Gå til innhold

Har ikke penger til mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Legger du av en hundrelapp i måneden har du god råd til årlig tannlegesjekk i tillegg til for eksempel en fylling.

Anonymkode: 04ad6...5bc

Ikke om du har nevrolog, psykolog, legetimer og medisiner 😱
Ikke på sosialen i alle fall. På aap er det heldigvis mulig å lege av litt i blant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Syns denne var spesiell: «sosialhjelpsmottakere har ikke råd til en ukes ferie i året, ifølge tallene fra SSB.»

sosialstønad skal vel egentlig være en midlertidig stønad, og da må man vel si det er greit å ikke reise bort ett år eller to hvis man er så uheldig at man må gå der så lenge?.. det er vel avhengig av hvor man bor, men syns jeg leste at man skal ha igjen ca 8.000kr i måneden til livsopphold etter faste utgifter er betalt. (For de som har gått lenge på sosialen) dette syns jeg er veldig mye, og mer enn hva de fleste på både AAP og uføretrygd har 😅

Anonymkode: 27b23...7aa

Du vet kanskje ikke at svært mange av de som mottar sosialhjelp over lengre tid egentlig er syke og at mange ender med sosialhjelp i mange år før de kommer noen vei i systemet?

Anonymkode: 04ad6...5bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør snakke med veganerne på KG. Verken kjøtt eller fisk er normalt for mennesker visstnok.

Anonymkode: 9e5f7...9d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor får de ikke aap og trygd hvis de er det?

Anonymkode: aa9f9...e99

Mange grunner til det. Noen har ikke diagnoser nav godkjenner, mange har store rusproblemer, noen innser ikke selv at de er syke, og noen orker ikke kjempe mot nav.

Anonymkode: 61637...961

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Drakan said:

Ikke om du har nevrolog, psykolog, legetimer og medisiner 😱
Ikke på sosialen i alle fall. På aap er det heldigvis mulig å lege av litt i blant. 

Joda, da legger du tre hundrelapper i måneden til slikt.

Pyskolog og lege går under frikortordningen og koster litt over totusen totalt før resten dekkes. Medisiner man har behov for kan som regel gis på blå resept.

Mange som mottar sosialhjelp har faktisk mer til overs enn de som mottar AAP.

Anonymkode: 04ad6...5bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja vil si det er helt jævlig hvordan folk i kriser blir behandlet. Jeg har selv opplevd det, både før og etter MS diagnose. Jeg hadde aldri trodd at velferdsstaten var så elendig. Jeg hadde aldri klart det uten litt hjelp fra familie.  

Man har knapt nok til mat, jeg spiste feks. ikke laks fordi barnet mitt skulle få et sunt og godt kosthold. Jeg vil jo at barnet mitt skal ha fisk flere ganger i uken, da kunne ikke jeg spise det flere ganger i uken. Det er jo så dyrt, selv om man kjøper den billigste.

Klær og sko har det ikke vært penger til. Jeg er dypt sjokkert og jeg tenker på de som er helt alene der ute, uten familie eller nettverk. Stakkars, stakkars  folk. Jeg er virkelig helt sjokkert.

Anonymkode: 5847c...357

Her er et eksempel på hvordan noen blir behandlet av nav. Rett og slett plaging av folk.

http://xx-mirror.blogspot.com/2018/07/mer-fra-norge_13.html

Anonymkode: 61637...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å leke martyr og tape penger på det er utrolig dumt.

Anonymkode: 04ad6...5bc

:( 
Det er ikke martyr. Jeg vil gjøre opp for skolegangen min. Er mer stolthet kanskje en martyr. Er som når jeg ikke ønsker hjelp av familie, og heler går sulten en periode. Jeg er typen som hater hjelp 😕 
Er noe jeg har prøvd å endre på, men er enda vanskelig å for eksempel vise hvordan man sliter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Drakan said:

:( 
Det er ikke martyr. Jeg vil gjøre opp for skolegangen min. Er mer stolthet kanskje en martyr. Er som når jeg ikke ønsker hjelp av familie, og heler går sulten en periode. Jeg er typen som hater hjelp 😕 
Er noe jeg har prøvd å endre på, men er enda vanskelig å for eksempel vise hvordan man sliter. 

