Gå til innhold

Har ikke penger til mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, da legger du tre hundrelapper i måneden til slikt.

Pyskolog og lege går under frikortordningen og koster litt over totusen totalt før resten dekkes. Medisiner man har behov for kan som regel gis på blå resept.

Mange som mottar sosialhjelp har faktisk mer til overs enn de som mottar AAP.

Anonymkode: 04ad6...5bc

Hvordan vet du dette? Du snakket av erfaring? Hvorfor et du i denne tråden egentlig og kommer med sparetips? Det du maser om er helt på jordet. Dette er snakk om å ikke ha nok penger til mat en gang, tror du ikke de fleste "sparer" eller retter sagt lar være å kjøpe ting?  Du får gå litt i de skoa sjøl før du belærer, ser jo hva du er ute etter og du fremstår bare ond, på grensen til veldig flaut! Du har jo ikke forstått hva diskusjonen går ut på, så jeg tror du er litt dum rett og slett. 

Anonymkode: 5847c...357

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, æøå* skrev:

Hvorfor har vi ikke borgerlønn? Eller iallefall en garanti for at mennesker ikke skal lide noen nød økonomisk?

Er det rart vi har store forskjeller mellom fattig og rik i Norge? Vi har en regjering som sørger for nettopp det; økte forskjeller. Hvis vi bare får styrtet de kapitalistiske svina som styrer landet vårt, blir det nok litt bedre.

Men ikke mye. For Arbeiderpartiet er heller ikke radikale nok til å gjøre noen store endringer.

 

Borgerlønn som er til å leve av, burde vært innført for lengst. Samtidig burde det være forbudt å motta mer i lønn/ fortjeneste enn borgerlønn x 2. Dette kunne gitt effektiv utjamning mellom fattig og rik.

Anonymkode: 3abb1...1ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Borgerlønn som er til å leve av, burde vært innført for lengst. Samtidig burde det være forbudt å motta mer i lønn/ fortjeneste enn borgerlønn x 2. Dette kunne gitt effektiv utjamning mellom fattig og rik.

Anonymkode: 3abb1...1ec

Helt enig. De hadde spart uttolig mye på gi 150 000 året til alle over 20 år. Trenger du mer penger ja så jobb! Tjener du over 500 000 så utgår borgerlønnen. Blir du syk ja så må du fint leve på 150 000.

Anonymkode: 9132d...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. De hadde spart uttolig mye på gi 150 000 året til alle over 20 år. Trenger du mer penger ja så jobb! Tjener du over 500 000 så utgår borgerlønnen. Blir du syk ja så må du fint leve på 150 000.

Anonymkode: 9132d...4c9

Men hvordan skal man i dagens samfunn klare å leve på 150 000? Hva om man er enslig mor, hvordan skal det gå? Må man betale skatt av de 150 000?

Anonymkode: 9807c...0b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Drakan skrev:

Eller om du skal til en nevrolog (2000 kr eller mer per time) 😱
Selv når du søker penger for å dekke det får du bare 500 kr liksom, og har da normalt ikke penger til mat resten av måneden. 
 

 

11 timer siden, Drakan skrev:

Nevrolog dekkes ikke av frikort, var mye innom nevrolog når jeg var på sosial. Fant ut jeg hadde migrene. 😕 
Orker ikke nevrolog timer, koster 800 kr uten undersøkelse og går fort til 2000 om du er litt over timen, så er ikke mye hos nevrolog den dag i dag. 

Vet ikke om du er alvorlig eller bare spiller dum, men avtalespesialister/konsultasjoner i spesialisthelsetjenesten har en egenandel på 345 kr + evt materiell, og det går på frikort jo.  At du velger på bruke 2000 på å gå privat kan du ikke klage over.

 

10 timer siden, tussi84 skrev:

Problemet i dette landet er et at pengene er fordelt feil. Det har blitt gi mer til de rike og ta fra de fattige. De rike trenger ikke mer, det er de fattige som gjør. En grei løsning hadde vært at ingen skulle feks få utbetalt mer enn 500000 kr netto i året. Alt over det måtte du betalt i skatt. 

En annen ting er at vi har jo råd til å ta i mot tusenvis av asylsøkere hvert eneste år. Og vi har også råd til å sende milliarder av u hjelp avgårde til en rekke land hvert år. 

