Gå til innhold

Å forfalle utseendemessig - by/bygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Dette er jo bare tull. Like store sosiale og økonomiske forskjeller mellom nordmenn som mellom andre folk. Norge har hatt adelskap (mange nålevende familier er jo etterkommere av disse), selv om mye av det ble byttet ut med dansker fra 1600-tallet av. At slekta kommer fra en gård gjelder jo veldig mange, ettersom jordbruk var største levevei i Norge (og verden for øvrig) frem til 1800-tallet. Det å komme fra gård var ikke lik å være bonde før i tiden. Alle rikingene hadde jo gårder, det var stort sett det de tjente penger på, selv om de ikke fysisk drev dem selv. 

 

Ikke bare tull, de gamle adelsslektene døde ut mye pga svartedauen, så kom som du sier 1600 tallet og danskekongen trang noen til og representere seg i Norge og det ble opprettet 2 grevskap nedi Vestfold, Larvik og Jarlsberg i tillegg til et Baroni, men adelskap ble jo igjen forbudt ved lov først på 1800 tallet, så nei vi har i grove trekk ikke hatt det samme adelsskapet her som vi ser i resten av Europa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 14.7.2018 den 20.45, Apis skrev:

Ikke bare tull, de gamle adelsslektene døde ut mye pga svartedauen, så kom som du sier 1600 tallet og danskekongen trang noen til og representere seg i Norge og det ble opprettet 2 grevskap nedi Vestfold, Larvik og Jarlsberg i tillegg til et Baroni, men adelskap ble jo igjen forbudt ved lov først på 1800 tallet, så nei vi har i grove trekk ikke hatt det samme adelsskapet her som vi ser i resten av Europa

At innenlandsk adel blir byttet ut med adel fra en annen, styrende nasjon er jo på ingen måte et norsk fenomen, men har skjedd over hele Europa - "svake" stater fikk mye av sitt adelskap byttet ut med representanter fra "sterkere" stater. F.eks Irland fikk byttet ut mye av sin adel med engelsk og skotsk adel, det samme skjedde i Øst-Europa der land som Russland og Ungarn dominerte og fikk sine folk satt inn i maktposisjoner i naboland de hersket over.

Men etterhvert ble jo den utenlandske adelen integrert/assimilert. Mange norske slekter er jo etterkommere etter utenlandsk adel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en dum debatt. Kan dere ikke heller diskutere hvem som er lykkeligst? Hvem som har det rikeste livet, et liv med mest "mening" og gi F ikke hvem som forfaller utseendemessig. Verden har blitt helt gal. Nesten prevensjon bare å lese disse innleggene. Hvem vil ha barn i en så overfladisk verden hvor alle står klare til å dømme deg. Nesten så man burde flykte med barna sine  til "en jungel" et sted, hvor det går an å bare få leve i ro og harmoni. 

Anonymkode: 01dc8...c70

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har lagt litt merke til er at mange folk "på bygda" (eller små plasser, tettsteder, generelt) får barn tidligere og gifter seg fortere enn de som flytter vekk eller har vokst opp i by. Nå er ikke dette fakta, og ikke noe jeg VET, men jeg har i alle fall sett det der jeg kommer i fra. Jeg flyttet vekk fra tettstedet jeg kommer fra, med en bitteliten befolkning, til en by. De fleste jentene fra klassen min som fortsatt bor der har fått mann og barn. Ingen av de som flyttet til by har enda fått barn, og de fleste er enda i singelliv/datingfasen, og/eller reiser rundt i verden.

Utseendemessig har jeg ikke lagt merke til noe annerledes. Nå kommer jeg fra en plass der folk er litt utseendefiksert og materialistisk da. Husker alle gikk med klær som var inn, en del merkeklær osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/12/2018 at 10:57 PM, AnonymBruker said:

Etter noen uker bl.a på Sørlandet, har jeg sett folk fra hele landet (fornøyelsespark). Ser mange, både kvinner og menn, som er svært overvektige, sjuskete og som holder seg generelt dårlig. I disse parene ser jeg imidlertid at det ofte er kvinnene som har forfalt mest. Endel av mennene med disse forfalte konene, ser ikke så verst ut.