Jo, nå leker du martyr.

Beklager, men det tar seg dårlig ut.

Anonymkode: 04ad6...5bc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, da legger du tre hundrelapper i måneden til slikt.

Pyskolog og lege går under frikortordningen og koster litt over totusen totalt før resten dekkes. Medisiner man har behov for kan som regel gis på blå resept.

Mange som mottar sosialhjelp har faktisk mer til overs enn de som mottar AAP.

Anonymkode: 04ad6...5bc

Nevrolog dekkes ikke av frikort, var mye innom nevrolog når jeg var på sosial. Fant ut jeg hadde migrene. 😕 
Orker ikke nevrolog timer, koster 800 kr uten undersøkelse og går fort til 2000 om du er litt over timen, så er ikke mye hos nevrolog den dag i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sild, tunfisk og makrell er rimelige alternativer. Man MÅ ikke spise laks.

Anonymkode: 04ad6...5bc

Idiotisk kommentar. Så dumt jeg ikke snakket med deg før, hadde jo spart sååå mye penger. Sa jeg at det bare var laks? Og barn liker vel typisk sild, ikke sant? Du forstår ikke konteksten, men man kan jo ikke forvente så mye fra sånne folk som deg. 

Anonymkode: 5847c...357

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Idiotisk kommentar. Så dumt jeg ikke snakket med deg før, hadde jo spart sååå mye penger. Sa jeg at det bare var laks? Og barn liker vel typisk sild, ikke sant? Du forstår ikke konteksten, men man kan jo ikke forvente så mye fra sånne folk som deg. 

Anonymkode: 5847c...357

Barn liker som regel fisk om de vokser opp med å spise det.

Fiskegrateng med seifilet er barnevennlig mat.

Det høres ut som om du lar kostholdet deres bli bestemt av hva du selv foretrekker. :)

Anonymkode: 04ad6...5bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, nå leker du martyr.

Beklager, men det tar seg dårlig ut.

Anonymkode: 04ad6...5bc

Er ikke martyr, å blir litt avsporing. Om du mener det så mener du det, men man er ikke Martyr om man har problemer med å akseptere problemene sinne. 😕
Er vanskelig for meg å tenke at jeg som ung voksen skal bli ufør så tidlig i mitt liv. Jeg vil jo ha mer suksess i livet. :( 
Det er ikke lett å akseptere retningen man av å til blir sendt til 😕 
Jeg har prøvd å kjempe mot det med å jobbe hardt, men sykdom er ikke sånt man kan kontrollere. 
Håper fremdeles jeg kan oppnå drømmer, men jeg har ikke lyst å føle meg udugelig for samfunnet jeg lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn liker som regel fisk om de vokser opp med å spise det.

Fiskegrateng med seifilet er barnevennlig mat.

Det høres ut som om du lar kostholdet deres bli bestemt av hva du selv foretrekker. :)

Anonymkode: 04ad6...5bc

Jeg hatet både fiskegrateng og fiskepinner da jeg var barn, dynket det alltid i ketchup for å slippe de vonde smaken. Likte laks, da. 

Anonymkode: 9464a...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg hatet både fiskegrateng og fiskepinner da jeg var barn, dynket det alltid i ketchup for å slippe de vonde smaken. Likte laks, da. 

Anonymkode: 9464a...34d

Fiskegrateng og fiskepinner er ikke mat. 

Stekt laks med nypoteter og agurksalat er snadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn liker som regel fisk om de vokser opp med å spise det.

Fiskegrateng med seifilet er barnevennlig mat.

Det høres ut som om du lar kostholdet deres bli bestemt av hva du selv foretrekker. :)

Anonymkode: 04ad6...5bc

....sa pedagogen. Poenget var ikke bare laks, tok du ikke det? Konteksten. Lite penger. Generelt. Ikke klær bl.a. Din diskusjon her inne minner om en altfor priviligert person, ute etter detaljer, litt bitter. Spar oss for det et du snill. 

