Gå til innhold

Kunne tenke meg å gjøre noe spesielt i bryllupet, men «følgene» ødelegger drømmen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med å skrive i invitasjonen til disse at halve reisen dekkes av dere? Men i de andre invitasjonene skriver dere at reisen dekkes av dere? 

Anonymkode: 5705e...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det noen gang er greit å invitere folk uten følge er noe av det vi aldri kommer til å bli enige om her på KG. Men jeg er blant dem som synes det hadde vært helt greit å bli invitert alene i bryllup til en venninne som min utvalgte ikke har møtt eller har minimal kontakt med. I sånne situasjoner kan det være greit ikke å måtte ha noen å  «passe» på, og på samme måte synes jeg det er greit å ikke bli invitert i bryllup til folk jeg ikke har møtt.

Forutsetningen for at jeg skal syns det er treit å bli invitert uten følge rvat det er snakk om en gjeng og steget er det samme for alle(altså at ikke noen i gjengen er invitert med følge). Det er kanskje litt anerledes med bryllup i utlandet, og det kan være flere takker nei og heller vil prioritere helgen sammen. 

Det med at de kan få være med mot å betale selv synes jeg ikke noe om - enten er man invitert på like vilkår og like velkommen som alle andre, eller så er man ikke invitert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviter alle venninnene. Gi beskjed om at du betaler reise og opphold for de. Men si at om de ønsker så kan de ta med partner, men du kan ikle stå for opphold/reise da. De forstår vel at det blir for dyrt? 

Bare husk at de må gi beskjed i god tid ifht rom/overnatting. Du tenker kanskje noen venninner kan dele rom? Husk å si du da opprinnelig ville betalt for x antall rom og om noen tar med partner så må de betale mellomlegget for ekstra rom. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt nei til å komme i et bryllup om ikke mannen min var invitert også.  For meg og de fleste andre er det naturlig at man inviterer med partner til slike store arrangement. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og jeg synes det er helt uproblematisk å bli bedt alene i bryllup, eller å ikke bli invitert som følge, dersom det er sånn at mannen min/jeg knapt har møtt brudeparet. Hadde ikke blitt skuffet overhodet, å måtte invitere nesten ukjente i bryllupsfeiringer er en skikk jeg håper dør ut med tid og stunder. Bortkastet for begge parter.

Anonymkode: c499e...f31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva du mener. Det er ditt bryllup, og jeg syns det er helt greit å invitere venninner med følge, men at følget må betale reisen selv. Du kan jo forklare venninnene dine dette med økonomien, så får de bestemme selv om de vil ha med kjærestene sine eller ikke. 

Anonymkode: 8e415...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikje giddet å kaste bort feriedager i utlandet uten samboeren min. For siden dette skal vare i 3-4 dager, ville det kostet meg 2 feriedager, eller 5000 kr i tapt inntekt. Ikke akkurat gratis.

Anonymkode: 75c41...02c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, tussi84 said:

Jeg hadde sagt nei til å komme i et bryllup om ikke mannen min var invitert også.  For meg og de fleste andre er det naturlig at man inviterer med partner til slike store arrangement. 

 

Men hadde du forventer at mannen ble påspandert? 

Har selv vært i bryllup m følge u utlandet. Brudeparet fikset en deal med hotellet (liten rabatt), men vi betalte reise og opphold selv.

Anonymkode: 5c438...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2018 den 21.31, AnonymBruker skrev:

Men hadde du forventer at mannen ble påspandert? 

Har selv vært i bryllup m følge u utlandet. Brudeparet fikset en deal med hotellet (liten rabatt), men vi betalte reise og opphold selv.

Anonymkode: 5c438...d37

Ja, dersom det er snakk om å måtte være borte på ukedager, ikke kun lørdag og søndag, så hadde jeg forventet det, da turen allerede vil koste mye i form av tapt arbeidsinntekt.

Anonymkode: 75c41...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, dersom det er snakk om å måtte være borte på ukedager, ikke kun lørdag og søndag, så hadde jeg forventet det, da turen allerede vil koste mye i form av tapt arbeidsinntekt.

Anonymkode: 75c41...02c

For øvrig er det direkte ufint å gjøre forskjell på gjester. Man spanderer like mye på alle gjester. 

Anonymkode: 75c41...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden når ble det vanlig å betale reisen for bryllupsgjestene sine?!? :klo: Man gjør jo ikke det hvis man gifter seg på Hamar og inviterer gamle studievenner fra Bergen... Ser ikke helt forskjellen, jeg da. 

