Gå til innhold

Gutt (10) tegnet dette på skolen – ingen reagerte


udo

Anbefalte innlegg

Klassen hadde følelser som tema på timeplanen. Elevene ble bedt om å tegne noe som gjorde dem lei seg, og noe som gjorde dem glade.

image.thumb.png.1b266e59bd0900b77b6f5a06f2e25271.png

Assistenten på skolen så tegningen. Hun ba gutten om heller å tegne noe som gjorde ham glad. Så fikk han med seg tegningen hjem. Og overgrepene fortsatte. Ingen gjorde noe. Dette er 20 år siden.

https://www.nrk.no/vestfold/ingen-reagerte-pa-denne-tegningen-1.13991445

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt forferdelig, jeg får vondt langt inn i hjerteroten av at barn som prøver å formidle til noen at de er utsatt for overgrep hjemme blir møtt på denne måten. Jeg håper og tror at det ikke ville skjedd i dag når det er høyere bevissthet om slikt, men det er jo avhengig av at den enkelte lærer, assistent, familiemedlem eller nabo har øynene åpne og tør å frykte det verste (og melde det videre!) når det er grunn til det. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den læreren kan ikke være godt skrudd i sammen, stakkars barn som ikke ble hørt. Tragiske greier

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du ser det ikke før du tror det", sies det gjerne av de som jobber på steder som Senter Mot Incest.

Det gutten prøvde å formidle, er noe som altfor mange barn utsettes for. Måten assistentlæreren valgte å reagere, er noe som altfor ofte er responsen på det barna, på sitt vis, sier fra om og ber om hjelp til.

Slik holdes overgrep skjult og kan fortsette, for ingen griper inn og stanser det. Dessverre er dette altfor vanlig fremdeles, se bare på de sakene vi har hatt de siste få årene der barn i nød ikke får den hjelpen de trenger. Helt forkastelig!

Jeg føler så med denne mannen som opplevde så mye svik i sin barndom.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den assistenten må mildt sagt være tilbakestående!! Dette er helt sykt! Barnet kunne ikke ha formidlet det mer tydelig enn dette her.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker skulle blitt brent på bål. Stakkars, stakkars alle som opplever slikt som dette <\3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forferdelig. Assistenten/skolen bør anmeldes for å ha unnlatt å gripe inn.

Man kan spørre seg hvor mange av "bråkebøttene" med ADHD diagnoser som egentlig er ofre for overgrep. Det er også mest sannsynlig store mørketall hvor kvinner forgriper seg på sønnene sine og hvor sønnene ikke får den hjelpen de trenger fordi ingen spør eller forstår oppførselen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tuxy skrev:

Helt forferdelig. Assistenten/skolen bør anmeldes for å ha unnlatt å gripe inn.

Man kan spørre seg hvor mange av "bråkebøttene" med ADHD diagnoser som egentlig er ofre for overgrep. Det er også mest sannsynlig store mørketall hvor kvinner forgriper seg på sønnene sine og hvor sønnene ikke får den hjelpen de trenger fordi ingen spør eller forstår oppførselen deres.

Ikke bare på sønnene sine, men døtre også dessverre. Jeg tror også du har rett angående mørketall; dette er riktignok ikke noen forskningsartikkel, men allikevel relevant: 

https://www.kk.no/helse/rundt-10-prosent-av-ofre-har-hatt-en-kvinnelig-overgriper-67799185

Jeg får ufattelig vondt av gutten som tegnet bildet i HI, og det er grusomt å tenke på at det akkurat nå, i dette sekund, er det mange barn som lider samme skjebne. Man føler seg maktesløs ved tanken!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, HalldirV2 said:

Ikke bare på sønnene sine, men døtre også dessverre. Jeg tror også du har rett angående mørketall; dette er riktignok ikke noen forskningsartikkel, men allikevel relevant: 

https://www.kk.no/helse/rundt-10-prosent-av-ofre-har-hatt-en-kvinnelig-overgriper-67799185

Jeg får ufattelig vondt av gutten som tegnet bildet i HI, og det er grusomt å tenke på at det akkurat nå, i dette sekund, er det mange barn som lider samme skjebne. Man føler seg maktesløs ved tanken!

 

Det finnes i grunn ikke ord for å beskrive det gutten med tegningen tydeligvis har opplevd både hjemme og møtet med skolen, men maktesløs på tanken blir man. Ubegripelig...

Artikkelen virker ganske treffende og poenget til vedkommende fra UiB om at selv om det ikke er i statistikken så betyr det ikke at det ikke er skjedd. Tror man har lite å frykte som kvinnelig overgriper desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forferdelig! Det er viktig at vi tar barn på alvor når det gjelder slike saker! Det er bedre å spørre en gang for mye enn for lite.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi får håpe og tro at seksuelle overgrep mot barn er mer kjent nå i dag, og at reaksjonen vil være annerledes.

