Gå til innhold

Hvilke land synes du har de beste matbutikkene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Overrasket

Problemet i USA, er at det er generelt lett og billig å kjøpe kalorier. Det er derimot dyrt og vanskelig å kjøpe seg sunn næring.

Bare for å ta ett banalt eksempel (jeg kan holde på i det uendelige): Rømme. Rømme er et enkelt produkt, det består av krem og surkultur. Ferdig. Man trenger ikke noen flere ingredienser i rømme. Dersom man kjøper rømme i USA og ikke er på vakt, kan man i en helt vanlig dagligvarebutikk ende opp med et produkt som består av 8 ingredienser, deriblant smaksstoffer. Hvorfor i alle dager skal man ha smaksstoffer i rømme, det skal jo bare smake nettopp rømme. 

Dette er bare ett eksempel. Halve nasjonen har en eller annen matintoleranse. Etter min mening ikke fordi de faktisk er allergiske mot naturlig mat som gluten, laktose osv. men fordi de er allergiske mot alle biproduktene og avfallsstoffene som maten dyttes full av. Det finnes jo nærmest ikke et produkt som ikke består av et eller annet stoff som er laget av høyprosessert mais, bortsett fra i grønnsaksavdelingen, som i hovedsak består av fersk mais. 

Et annet eksempel av ting jeg har hatt gleden av å oppdage er et produkt som heter "Fersk smak av smør" (min oversettelse). Det sentrale her er de to ordene "smak av". Produktet var laget av vann, palmeolje, palmekjerneolje og under 2 % kremfløte. De hadde heldigvis også husket å tilsette det de kalte kunstig smak og A-vitaminer (begge de ingrediensene var nok laget av mais). Det fikk meg til å lure, hadde det ikke vær lettere å bare servere meg – vel – smør?

Så jo da, hyllemetrene er lange og utvalget er bredt og maten er billig og den ser så fargerik ut og grønnsakene er store og alt er "økologisk", (hvordan kan alle tomatene se helt identiske ut og samtidig være "økologisk"?) men når alt kommer til alt er det bare billig mat som er produsert så raskt som mulig og til så lave kostnader som mulig. 

Hvis du faktisk vil ha god gammeldags næring slik som vi er vant med fra land som har mer siviliserte mattradisjoner er plutselig ikke utvalget i USA så veldig mye å skryte av.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og hva har det med saken å gjøre? 

Dessuten: Du tar fullstendig feil. I EU er det pålagt å merke hvert eneste produkt med hvor det er produsert. Da er det fort gjort å finne frem til produsent dersom noen blir syke. 

I Norge er er det kun pålagt å fortelle hvem som "markedsfører" produktet. Så det tar vinter&votter før man kan spore evt. smittekilde (listeria og annet). 

Mat-trygghet i Norge? Nei

Jeg tok dette opp med Mattilsynet for noen år siden. Og hva sa de? "Dette er produsentens/importørens ansvar". Javel, men hvorfor skal det da ta vinter&votter før man finner ut om f.eks. spekematprodukter er farlige? 

Hvorfor nekter Norge å følge EU-reglene om at hvert eneste produkt skal merkes med eksakt hvor det er produsert? 

Anonymkode: e545a...570

Må bare svare deg igjen for jeg blir så irritert av uvitenheten din. I Norge har vi mulighet til å finne ut hvildet dyr som gav deg biffen din via kode-sporing. Det er verre med egg og melk, for der får du bare vite hvilken gård det kommer fra.

Til opplysning så er dette punktet noen Norge har felles med EG + litt bedre. Norge følger mange EU-krav, men vi er ekstra strenge i Norge.

Anonymkode: 6294d...399

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må bare svare deg igjen for jeg blir så irritert av uvitenheten din. I Norge har vi mulighet til å finne ut hvildet dyr som gav deg biffen din via kode-sporing. Det er verre med egg og melk, for der får du bare vite hvilken gård det kommer fra.

Til opplysning så er dette punktet noen Norge har felles med EG + litt bedre. Norge følger mange EU-krav, men vi er ekstra strenge i Norge.

Anonymkode: 6294d...399

EU*

Anonymkode: 6294d...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frankrike, fant så mye økologisk mat der, til en rimelig pris. Og bedre utvalg der, enn her. Ellers er vel Polen veldig rimelig. 

Egentlig synes jeg Norge har elendig utvalg på mat, når man ser tilbudet i andre land. 

Anonymkode: 87f90...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
7 hours ago, AnonymBruker said:

Frankrike, fant så mye økologisk mat der, til en rimelig pris. Og bedre utvalg der, enn her. Ellers er vel Polen veldig rimelig. 

Egentlig synes jeg Norge har elendig utvalg på mat, når man ser tilbudet i andre land. 