Tenk hvor stor nytte de pengene kunne vært brukt til her isteden. Norge har råd til å betale 19000 kr de til enhver ufør person de egentlig... Om pengene hadde vært prioritert anderledes. 

I tillegg kunne man gjort mye annet som å forbedre jernbane, kollektivt, sykehjem, kriminal omsorg osv.. istedenfor å sende masse penger ut av landet..

 

Hvis de fattige vil ha mer så får de jobbe for å få mer da, slik alle vi andre må. Skulle ingen fått utbetalt over 500 000 så hadde ikke samfunnet gått rundt, da det eneste insentivet folk har for å ta ekstravkter f.eks i helsevesenet er å tjene mer penger. Ingen penger, ingen folk og lengre køer. Men du som er ufør trenger sikkert ikke helsehjelp, så grei for deg. 

Og det er klart folk som flykter fra tortur og forfølgelse skal nektes tilgang til riket så du kan få mer penger til ferie og nye klær. Helt klart ingen behov for å gi folk rent vann andre steder i verden heller, du har jo ikke råd til vin en gang. Hører du selv hvor latterlig du er? Og du, dersom alle uføre skulle fått 19 000 i mnd, hordan har du da tenkt at folk skal motivere seg til å jobbe? 19 000 er mer enn en del i lavtlønnsyrker har, hvor er tråd på tråd der de klager over for liten inntekt? Vær glad du bor i et land som gir penger til de som ikke jobber, fremfor å syte over at du får for lite. Vil du ha mer så må du tjene de selv. Vær glad du ikke bor et sted uten rent vann, der du blir truet av krig og konflikt. Da kunne du med forbuselse tenkt på at det sitter en borskjemt hvit kjerring i et trygt land og skriker "meeeeer til meg, meeeer!" og er misfornøyd til tross for penger fra staten, tilnærmet gratis helsetilbud og trygghet, og ikke unner stakkaren som har det værre noe som helst. Nei, å marinere i sin egen selvmedlidenhet er så klart det beste, du er nok av typen som aldri hadde blitt fornøyd. (Folk som ikke unner flytninger noe skulle faktisk ikke fått noe selv heller, det er de verste)

Anonymkode: d4a41...965

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Vet ikke om du er alvorlig eller bare spiller dum, men avtalespesialister/konsultasjoner i spesialisthelsetjenesten har en egenandel på 345 kr + evt materiell, og det går på frikort jo.  At du velger på bruke 2000 på å gå privat kan du ikke klage over.

 

Hvis de fattige vil ha mer så får de jobbe for å få mer da, slik alle vi andre må. Skulle ingen fått utbetalt over 500 000 så hadde ikke samfunnet gått rundt, da det eneste insentivet folk har for å ta ekstravkter f.eks i helsevesenet er å tjene mer penger. Ingen penger, ingen folk og lengre køer. Men du som er ufør trenger sikkert ikke helsehjelp, så grei for deg. 

Og det er klart folk som flykter fra tortur og forfølgelse skal nektes tilgang til riket så du kan få mer penger til ferie og nye klær. Helt klart ingen behov for å gi folk rent vann andre steder i verden heller, du har jo ikke råd til vin en gang. Hører du selv hvor latterlig du er? Og du, dersom alle uføre skulle fått 19 000 i mnd, hordan har du da tenkt at folk skal motivere seg til å jobbe? 19 000 er mer enn en del i lavtlønnsyrker har, hvor er tråd på tråd der de klager over for liten inntekt? Vær glad du bor i et land som gir penger til de som ikke jobber, fremfor å syte over at du får for lite. Vil du ha mer så må du tjene de selv. Vær glad du ikke bor et sted uten rent vann, der du blir truet av krig og konflikt. Da kunne du med forbuselse tenkt på at det sitter en borskjemt hvit kjerring i et trygt land og skriker "meeeeer til meg, meeeer!" og er misfornøyd til tross for penger fra staten, tilnærmet gratis helsetilbud og trygghet, og ikke unner stakkaren som har det værre noe som helst. Nei, å marinere i sin egen selvmedlidenhet er så klart det beste, du er nok av typen som aldri hadde blitt fornøyd. (Folk som ikke unner flytninger noe skulle faktisk ikke fått noe selv heller, det er de verste)

Anonymkode: d4a41...965

Du er heldig. Du kan alltid skaffe deg mer inntekt om du trenger. Den som evt tjener 19000 i mnd kan også skaffe seg Annen jobb med bedre inntekt. Og det er ytterst sjeldent at noen tjener så lite som 19000 i dag i en fulltidsstilling. Butikk jobber og vaske jobber ligger på 21 til 24000 utbetalt..  