Det jeg vil fram til, er at dette med at kvinner forfaller raskere enn menn, kanskje er et bygdefenomen? Som ikke gjør seg gjeldende i høyere samfunnslag? Alle blir vi såklart eldre, får rynker osv. Nå snakker jeg i hovedsak om det å ta vare på seg selv.

Anonymkode: 2aa9d...7e7

Hvordan vet du at disse bor på bygda? Gjennomførte du en spørreundersøkelse, eller antok du bare at alle med andre dialekter enn Oslo-dialekt var fra bygda? De kunne jo like gjerne bo i Trondheim, Tromsø, Stavanger eller Bergen som Ballangen, Brumunddal, Kløfta eller Frøya? 

On 7/13/2018 at 10:22 PM, tirben said:

Det er dessverre høyere forekomst av barnevernsaker på små steder, så teorien din holder ikke mål... 

Det stemmer nok, men i mitt hode er det veldig logisk. Ofte er det små barnekull på bygda, og jeg tror kanskje barn blir sett på en helt annen måte på små plasser. I tillegg er det nok slik at dersom man skiller seg litt ut som foreldre på en mindre plass, synes det så mye mer enn på større plasser. Har en i nær familie som jobber i barnevernstjenesten nord i landet, og der kommer det mange bekymringsmeldinger, men sakene blir jo likevel ofte henlagt. 


Selv bodde jeg mange år på vestkanten i Oslo, og er nok i bedre form nå som jeg har flyttet til "grisgrendte strøk" enn da. Sikkert fordi jeg har fjell rett utenfor døren som jeg benytter mange ganger i uken. Jeg var forresten verken overvektig eller sjuskete i Oslo heller, bare så det er sagt.

Ellers tenker jeg at det er utrolig stor forskjell på bygder, og ikke minst på miljøene innad i bygdene. Er mange småsamfunn med ressurssterke mennesker med både høy utdannelse og "sunne interesser". Det er faktisk mange som bor i storbyer noen år, utdanner seg, jobber litt og kommer hjem igjen når de stifter familie. Der jeg bor er det faktisk ingen som "ble igjen", så kanskje derfor få har "forfalt"? :PKjenner noen få som kunne passet inn i TS sine beskrivelser, men ellers tror jeg ikke du kan se det på mine medbygdekvinner at de ikke tilhører et "høyere samfunnslag". 

Føler jeg ser en god blanding av mennesker uansett hvor jeg befinner meg, by eller bygd, men det er kanskje bare meg? 

Anonymkode: 7adfc...11b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Oslo og har hytte på bygda. Det er stor forskjell. Folk i Oslo går mer, sykler mer og går mer på treningstudio. Folk på bygda kjører bil. Treffer ganske ofte slanke 50-60 årige damer i østmarka. Har aldri truffet en skiløper på bygda som ikke var på hytte. Det blir vel som i Usa etter hvert. Masse ekstrem-fedme i midten av landet og slanke i byene i øst/vest.

Anonymkode: ac7b3...35c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.7.2018 den 22.57, AnonymBruker skrev:

Etter å ha reist litt rundt i landet i sommer, har jeg gjort meg en betraktning.

Har ofte sett menn på kg hevde at kvinner forfaller raskere enn menn. Har stusset over dette, da de fleste kvinner rundt meg holder seg veldig bra lagt opp i trettiårene og inn i førtiårene. Det samme forsåvidt med mennene, men likevel ikke i så stor grad som kvinnene.

Jeg bor på Oslo vest.

Etter noen uker bl.a på Sørlandet, har jeg sett folk fra hele landet (fornøyelsespark). Ser mange, både kvinner og menn, som er svært overvektige, sjuskete og som holder seg generelt dårlig. I disse parene ser jeg imidlertid at det ofte er kvinnene som har forfalt mest. Endel av mennene med disse forfalte konene, ser ikke så verst ut.

Det jeg vil fram til, er at dette med at kvinner forfaller raskere enn menn, kanskje er et bygdefenomen? Som ikke gjør seg gjeldende i høyere samfunnslag? Alle blir vi såklart eldre, får rynker osv. Nå snakker jeg i hovedsak om det å ta vare på seg selv.

Noen andre?

 

Anonymkode: 2aa9d...7e7

Jeg tror dette skyldes verdisett. Man verdsetter andre verdier på et mindre utseendefokusert sted som Oslos beste vestkant. Der regjerer nettopp utseende og slike grunne verdier som penger og status (ofte bekreftet gjennom utseende).

