Gå til innhold

Å forfalle utseendemessig - by/bygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eg kjem frå ei lita bygd på Sunnmøre. Vi held oss godt her iallefall ;) 

Anonymkode: ad2cf...910

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha reist litt rundt i landet i sommer, har jeg gjort meg en betraktning.

Har ofte sett menn på kg hevde at kvinner forfaller raskere enn menn. Har stusset over dette, da de fleste kvinner rundt meg holder seg veldig bra lagt opp i trettiårene og inn i førtiårene. Det samme forsåvidt med mennene, men likevel ikke i så stor grad som kvinnene.

Jeg bor på Oslo vest.

Etter noen uker bl.a på Sørlandet, har jeg sett folk fra hele landet (fornøyelsespark). Ser mange, både kvinner og menn, som er svært overvektige, sjuskete og som holder seg generelt dårlig. I disse parene ser jeg imidlertid at det ofte er kvinnene som har forfalt mest. Endel av mennene med disse forfalte konene, ser ikke så verst ut.

Det jeg vil fram til, er at dette med at kvinner forfaller raskere enn menn, kanskje er et bygdefenomen? Som ikke gjør seg gjeldende i høyere samfunnslag? Alle blir vi såklart eldre, får rynker osv. Nå snakker jeg i hovedsak om det å ta vare på seg selv.

Noen andre?

 

Anonymkode: 2aa9d...7e7

Det har med østrogen. Vi er vakrere enn menna, men så forfaller vi fortere.

Anonymkode: 2a865...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Høyere samfunnslag"  :rolleyes:

Er det mulig?

Anonymkode: d7dd0...364

For enkelte er det fullt mulig.

Kona til en kamerat av mann i hus, sa at det var så koselig at mannen hennes hadde valgt min mann som fadder til barnet deres. Da fikk sønnen en fadder fra et annet samfunnslag. Hun er født og oppvokst på Snarøya og bærer tydelige preg av det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blåser i andre, men jeg forventer faktisk at min kjære holder seg i form og gjør det han kan (ikke sykelig) for å holde seg frisk (og fin). Jeg gjør det samme for han. Jeg er i bedre form nå enn når jeg møtte han for 2 år siden, jeg vil jo være pen for han. Jeg holdt meg i form som singel for å være attraktiv, man slutter vel ikke å ville være attraktiv for den man liker aller best. Tenker jeg da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Inwe skrev:

Jeg blåser i andre, men jeg forventer faktisk at min kjære holder seg i form og gjør det han kan (ikke sykelig) for å holde seg frisk (og fin). Jeg gjør det samme for han. Jeg er i bedre form nå enn når jeg møtte han for 2 år siden, jeg vil jo være pen for han. Jeg holdt meg i form som singel for å være attraktiv, man slutter vel ikke å ville være attraktiv for den man liker aller best. Tenker jeg da. 

Så eneste grunnen for å holde seg i form er for å være attraktiv? 

Anonymkode: f3f17...e0d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da en kjent sak at folk jevnt over er slankere i byene enn på bygdene. Det er ikke spesifikt for Norge, slik er det i alle land.

Det har også en selvforsterkende effekt - jo mer menneskene rundt deg tar vare på seg selv, desto sterkere incentiv for deg til å gjøre det samme. Man sammenlikner seg lokalt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så eneste grunnen for å holde seg i form er for å være attraktiv? 

Anonymkode: f3f17...e0d

Absolutt ikke, men denne tråden handlet nettopp om det være å attraktiv. Som du kan se i mitt innlegg var det frisk jeg nevnte, fin var i parentes. Jeg trener og spiser sunt for å holde meg frisk, men jeg har absolutt ikke noe imot å være attraktiv heller. Og jeg er veldig glad min samboer mener det samme så vi kan holde oss friske (og fine) så lenge som mulig. 

Er det noe galt i å ville være attraktiv? 

Endret av Inwe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så flyttet jeg ut av byen (Oslo) da vi planla barn, og det var etter de kom jeg begynte å forfalle... Gidder ikke sammenligne meg med unge, barnløse studenttupper i byen. 

Sånn er det bare. 

Anonymkode: 62ba1...842

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La seg forfalle? Er det slik at hvis man setter andre ting en utseende i fokus, så lar man seg forfalle? Er det noe som ikke tar tid i mitt liv er det sminke, kremer og frisør. Men har ingenting med forfall å gjøre, da jeg mest sannsynlig ser bedre ut enn 95% av de wom fyller ansikt med botox for å ikke forfalle.

Anonymkode: e8b32...b63

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig med deg, men syns ikke det er så stort skille at man kan si at de fra Oslo vest holder seg bedre enn resten av Oslo. Jeg tror det er et by fenomen i helhet. Så jeg vil egentlig dra inn hele Oslo her og strekke det utover til også å gjelde store deler av Akershus. Desto nærmere byen man bor også i Akershus desto bedre holder man seg. 

