Gå til innhold

Hvor mange kcal er dette? (Mor godtar ikke min utregning)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor i 50 årene spiser følgende hver dag:

Frokost: 1 egg, 1 brødskive med margarin, plommesyltetøy med vanlig sukker, 1 tomat eller noen skiver agurk. 1 kopp usøtet te, 1 glass vann.

Middag: 1 stekt kyllingfilet eller 150 gr biff, svin, fisk. Tilbehør er enten 2 kokte poteter og 1 oppkuttet gulrot, 1 lliten løk, 1/2 paprika, 4-5 stk rosenkål eller lignende, surret i margarin. Jozosalt og pepper. Vann til drikke. ( Eller gryte til en person av 1 stk kylling/biff, 1 boks skylte kidneybønner, 4 ferske tomater, vann, 1 liten løk, 2 never makaroni, 1 liten gulrot, litt olivenolje, salt pepper og evt annet krydder.) Stekt mat er noen ganger toppet med swet chili saus eller noe asiatisk soyagreier. 

Kvelds: 1 skive med hvitost og litt paprika/agurk. Usøtet te, og vann

Mellommåltider kan være 1 eple eller annen frukt, noen få nøtter.

Hun spiser kake og snop kun på kafe, byturer, besøk.

Jeg regnet meg fram til 2000 kcal og det er kanskje litt lite for en aktiv person som går minst 30 min hver dag? Men min mor er ikke enig med meg og mener jeg har regnet feil. Jeg på min side er redd hun skal spise for lite og for lite variert.

Det er kanskje litt barnslig men hvem av oss har rett?

 

Anonymkode: 74177...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun spiser av nok og variert.

Anonymkode: 014a6...432

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke regne, men det der må da være mindre enn 2000 kcal? Uansett er ikke din mor veldig aktiv om hun kun går 30 min hver dag og siden hun ikke er ung lenger så trenger hun mindre kalorier. Så 2000 er nok mer enn nok for henne. 

Hvorfor er du redd for at hun spiser for lite? Går hun ned i vekt? Er hun undervektig? Om ikke ser jeg ikke problemet. Vi må slutte å henge oss opp i kalorier. Går man hverken opp eller ned i vekt spiser man akkurat så mye som kroppen trenger i forhold til både alder, kjønn og aktivitetsnivå. 

Når det er sagt spiste jeg rundt 1800 kcal daglig når jeg telte, og jeg trente 5 dager i uken og hadde en aktiv jobb. Jeg ble ikke underernært av det. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis gjerne hvordan du kom frem til 2000 kcal :)

For førsteinntrykket mitt er at det er godt under.

Anonymkode: 799ac...2a1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg på min side er redd hun skal spise for lite og for lite variert.

Det er kanskje litt barnslig men hvem av oss har rett?

 

Anonymkode: 74177...d77

Har hun sykdommer? Går hun ned i vekt?

 

 

Anonymkode: 9d1e0...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt under 2000 kalorier. Hadde det vært 2000 kunne det ha holdt. Hvor er lunsjen?

Anonymkode: 487e5...7d8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor finregner du på hva din mor spiser? 

Er din mor dement eller pyskisk tilbakestående slik at hun ikke er i stand til å forstå hva hun trenger av næring, vitaminer og mineraler?

Hun er ikke spesielt aktiv når hun går 30 minutter/døgn. 

Hvordan vet du at hun bare går 30 minutter/døgn?

Har hun noen sykdommer? Hvis hun har det så er jo det en sak mellom din mor og legen hennes. 

Anonymkode: 770d9...f4a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du har faktisk ingenting med å blande deg borti hva din mor spiser og drikker, hvis hun er frisk fysisk og psykisk. 

Bor du sammen med henne ettersom du vet nøyaktig hva hun spiser til enhver tid?

Endret av Arabella
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor finregner du på hva din mor spiser? 

Er din mor dement eller pyskisk tilbakestående slik at hun ikke er i stand til å forstå hva hun trenger av næring, vitaminer og mineraler?

Hun er ikke spesielt aktiv når hun går 30 minutter/døgn. 

Hvordan vet du at hun bare går 30 minutter/døgn?

Har hun noen sykdommer? Hvis hun har det så er jo det en sak mellom din mor og legen hennes. 

Anonymkode: 770d9...f4a

TS skriver at moren går minst 30 minutter hver dag. Det kan gjerne være timer alt i alt pr. dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Inwe skrev:

Jeg orker ikke regne, men det der må da være mindre enn 2000 kcal? Uansett er ikke din mor veldig aktiv om hun kun går 30 min hver dag og siden hun ikke er ung lenger så trenger hun mindre kalorier. Så 2000 er nok mer enn nok for henne. 

