Gå til innhold

"Kinamat", "kinakål": Rasistisk?


Gjest HerrBæsjerumpehull

Kinakål/kinamat?  

92 stemmer

  1. 1. Kinakål/kinamat?

    • rasistisk
      10
    • ikke rasistisk
      82
  2. 2. Jødekaker/negertær/joikaboller?

    • rasistisk
      31
    • ikke rasistisk
      61
  3. 3. Trøndersodd/Kvæfjordkake

    • rasistisk
      7
    • ikke rasistisk
      85


Anbefalte innlegg

Gjest HerrBæsjerumpehull
5 minutter siden, AnonymBruker said:

7020655890910-a1l1.png

 

Anonymkode: d56a9...c25

Men har "polenta" noe med Polen å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har kinesiske bekjente, så føler meg personlig krenket hver gang jeg går på supern og ser at det selges "kinakål." Det er vondt og jeg får kvalmefornemmelser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er ikke kun i Norge vi kaller det kinakål...

2ADBB069-2C3A-40BC-AC37-4852CB707DD4.jpeg

Anonymkode: ec86c...902

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull
Just now, AnonymBruker said:

Og er ikke kun i Norge vi kaller det kinakål...

2ADBB069-2C3A-40BC-AC37-4852CB707DD4.jpeg

Anonymkode: ec86c...902

Ja, der ser du. Oss og Tyskerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med jødekaker da? 

Har aldri selv brukt kinamat i en negativ sammenheng og er ikke for meg et negativt ord.

Men nå er heller ikke neger i mitt hode negativt ladet enn om det ikke kan brukes åpent siden det er generelt oppfattet som et negativt ladet ord. 

Anonymkode: ec86c...902

Burde ikke være noen diskusjon en gang, spør du meg. Åpenbart ikke innenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med jødekaker da? 

 

Anonymkode: ec86c...902

 

18 minutter siden, HerrBæsjerumpehull said:

Burde ikke være noen diskusjon en gang, spør du meg. Åpenbart ikke innenfor. 

Det er faktisk feil! Når det kommer til jødekaker så kan det rasistiske faktisk være å ikke bruke navnet:

Høsten 2005 var det en del snakk om «jødekager» i Danmark. Noen danske muslimer tok avstand fra bakverket som hadde ordet «jøde» i navnet. Andre dansker, blant dem den daværende danske overrabbinaren Bent Lexner i det mosaiske trossamfunnet i København mente det ikke hadde noe for seg å nekte å spise noe bare fordi det hadde et navn med jødisk tilknytning. Enden på diskusjonene ble at det stadig heter «jødekager» i Danmark. I Norge har jødekakene ikke vært så alminnelige at noen har reagert negativt, selv om det forekom enkelte avisoppslag høsten 2012.

https://no.wikipedia.org/wiki/Jødekake

Endret av Skolebolle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Skolebolle said:

 

Det er faktisk feil! Når det kommer til jødekaker så kan det rasistiske faktisk være å fjerne navnet:

Høsten 2005 var det en del snakk om «jødekager» i Danmark. Noen danske muslimer tok avstand fra bakverket som hadde ordet «jøde» i navnet. Andre dansker, blant dem den daværende danske overrabbinaren Bent Lexner i det mosaiske trossamfunnet i København mente det ikke hadde noe for seg å nekte å spise noe bare fordi det hadde et navn med jødisk tilknytning. Enden på diskusjonene ble at det stadig heter «jødekager» i Danmark. I Norge har jødekakene ikke vært så alminnelige at noen har reagert negativt, selv om det forekom enkelte avisoppslag høsten 2012.

https://no.wikipedia.org/wiki/Jødekake

Kanskje man lage lage en spørrekonkurranse hvor man skal gjette "Rasisme eller ikke rasisme?"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, HerrBæsjerumpehull skrev:

Men har "polenta" noe med Polen å gjøre?

Aner ikke

Anonymkode: d56a9...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, HerrBæsjerumpehull skrev:

Burde ikke være noen diskusjon en gang, spør du meg. Åpenbart ikke innenfor. 

Det er en faktisk ting altså. Kjempegodt! Ble fristet til å lage det! Og heter jødekaker da det var jøder som brakte oppskriften til Norge.

https://frutimian.no/2014/12/15/jodekaker/

E22A5DE0-BAE7-41C7-BE4C-2C8796938CAD.jpeg

Anonymkode: ec86c...902

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dere virkelig dette? Og hvorfor er jeg i så fall ikke særlig sjokkert? Sitter dere og leter etter ord, spor og hemmelige rassistiske tegn eller? 