Anonymkode: 5847c...357

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at skolissa mi røk mens jeg gikk på sosialen, jeg hadde ikke råd til å kjøpe ny. Rev også opp håndklær som bind fordi jeg ikke hadde råd til å kjøpe det (forøvrig mye mer behagelig enn bind, så jeg fortsatte med det når jeg fikk bedre råd også). Hadde aldri råd til et klesplagg eller nye sko mens jeg gikk der. Virkelig eksistensminimum.

Anonymkode: f017c...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, udo said:

Fiskegrateng og fiskepinner er ikke mat. 

Stekt laks med nypoteter og agurksalat er snadder.

Oppdrettslaks da mener du, det er mere mat enn villfanget torsk?

Anonymkode: f017c...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns denne var spesiell: «sosialhjelpsmottakere har ikke råd til en ukes ferie i året, ifølge tallene fra SSB.»

sosialstønad skal vel egentlig være en midlertidig stønad, og da må man vel si det er greit å ikke reise bort ett år eller to hvis man er så uheldig at man må gå der så lenge?.. det er vel avhengig av hvor man bor, men syns jeg leste at man skal ha igjen ca 8.000kr i måneden til livsopphold etter faste utgifter er betalt. (For de som har gått lenge på sosialen) dette syns jeg er veldig mye, og mer enn hva de fleste på både AAP og uføretrygd har 😅

Anonymkode: 27b23...7aa

8000 kr etter at alle faste utgifter er betalt? Det kan jeg ikke forestille meg. Det er mer enn hva jeg og to barn har igjen etter alle faste utgifter i hvert fall.

20 minutter siden, Drakan skrev:

Nevrolog dekkes ikke av frikort, var mye innom nevrolog når jeg var på sosial. Fant ut jeg hadde migrene. 😕 
Orker ikke nevrolog timer, koster 800 kr uten undersøkelse og går fort til 2000 om du er litt over timen, så er ikke mye hos nevrolog den dag i dag. 

Nevrolog dekkes av frikort. Avtalespesialist heter det. Jeg er der minst fire ganger i året. Betaler opp til frikortgrensa, og resten er gratis. Det er høyere egenandel enn hos vanlig lege. Jeg tror det er rundt 500 kr. Materiell må man selvfølgelig dekke.

Anonymkode: 7ea4d...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

8000 kr etter at alle faste utgifter er betalt? Det kan jeg ikke forestille meg. Det er mer enn hva jeg og to barn har igjen etter alle faste utgifter i hvert fall.

Nevrolog dekkes av frikort. Avtalespesialist heter det. Jeg er der minst fire ganger i året. Betaler opp til frikortgrensa, og resten er gratis. Det er høyere egenandel enn hos vanlig lege. Jeg tror det er rundt 500 kr. Materiell må man selvfølgelig dekke.

Anonymkode: 7ea4d...1c2

Har aldri fått frikort hos nevrolog... så det er vel et eget frikort (har vanligvis alltid hatt frikort siden jeg er en del hos legen). Og når jeg knapt har råd til 1-2 timer i året er det vel ikke akkurat sånn at jeg kan ta meg den friheten når det går ut over alt det andre 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet kanskje ikke at svært mange av de som mottar sosialhjelp over lengre tid egentlig er syke og at mange ender med sosialhjelp i mange år før de kommer noen vei i systemet?

Anonymkode: 04ad6...5bc

Jo det er jeg klar over. Men det verste er vel ikke å kunne dra på ferie, vel? Syns det blir litt dumt å dra fram den, når de som er uføretrygdet ofte har mindre å leve på i måneden. Og for de på uføretrygd blir det kanskje sånn hele livet. Det gjelder ikke alle på sosialstønad. Ut ifra min egen økonomi, syns jeg at 8000kr i livsopphold er mye, spesielt da om man ikke har barn. (Men man får vel mer om man har barn også, vil jeg tro)

Anonymkode: 27b23...7aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...