (på timer, eller minutter) i humøret. Man går fra å være lykkelig til å føle at livet er helt forjævlig. Man har altså svært intense og svingende følelser.

- kronisk tomhetsfølelse 

- sinneproblemer 

- dissosiasjon (føler at man lever i en drøm/film etc, eller at man føler at en selv ikke er ekte, eller at man har "ut av kroppen opplevelser". Og/eller paranoide tanker (at folk er ute etter en etc) Man kan også oppleve psykotiske symptomer som vrangforestillinger og hallusinasjoner.

Man må ha minst 5 av disse 9 kriteriene for å få diagnosen. Jeg har denne diagnosen og oppfyller 9 av 9 kriterier, så jeg kan godt fortelle om hvordan disse symptomene oppleves for meg.

Jeg er livredd for å bli forlatt, og kan derfor bli veldig klengete, trygle om at de ikke skal forlate meg eller lignende. Jeg er ekstremt var for avvisning og tolker ofte nøytrale handlinger som avvisning. Negative opplevelser med andre mennesker kan også føre til at jeg hater mennesker jeg er glad, og positive opplevelser kan føre til at jeg elsker alt ved dem. Føles i grunn som en platonisk forelskelse. Jeg har også et veldig ustabilt selvbilde, så jeg kan av og til se på meg selv som tidenes værste menneske, og jeg kan av og til føle meg helt fantastisk og uovervinnelig. Har et intenst og svingende stemningsleie, og kan våkne opp og ha det helt fantastisk, alt føles helt perfekt. En time senere kan jeg føle en intens tristhet og tenke at jeg bare vil dø. Disse intense følelsene føler til impulsitivet. Kan blant annet kjøre for fort, drikke (alt) for mye alkohol (evt andre rusmidler). Denne impulsiviteten gjelder også når det kommer til selvmordsforsøk eller annen selvskadende atferd. Denne suicidaliteten er ikke knyttet til en symptomlidelse, men den er mer personlighetsrelatert, og det er slik jeg reagerer på intense følelser, fordi mine negative følelser er for intense til at jeg klarer å takle dem.

Føler meg også tom omtrent hele tiden, men dette skyldes i hovedsak at jeg ikke egentlig vet hvem jeg er, eller hva jeg vil ha ut av livet. Sinneproblemer betyr at jeg kan bli ekstremt sint av filleting. Dissosiasjon opplever jeg når følelsene blir for ekstreme og hjernen bare "kobler ut". Kan også innbille meg at f.eks naboene er ute etter meg. 

Må bare unnskylde eventuelle skrivefeil eller rare setninger, da jeg sitter i bilen og skriver på mobilen.

Tusen hjertelig takk for flott utfyllende svar. Dette gjorde det litt lettere å forstå. Høres ikke noe greit ut. Klem til deg. 

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mest sannsynligvis borderline i mild grad. Oppfyller alle kravene, men diagnosen er ikke satt enda. Nå skrev @aell et veldig godt innlegg over her så skal ikke gjenta alt.

Det som nesten er verst for meg er at jeg har en lattelig stor frykt for å bli forlatt/at noe forferdelig skal skje. Er noen 10 minutter for seint ute til en avtale uten å ha gitt beskjed blir jeg kjemperedd og er overbevist om at personen ligger død i en grøft. Om jeg da ringer personen og han/hun ikke tar telefon får jeg mistanken min "bekreftet". Får jeg derimot tak i personen så er alt greit. Nå skal det legges til at den fornuftige siden av meg har en stor forståelse for at man kan være forsinket, men borderlinebiten i meg overkjører fornuften totalt.

Dette var bare et eksempel. Jeg kunne sikkert kommet med mange fler. De aller fleste anser meg som en fornuftig og oppegående person. Derfor er det ekstra rart når jeg får sånne "episoder" 🙈

 

Anonymkode: 4dbc0...0a2

Tusen takk og det samme til deg også. 

