Gå til innhold

Tørken i Norge og Europa og ikke nok mat til dyra


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 7/12/2018 at 9:36 PM, AnonymBruker said:

Derso, millioner av nordmenn skal drikke en god del vann hver dag i lengre tidså kan vel dette gå utover en allerede prekær vann-mangel... 

Anonymkode: e9f9d...a17

Tuller du? En ku drikker mer vann i løpet av en dag enn et menneske, hadde vi kuttet ned på dyr som blir brukt til melk hadde det blitt mer vann til menneskene

22 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, for grønnsaksavlinger trenger jo ikke vann. 

Anonymkode: d7bd6...401

Det finnes planter som tåler tørke relativt bra. Visse typer linser, for eks

A cheap, healthy source of protein, rich in fiber, folate, vitamin B1 and amino acids, lentils are one of the world’s oldest crops

One of the biggest advantages of lentils, from the farmer’s perspective, is that they don’t require much water. In fact, they are content without irrigation, even in areas that frequently see droughts. Lentils grow when it rains, and pause their growth cycle when it’s dry. Instead of overshooting and wilting, they stage their growth to fit their water resource, and they stay low to the ground rather than bolting up in flamboyant amber waves.

Lentils also don’t require chemical fertilizers. Unlike most commodity crops, which are bred to take nutrients out of the soil, lentils put nutrients back in. Like other members of the legume family, lentils work with bacteria to take nitrogen out of the air and convert it to a plant-available form. Lentils use this biological fertilizer to support their own growth, but they also exude some through their roots and leave it behind for whatever plant comes after them.

https://www.sfgate.com/opinion/article/Learn-to-live-with-drought-eat-more-lentils-6036213.php

Anonymkode: 0f536...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det kan jo hende, men først må han frakte 50 kyr dit. Hvordan tenker du det skal foregå? 50 kyr trenger dessuten et enormt stort område for å få nok mat, spesielt nå, hvor det er hel- og halvvissent gress overalt. Er du klar over kostnadene og arbeidet med å sette opp strømgjerde på et så stort område? For ikke å snakke om denne frakten, da... 

Det må være deilig å leve i en verden hvor alt synes så enkelt, du?

Anonymkode: 590e8...8d2

Ja jeg vet, jeg bare griper etter halmstrå, for å dra en teit vits.

Jeg bare vet at her jeg bor er det flere områder der det ER gress. Jeg har bønder rundt meg som kunne benyttet seg av det, og det er ikke langt å drive dyra. Jeg vet også at der jeg kommer fra finnes det gjengrodde beiter som folk har brukt før men som ikke er i bruk nå lenger.

Anonymkode: 0c37a...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg vet, jeg bare griper etter halmstrå, for å dra en teit vits.

Jeg bare vet at her jeg bor er det flere områder der det ER gress. Jeg har bønder rundt meg som kunne benyttet seg av det, og det er ikke langt å drive dyra. Jeg vet også at der jeg kommer fra finnes det gjengrodde beiter som folk har brukt før men som ikke er i bruk nå lenger.

Anonymkode: 0c37a...b4c

Jo, men noen eier de områdene, og det er ikke bare å ta dem i bruk for hvem som helst. Og, som sagt, det er litt av en operasjon, både mtp arbeid og kostnader, å frakte en stor flokk, og tilrettelegge et område for at dyra skal ha mat i ei uke eller to. Hva når det er beitet ned der også? Det er et dødfødt prosjekt. Bønder som driver med kjøtt- og melkeproduksjon vurderer ikke å slakte dyr for moro skyld. Det er siste utvei.

Anonymkode: 590e8...8d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takker så mye for tips. :hjerte:

Men vil noengang noe tilleggsfor erstatte for grovfôr? 😕 høy er jo det viktigste måltidet til en hest, hesten min går allerede på en del kraftfôr mtp vekten.. :(

Anonymkode: d9bb4...92d

Du kan erstatte deler av grovfôret, men ikke alt... Men det hjelper jo mye dersom man f.eks kan gi 6kg grovfôr i døgnet (pluss høyerstattere) ved å være litt kreativ enn å måtte gi 10kg f.eks :) 

Ja jeg er stor tilhenger av å fôre på mye høy og lite kraftfôr... Spørs om ikke jeg må svelge noen kameler i vinter med tanke på fôring for å si det sånn...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg vet, jeg bare griper etter halmstrå, for å dra en teit vits.

Jeg bare vet at her jeg bor er det flere områder der det ER gress. Jeg har bønder rundt meg som kunne benyttet seg av det, og det er ikke langt å drive dyra. Jeg vet også at der jeg kommer fra finnes det gjengrodde beiter som folk har brukt før men som ikke er i bruk nå lenger.

Anonymkode: 0c37a...b4c

Dersom du vet om disse plassene så tips lokale bønder eller hestefolk om dem. Legg ut en post på facebook. Kanskje det er tungvint å drive 50 kuer dit, men det er kanskje gjennomførbart og ri bort fire hester. Disse områdene bør absolutt brukes!

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå som vi har visst at grunnvannet synker i flere år pluss at vi vet det vil bli store forandringer i klimaet er det å skyte seg selv i foten å IKKE sørge for destillasjonsanlegg. Jo. Norge blir som Spania etterhvert, og da er det bare å sette igang mekanismene og ta ting på forskudd.

Grunnvannet ble ikke plutselig lavt i år.

Anonymkode: 2541f...d52

Jeg er fullstendig enig med deg i at alle disse tingene burde være på plass. Nå er de derimot ikke det og det er det man må forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...