Om du blir syk og til slutt ufør så blir du straffet for det resten av livet. Du kan ikke noe for at du ble syk. Mange uføre har ikke en restarbeidsevne i det hele tatt. De har ikke mulighet til å skaffe seg mer inntekt fordi de er rett og slett for syke. De må leve på samme summen mnd etter mnd, og må fortsatt betale like mye utgifter som en som er frisk og i jobb. Husleie og mat koster det samme. Helsetjenester koster det samme. Og ja har du en liten rest arbeidsevne men er ustabil så vil ingen arbeidsgivere ansette deg.

Ja.. Jeg setter våre egne først før hele verden fordi det finnes ting i Norge som ikke er bra også.  Det trengs blandt annet bedre tilbud for de eldre, bedre tilbud av kollektivt, og mye oppgradering på vei og Bane. I tillegg så finnes det folk her i landet som ikke kan spise seg mett, og barne fam som ikke har råd til feks å feire 17 mai. 

Det tas fra de fattige og det gis til de rike. Det er de fattige som trenger pengene.. ikke de rike. Vær glad for at du er frisk til å jobbe. Du vet aldri om evt en sykdom rammer deg som gjør at du mister alt av arbeidsevne. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Buhu. Jeg hadde 10 000 i måneden i åtte år. Jeg er bare glad jeg ikke er enikke av dem som gråter av å ikke få spist kjltt eller fisk annenhver dag. Hvordan skal de folkene klare seg gjennom vanskelige situasjoner?

Anonymkode: 95f84...22a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Vet ikke om du er alvorlig eller bare spiller dum, men avtalespesialister/konsultasjoner i spesialisthelsetjenesten har en egenandel på 345 kr + evt materiell, og det går på frikort jo.  At du velger på bruke 2000 på å gå privat kan du ikke klage over.

 

Hvis de fattige vil ha mer så får de jobbe for å få mer da, slik alle vi andre må. Skulle ingen fått utbetalt over 500 000 så hadde ikke samfunnet gått rundt, da det eneste insentivet folk har for å ta ekstravkter f.eks i helsevesenet er å tjene mer penger. Ingen penger, ingen folk og lengre køer. Men du som er ufør trenger sikkert ikke helsehjelp, så grei for deg. 

Og det er klart folk som flykter fra tortur og forfølgelse skal nektes tilgang til riket så du kan få mer penger til ferie og nye klær. Helt klart ingen behov for å gi folk rent vann andre steder i verden heller, du har jo ikke råd til vin en gang. Hører du selv hvor latterlig du er? Og du, dersom alle uføre skulle fått 19 000 i mnd, hordan har du da tenkt at folk skal motivere seg til å jobbe? 19 000 er mer enn en del i lavtlønnsyrker har, hvor er tråd på tråd der de klager over for liten inntekt? Vær glad du bor i et land som gir penger til de som ikke jobber, fremfor å syte over at du får for lite. Vil du ha mer så må du tjene de selv. Vær glad du ikke bor et sted uten rent vann, der du blir truet av krig og konflikt. Da kunne du med forbuselse tenkt på at det sitter en borskjemt hvit kjerring i et trygt land og skriker "meeeeer til meg, meeeer!" og er misfornøyd til tross for penger fra staten, tilnærmet gratis helsetilbud og trygghet, og ikke unner stakkaren som har det værre noe som helst. Nei, å marinere i sin egen selvmedlidenhet er så klart det beste, du er nok av typen som aldri hadde blitt fornøyd. (Folk som ikke unner flytninger noe skulle faktisk ikke fått noe selv heller, det er de verste)

Anonymkode: d4a41...965

En annen ting jeg glemte å nevne det er at det handler ikke om å kunne ha råd til å dra på ferie eller kjøpe nye klær hele tiden. Det alt handler om å ha nok penger til alt som er nødvendig for å kunne overleve. Ja det er et primær behov å gå til tannlege, og feks reparere tenna. Ja det å kjøpe nye sko, eller nye klær av og til fordi det du har blir ødelagt, eller utgått er også et primær behov. Det er like mye primær behov som det å kunne spise seg mett og ikke sulte. 