Jeg syns dog ikke at mennene holder seg noe særlig bedre enn kvinnene på bygda, der syns jeg det er rimelig jevnt. Nå slipper menn å gå gravide, så sånn sett så vil kanskje ikke dyreparken hvor man finner barneforeldre spesielt i den tidlig fasen være spesielt representative. Var i Charlottenberg på et kjøpesenter for en tid tilbake og der så man jo virkelig godt at det er mye fedme, umoderne frisyrer og klær. Snakker om nordmenn her på harryhandling. I byen i Kongsvinger var det mye av det samme. 

Jeg bor på et typisk Oslo vest sted og det er mange som tar botox, setter på øyevipper og bruker fillers. Det syns på lang avstand og jeg syns egentlig det har begynt å bli litt harry. Så disse kvinnene syns jeg ikke ser noe særlig bra ut de heller, men helt klart jeg tror man tar mer vare på seg selv og følger trender når man bor i en by. 

Anonymkode: 6b970...ea6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja for å ta meg selv som eksempel:

Når jeg bodde på bygda var terskelen lavere for å gå på butikken i joggebukse og med håret i en dott en terskelen er nå som jeg bor i byen. Men det er nå meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt greit å ikke være opptatt av klær og utseende, men man kommer ikke unna at resten av verden responderer på førsteinntrykk og det overfladiske. Spesielt i arbeidslivet kommer man lengre hvis man tar vare på seg selv, uten at det trenger å bety tusener ut av vinduet i leppeinjeksjoner. De fleste klarer å bruke ansiktskrem, spise tålelig sunt, klippe håret jevnlig og finne klær som passer den kroppen man har uten at det går ut over fritidsinteresser, familieliv og lommebok. Men det virker som det er flere i byene som innser forskjellen det gjør.

Anonymkode: 6ed1e...872

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt ulike krav til hva som utgjør et godt nok utseende på ulike steder. Er nok litt mindre sminke og mer friluftsliv på bygda, samtidig får også folk flere barn og en del flere har fysisk anstrengende jobber med ikke helt kurante skift. Er lett å holde seg fin når en har kontorjobb og går hjem klokka fire, og har mindre ansvar hjemme. 

Apropos se bra ut vs være sunn, det var to søstre nær i alder som ble mål på fysikk. Hun ene hadde typisk by-utseende, hadde en stresssende kontor-aktig jobb men trente mye og spiste det hun tenkte på som sunt. Søstera bodde på landet, drev går og så litt "kjerring" ut i stilen, og var noen kilo overvektig. men la vekt på å sove mye og ikke stresse. Hun var ifølge de offisielle målingene flere år yngre enn søstera, justert for alder. Hun i byen hadde nok fått modellkontrakten av de to, men hadde også litt sånn narkoman modell-utseende, så litt skrapt ut. 

Anonymkode: e1752...cd4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det, spesielt når du sammenlikner med Oslo Vest.

Jeg er fra mindre by, og bor nå i Oslo. Bruker treningssentre i Oslo sentrum.

Vekten hos gravide er lavest i Oslo, og det er ikke bare av positive årsaker. På helsestasjonene har mange sluttet å veie de gravide og føre det opp i skjema (med mindre de åpenbart trenger det) - fordi man opplever at det er kroppsfokus på feil måte. 

Overvektsutfordringer blir typisk større dess dårligere levevilkår og økonomi er, men på Oslo vest gikk jo helsesøstre ut i media og tok opp det omvendte problemet: at foreldre lagde så "ekstremsunne" matpakker til barna at barna i Oslo Vest veide under anbefaling. De måtte altså ut i media og oppfordre foreldre til å slappe mer av, og tillate en is i ny og ne. 

For meg som bruker treningssentre i samme kjede i Oslo bemerket jeg meg på Oslo Vest/sentralt i Oslo at det var en stor overvekt av kvinner i garderoben som hadde operasjonsarr/ferske sår og åpenbart tok endel behandlinger i ansikt/kropp/hår/vipper osv.

Så det å "ta vare på seg selv" er på Oslo vest ofte at man tyr til kirurgiske løsninger. Det er ikke sunt.

Samtidig observerer jeg jo som deg tydelig at det i mindre byer er veldig mange flere overvektige familier og personer i gatebildet.

Men for deg som bor i Oslo Vest så regner jeg med du bruker mest tid i sentrum/på Majorstua eller CC Vest / naturområder på vestkanten. Der vil du selvsagt se mange som trenger til Birken, eller som er veldig opptatt av "sunnhet" i form av å leve på evig slankekur og ty til enkelte eller flere kosmetiske inngrep, samt bruke mye penger på PT`er eller kostholdsplaner.

På østkanten av Oslo, eller bare du drar forbi din bydel - da er variasjonene langt større.

