Gå til innhold

Ernæringsdrikk på blå resept?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som får ernæringsdrikk på blå resept? 

Jeg har søkt litt på nettet, og ser at det oftest står at kun de med alvorlige diagnoser får dette. 

Selv sliter jeg med å holde vekten, og synes det er tungt å spise de enorme mengdene med mat jeg må ha for å gå opp. Prøver å berike maten sånn at volumet ikke øker så mye. Også blir jeg så innmari matlei, og lei av å lage all denne maten. Står jo på kjøkkenet hele dagen omtrent. Har regnet ut at jeg skal ha rundt 2600 kalorier om dagen for å nå målet mitt og det er himla mye. Og uten ernæringsdrikker klarer jeg å komme opp i ca 1200-1500 kalorier om dagen. Det vil si at uten ernæringsdrikk så går jeg ned i vekt, fordi kroppen forbrenner mer enn jeg klarer å tilføre uten de drikkene. Jeg ønsker ikke å være så tynn som jeg er (har veid 49 kg, har gått opp til 54,5 nå med ernæringsdrikker hver dag). Men det er ufattelig dyrt med disse drikkene, og lurer på om dette er grunnlag nok for å få det på blå resept?

Kan legge til at når kroppen ikke får den energien den krever så får jeg lavt blodtrykk, blir svimmel og kvalm, sliter med å svelge når jeg har gått sulten for lenge (brekker meg), orker ingenting, alt blir slitsomt. 

Forbrenningen min er ganske høy, og et par dager med unnasluntring med all denne maten gjør at jeg går ned i vekt. Og en kilo eller to ned synes ganske godt på en som er tynn fra før.  Jeg trener ikke, det har jeg ikke hatt overskudd til.

Eller er det noen som har noen tips til mat som inneholder mye kalorier? 

Anonymkode: 21b1e...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller er det noen som har noen tips til mat som inneholder mye kalorier? 

Anonymkode: 21b1e...887

Majones på alt. Det er veldig kaloririkt, og ikke forferdelig usunt, for en som ikke har problemer med overvekt.

Anonymkode: 80282...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Majones på alt. Det er veldig kaloririkt, og ikke forferdelig usunt, for en som ikke har problemer med overvekt.

Anonymkode: 80282...b63

Ja, men majones synes jeg ikke er så godt på så veldig mye annet enn salami da. Kan forsåvidt lage eggehakk med majones. 

Anonymkode: 21b1e...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan få det av legen din.

Ellers kan du ta en spiseskje tran om dagen, en spiseskje peanøttsmør, spis nøtter og avokado som mellommåltid og bruk ekstra smør på skiver og olje i salat osv.

Anonymkode: 127b2...aa4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men majones synes jeg ikke er så godt på så veldig mye annet enn salami da. Kan forsåvidt lage eggehakk med majones. 

Anonymkode: 21b1e...887

Ja alle sånne påleggssalater er bra og fet fisk.

Anonymkode: 127b2...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som får ernæringsdrikk på blå resept? 

Jeg har søkt litt på nettet, og ser at det oftest står at kun de med alvorlige diagnoser får dette. 

Selv sliter jeg med å holde vekten, og synes det er tungt å spise de enorme mengdene med mat jeg må ha for å gå opp. Prøver å berike maten sånn at volumet ikke øker så mye. Også blir jeg så innmari matlei, og lei av å lage all denne maten. Står jo på kjøkkenet hele dagen omtrent. Har regnet ut at jeg skal ha rundt 2600 kalorier om dagen for å nå målet mitt og det er himla mye. Og uten ernæringsdrikker klarer jeg å komme opp i ca 1200-1500 kalorier om dagen. Det vil si at uten ernæringsdrikk så går jeg ned i vekt, fordi kroppen forbrenner mer enn jeg klarer å tilføre uten de drikkene. Jeg ønsker ikke å være så tynn som jeg er (har veid 49 kg, har gått opp til 54,5 nå med ernæringsdrikker hver dag). Men det er ufattelig dyrt med disse drikkene, og lurer på om dette er grunnlag nok for å få det på blå resept?