Det å være sosial er også et primær behov de fleste mennesker har i varierende grad. Ikke at man trenger flere tusen i mnd til sosiale ting, men det å bare komme seg ut blandt folk gjør noe med psyken hos mennesker. Mennesker som har vært utsatt for ufrivillig isolasjon blandt annet Fordi de aldri har råd til noe ekstra ender fort opp deprimert, eller mer deprimert enn de allerede er fra før. 

Og når det kommer til feks barnefam da som ikke har råd til å sende barnet i bursdager fordi de ikke har råd til å gi noen gave så blir det helt feil. Barnet blir ekskludert og enda verre er det om ikke barnet får delta på fritidsaktiviteter Fordi det ikke er råd til det. Ja det finnes barn som oppvokser i slike omgivelser i Norge. De får ikke feire bursdag, gå i bursdag, delta på fritidsaktiviteter, gå på kino, badeland, lekeland etc. Alt er nok ikke nødvendig, men det at barnet blir ekskludert pga dårlig økonomi hos foreldrene, sørger også for at det blir et klasse skille allerede der.

Du snakker så varmt om innvandre. At vi burde ta i mot flere og sende masse u hjelp avgårde. Vi har allerede tatt imot så mange her i landet at Norge sliter med å integrere alle. Det er ikke nok jobber til verken de eller etniske norske, og da mener du vi virkelig skal ta i mot flere? I tillegg finnes det mange asylsøkere i Norge som har fått avslag, som myndighetene ikke aner hvor befinner seg. Når en del av skolene i Oslo har over 90 prosent består av elever fra Asia eller Afrika, så sier det seg selv at de ikke blir integrert fordi det kun er deres eget folkeslag og kultur rundt dem. 

Først  må vi fikse de problemene som er i Norge. Uansett om det gjelder innvandring og integrering politikk, eldreomsorg eller fattigdom. Ved å ta i mot flere innvandrere jo større problem blir integreringen. Vi er pliktig til ta i mot x antall flyktninger hvert år pga Fn, men la oss holde det der fram til integreringen fungerer i Norge. Fordi slik som det er nå kan ikke fortsette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns denne var spesiell: «sosialhjelpsmottakere har ikke råd til en ukes ferie i året, ifølge tallene fra SSB.»

sosialstønad skal vel egentlig være en midlertidig stønad, og da må man vel si det er greit å ikke reise bort ett år eller to hvis man er så uheldig at man må gå der så lenge?.. det er vel avhengig av hvor man bor, men syns jeg leste at man skal ha igjen ca 8.000kr i måneden til livsopphold etter faste utgifter er betalt. (For de som har gått lenge på sosialen) dette syns jeg er veldig mye, og mer enn hva de fleste på både AAP og uføretrygd har 😅

Anonymkode: 27b23...7aa

Det stemmer ikke. Sosialhjelp de fleste steder er husleie + i underkant av 6000 pr. måned. Så hvor du har fått de 8000 fra, skjønner jeg ikke. 

Anonymkode: db545...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Borgerlønn som er til å leve av, burde vært innført for lengst. Samtidig burde det være forbudt å motta mer i lønn/ fortjeneste enn borgerlønn x 2. Dette kunne gitt effektiv utjamning mellom fattig og rik.

Anonymkode: 3abb1...1ec

Så da tenker du deg sikkert (selvfølgelig) at borgerlønnen til en som bor i en stor by skal være betydelig høyere enn til en som lever på landsbygda? Det er rimelig stor forskjell på boligprisene i Oslo og på bygda. 

Anonymkode: db545...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Vet ikke om du er alvorlig eller bare spiller dum, men avtalespesialister/konsultasjoner i spesialisthelsetjenesten har en egenandel på 345 kr + evt materiell, og det går på frikort jo.  At du velger på bruke 2000 på å gå privat kan du ikke klage over.