Jeg mener at man skal invitere venner med partner. De vennene man ønsker å dele dagen med, er jo folk man har intensjoner om å fortsette å være venner med, også (alt annet ville vært rimelig rart). Da er det virkelig helt naturlig å inkludere partnerne deres, også! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2018 den 13.51, AnonymBruker skrev:

Hørtes fint ut. Betalt reise, fri fra mann og barn? Jeg hadde ikke nølt engang 😛 

Anonymkode: bdfa9...bc2

Samme her:) Å feire min venninne og hennes kjære med et utenlandsopphold i noen dager hadde jeg mer enn gjerne gått med på😊❤️ Jeg er så selvstendig og grei at jeg fint klarer meg på egenhånd. En herlig husmorferie👍🏻😊

Anonymkode: 9f40e...222

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kan ikke være særlig nære venner hvis de ikke kjenner mannen min, så hvorfor skulle jeg brukt ferietid på dem når jeg kan bruke feriedagene med familien.

Anonymkode: 1de1f...8cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.7.2018 den 13.51, AnonymBruker skrev:

Hørtes fint ut. Betalt reise, fri fra mann og barn? Jeg hadde ikke nølt engang 😛 

Anonymkode: bdfa9...bc2

Enig! 😄

Anonymkode: 7b35f...207

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2018 den 19.58, AnonymBruker skrev:

Du får bestemme deg om du vil ha jentetur eller bryllup.... For jeg må si at det opplegget du skisserer minner mer om jentetur enn feiring av bryllup og kjærligheten.

Anonymkode: e2005...0bd

Enig i dette.

Men kanskje TS kan gjøre dette til to ulike feiringer? Det hadde gått an å feire bryllupet på «tradisjonelt» vis i Norge, med alle venner og deres partnere invitert. Ingen blir utelatt.

I forkant av bryllupet så kunne TS spandert/tatt med seg hele venninnegjengen på en kombinert jentetur/utdrikningslag i utenlandet. 

Two birds, one stone. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit slik du skisserer det. I bryllup bør alltid følge inviteres - dette er ikke en jentetur (og om det er jentetur du ønsker får du arrangere det isteden). Når det er sagt synes jeg ikke det er nødvendig å betale opphold for gjestene, og i alle fall ikke reise. Men om det er i utlandet/langt å reise for mange bør det være mer «opplegg» inkludert enn bare selve bryllupsmiddagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS, du skriver bare om dine venninner. Hva med din kommende mann? Er det meningen at han skal få invitere sine kamerater? Skal dere sende separate invitasjoner? Hva med familie på begge sider? Skal de utelates?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde synes det var helt topp å blitt invitert alene i bryllup til en venninne (særlig med betalt reise, herlighet). Og mannen min ville blitt veldig glad for å slippe å dra i bryllup i utlandet til noen han ikke kjente særlig godt.

Anonymkode: fa6ce...fe7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeeez, så gammeldagse folk er her inne! TS- din fest, dine valg! Drit i disse livredde jentene her inne som klamrer seg fast i mennene sine som livbøyer. Hvis man ikke klarer å kose seg på en fest/tur uten partneren sin, er ikke det en person jeg ville hatt i bryllupet sitt uansett.

I mine venninnegjenger har det blitt invitert uten følge i maaaange anledninger. Og det skjønner jeg godt! Som min bestevenninne sa da hun giftet seg i fjor- hun vil heller ha 15 gode venninner/venner i bryllupet sitt enn å måtte velge ut 7, og så få 7 dørgende kjedelige kjærester/samboere på kjøpet.  Man velger sine venner, men partnerne deres kommer ofte i pussige former ;)

Anonymkode: ee611...f35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fantastisk hvordan bryllup alltid skal dreie seg om gjestene, som om hver eneste av dem var hovedpersonen på dagen. Det er deres ønsker som teller, ikke brudeparets. Det er deres behov som er viktig, ikke brudeparets. Det er deres oppfatning av hva som er riktig måte å feire bryllup på som skal følges, ikke brudeparets, og for all del ikke gjør noe de ikke anser som konvensjon og tradisjon. Det er krise! Har ingen betydning om konvensjonen er håpløst upraktisk for brudeparet. Det er ikke deres dag, det er gjestene som teller! Eller diskriminerende overfor andre (single i bryllup?) og tradisjonen ble mote etter en kjendis gjordet det for et par år siden, må være sånn!!! Det er latterlig. Det er ikke potensielle gjester et bryllup dreier seg om. Det er brudeparet, og kun brudeparet sin dag. De har rett til å feire sitt bryllup slik de ønsker med de gjestene de selv ønsker skal være til stede. Så får potensielle gjester droppe egosentreringen noen timer og faktisk feire noen annen enn seg selv. Hvis de ikke klarer det får de takke avbud. De som tror bryllup dreier seg om dem har ingenting der å gjøre om de ikke er brudeparet.

Feir bryllupet som dere ønsker og blås i de som sutrer fordi det ikke feires slik de syns det skal 

Anonymkode: 430bf...9b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...