Mens integritet, trofasthet, ærlighet, hobbyer og verv og å være verdifull uavhengig av vekt osv er kanskje ting som verdsettes mer på bygda. 

 

Da blir det fort sånn at man ikke stresser med ekstra kilo og striper hver 6 uke fordi man heller prioriterer barn og familie.

Anonymkode: 8aac3...097

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 12.7.2018 den 23.47, AnonymBruker skrev:


Kudos til deg for at du klarer å sende noen fine stikkere til både kvinner, bygdefolk og folk fra lavere samfunnslag! Det er provosering på høyt nivå! ;) Nå regner jeg med at du virkelig gnir deg i de velmanikyrerte hendene dine og kjenner at det sitrer forsiktig i de bedøvde botox-musklene i panna, i vill glede over det geniale innlegget ditt! :ler:

Jeg kjenner også jeg er litt spent! Du har ikke noen spennende teorier selv på hvorfor damene forfaller fortere på bygda mens mennene forfaller litt fortere i byen?

Anonymkode: 39e99...3d3

Venter vel fortsatt på svar på disse teoriene og hvordan hun har konkludert med dette!

 

Tror folk at folk fra bygda ikke er interessert i sunt kosthold, og at vi ikke har naturen for våres føtter så fort man går ut døra?

Anonymkode: 7f841...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2018 den 23.47, AnonymBruker skrev:


Kudos til deg for at du klarer å sende noen fine stikkere til både kvinner, bygdefolk og folk fra lavere samfunnslag! Det er provosering på høyt nivå! ;) Nå regner jeg med at du virkelig gnir deg i de velmanikyrerte hendene dine og kjenner at det sitrer forsiktig i de bedøvde botox-musklene i panna, i vill glede over det geniale innlegget ditt! :ler:

Jeg kjenner også jeg er litt spent! Du har ikke noen spennende teorier selv på hvorfor damene forfaller fortere på bygda mens mennene forfaller litt fortere i byen?

Anonymkode: 39e99...3d3

Jeg synes du lager et intressant perspektiv. Kan det hende at det er mannfolkoverskudd på bygda, som gjør at de forfalne kvinnene føler seg attraktive og ivaretatt, mens mannfolkunderskuddet på Frogner, og/ eller heteromannfolkmangel, gjør Frognerfittene stadig mer desperate, og fulle av Botox? Morsom tråd!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2018 den 18.14, Joesi skrev:

Har ikke lest hele tråden, men jeg personlig forfalt da jeg bodde i byen, bor nå på landet og blomstrer😇

Samme dritten skjer med meg. Da jeg bodde mer på bygda blomstret jeg...flyttet til byen av ulike årsaker og bodd her i 6 år og jeg forfaller i en alder av 30. Er bare dritt i byen liksom. Skal etter hvert vekk fra byen. Jeg bare vet jeg kommer til å blomstre. 

Anonymkode: 7fb42...d3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor nå på bygd og merker det motsatte. Men, jeg tror det skyldes hvilken fase man er i og hvordan man er bygd, samt gener. På bygda får man barn litt tidligere og ser litt dårligere i 20 årene, men fra 30-35 begynner man å se bedre ut som oftest. Folk får også flere barn og da drar den tiden seg ut. På den andre siden er så er ikke bygden så mye segregert på en måte. Du kan møte alle på samme senteret og da ser man litt mer variasjon. Hvis du beveger deg fra Oslo vest, ser du fort at det finner ikke så pene menbesker i Oslo også... Bare på bygda ser du både pene og de ikke så pene hele tiden. Det er også sant at det går helt fint å gå på kafé med slitt joggebukse på bygda, det hadde få gjort på byen... 

Anonymkode: 4325d...a41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2018 den 12.52, Anonymus Notarius skrev:

Det er jeg ikke helt enig i. På bygda er jo skog og skogsstier rett utenfor døra, og man kan bare gå/jogge seg en tur, helt gratis. Ikke alle liker, eller har råd til, treningssentre.

Jeg bor midt i Oslo, og har da veier, fortau, parker og sykkelstier rett utenfor døra, helt gratis. Jogger jeg to kilometer er jeg i skogen.

Anonymkode: dd28c...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...