Anonymkode: 577de...ae0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, HerrBæsjerumpehull skrev:

Burde ikke være noen diskusjon en gang, spør du meg. Åpenbart ikke innenfor. 

Tyske skiver da? 

Anonymkode: 577de...ae0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, HerrBæsjerumpehull skrev:

Men har "polenta" noe med Polen å gjøre?

Nei, det er italiensk. Sitat fra Wikipedia:

Sitat

Polenta er opprinnelig et italiensk ord, som stammer fra latinske ord for avskallet eller knust korn.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HerrBæsjerumpehull
23 minutter siden, Skolebolle said:

 

Det er faktisk feil! Når det kommer til jødekaker så kan det rasistiske faktisk være å fjerne navnet:

Høsten 2005 var det en del snakk om «jødekager» i Danmark. Noen danske muslimer tok avstand fra bakverket som hadde ordet «jøde» i navnet. Andre dansker, blant dem den daværende danske overrabbinaren Bent Lexner i det mosaiske trossamfunnet i København mente det ikke hadde noe for seg å nekte å spise noe bare fordi det hadde et navn med jødisk tilknytning. Enden på diskusjonene ble at det stadig heter «jødekager» i Danmark. I Norge har jødekakene ikke vært så alminnelige at noen har reagert negativt, selv om det forekom enkelte avisoppslag høsten 2012.

https://no.wikipedia.org/wiki/Jødekake

Disse danske muslimene tok vel avstand fra bakverket fordi de ikke tåler ordet "jøde" i det hele tatt, så det er jo ikke rart at jødene da tviholder på navnet når det er det som er grunnen til at noen vil fjerne det. Skulle det bare hete "kaker" da?

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en faktisk ting altså. Kjempegodt! Ble fristet til å lage det! Og heter jødekaker da det var jøder som brakte oppskriften til Norge.

Anonymkode: ec86c...902

Helt enig i at "jødiske kaker" er kjempegode.

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Tyske skiver da? 

Anonymkode: 577de...ae0

Hvorfor skulle det være et problem?

Endret av HerrBæsjerumpehull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull
2 minutter siden, Perelandra said:

Nei, det er italiensk. Sitat fra Wikipedia:

 

Flott! Men da er det ikke noe galt med "polenta" heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, HerrBæsjerumpehull skrev:

Disse danske muslimene tok vel avstand fra bakverket fordi de ikke tåler ordet "jøde" i det hele tatt, så det er jo ikke rart at jødene da tviholder på navnet når det er det som er grunnen til at noen vil fjerne det. Skulle det bare hete "kaker" da?

Helt enig i at "jødiske kaker" er kjempegode.

Hvorfor skulle det være et problem?

Men det blir jo helt feil å skrive jødiske kaker. Enn om noen kanskje ønsker p endre navnet. Så vil det ikke kunne hete «jødiske kaker» som et navn da dette jo helt klart blir en samlebetegnelse på alle typer jødiske kaker, og ikke bare jødekaker.

For det finnes nok mer enn bare en type jødiske kaker :) 

Og enn om kanskje staten endrer ett ord stopper ikke folk fra å bruke det. 

Jeg har fortsatt Cowboyer og indianere i mine tanker. Pippis far er enda negerkonge. Har gode minner fra negertær som ble knekt og spist ved jul, fantastiske minner om jødekaker. Og fæle minner fra timen på skolen når jeg ikke klarte formulere meg skinnelig da jeg ønsket å si «svart» som et beskrivende ord, men da dette er et negativt ladet ord, kunen jeg ikke bruke det.

Folk er kanskje blitt litt for hårsår. Joda ser at negertær kanskje drar den litt langt. At man kaller stålull for negerhår. Noen endringer er bra! Da noen ting blir fornærmende. Men jødekaker er ikke et negativt ladet ord, det i mitt hode bringer «heder og ære» til jødene som har brakt denne oppskriften til Norge.

Kinakål er også et godt navn på kålet som stammer fra kina. Det klinger bedre enn kinesisk kål. (Vi er glade i å forkorte ord når det er mulig). Men kinahvitløk klinger ikke like godt som kinesisk hvitløk. 