Så jeg tror nok det sunneste snittet befinner seg litt andre plasser - typisk i bydelene hvor man er mest opptatt av hverdagsaktivitet. Jeg blir ikke overrasket om noen som er bosatt i rekkehus på Bøler/Oppsal med høy utdanning representerer det "sunne snittet" - der er det nok mer tabu å ty til kosmetiske inngrep. Idealet der er jo å være mer usminket, ikke ha for mye fasade - samtidig som man tar de rette valgene. 

På vestkanten er det jo også utstrakt bruk av aupair sammenliknet med andre bydeler og byer - og jeg vil tro at denne tiden brukes til blant annet personlig pleie. 

Når det er sagt er det jo mange dvaske utrente familiefolk på vestkanten også, de bare kler seg mer i vaffeljakker og har dyr veske over "hverdagsflesket". 

Anonymkode: d0b36...1aa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Morsom tråd:-D Hvis du definerer å holde seg godt som å bruke ytre staffasje med falske vipper, fiskemunn og bryn som ser ut som døde jordrotter, så har du rett i at det er mindre av det på bygda. Vi flyttet fra by til land, rett og slett fordi det er en mye lettere å ha en sunnere og mer aktiv  livsstil på landet, og mindre utseendefiksert press på barna.  Med naturen som helsestudio så er det ingen problem å holde seg både slank og sterk, og det er trenden her som vi bor i allefall. Det samme gjelder barna. Alle driver med idrett. Men det kommer vel an på øyet som ser. Jeg synes Cecilia Skog er veldig mye vakrere enn Karadashianlookalikes, og mannfolka som bor her er stort sett veldig sterke og sunne. Jeg synes alltid det er litt morsomt når vi er på sammenkomster i byen, og håndhilser på lett bleikfeite kontormenn med farget hår og de mykeste hender, eller når vi får besøk av helsestudiotrente bydamer som dauer på selv de letteste fjellturene, fordi det er forskjell på parkett og terreng. De fleste som bor her som er fra 50 år og nedover har gode utdannelser og har tatt bevisste valg om å flytte ut fra byen. I tillegg er tomteprisene så lave at en kan bygge seg de lekreste hus, noe som vi også har gjort. Men at det daffer en og annen ustelt tjukkas rundt, absolutt. Men det er vel ikke direkte et bygdefenomen...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Noenlundelikefremt
Akkurat nå, Mousj skrev:

Morsom tråd:-D Hvis du definerer å holde seg godt som å bruke ytre staffasje med falske vipper, fiskemunn og bryn som ser ut som døde jordrotter, så har du rett i at det er mindre av det på bygda. Vi flyttet fra by til land, rett og slett fordi det er en mye lettere å ha en sunnere og mer aktiv  livsstil på landet, og mindre utseendefiksert press på barna.  Med naturen som helsestudio så er det ingen problem å holde seg både slank og sterk, og det er trenden her som vi bor i allefall. Det samme gjelder barna. Alle driver med idrett. Men det kommer vel an på øyet som ser. Jeg synes Cecilia Skog er veldig mye vakrere enn Karadashianlookalikes, og mannfolka som bor her er stort sett veldig sterke og sunne. Jeg synes alltid det er litt morsomt når vi er på sammenkomster i byen, og håndhilser på lett bleikfeite kontormenn med farget hår og de mykeste hender, eller når vi får besøk av helsestudiotrente bydamer som dauer på selv de letteste fjellturene, fordi det er forskjell på parkett og terreng. De fleste som bor her som er fra 50 år og nedover har gode utdannelser og har tatt bevisste valg om å flytte ut fra byen. I tillegg er tomteprisene så lave at en kan bygge seg de lekreste hus, noe som vi også har gjort. Men at det daffer en og annen ustelt tjukkas rundt, absolutt. Men det er vel ikke direkte et bygdefenomen...

Det var da voldsomt så ille byen har behandlet dere da 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Noenlundelikefremt said:

Det var da voldsomt så ille byen har behandlet dere da 😂 

Ille?  Nei, vil ikke si det, trivdes godt i byen jeg, men alt til sin tid- )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Ordet «forfall» har jeg henter fra kg. Det er heller ikke meningen å se ned på noen. Ville bare påpeke en tendens, og det ser ut som flere sv dere som har svart ser det samme som meg. Stikkordet er nok livsstil, ja. Noen nevner penger og botox — men det er faktisk gratis å droppe sjokolade og potetgull. 

Anonymkode: 2aa9d...7e7

Hva vet du om de du ser spiser sjokolade og potetgull? Kanskje de hadde stoffskifteproblemer, eller har født tre unger på rappen og ikke har au pair så de får overskudd til å trene eller ikke ser poenget med å bruke penger på oppstramming av huden etter fødsel? Kanskje de bare nyter livet på en annen måte enn deg? 

 

Anonymkode: e4d80...376

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...