Anonymkode: d4a41...965

Legen min sendte meg til nevrologen til 2000 per time (hadde kostet meg 4000, men takk og lov at de faen meg klarte å surre bort timen min i over en time så jeg fikk halvert prisen den timen). -_-
Jeg viste ikke at det var så jævlig dyrt, og etter det har jeg prøvd å gå for rimelige eller bedt om henvisning til frikort nevrologer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Sosialhjelp de fleste steder er husleie + i underkant av 6000 pr. måned. Så hvor du har fått de 8000 fra, skjønner jeg ikke. 

Anonymkode: db545...9a1

Vedkommende som skrev det har nok heller sett på gjeldsordningsatsene. De er på ca 8000 kr i livsopphold for enslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Buhu. Jeg hadde 10 000 i måneden i åtte år. Jeg er bare glad jeg ikke er enikke av dem som gråter av å ikke få spist kjltt eller fisk annenhver dag. Hvordan skal de folkene klare seg gjennom vanskelige situasjoner?

Anonymkode: 95f84...22a

Det virker som om psyken din har fått en hard knekk, da, når du er så kald mot mennesker i en vansklelig situasjon. Du sier "buhu" men det er tydelig at opplevelsen har preget deg

Anonymkode: 9464a...34d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 hours ago, AnonymBruker said:

Her er et eksempel på hvordan noen blir behandlet av nav. Rett og slett plaging av folk.

http://xx-mirror.blogspot.com/2018/07/mer-fra-norge_13.html

Anonymkode: 61637...961

HJar du fulgt med de siste årene? Jeg kom på han tidligere i dag faktisk og måtte inn og forsøke å oppdatere meg men det var ikke noe nytt slik jeg kunne få med meg. Sist jeg var inne var da han flyttet tilbake til Norge, to år siden kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Macaroni said:

HJar du fulgt med de siste årene? Jeg kom på han tidligere i dag faktisk og måtte inn og forsøke å oppdatere meg men det var ikke noe nytt slik jeg kunne få med meg. Sist jeg var inne var da han flyttet tilbake til Norge, to år siden kanskje?

Baronen blir tulla med av alle. Han arvet 200.000 kr, dro til England for å åpne Postgodt igjen, ble dømt til samfunnstjeneste og bot, hadde brukt opp alle pengene og ble tunget til å dra pengelens tilbake til Norge igjen. Etterpå har han blitt hundset med av både NAV Bærum og NAV Trondheim. 

Anonymkode: 61637...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser jeg har kommet inn på livsoppholdssatser for de med gjelds ordning, da var det visst over 8500 😅 ellers var det ca 6000. Jeg mener likevel det er mye når det er etter faste utgifter. Da syns jeg heller de skal fokusere på å luke bort de som ikke hører hjemme på sosialstønad, fremfor å øke satsene. Tenker da på de som feks skulle hatt dagpenger eller aap istedenfor. Som sagt, sosialstønad skal være en midlertidig løsning og det burde heller ikke være for «lukrativt». 

Anonymkode: 27b23...7aa

For øvrig følger ikke alltid NAV de statlige anbefalninger, så nylig en del som fikk utbetalt 5000kr totalt, før faste utgifter. Prøv å betale alt, inkludert leie, strøm og mat med den summen og se hvor langt du kommer før du må stå i kø for matposeutlevering. 

Anonymkode: 60cb9...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, tussi84 skrev:

Problemet i dette landet er et at pengene er fordelt feil. Det har blitt gi mer til de rike og ta fra de fattige. De rike trenger ikke mer, det er de fattige som gjør. En grei løsning hadde vært at ingen skulle feks få utbetalt mer enn 500000 kr netto i året. Alt over det måtte du betalt i skatt. 

En annen ting er at vi har jo råd til å ta i mot tusenvis av asylsøkere hvert eneste år. Og vi har også råd til å sende milliarder av u hjelp avgårde til en rekke land hvert år. 

 Tenk hvor stor nytte de pengene kunne vært brukt til her isteden. Norge har råd til å betale 19000 kr de til enhver ufør person de egentlig... Om pengene hadde vært prioritert anderledes. 

 I tillegg kunne man gjort mye annet som å forbedre jernbane, kollektivt, sykehjem, kriminal omsorg osv.. istedenfor å sende masse penger ut av landet..