Hvorfor er du redd for at hun spiser for lite? Går hun ned i vekt? Er hun undervektig? Om ikke ser jeg ikke problemet. Vi må slutte å henge oss opp i kalorier. Går man hverken opp eller ned i vekt spiser man akkurat så mye som kroppen trenger i forhold til både alder, kjønn og aktivitetsnivå. 

Når det er sagt spiste jeg rundt 1800 kcal daglig når jeg telte, og jeg trente 5 dager i uken og hadde en aktiv jobb. Jeg ble ikke underernært av det. 

Hun er underernært.

Anonymkode: 74177...d77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun er underernært.

Anonymkode: 74177...d77

Da bør hun dra til legen. Som jeg sa er dette antagelig langt under 2000 kalorier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor finregner du på hva din mor spiser? 

Er din mor dement eller pyskisk tilbakestående slik at hun ikke er i stand til å forstå hva hun trenger av næring, vitaminer og mineraler?

Hun er ikke spesielt aktiv når hun går 30 minutter/døgn. 

Hvordan vet du at hun bare går 30 minutter/døgn?

Har hun noen sykdommer? Hvis hun har det så er jo det en sak mellom din mor og legen hennes. 

Anonymkode: 770d9...f4a

Som datter med hovedansvar for hennes helse etter et sykehusopphold fordi hun var sterkt avmagret (ingen sykdommer bortsett fra det) er jeg såklart opptatt av at hun blir frisk igjen.

Anonymkode: 74177...d77

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er langt under 2000 kalorier. Hadde det vært 2000 kunne det ha holdt. Hvor er lunsjen?

Anonymkode: 487e5...7d8

Hun spiser ikke lunsj, annet enn en frukt nå og da. Hvor mye kom du til at dette var?

Anonymkode: 74177...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vis gjerne hvordan du kom frem til 2000 kcal :)

For førsteinntrykket mitt er at det er godt under.

Anonymkode: 799ac...2a1

Kun grovt regnet med evt kafebesøk på lørdager.

Anonymkode: 74177...d77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som datter med hovedansvar for hennes helse etter et sykehusopphold fordi hun var sterkt avmagret (ingen sykdommer bortsett fra det) er jeg såklart opptatt av at hun blir frisk igjen.

Anonymkode: 74177...d77

Dette er så typisk. Langt uti tråden kommer en viktig opplysning som TS burde tatt med i sitt første innlegg.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som datter med hovedansvar for hennes helse etter et sykehusopphold fordi hun var sterkt avmagret (ingen sykdommer bortsett fra det) er jeg såklart opptatt av at hun blir frisk igjen.

Anonymkode: 74177...d77

Hvis din mor er samtykkekompetent så har du ikke så mye du skulle ha sagt. Da har du heller ikke det juridiske ansvaret for din mors helse.

Om du derimot ikke lenger er samtykkekompetent så er det et samarbeid mellom deg som din mors formynder og helse som faglig instans. 

Det høres ut som din mor ikke er samtykkekompetent lenger, og du er hennes formynder. Da samarbeider du med helseetaten/sykehus/ernæringsfysiolog og lege ikke sant?

Du vet at det ikke alltid er mye nytte i å diskutere med mennesker som ikke lenger er samtykkekompetente?

 

 

Anonymkode: 770d9...f4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arabella skrev:

Dette er så typisk. Langt uti tråden kommer en viktig opplysning som TS burde tatt med i sitt første innlegg.

Det er jo ikke underernæringa som er spørsmålet.

Hun mente forøvrig at hun spiste minst 2400 kcal pr dag. Det glemte jeg å få med.

Anonymkode: 74177...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis din mor er samtykkekompetent så har du ikke så mye du skulle ha sagt. Da har du heller ikke det juridiske ansvaret for din mors helse.

Om din mor derimot ikke lenger er samtykkekompetent så er det et samarbeid mellom deg som din mors formynder og helse som faglig instans. 

Det høres ut som din mor ikke er samtykkekompetent lenger, og du er hennes formynder. Da samarbeider du med helseetaten/sykehus/ernæringsfysiolog og lege ikke sant?

Du vet at det ikke alltid er mye nytte i å diskutere med mennesker som ikke lenger er samtykkekompetente?

 

 

Anonymkode: 770d9...f4a

Rettet.

Anonymkode: 770d9...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Arabella skrev:

Dette er så typisk. Langt uti tråden kommer en viktig opplysning som TS burde tatt med i sitt første innlegg.

Det er fortsatt samme spørsmål, "hvor mye kalorier er dette?". Hvorfor kunne du ikke svare på det uten å vite at TS har ansvar for sin mor? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...