Når jeg ser tilbake på tiden i barneskolen, er det mye jeg ville reagert på, med den kunnskapen jeg har i dag. Mye. Om jeg som barn kunne gjort noe, det er en annen sak.

Men det jeg har lært, med årene, er at mennesker som har opplevd såpass ekstreme ting, også kan få et bra liv.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/14/2018 at 1:22 PM, T-Rex said:

Vi får håpe og tro at seksuelle overgrep mot barn er mer kjent nå i dag, og at reaksjonen vil være annerledes.

Når jeg ser tilbake på tiden i barneskolen, er det mye jeg ville reagert på, med den kunnskapen jeg har i dag. Mye. Om jeg som barn kunne gjort noe, det er en annen sak.

Men det jeg har lært, med årene, er at mennesker som har opplevd såpass ekstreme ting, også kan få et bra liv.

Tror dette er en svært farlig tankegang. Late som om ting var helt annerledes på slutten av 90-tallet.  Da slipper man jo å forholde seg til at dette like gjerne kunne skjedd i 2018 og at det er helt tydelig at det er ting som må endres for å hindre at det skjer igjen. 

Man var ikke tilbakestående på slutten av 90-tallet, man visste svært godt om seksuelle overgrep mot barn og man visste at skolen hadde i oppgave både å hindre og avdekke overgrep mot barn. Barna skulle vite at de bestemte over egen kropp og lærerne skulle se etter tegn for overgrep mot barn.   Her er det jo INGEN tvil om at den aktuelle personen skulle slått på alle alarmer. 

Endret av Skolebolle
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Skolebolle said:

Tror dette er en svært farlig tankegang. Late som om ting var helt annerledes på 90-tallet.  Da slipper man jo å forholde seg til at dette like gjerne kunne skjedd i 2018 og at det er helt tydelig at det er ting som må endres for å hindre at det skjer igjen. 

Man var ikke tilbakestående på 90-tallet, man visste svært godt om seksuelle overgrep mot barn og man visste at skolen hadde i oppgave både å hindre og avdekke overgrep mot barn. Barna skulle vite at de bestemte over egen kropp og lærerne skulle se etter tegn for overgrep mot barn.   Her er det jo INGEN tvil om at den aktuelle læreren skulle slått på alarmer. 

Min skolebarndom var tiår tidligere. Så kanskje du har rett.

Men du kan ikke se bort fra at den som så denne tegningen, har sine egne problemer. Kanskje i samme kategori, og derfor mer eller mindre ubevisst skyver det unna. Det er ikke umulig, siden det tross alt er såpass vanlig med seksuelle overgrep mot barn.

De jeg kjenner, som jobber med barn, er i alle fall bevisste på problemstillingen, og tar affære når det er nødvendig (eller det er mistanker). Vi må bare gjøre så godt vi kan.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 13.7.2018 den 11.09, Oddy skrev:

Den læreren kan ikke være godt skrudd i sammen, stakkars barn som ikke ble hørt. Tragiske greier

Var vel en assistent, og ikke en lærer så vidt jeg kan se. 

De har ofte null relevant utdanning for å håndtere barn. 

Det sagt, helt håpløst at det ikke ble fanget opp. Det må jo ha blinket noen varsellamper hos vedkommende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
På 13.7.2018 den 11.04, Aurora** skrev:

Ble direkte kvalm av å se den tegningen. Stakkars gutt :(

Samme her :kvalm: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne
På 13.7.2018 den 16.14, Tuxy skrev:

Helt forferdelig. Assistenten/skolen bør anmeldes for å ha unnlatt å gripe inn.

Man kan spørre seg hvor mange av "bråkebøttene" med ADHD diagnoser som egentlig er ofre for overgrep. Det er også mest sannsynlig store mørketall hvor kvinner forgriper seg på sønnene sine og hvor sønnene ikke får den hjelpen de trenger fordi ingen spør eller forstår oppførselen deres.

Det er en ganske drøy ting å si. Jeg har en liten bråkebøtte hyper gutt, men han vokser opp i trygge rammer. Håper ikke det er det folk tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kariannne said:

Det er en ganske drøy ting å si. Jeg har en liten bråkebøtte hyper gutt, men han vokser opp i trygge rammer. Håper ikke det er det folk tenker.

Adhd diagnose og bråkete gutter er selvfølgelig ikke lik overgrep hjemme. Brukte det som et eksempel der man bare har sagt at barnet er feil uten å ha sjekket årsakene. Jeg snakker ikke om aktive unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...