Gå til innhold

Hvor ofte kan man spise kebab/pizza i måneden? Maksgrense ifg dere.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser drittmat på lørdager :) altså 4 ganger i måneden. Spiser veldig sunt og godt variert resten. Har det også sånn at hvis jeg spiser burger på en fredag (dagen derpå feks) har jeg «brukt opp» drittmat-dagen den uken og spiser sunt på lørdagen.

Anonymkode: a8ef0...02a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det kommer til kosthold så er helhet alt. Spiser man sunt og variert kan man unne seg en pizza/kebab/lignende type middag 1-2 ganger i uka uten at det får noen stor betydning for helsa. Posjonskontroll og hva man drikker ved siden av har også mye å si. 

Også er det stor forskjell på en hjemmelaget pizza hvor man selv kan kontrollere ingredienser og saltmengder og gatekjøkkenpizza. 

Anonymkode: 12443...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser hjemmelaget pizza flere ganger i mnd, nesten. Dog, en sunn versjon så trenger ikke spørre om lov ;) . Gjør akkurat som du vil, er din kropp og helse.

Anonymkode: 7a471...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva man spiser resten av måneden. Spiser man pizza en dag, kebab en annen dag, alkohol flere ganger i uken, godteri på lørdager, kake som fredagskos på jobb osv, så blir det fort for mye usunt ila 1 mnd.

Anonymkode: 890f0...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2018 den 19.09, AnonymBruker skrev:

Vanlig, men null potetgull og annet snacks.

Anonymkode: 12398...88a

"Vanlig" betyr jo ingenting. Alle har sitt vante kosthold, og det er helt forskjellig. For noen er en "vanlig" middag ren kyllingfilet med brokkoli, for andre er det kjøttdeig og spaghetti.

Anonymkode: 2514b...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inge maksgrense, så lenge det er innenfor kalorigrensa. Det skal sies, dette begrenser seg naturlig siden jeg ikke kan spise uendelige mengder med slik mat. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.7.2018 den 14.12, AnonymBruker skrev:

Joda, men disse pizzaene i pizzakjedene. Er dem virkelig så usunne? Sjokolade og annet snop er vel mer usunt?

Anonymkode: 12398...88a

Selv om sjokolade er mer usunt enn pizza, så betyr ikke det at pizza ikke er usunt.

Det er jo nesten ikke grønnsaker på dem, lite proteiner, alt for mye brød og mye fett. Det betyr med andre ord også mye kalorier. Sistnevnte trenger ikke å ha så mye å si om du ikke ligger i overskudd totalt.

Hvis du spiser en hel alene så har du antageligvis fått i deg et helt dagsbehov med kalorier, men samtidig for lite næringsstoffer. Jeg vet ikke hva en stor veier, men sikkert minst ett kg? https://www.pizzabakeren.com/_files/files/editor/Ernaeringstabell.pdf 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, penny_ skrev:

Selv om sjokolade er mer usunt enn pizza, så betyr ikke det at pizza ikke er usunt.

Det er jo nesten ikke grønnsaker på dem, lite proteiner, alt for mye brød og mye fett. Det betyr med andre ord også mye kalorier. Sistnevnte trenger ikke å ha så mye å si om du ikke ligger i overskudd totalt.

Hvis du spiser en hel alene så har du antageligvis fått i deg et helt dagsbehov med kalorier, men samtidig for lite næringsstoffer. Jeg vet ikke hva en stor veier, men sikkert minst ett kg? https://www.pizzabakeren.com/_files/files/editor/Ernaeringstabell.pdf 

Mellom 10-15 gr protein per 100 gr er ikke så lite altså. Til sammenligning har et egg 13 gr protein per 100 gr, karbonadedeig 19 gr per 100 gr, cottage cheese 11 gr per 100 gr. Jeg synes faktisk ikke det var for mye karbohydrater og fett heller. Så hva ligger du i underskudd av om du spiser dette til middag innimellom? 

Det som er faren med slik mat er at man ofte overspiser. En hel pizza på en person blir alt for mye, man ville ikke spist så mye om man spiste kyllingfilet med ris, saus og grønnsaker. I tillegg inneholder det ofte for mye salt og sukker. Men du skal klare å få i deg dagsbehov av proteiner med en slik pizza altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Inwe skrev:

Mellom 10-15 gr protein per 100 gr er ikke så lite altså. Til sammenligning har et egg 13 gr protein per 100 gr, karbonadedeig 19 gr per 100 gr, cottage cheese 11 gr per 100 gr. Jeg synes faktisk ikke det var for mye karbohydrater og fett heller. Så hva ligger du i underskudd av om du spiser dette til middag innimellom? 

 Det som er faren med slik mat er at man ofte overspiser. En hel pizza på en person blir alt for mye, man ville ikke spist så mye om man spiste kyllingfilet med ris, saus og grønnsaker. I tillegg inneholder det ofte for mye salt og sukker. Men du skal klare å få i deg dagsbehov av proteiner med en slik pizza altså.

Men hvor mye kalorier, karbohydrater, vitaminer og mineraler har et egg sammenlignet med pizza? Egg inneholder alt man trenger utenom C-vitamin. Næringsstoffer er ikke bare proteiner, fett og karbohydrater. https://no.wikipedia.org/wiki/Næringsstoff

Hvor sa jeg at man ligger i underskudd av noe om man spiser en pizza av og til?
Vedkommende jeg siterte spiser en stor pizza alene noe som sikkert tilsvarer et dagsbehov i kalorier (eller mer? Jeg vet ikke hva en pizza veier). Skal man holde seg innenfor dagsbehovet, så får man for lite av andre ting. Konklusjonen er at det er usunt, men farlig er det ikke om man spiser det en gang i blant.

 

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, penny_ skrev:

Men hvor mye kalorier, karbohydrater, vitaminer og mineraler har et egg sammenlignet med pizza? Egg inneholder alt man trenger utenom C-vitamin. Næringsstoffer er ikke bare proteiner, fett og karbohydrater. https://no.wikipedia.org/wiki/Næringsstoff

Hvor sa jeg at man ligger i underskudd av noe om man spiser en pizza av og til?
Vedkommende jeg siterte spiser en stor pizza alene noe som sikkert tilsvarer et dagsbehov i kalorier (eller mer? Jeg vet ikke hva en pizza veier). Skal man holde seg innenfor dagsbehovet, så får man for lite av andre ting. Konklusjonen er at det er usunt, men farlig er det ikke om man spiser det en gang i blant.

 

Nå var det da proteiner vi snakket om. Du sa det var for lite protein i en slik pizza, så jeg svarte på det. Jeg sa aldri at pizza er sunnere enn egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2018 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Det er pizza fra fast food pizzakjeder. Store pizzaer til 180-200kr.

Anonymkode: 12398...88a

Begynn med hjemmelaget, så kan du spise det med tanke på at det er bedre for kroppen. Det kommer igjen selvsagt an på hvor mye ost, eller hva og hvor mye annet du har på.

Google sunn pizza, så får du opp mange varianter. Gøy og utforske på, og mange gode.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...