Kan legge til at når kroppen ikke får den energien den krever så får jeg lavt blodtrykk, blir svimmel og kvalm, sliter med å svelge når jeg har gått sulten for lenge (brekker meg), orker ingenting, alt blir slitsomt. 

Forbrenningen min er ganske høy, og et par dager med unnasluntring med all denne maten gjør at jeg går ned i vekt. Og en kilo eller to ned synes ganske godt på en som er tynn fra før.  Jeg trener ikke, det har jeg ikke hatt overskudd til.

Eller er det noen som har noen tips til mat som inneholder mye kalorier? 

Anonymkode: 21b1e...887

Du må ha en sykdom av langvarig karakter for å få individuell refusjon fra Helfo på "Næringsmidler" på blå resept. 

I noen tilfeller/sykdommer er det tilstrekkelig at fastlegen søker. Ved andre tilstander må du til spesialist for utredning og søknad til Helfo. 

At et legemiddel er dyrt er ikke god nok grunn til å få produktet på blå resept. Det er sykdommen og diagnosen i tillegg til sykdommens varighet som avgjør hva som kan søkes om å få individuelt vetak på blåresept på. 

Snakk med fastlegen, eller om du nar en spesialist på sykdommen din, så henvender du deg dit.

Anonymkode: cf2c0...186

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan få næringsdrikke på blåresept om det er behov for det, det vurderer legen din. Bare presenter problemstillingen slik du gjør her.

Ellers så er jo sjokolade, nøtter/peanutsmør, avokado, smør, olje, o.l svært kaloritett mat som du ikke trenger store mengder av for å få effekt.

Anonymkode: d4a50...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokomilkshake

Husker jeg fikk slike da jeg hadde kreft som 11-åring. Er 21 nå, så er noen år siden, men vil tro det fremdeles er mulig å få dem gratis.

Om du ikke alt har snakket med legen din kan det jo være en god idé å ordne en legetime, fortelle om problemet også kan han eller hun vurdere om grunnen er god nok til å få de på blå resept😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sjokomilkshake skrev:

Husker jeg fikk slike da jeg hadde kreft som 11-åring. Er 21 nå, så er noen år siden, men vil tro det fremdeles er mulig å få dem gratis.

Om du ikke alt har snakket med legen din kan det jo være en god idé å ordne en legetime, fortelle om problemet også kan han eller hun vurdere om grunnen er god nok til å få de på blå resept😊

De er ikke gratis, men kan muligens fås litt rimeligere på blå resept:)

Anonymkode: 127b2...aa4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokomilkshake
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De er ikke gratis, men kan muligens fås litt rimeligere på blå resept:)

Anonymkode: 127b2...aa4

Vi behøvde ikke betale noe for dem i alle fall, men det er jo som sagt noen år siden nå😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sjokomilkshake skrev:

Husker jeg fikk slike da jeg hadde kreft som 11-åring. Er 21 nå, så er noen år siden, men vil tro det fremdeles er mulig å få dem gratis.

Om du ikke alt har snakket med legen din kan det jo være en god idé å ordne en legetime, fortelle om problemet også kan han eller hun vurdere om grunnen er god nok til å få de på blå resept😊

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De er ikke gratis, men kan muligens fås litt rimeligere på blå resept:)

Anonymkode: 127b2...aa4

Kreftpasienter og barn får næringsmidler og andre støtteprodukter gratis. Der er egne regler ved kreft. 

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få næringsdrikke på blåresept om det er behov for det, det vurderer legen din. Bare presenter problemstillingen slik du gjør her.

Ellers så er jo sjokolade, nøtter/peanutsmør, avokado, smør, olje, o.l svært kaloritett mat som du ikke trenger store mengder av for å få effekt.

Anonymkode: d4a50...1a1

Så enkelt er det ikke. Man må ha en diagnose og dermed et medisinsk behov. 

 

1 minutt siden, Sjokomilkshake skrev:

Vi behøvde ikke betale noe for dem i alle fall, men det er jo som sagt noen år siden nå😊

Det stemmer, se over. 

Anonymkode: cf2c0...186

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha en sykdom av langvarig karakter for å få individuell refusjon fra Helfo på "Næringsmidler" på blå resept. 