  

 

Verste jeg har lest på en stund. For det første, ideen om en maksgrense på lønn er bare for dum, og det orker jeg ikke gå inn på en gang. 

Også HATER jeg tanken om "hvorfor sende penger ut av landet" og "hvorfor ikke hjelpe våre egne først".. For det første, hvor egoistisk og trangsynt er det mulig å være? Mennesker er mennesker, men du har det sannsynligvis 100 ganger bedre enn mange av de som mottar hjelp fra Norge. Skjønner ikke hvordan man blir så egoistisk i tankegangen. Ikke skal folk få lønn etter hardt arbeid, ei heller skal man hjelpe andre i verden. Nei, alle pengene skal gå til sosialen, det skaper jo et bærekraftig samfunn 🙄

Og ingen penger GIS til de rike! Rike mennesker skatter masse penger, og flere av de rikeste står bak mange av landets arbeidsplasser. Skjønner ikke greia med riking-hatet, når de faktisk kun gjør samfunnet godt. 

Forstår det er frustrerende å ikke føle at pengene strekker til, jeg er student og lever for 7500 kr i måneden, men man må nesten prøve å se et større bilde noen ganger. Ideelt sett så hadde jo alle i hele verden hatt nok penger til laks hver dag, men nå er det dessverre ikke slik.

Anonymkode: 84f91...91e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Verste jeg har lest på en stund. For det første, ideen om en maksgrense på lønn er bare for dum, og det orker jeg ikke gå inn på en gang. 

Også HATER jeg tanken om "hvorfor sende penger ut av landet" og "hvorfor ikke hjelpe våre egne først".. For det første, hvor egoistisk og trangsynt er det mulig å være? Mennesker er mennesker, men du har det sannsynligvis 100 ganger bedre enn mange av de som mottar hjelp fra Norge. Skjønner ikke hvordan man blir så egoistisk i tankegangen. Ikke skal folk få lønn etter hardt arbeid, ei heller skal man hjelpe andre i verden. Nei, alle pengene skal gå til sosialen, det skaper jo et bærekraftig samfunn 🙄

Og ingen penger GIS til de rike! Rike mennesker skatter masse penger, og flere av de rikeste står bak mange av landets arbeidsplasser. Skjønner ikke greia med riking-hatet, når de faktisk kun gjør samfunnet godt. 

Forstår det er frustrerende å ikke føle at pengene strekker til, jeg er student og lever for 7500 kr i måneden, men man må nesten prøve å se et større bilde noen ganger. Ideelt sett så hadde jo alle i hele verden hatt nok penger til laks hver dag, men nå er det dessverre ikke slik.

Anonymkode: 84f91...91e

Har aldri sagt noe om at folk ikke skal få lønn. Men det er store klasseforskjell blitt i Norge Fordi regjeringen tar feks å kutter ut tilbud til fattige, mens de rike får mer. Det er de fattige som trenger mer, ikke de rike i dette landet. 

Hadde jeg vært egoistisk hadde jeg forsåvidt bare tenkt på meg selv, men jeg tenker på andre mennesker som sliter i dette landet. Som må telle hver eneste krone. Jeg tenker på de som ikke har penger til tannlege. Jeg tenker på de som står i lange køer på sykehus for å få en viktig operasjon. Jeg tenker på de barna som ikke har mulighet til å gå i bursdag fordi de ikke har råd feks. Jeg tenker på de eldre som må bo på et kott på sykehjem fordi det ikke er plass. Jo da.. slike ting skjer. Synes du det er riktig på bekostning av alle pengene vi sender i hjelp hvert år? 

Ikke jeg. Og jeg synes ikke det er noe egoistisk å tenke på de som trenger hjelp i dette landet. Det handler om å ha et verdig liv. 

Over 10 prosent av Norges befolkning regnes som fattige. De fleste i den kategorien er enslige forsørgere, innvandrer familier, uføre, og sosial hjelp mottagere. Mange av de har ikke råd til primære behov som tannlege, sko og klær. De kan ikke gi barna sine ordentlig mat hver dag. 

Du burde respektere at andre har andre synspunkter enn deg, uten å kalle de dumme og egoistiske. Da diskuterer du ikke bare sak men også person noe som ikke har noe i en debatt å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...