Gå til innhold

Ville dere blitt samboer med en som krever pleie 24/7


Pipaluk

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Atheena skrev:

Jo, men det er også kjærlighet å slippe den andre fri. Som sagt hadde jeg ikke ønsket at min mann skulle måtte pleie meg. En ting er når vi blir gamle, men ikke så tidlig som i 20 til 40 årene. 

Du kan umulig ha forstått særlig mye av sitatet du siterer: 

"Hvis du elsker noen, sett dem fri. Kommer de tilbake, er de dine. Kommer de ikke, har de heller aldri vært det."

Anonymkode: 8ff61...1c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pleie 24/7? Ja takk. Hun får bare ta plass på massasjebenken. Hvor er tråden for flåsete svar igjen?

Anonymkode: bc6e3...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er samboerskap en uaktuell samlivsform for meg så akkurat det kan jeg ikke svare på. Jeg ville ikke blitt kjæreste eller giftet meg med en som var i en slik situasjon. Hadde vi vært kjærester hadde jeg brutt mens hvis vi var gift hadde jeg blitt. Det er noe med "i gode og onde dager til døden skille oss ad". Man lover det når man gifter seg og ikke før.

Anonymkode: 1470f...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde dumpet han. Ville ikke vært i et forhold hvis jeg ble sånn heller, unner ingen så vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde ikke gått inn i et forhold med en pleietrengende. Men jeg kan ikke skjønne at jeg skulle ha forelsket meg i utgangspunktet heller, da jeg ikke finner syke folk attraktive. Venner og medmennesker, ja, men potensiell kjæreste, nei. Jeg ønsker ikke å være pleier for min kjæreste, jeg ønsker sex og jeg ønsker en som deler de praktiske gjøremålene i heimen. Jeg har erfaring med en som må ha tilrettelegging for det meste, og jeg kjenner at jeg ikke har tålmodighet til det. Derfor tenker jeg at den pleietrengende også hadde hatt det best uten meg. Og før noen begynner: jeg har ikke, og skal heller ikke ha barn.

Anonymkode: dfd22...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den syke er da egoistisk. All den ekstra jobben vedkommene pålegger partne er egoistisk. Er vedkommende redd for å være alene så bør det heller fikses plass på sykehjem eller BPA.

Anonymkode: c6cfc...5e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.7.2018 den 10.13, AnonymBruker skrev:

 

Jeg skjønner bare ikke folk som forlater den de visstnok elsker. Ta pause, få hjelp, få andre inntrykk, ja, holde avstand hvis de blir ravende gale og en fare for andre osv, men du forlater ikke den som er nærest deg i livet uansett. Minium sørge for at de har det bra. Jeg tror at folk som forlater, er det som ikke hadde det så bra i utgangspunktet - da skjønner jeg at motivasjonen ikke er på topp. 

Anonymkode: 5d70c...43c

Jeg tror nok situasjonen blir annerledes hvis de også har barn. Jeg leste en reportasje i a-magasinet om det. Da var det snakk om personer som fikk store hjerneskader og derfor ikke var den du ble sammen med. De sa at man ikke sluttet å elske men at det ble en annen form. 

Det var en mann som ble alenefar etter hjerneblødning.  For han ble det for vanskelig at hun skulle flytte hjem når pleiebehovet var så omfattende. De måtte ha et normalt liv etter det som hadde skjedd

Etter alle årene hvor han ventet på at hun skulle komme seg så  fikk han ny kjæreste, men han var stadig innom hjemmet hun bodde i, for å forsikre seg om at hun fikk det hun trengte. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den syke er da egoistisk. All den ekstra jobben vedkommene pålegger partne er egoistisk. Er vedkommende redd for å være alene så bør det heller fikses plass på sykehjem eller BPA.

Anonymkode: c6cfc...5e3

Tror du at personen er sikret plass på sykehjem? Eller at BPA dekker alle behov?

hva om du eller partner fikk kreft eller MS og hadde omfattende behov pga det. Er det da man stikker?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/12/2018 at 5:40 PM, Pipaluk said:

En jeg kjenner hadde nylig blitt samboer med en fyr som ble utsatt for en stygg ulykke. Han er fortsatt klar i hodet, men har fått så store skader at han må ha assistenter døgnet rundt hvis han skal leve et liv utenfor en institusjon. Leiligheten må bygges om hvis han skal kunne bo der fremover. De må ha ny bil for å få inn rullestol og rampe?

Ville dere uten tvil gått inn i en slik tilværelse hvor den du elsker har blitt veldig redusert og hvor du må dele han med en turnus av assistenter eller hadde du bakket ut?

Jeg hadde ikke valgt bort mitt eget liv for å bli sykepleier i stedet for kjæreste, nei. Men hadde jeg vært ung (og uerfaren og dum), hadde jeg sikkert forsøkt en stund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at jeg hadde gått ifra mannen min da. Vet at det er trist og egoistisk, men det hadde blitt for tøft for meg. Mitt liv er også viktig 

Anonymkode: 971d4...731

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samboeren min nå blitt invalid (eller hva man sier) så ville jeg så klart gjort alt for å få det til å fungere. Men, han måtte da vært innstilt på å ta imot hjelp fra hjemmesykepleien, jeg kan ikke gå å passe på han til alle døgnets tider med alt som hører til av vask osv. 