I noen tilfeller/sykdommer er det tilstrekkelig at fastlegen søker. Ved andre tilstander må du til spesialist for utredning og søknad til Helfo. 

At et legemiddel er dyrt er ikke god nok grunn til å få produktet på blå resept. Det er sykdommen og diagnosen i tillegg til sykdommens varighet som avgjør hva som kan søkes om å få individuelt vetak på blåresept på. 

Snakk med fastlegen, eller om du nar en spesialist på sykdommen din, så henvender du deg dit.

Anonymkode: cf2c0...186

Vet jo at man ikke får ting på blå resept bare fordi det er dyrt. Jeg kjøper disse ernæringsdrikkene uansett fordi jeg vil opp i vekt, koste hva det koste vil. Lurte bare på om «problemet» mitt var grunnlag nok for å kunne få det på blå resept. Jeg har slitt med å gå opp i vekt hele livet, men har nå funnet ut at disse hjelper meg veldig. 

Anonymkode: 21b1e...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få næringsdrikke på blåresept om det er behov for det, det vurderer legen din. Bare presenter problemstillingen slik du gjør her.

Ellers så er jo sjokolade, nøtter/peanutsmør, avokado, smør, olje, o.l svært kaloritett mat som du ikke trenger store mengder av for å få effekt.

Anonymkode: d4a50...1a1

Takk for tips 😊

Anonymkode: 21b1e...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har og jeg kjenner regelverket og din problematikk faller ikke innunder diagnosekriteriene. 

Anonymkode: 02e5d...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo noe spesielt ut at du ikke kommer opp i mer enn 1200-1600 kcal i vanlig mat. Det er ikke mye. Du har nok ikke rett på næringsdrikker, men kanskje litt veiledning hos ernæringsfysiolog er bedre. 

Anonymkode: 2a722...94a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Desverre tror jeg ikke ønske om høyere vekt er grunn alene. Jeg fikk det pga alvorlig underernæring på grensen til dødelig grunnet alvorlig sykdom. 

Men vil tipse deg om proteinoulvet som heter Serious Mass gainer den inneholder 1250kcal pr porsjon så drikk en om dagen eller gjerne to men ikke øa det erstatte mat! Bruk melk og fløte istedet for vann å mikse med så får du enda fler kalorier og fett :)

https://gymgrossisten.no/serious-mass-5455-g?gclid=EAIaIQobChMIzOf4-Jqd3AIVB4uyCh3gGAniEAQYASABEgLwxfD_BwE#207=26365&247=22416&fo_c=1711&fo_k=f5235a21f53428e25cac3295b369bc7e&fo_s=gplano

Anonymkode: 98831...865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du havner ikke under kriteriene for dette, så du må bare lære deg å spise mer mat. Vet det hørest røft ut, men jeg har vært der selv og man må bare spise hele dagen til man når kaloriintaket man må ligge på. Spiller ingen rolle at man føler seg mett eller brekker seg; maten skal ned. Å berike med mye olje og drikke juice er veldig lurt. Lag deg kostliste som du følger til punkt og prikke som inneholder så mye kalorier du trenger med 1 time mellom hvert måltid. 

Anonymkode: dc106...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få næringsdrikke på blåresept om det er behov for det, det vurderer legen din. Bare presenter problemstillingen slik du gjør her.

Ellers så er jo sjokolade, nøtter/peanutsmør, avokado, smør, olje, o.l svært kaloritett mat som du ikke trenger store mengder av for å få effekt.

Anonymkode: d4a50...1a1

Feil.

 

For å få det på blå resept må man få innvilget vedtak fra HELFO og da kreves det at man har en sykdom. Ligger en liste på HELFO sine sider og Ts fallet ikke innunder det

Anonymkode: 02e5d...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker noe av problemet er at du forsøker gå fra 1500 kcal til 2500 sånn plustelig. Å venne seg til å spise mer må skje gradvis. Begynne med å spise 200kcal ekstra om dagen. En neve nøtter i løpet av dagen (i tillegg til det du spiser) er nok til å begynne med. 

Anonymkode: 55564...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...