Gå til innhold

Hvor mange kcal er dette? (Mor godtar ikke min utregning)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis din mor er samtykkekompetent så har du ikke så mye du skulle ha sagt. Da har du heller ikke det juridiske ansvaret for din mors helse.

Om du derimot ikke lenger er samtykkekompetent så er det et samarbeid mellom deg som din mors formynder og helse som faglig instans. 

Det høres ut som din mor ikke er samtykkekompetent lenger, og du er hennes formynder. Da samarbeider du med helseetaten/sykehus/ernæringsfysiolog og lege ikke sant?

Du vet at det ikke alltid er mye nytte i å diskutere med mennesker som ikke lenger er samtykkekompetente?

 

 

Anonymkode: 770d9...f4a

Jeg har hatt ansvar kun i noen måneder derfor har jeg ikke oversikt på alt dette. Mye å sette seg inn i.

Anonymkode: 74177...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Inwe skrev:

Det er fortsatt samme spørsmål, "hvor mye kalorier er dette?". Hvorfor kunne du ikke svare på det uten å vite at TS har ansvar for sin mor? 

Jeg vet ikke hvor mange kalorier det samlede dagsforbruket er. Jeg spiser noenlunde tilsvarende, men går ikke ned et gram. Jeg skulle gjerne bli kvitt noen kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Jeg vet ikke hvor mange kalorier det samlede dagsforbruket er. Jeg spiser noenlunde tilsvarende, men går ikke ned et gram. Jeg skulle gjerne bli kvitt noen kilo.

Da er det rart du svarer i en tråd som spesifikt (også i overskriftet) spurte om kaloriinnhold. Da må du ha en veldig lav forbrenning eller være veldig stillesittende, som nevnt flere ganger i tråden her spiser moren til ts lite. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Inwe skrev:

Da er det rart du svarer i en tråd som spesifikt (også i overskriftet) spurte om kaloriinnhold. Da må du ha en veldig lav forbrenning eller være veldig stillesittende, som nevnt flere ganger i tråden her spiser moren til ts lite. 

 

Forbrenningen ligger i nedre del av normalsjiktet ifølge min lege. Men jeg har en hjertesykdom som begrenser min fysiske aktivitet. - Nok om meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette høres ut som passe mengde mat for en voksen dame som ikke trener. Det kan faktisk være oppimot 2000 kcal når hun bruker mye smør/margarin og spiser kake i tillegg. Og 2000 kalorier er litt mer enn jeg spiser for å holde vekten, og jeg er 20 år yngre.

Skjønner ikke hvordan man blir underernært på dette kostholdet, men hun spiste kanskje mye mindre før?

Anonymkode: 0acb1...ad4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syns dette høres ut som passe mengde mat for en voksen dame som ikke trener. Det kan faktisk være oppimot 2000 kcal når hun bruker mye smør/margarin og spiser kake i tillegg. Og 2000 kalorier er litt mer enn jeg spiser for å holde vekten, og jeg er 20 år yngre.

Skjønner ikke hvordan man blir underernært på dette kostholdet, men hun spiste kanskje mye mindre før?

Anonymkode: 0acb1...ad4

Underernæring handler om så mye mer enn bare mengder og vekt, det handler om balanse av næringsstoffer. Du kan ha en fryktelig høy BMI og være underernært.  

Til TS: skjønner at diskusjonen deres handler kun om ett nummer, men dere bør heller se på eventuelt vektendring, aktivitetsnivå, og se på blodprøver hva hun mangler. Siden du sier hun er både underernært og er/var avmagret, så ville jeg prøvd få inn mer nøtter og en lunsj av noe slag.  Men for å kunne gi råd om ernæring for noen som er underernært så må man vite hva manglende er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg la inn all maten hun spiser i My Fitness Pal. Hun spiser for lite. ifølge det du førte opp så spiser hun kun 1140 kalorier om dagen.. (tok ikke med kake el.liknende) Hun burde spise litt mer om hun er så aktiv. Har tatt det litt på gefylen når det kommer til smør og mengde med nøtter. Her kan det lett komme opp i noen hundre kalorier ekstra om hun spiser mye smør (mer en en tbsp til matlaging) og nøtter (mer enn 30g ca en håndfull). La også inn kveldsmaten som lunsj for å gjøre det lettere for meg selv. (hun spiser jo uansett ikke lunsj)

kgf.jpg

Endret av mlifjeld
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor i 50 årene spiser følgende hver dag:

Frokost: 1 egg, 1 brødskive med margarin, plommesyltetøy med vanlig sukker, 1 tomat eller noen skiver agurk. 1 kopp usøtet te, 1 glass vann.

Middag: 1 stekt kyllingfilet eller 150 gr biff, svin, fisk. Tilbehør er enten 2 kokte poteter og 1 oppkuttet gulrot, 1 lliten løk, 1/2 paprika, 4-5 stk rosenkål eller lignende, surret i margarin. Jozosalt og pepper. Vann til drikke. ( Eller gryte til en person av 1 stk kylling/biff, 1 boks skylte kidneybønner, 4 ferske tomater, vann, 1 liten løk, 2 never makaroni, 1 liten gulrot, litt olivenolje, salt pepper og evt annet krydder.) Stekt mat er noen ganger toppet med swet chili saus eller noe asiatisk soyagreier. 