Jeg hadde ikke flyttet inn hos en som krevde pleie 24/7. Å jeg hadde ikke blitt sammen med en som fra før krevde pleie. Eneste grunnen til at jeg ville blitt hos min nåværende samboer er fordi vi har et solid forhold, noe jeg håper han tenker også, men hadde derimot jeg blitt pleietrengende hadde jeg ønsket han det nesten livet, å da hadde jeg heller ikke klandret han om han ikke ønsket forhold mer. 

Anonymkode: 021f2...9bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske sikker på at jeg hadde gått ifra mannen min da. Vet at det er trist og egoistisk, men det hadde blitt for tøft for meg. Mitt liv er også viktig 

Anonymkode: 971d4...731

En ærlig sak det. 

Anonymkode: 6dfb8...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet ditt ts er om en ville gått inn i et forhold med en som er pleietrengende i så stor grad at det er snakk om døgnkontinuerlig pleie. Nei jeg hadde ikke det. Er sykepleier så vet hva jeg hadde gått til. Hadde far til barna mine havnet i det uføre stiller det seg selvsagt annerledes.  Selv om jeg ser mange ( mest yngre )går fra hverandre da også etter noen år. Syntes ikke vi har noe med å dømme det, en vet ikke hvordan det er før en har opplevd det selv. 

Anonymkode: 6dfb8...2a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde aldri i livet gått inn i et slikt forhold og jeg er rimelig sikker på at jeg ikke hadde blitt værende i et slikt forhold om noe slikt skjedde. I tillegg til å ta hensyn til meg selv så har jeg og barn å ta hensyn til og en slik tilværelse ville ikke vært aktuelt for meg å utsette mitt barn for.

Anonymkode: f2daa...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet ditt ts er om en ville gått inn i et forhold med en som er pleietrengende i så stor grad at det er snakk om døgnkontinuerlig pleie. Nei jeg hadde ikke det. Er sykepleier så vet hva jeg hadde gått til. Hadde far til barna mine havnet i det uføre stiller det seg selvsagt annerledes.  Selv om jeg ser mange ( mest yngre )går fra hverandre da også etter noen år. Syntes ikke vi har noe med å dømme det, en vet ikke hvordan det er før en har opplevd det selv. 

Anonymkode: 6dfb8...2a9

Innlegget handler ikke om gå inn i et forhold( det hadde jeg nok ikke gjort) men å opprettholde et forhold man allerede er en del av. 

Gjør man det slutt eller forsøker man og ser om det kan fungere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2018 den 23.34, AnonymBruker skrev:

Du kan umulig ha forstått særlig mye av sitatet du siterer: 

"Hvis du elsker noen, sett dem fri. Kommer de tilbake, er de dine. Kommer de ikke, har de heller aldri vært det."

Anonymkode: 8ff61...1c1

Jeg hadde ikke det sitatet i tankene! Kunne heller skrevet sluppet løs, så man ikke skulle få assosiasjoner til sitatet. Dog syns jeg beskrivelsen å slippe fri var mer beskrivende. 

Man kan også sette noen fri uten baktanke om at de skal komme tilbake. 

Anonymkode: 4fef7...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.7.2018 den 23.28, AnonymBruker skrev:

Da har vi nok ulike ideer om hva kjærlighet er for noe. 

Anonymkode: 5d70c...43c

Ja kanskje. Jeg mener det er uselvisk å elske noen så høyt at man lar den andre gå. Hjerteskjærende i aller høyeste grad, men det ligger mye kjærlighet i å ofre sine egne følelser på den måten. Hadde jeg vært så syk at jeg ville gitt han et veldig tungt liv. Aldri kunne gitt han barn og han måtte ha pleiet meg for resten av livet så hadde det selvfølgelig vært helt jævlig å la han gå, men samtidig vil han oppleve kjærlighet igjen senere. Noe jeg kanskje ikke ville gjort. 

Anonymkode: 4fef7...73a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2018 den 18.08, Pipaluk skrev:

Men hvis du valgte å ikke flytte sammen med han så har du vel i prinsippet valgt bort han?

Man må da ikke bo sammen! Det går helt fint å være særboere. 

Selv vet jeg ikke om jeg hadde orket å bli i et forhold hvor all spontanitet og intimitet forsvant, og man selv på ferie måtte ha med (og betale for) assistenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2018 den 13.53, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke partneren som pleier, man får hjelp i form av assistenter... Slippe fri? Høres ikke ut som ekte kjærlighet, med mindre man blir alvorlig syk tidlig og det er 100% sikkert at det varer livet ut. Men sa synes jeg at den som er pleietrengende bør få slippe fri.

Anonymkode: 8cb1b...3bb

Mye av pleieoppgavene faller på partner, da kommunene ikke yter mer enn de absolutt må.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mannen min hadde blitt så skadet så hadde jeg fortsatt å bo med han Fordi jeg elsker han.

Ny mann derimot som jeg så vidt kjente.. Nei det tror jeg ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...