Anonymkode: 57b57...449

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har borderline og det er jævlig

Mitt høyeste ønske hele livet har vært at folk holder kjeft 

Men de blir så ivrige akkurat når jeg vil de skal holde kjeft, på sekundet. Så jeg har lært meg mange ting som dreper ivrighet blant andre. Hvis du vil være ivrig må du faktisk få meg ivrig først. Det er ikke slik at du skal være ivrig mens du ikke takler meg være ivrig  

det er jo som å leke med en jævla baby, 

og ingen takler å leke med en baby tilbake

ikke rart der er så mye dårlig oppdragelse rundt når det er så mange som SUGER på å lese kroppsspråk, og så tror de at de er flinke  

 

GRUSOMT!!!!

jeg skjønner ikke hva som er så bra med dem som gjør at de må bevege seg foran øynene mine, og jeg skulle gjerne likt å få en forklaring 

hva jeg skulle ‘oppnå’ liksom. 

Kan noen forklare?

eller er der slik at de fleste har et desperat behov for å bli sett..?

og så skylder de på andre etterpå for at de selv var grusomt irriterende 

men de er irriterende i flokk, så da er det greit. 

SILLY ME 🙂

Anonymkode: 2fae6...a5e

Tviler på at det har noe med borderline å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen hjertelig takk for flott utfyllende svar. Dette gjorde det litt lettere å forstå. Høres ikke noe greit ut. Klem til deg. 

Tusen takk og det samme til deg også. 

Anonymkode: 57b57...449

Jeg vil bare legge til at alle med bordeline er like forskjellige som alle andre og at det som gjelder for meg ikke trenger å stemme for andre :) 

Anonymkode: 4dbc0...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere venninner med denne diagnosen, og de verste episodene deres er bare et ROP etter oppmerksomhet fra andre. Utrolig provoserende, de har begge mistet mange venner pga de er så oppmerksomhets syke og "lurer" oss til å tro at ting er galt osv! De har begge fått hjelp, men har ikke mange venner igjen. Syntes dog synd på hun ene, hun har sliti mye, men hun har vært totalt selvutslettende . 

Anonymkode: 5f293...e26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dette kunne beskrive en person med lidelesen? 

Deprimert det ene øyeblikket og alt i orden igjen det neste. Vanskelig å forholde seg til da det er mye opp og ned.

Slår opp med kjæresten, veldig "dramatiske"  krangler for små ting. Blir sammen igjen. Kjæresten er en dritt, men timer etterpå er han fantastisk og alt er i orden igjen. 

Krever mye oppmerksomhet, gjør rare ting for å få den. Gjerne ting som gjør at folk reagerer på oppførselen. Deler ting som  er litt for private. 

Paranoid, tror kjæresten er utro, veldig sjalu, men flørter gjerne med andre selv. 

Er deprimert og veldig redd for å bli forlatt. 

Impulsiv, men ikke problemer med alkohol/narkotika/selvskading eller lignende. Men alltid vært impulsiv. Skal på tur i skogen, men ender opp på fest i sverige i stedet. 

Impulsiv med tanke på penger. Ingen sparing, ingen forståelse for økonomi, men heller ingen gjeld eller forbrukslån. 

Tidvis liten selvinnsikt. 

Veldig dårlig selvbilde. 

Har tidligere hatt mange sexpartnere. Søker mye seksuell oppmerksomhet på sosiale medier og ellers. Trenger mye bekreftelser.

 

 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 57b57...449

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil dette kunne beskrive en person med lidelesen? 

Deprimert det ene øyeblikket og alt i orden igjen det neste. Vanskelig å forholde seg til da det er mye opp og ned.

Slår opp med kjæresten, veldig "dramatiske"  krangler for små ting. Blir sammen igjen. Kjæresten er en dritt, men timer etterpå er han fantastisk og alt er i orden igjen. 

Krever mye oppmerksomhet, gjør rare ting for å få den. Gjerne ting som gjør at folk reagerer på oppførselen. Deler ting som  er litt for private. 

Paranoid, tror kjæresten er utro, veldig sjalu, men flørter gjerne med andre selv. 

Er deprimert og veldig redd for å bli forlatt. 