Kvelds: 1 skive med hvitost og litt paprika/agurk. Usøtet te, og vann

Mellommåltider kan være 1 eple eller annen frukt, noen få nøtter.

Hun spiser kake og snop kun på kafe, byturer, besøk.

Jeg regnet meg fram til 2000 kcal og det er kanskje litt lite for en aktiv person som går minst 30 min hver dag? Men min mor er ikke enig med meg og mener jeg har regnet feil. Jeg på min side er redd hun skal spise for lite og for lite variert.

Det er kanskje litt barnslig men hvem av oss har rett?

 

Anonymkode: 74177...d77

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som datter med hovedansvar for hennes helse etter et sykehusopphold fordi hun var sterkt avmagret (ingen sykdommer bortsett fra det) er jeg såklart opptatt av at hun blir frisk igjen.

Anonymkode: 74177...d77

Anonymkode: 58d8f...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun var lagt inn fordi hun var underernært har hun vel blitt utskrevet med et opplegg. Jeg mistenker at tråden handler om Ts og ønske om vektnedgang. 

Anonymkode: 92874...1cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om hun var lagt inn fordi hun var underernært har hun vel blitt utskrevet med et opplegg. Jeg mistenker at tråden handler om Ts og ønske om vektnedgang. 

Anonymkode: 92874...1cc

Eller at datteren har anoreksi og moren påpeker at hun må spise mer.

Anonymkode: 487e5...7d8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller at datteren har anoreksi og moren påpeker at hun må spise mer.

Anonymkode: 487e5...7d8

Ja. Noe er det. 

Anonymkode: 92874...1cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om hun var lagt inn fordi hun var underernært har hun vel blitt utskrevet med et opplegg. Jeg mistenker at tråden handler om Ts og ønske om vektnedgang. 

Anonymkode: 92874...1cc

Av hensyn til min mor ønsker jeg ikke å utdype detaljer rundt hennes helse. Spekulasjoner frabes takk.

Anonymkode: 74177...d77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, mlifjeld skrev:

Jeg la inn all maten hun spiser i My Fitness Pal. Hun spiser for lite. ifølge det du førte opp så spiser hun kun 1140 kalorier om dagen.. (tok ikke med kake el.liknende) Hun burde spise litt mer om hun er så aktiv. Har tatt det litt på gefylen når det kommer til smør og mengde med nøtter. Her kan det lett komme opp i noen hundre kalorier ekstra om hun spiser mye smør (mer en en tbsp til matlaging) og nøtter (mer enn 30g ca en håndfull). La også inn kveldsmaten som lunsj for å gjøre det lettere for meg selv. (hun spiser jo uansett ikke lunsj)

kgf.jpg

Takk. Da må jeg få laget mer kaloririk mat til henne. Dette er jo altfor lavt.

Anonymkode: 74177...d77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sisti
22 hours ago, Arabella said:

Dette er så typisk. Langt uti tråden kommer en viktig opplysning som TS burde tatt med i sitt første innlegg.

Det kommer uansett tydelig frem i HI at det er snakk om en som spiser LITE mat. Det må man jo kunne svare på uansett hvem som spør. Det utgjør kanskje ikke mer enn 1000 kcal, kanskje mindre til og med. Farlig lite mat, uansett hvem som spør på hvem sine vegne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er grunnen til at moren din spiser så lite - om hun syns det er kjedelig å lage mat / spise, eller om hun har et forstyrret forhold til kropp og helse.

Er det sistnevnte, kan jeg forstå at hun TROR hun spiser dobbelt så mye som hun gjør, for da vil hun ha et irrasjonelt forhold til det. Det enkleste her er vel å enten sende dagsmenyen hennes til legen / ernæringsfysiolog som så kan bekrefte at hun spiser for lite, eller å legge alt inn i en app som MyFitnessPal som ble nevnt her, så hun kan se det selv.

Om det rett og slett er fordi hun enten syns det er kjedelig å lage mat eller kun lager maten hun er vant til, er det jo en idé å prøve å organisere litt middagsavtaler for henne (med venner eller familie), sende henne på matlagingskurs eller lignende. En del, spesielt eldre, spiser gjerne det samme / kun "gammeldags" mat og er usikker på hvordan man kan bruke mat som pasta, nudler, bønner, linser osv.

Ellers er det kanskje viktigere å snakke om HVA hun spiser, enn hvor mye, så blir det mindre irriterende for henne med dette fokuset også. Få inn mer ost, linser/bønner osv. hvis mulig, nøtter, grønnsaker som avokado, og gjerne også mer pasta og potet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren din spiser variert, men det er absolutt ikke 2000 kcal. Hun spiser jo faktisk bare 2 faste måltider om dagen, man skal vel helst spise 3?. Hvis du vil ha totale kaloriene i hennes hverdag må du nesten lese på alle forpakningene hun bruker, og veie maten. Det er den eneste måten du får et 100% sikkert svar :) 

Selv spiser jeg frokost og middag, frokosten er ikke noe å skryte av. Noen ganger spiser jeg et eller annet løpet av dagen hvis jeg er sulten, noe lite selvfølgelig. Og jeg ligger som regel på 900-1200kcal om dagen, kommer så sant an på dagen :) 

Anonymkode: 27886...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun spiser ALT for lite og for få måltider. Hva med å etterspørre en kostliste som hun kan ha, fra sykehus eller fastlege?

Anonymkode: dc3ab...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...