Språk er alltid i utvikling. Kanskje kinakål forsvinner med tiden... men vil alltid eksistere i mitt hode. «Snart» (50-60 år frem i tid) sitter jeg kanskje på gamlehjemmet og snakker om «de gode gamle dager». 

Anonymkode: ec86c...902

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, HerrBæsjerumpehull skrev:

Flott! Men da er det ikke noe galt med "polenta" heller. 

Det høres jo nesten ut som et skjellsord. Faen-ta og polen-ta...

Anonymkode: d56a9...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det blir jo helt feil å skrive jødiske kaker. Enn om noen kanskje ønsker p endre navnet. Så vil det ikke kunne hete «jødiske kaker» som et navn da dette jo helt klart blir en samlebetegnelse på alle typer jødiske kaker, og ikke bare jødekaker.

For det finnes nok mer enn bare en type jødiske kaker :) 

Og enn om kanskje staten endrer ett ord stopper ikke folk fra å bruke det. 

"Jødiske kaker" kan jo være både en samlebetegnelse og noe mer spesifikt på en og samme gang. Som f.eks. "Dansk Salami". Og ellers så bare...seriøst:

Jeg har fortsatt Cowboyer kugutter og indianere amerikanske urinnvånere i mine tanker. Pippis far er enda negerkonge afrikanerkonge. Har gode minner fra negertær afrikanertær som ble knekt og spist ved jul desemberhøytiden, fantastiske minner om jødekaker jødiske kaker. Og fæle minner fra timen på skolen når jeg ikke klarte formulere meg skinnelig da jeg ønsket å si «svart» mørkhudet som et beskrivende ord, men da dette er et negativt ladet ord, kunen jeg ikke bruke det.

Folk er kanskje blitt litt for hårsår. Joda ser at negertær kanskje drar den litt langt (det er bra). At man kaller stålull for negerhår afrikanerhår. Noen endringer er bra! Da noen ting blir fornærmende. Men jødekaker er ikke et negativt ladet ord, det i mitt hode bringer «heder og ære» til jødene som har brakt denne oppskriften til Norge. Meg minner det om den vitsen om hvor mange jøder man får plass til i en folkevogn. En helt forferdelig vits som jeg ikke har tenkt å fortelle.

Kinakål er også et godt navn på kålet som stammer fra kina. Det klinger bedre enn kinesisk kål. (Vi er glade i å forkorte ord når det er mulig). Men kinahvitløk klinger ikke like godt som kinesisk hvitløk. Personlig syns jeg "kinesisk kål" klinger bedre enn "kinakål". Det høres bare ut som et bedre produkt.  "Kinakokk" er også raskere å si enn "kinesisk kokk", men du ville jo aldri ha sagt det.

Språk er alltid i utvikling. Kanskje kinakål forsvinner med tiden... men vil alltid eksistere i mitt hode. «Snart» (50-60 år frem i tid) sitter jeg kanskje på gamlehjemmet og snakker om «de gode gamle dager». Sånn må det selvfølgelig være, men kanskje på den tiden vil du ikke se ting som "kinamat" eller "jødekaker" på skilt ute i gata, eller i reklamer i avisen.

Anonymkode: ec86c...902

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, HerrBæsjerumpehull said:

Vi sier f.eks. ikke "polenmat" og "tysklandpølser", vi sier: "polsk mat" og "tyske pølser". Og vi sier heller ikke "kinafolk", vi sier "kinesiske folk". Så hvorfor ikke "kinesisk mat" og "kinesisk kål"? "Kinamat" høres for meg aggressivt ut. Det høres ut som at det skal være et "jævla" foran der. "Jævla kinamat!". Bør "kinamat", "kinakål" og evt. andre kinarelaterte ord elimineres fra det norske språk?

Så siden du synes noe høres aggressivt ut så er det rasistisk? :klo: Eller om du synes "jævla" passer inn foran ordet så er det rasistisk?

Hvor er egentlig logikken her?

Anonymkode: b9816...d2a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe rasistisk med det. Maten kommer jo fra kina. Er heller ikke rasistisk å si iransk mat eller afrikansk mat om man snakker om retter derfra. Er ikke rasistisk å si en kineser, en iraner eller en afrikaner heller. Men rasisme blir det når man bruker nedlatende ord som neger eller guling eller har rasistiske holdninger. 

Anonymkode: 30378...051

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...