Impulsiv, men ikke problemer med alkohol/narkotika/selvskading eller lignende. Men alltid vært impulsiv. Skal på tur i skogen, men ender opp på fest i sverige i stedet. 

Impulsiv med tanke på penger. Ingen sparing, ingen forståelse for økonomi, men heller ingen gjeld eller forbrukslån. 

Tidvis liten selvinnsikt. 

Veldig dårlig selvbilde. 

Har tidligere hatt mange sexpartnere. Søker mye seksuell oppmerksomhet på sosiale medier og ellers. Trenger mye bekreftelser.

Anonymkode: 57b57...449

Kanskje, kanskje en annen psykisk lidelse, kanskje bare umoden, uansvarlig og litt irriterende.  

Anonymkode: e9999...f85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje, kanskje en annen psykisk lidelse, kanskje bare umoden, uansvarlig og litt irriterende.  

Anonymkode: e9999...f85

Vedkommede er ikke 14 år, men i 30 årene. 

Anonymkode: 57b57...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil dette kunne beskrive en person med lidelesen? 

Deprimert det ene øyeblikket og alt i orden igjen det neste. Vanskelig å forholde seg til da det er mye opp og ned.

Slår opp med kjæresten, veldig "dramatiske"  krangler for små ting. Blir sammen igjen. Kjæresten er en dritt, men timer etterpå er han fantastisk og alt er i orden igjen. 

Krever mye oppmerksomhet, gjør rare ting for å få den. Gjerne ting som gjør at folk reagerer på oppførselen. Deler ting som  er litt for private. 

Paranoid, tror kjæresten er utro, veldig sjalu, men flørter gjerne med andre selv. 

Er deprimert og veldig redd for å bli forlatt. 

Impulsiv, men ikke problemer med alkohol/narkotika/selvskading eller lignende. Men alltid vært impulsiv. Skal på tur i skogen, men ender opp på fest i sverige i stedet. 

Impulsiv med tanke på penger. Ingen sparing, ingen forståelse for økonomi, men heller ingen gjeld eller forbrukslån. 

Tidvis liten selvinnsikt. 

Veldig dårlig selvbilde. 

Har tidligere hatt mange sexpartnere. Søker mye seksuell oppmerksomhet på sosiale medier og ellers. Trenger mye bekreftelser.

 

 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 57b57...449

Ja, det du beskriver høres litt ut som borderline. Men det kan godt være "bare" trekk fra borderline også, da har man gjerne ikke alle symptomene og man fungerer bedre i hverdagen. Det kan forsåvidt også være en annen lidelse. Det er vanskelig for noen på KG å vurdere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har flere venninner med denne diagnosen, og de verste episodene deres er bare et ROP etter oppmerksomhet fra andre. Utrolig provoserende, de har begge mistet mange venner pga de er så oppmerksomhets syke og "lurer" oss til å tro at ting er galt osv! De har begge fått hjelp, men har ikke mange venner igjen. Syntes dog synd på hun ene, hun har sliti mye, men hun har vært totalt selvutslettende . 

Anonymkode: 5f293...e26

«Et ROP etter oppmerksomhet»... Jeg har Borderline, og kan fortelle deg at det utenforstående ser er bare en brøkdel av det som skjer i hodet på den som har Borderline. Det er ikke sånn at vi faktisk prøver å være jævlige med folk, det bare kommer ut feil av og til, og kan virke desperat/hysterisk osv. Jeg skulle ønske folk kunne forstå det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Colorama skrev:

«Et ROP etter oppmerksomhet»... Jeg har Borderline, og kan fortelle deg at det utenforstående ser er bare en brøkdel av det som skjer i hodet på den som har Borderline. Det er ikke sånn at vi faktisk prøver å være jævlige med folk, det bare kommer ut feil av og til, og kan virke desperat/hysterisk osv. Jeg skulle ønske folk kunne forstå det 🙂

