Gå til innhold

Nav-sjefen mener velferdsstaten er truet


Opplyst

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, Opplyst skrev:

Når jeg blir edru skjønner jeg hvorfor jeg aldri egentlig er enig med deg. Europas svake vil ikke tjene på din politikk. 

Jeg forsto ikke helt hvordan ''min politikk'' er til skade for de svake i Europa. Kan du utdype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Drizzt skrev:

Jeg forsto ikke helt hvordan ''min politikk'' er til skade for de svake i Europa. Kan du utdype?

Nå er det mulig jeg tar feil, men mitt inntrykk av deg er at du er en hardbarket liberalist.

Ekstremliberalisme er skadelig for mennesker flest, Europa eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2018 den 14.30, Skiftenøkkel skrev:

Jeg hater ingen. Jeg stemte FRP sist valg utelukkende fordi jeg mente det var behov for opprydding i innvandring og integrering. Samtidig er kampen mot sosial dumping blandt annet viktig for meg. 

Før noen stempler meg som rasist, vil jeg si at det er omfanget av innvandringen og den dårlige integreringen jeg så på som problematisk. (Rart det der, at man måtte føle behov for å forsvare sin stemme på FRP)

Jeg bare håper du også er tilhenger av omfordeling av inntekt på nasjonalt nivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2018 den 13.59, Skiftenøkkel skrev:

Jeg er minst uenig med FRP, for å si det slik. Ingen partier jeg kan stå 100% bak.

Hvilket gjør deg til en liberalist. Så hvordan kan du da være en innvandringsmotstander? Eller kanskje mer intressant, hvordan kan du da representere den norske arbeiderklassens egoistiske egeninteresser?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Opplyst said:

Med andre ord taper du på innvandringen? Alle svake nordmenn gjør det. Det er kun rike nordmenn og nordmenn fra øvre middelklasse som tjener på innvandringen. 

Hva er å tjene? Det er ingen i vårt samfunn som tjener på dette. Ingen tjener på økte forskjeller og utryggheten og tap av frihet som følger med. Rik eller fattig. Det er ingen som lever i et komplett vakuum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Opplyst said:

Hvilket gjør deg til en liberalist. Så hvordan kan du da være en innvandringsmotstander? Eller kanskje mer intressant, hvordan kan du da representere den norske arbeiderklassens egoistiske egeninteresser?

 

Hvilken merkelapp som passer meg best vet jeg ikke. Men det gjør ikke noe, bryr meg ikke om det. Innvandringsskeptiker passer vel bedre på meg, ikke direkte motstander. 

Hva legger du i arbeiderklassens egoistiske egeninteresse? Du må ikke forveksle meg med en gjennomsyret fagforeningsmann. Jeg mener arbeidskraft fra utlandet skal ha samme betaling som nordmenn når de jobber i Norge. Samtidig mener jeg stillingsvernet her i landet er alt for sterkt. Det beskytter riktig nok sliterne, men også latsabber og slark som helst vil være lønnsmottakere, ikke arbeidsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Opplyst skrev:

Nå er det mulig jeg tar feil, men mitt inntrykk av deg er at du er en hardbarket liberalist.

Ekstremliberalisme er skadelig for mennesker flest, Europa eller ei. 

Nå vet jeg ikke akkurat hva du mener med liberalisme (jeg hører forskjellige tolkninger), men du kan trygt si at jeg er enig i en del prinsipper fra liberalismen uten å dra det til det ekstreme og uten å være enig i alt liberalismen står for. Jeg er ikke imot at staten regulerer, så lenge det er innenfor fornuftige grenser. Jeg er for større personlig og økonomisk frihet med mindre innblanding av staten. Jeg er imot beskatning ihjel av de som klarer å tjene mer enn de andre. Jeg er for at alle skal få utvikle sitt potensiale og få mulighet å tjene på sine evner og kunnskap. Jeg er ikke imot velferdsstaten som sådan - det er viktig med trygghet for de mindre heldige i livet, f.eks. funksjonshemmede eller kronisk syke, men jeg er også imot nav-ing og at man skal lene seg på velferdsstaten uten å gjøre innsats og gi bidrag. Jeg har diskutert dette med mange i min omgangskrets og de aller fleste tror først at jeg er en hardbarket kapitalist for så å komme fram til mot slutten av samtalen at jeg er ikke er det og er et sted mellom - vil ha det beste av begge systemene. Det jeg absolutt ikke er er sosialist og kommunist. Jeg er ganske langt unna denne retningen. Jeg kan aldri være enig i å tråkke over de smarteste og de som skaper verdiene. Jeg er imot at alle skal være helt og absolutt like (ille) og ingen skal få lov til å utvikle potensialet sitt og bli bedre enn de andre. For ja, de aller fleste er bedre enn andre i noe. Men får man ikke mulighet å oppnå sitt potensial, taper samfunnet som helhet. Et samfunn som består kun av folk i midten er et kunstig samfunn, det er ikke naturlig. Folk er forskjellige og disse forskjellene må dyrkes og stimuleres så lenge de er en gode for samfunnet. Alle tjener på det. I forhold til innvandringen, er jeg imot uregulert, ikke-bærekraftig og hodeløs innvandring, særlig fra religioner og kulturer som er uforenelige med Vesten. Til en viss grad tåler samfunnet noe ''multikultur'' av den negative typen, men når tålegrensen passeres blir det umulig å forsvare. Jeg håper dette er forklarende :)

Innlegg ryddet for sitering av slettet innhold.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...