Anonymkode: 87f90...11e

Markedet i Norge består av mange, mange kjeder slik at vi alle føler oss så spesielle og tror at vi har så godt utvalg. En person føler seg f.eks. så spesiell og som en ekte matkjenner fordi han handler på Meny. En annen person kan føle seg så folkelig og prisbevisst fordi hun handler på Rema. Men grønnsakene kommer fra samme distributør (Bama), kjøttet kommer fra Gilde (eller kjedens egen), meier kommer fra Tine eller Synnøve og syltetøy kommer fra Nora. Uansett hvilken kjede man handler i får man det samme når alt kommer til alt. Det eneste det er store forskjeller på er ølutvalget og brødsalget. Ironisk nok – skal man ha mel og gjær har man bare 1-2 produsenter å velge fra, uansett butikk.

14 hours ago, AnonymBruker said:

Whole Foods ❤️

Anonymkode: a391f...90b

Whole Foods har motsatte kjennetegnene enn norske kjeder. De har masse merker og varer som man ikke finner på andre kjeder. Men det er til syvende og sist en smart markedsføringsmodell, og ikke noe mer. Whole Foods driver ikke for å gjøre det enkelt for folk å velge sunt. De gjør det enkelt for folk å TRO at de velger sunt. Med spsialdesignede butikker der ingenting er tilfeldig kan de selge ut matvarer til overpris, særlig i urbane strøk. Lysbruken i butikkene får deg til å føle deg avslappet og komfortabel. Bruken av treinteriør gjør at du føler at du er på en oppusset låve og får masse deilig mat. De segreterte områdene med særskilte skranker og bemanning for diverse ferskvarer gjør at du blir lurt til å tro at du egentlig handler fra lokale selgere på et overdekket marked, når du egentlig handler på en ladsdekkene, dyr matvarekjede. Jeg er litt hyklersk fordi jeg bruker Whole Foods selv, men jeg ser det for hva det er. Masse markedsføring, veldig høye priser, og et og annet produkt som virkelig er bra.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finland faktisk! Grove brød, god på frukt og grønt, stort utvalg, spennende varer, billig i forhold til Norge, godt utvalg til allergikere, vegetarianere, veganere (som jeg ikke er da), mye lakris, mange forskjellige iser, mye spennende dressinger og bakevarer. Billig godteri, bruks og snacks, billig kjøtt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tilbrakt noen dager i Sverige.. Jeg synes de har et mye bedre utvalg enn i Norge. Mye er også billigere. 

Anonymkode: 79c4e...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2018 den 17.50, AnonymBruker skrev:

I hvilke land som du har vært i, synes du hadde det beste utvalget i matbutikkene? Og hvor synes du det var billigst å handle mat og drikke?

Anonymkode: 98f14...935

USA😍

Anonymkode: c475f...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Kommer ikke dette an på hva man skal ha da? 

Skal jeg ha brunost, Vossafår/fårepølse, og seterrømme, så er norske butikker mest sannsynlig de beste.

Skal jeg ha haggis, Irn-bru, og "squared sausage", så er Skottland et sikkert stalltips.

Og vil jeg ha "Weißwurst", "Hausfrauensenf", og svartbrød, så stikker tyske butikker av med prisen. 

Dessuten, kommer man fra mer grisgrendte strøk hvor bygdas eneste matbutikk også fungerer som apotek/byggevarehus/PIB/turutstyr- og isenkramforretning, så vil jo et besøk i en større matbutikk i nærmeste by være nærmest som et himmelrike å regne. 

For meg blir det feil å si at amerikanske matbutikker er norske overlegne, kun fordi førstnevnte selger Hershey's sjokoladesaus mens sistnevnte ikke gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med matbutikkene i Spania, et stort pluss er at de noen ganger også har norsk matvarer 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker å handle mat i England, men det er utrolig mye usunn mat der 😂 Ellers så er jeg glad i italienske og franske butikker :)

Anonymkode: 25de3...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bienvilleparish

Har ikke vært i så veldig mange land, men hvis det står mellom de; Norge, Danmark, Sverige, Polen, Tyskland og USA, så tror jeg nesten jeg må si Norge. USA hadde hvertfall bare søppel. De hadde ikke engang grovbrød, de brødene de hadde der smakte pølsebrød. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ungarn har jeg vært fornøyd med. Frukt/lunsj/sunn fast food avd påmatbutikker i England liker jeg også spesielt godt. 

Anonymkode: 06eb0...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2018 den 15.48, Lady Lovelylocks skrev:

Danmark

Samme her, jeg er også overrasket her. Sverige er bra, men Danmark er bedre. Renere på en måte. Føler svenskene prøvde å være så amerikanske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark. Savner kjøttdiskene der daglig.

Anonymkode: 48021...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australia! Gode og trygge produkter. Mye sunne alternativer til all drittmaten. Stort utvalg av alt mulig du kan tenke deg å kjøpe. Eneste minuset er at prisene er som i Norge.

Anonymkode: f8a4b...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...