Signerer denne. Vi med borderline har ofte et fattig språk for følelser, som i tillegg er veldig intense. Da kommer det gjerne feil ut, og det fører til at vi kan virke desperate og/eller noe manipulerende. Det er ikke tilfellet. Oppmerksomhet fra andre er ikke noe jeg søker. Jeg foretrekker å fremstå som at jeg har det bra, og tilnærmet alle tror at jeg er helt frisk, da det kun er tre mennesker som vet at jeg har borderline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Borderline. En kort oppsummering for min del:

Jeg lager en stor greie av små ting som er galt, starter å krangle for ingenting, virker overfølsom og dramatisk for folk rundt meg. Jeg er livredd for å bli forlatt, og tror folk vil gjøre det daglig. Jeg har veldig varierende selvbilde: fra kjempefornøyd med meg selv til bånn i bøtta på én dag. Humøret mitt kan gå fra kjempeglad til illsint på fem minutter. Jeg er paranoid uten grunn, tror kjæresten min er utro, og tror at folk konspirerer mot meg, bruker meg osv. Jeg har skadet meg selv i mange år og har bulimi. Jeg er/har vært impulsiv: jeg har ruset meg mye, vært impulsiv med penger, også har jeg hatt mange sexpartnere (mange av dem uten at jeg ønsket det selv). Jeg er irrasjonell, klarer ikke å tenke logisk når jeg har en dårlig dag/er i en episode. Osv.

Et eksempel på en episode kan være at kjæresten min er ute og drikker, og ikke svarer på en melding i løpet av ti min. Det bygger seg opp ettersom minuttene går. «Hva gjør han?», «prater han om meg med de andre?», «har han møtt noen andre?», «har han ligget med noen andre?», «vil han egentlig ikke være sammen med meg?», «jeg hater meg selv», «jeg får ikke til noe», «ingen liker meg». Og da går jeg vanligvis løs på meg selv ved enten å skade meg selv, kaste opp eller ruse meg. Når han først svarer er jeg mutt eller kjempesint, uten at han forstår hvorfor, og jeg innser igjen at jeg har overtenkt og kunne unngått situasjonen om jeg bare kunne klart å tenke rasjonelt.

Jeg håper dette gir deg litt klarhet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har borderline og det er jævlig

Mitt høyeste ønske hele livet har vært at folk holder kjeft 

Men de blir så ivrige akkurat når jeg vil de skal holde kjeft, på sekundet. Så jeg har lært meg mange ting som dreper ivrighet blant andre. Hvis du vil være ivrig må du faktisk få meg ivrig først. Det er ikke slik at du skal være ivrig mens du ikke takler meg være ivrig  

det er jo som å leke med en jævla baby, 

og ingen takler å leke med en baby tilbake

ikke rart der er så mye dårlig oppdragelse rundt når det er så mange som SUGER på å lese kroppsspråk, og så tror de at de er flinke  

 

GRUSOMT!!!!

jeg skjønner ikke hva som er så bra med dem som gjør at de må bevege seg foran øynene mine, og jeg skulle gjerne likt å få en forklaring 

hva jeg skulle ‘oppnå’ liksom. 

Kan noen forklare?

eller er der slik at de fleste har et desperat behov for å bli sett..?

og så skylder de på andre etterpå for at de selv var grusomt irriterende 

men de er irriterende i flokk, så da er det greit. 

SILLY ME 🙂

Anonymkode: 2fae6...a5e

Kan det tenkes du har paranoide tanker? Hvorfor skal folk holde kjeft bare når det passer deg? Hva skjer med deg hvis de ikke holder kjeft? Håper du går til terapi- for dette hørtes slitsomt ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jo... jeg har en god venninne med denne lidelsen. Kan kun fortelle ut fra mitt ståsted. Hun har hatt mange sexpartnere, vanskelig med å binde dype forhold, har en svart-hvitt tankegang- lite nyansert og vil helst ikke se andres ståsted, impulsiv, slumser veldig med penger, svinger mye i humør og kan bli virkelig rasende. Hun er min venninne uansett diagnose og hun har gått i terapi i mange mange år. Dette hjelper og det blir lettere for henne og oss rundt når hun er klar over problemer som spesielt går utover andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...