Gå til innhold

Samboer har lovt 16-årig sønn å få være alene hjemme i mitt hus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først og fremst så er jeg enig med TS i at hun har rett og samboer har feil. 

Men ikke dra "hjemmefest og bøll" kortet for alle 16 åringer som er hjemme alene. Skilsmissebarn er ofte mer mentalt modne enn resten av aldersgruppen, og er betydelig mer selvstendig.  Uten at det er hovedargumentet her.

Jeg har ett supert forhold til min bonus-mamma og bonus-pappa, og føler heldigvis at begge hus er mitt hjem. Men jeg flyttet ut da jeg var 15 på internatskole på vgs. 

Da jeg kom hjem på sommerferie som 16 åring fikk jeg og kjæresten forespørsel om vi kunne passe hunden til ett familievennepar av bonus-pappa og ekte-mamma, mot at vi fikk lov til å låne huset deres (meget pent hus) Ca en time unna begge familiene mine. Null stri å bo i en flott "villa", uten en eneste fest eller trøbbel. Hadde venner på besøk, men thats it. Ikke noe alkohol eller andre rusmidler. Foreldrene mine syntes det var greit, fordi jeg var selvstendig og moden, og de visste at jeg hadde sex med kjæresten. De likte/liker kjæresten enda ;)

Så ikke si nei fordi ungdommen kan lage fest. Si nei fordi det er 2 uker, din mor sin leilighet som faren ikke betaler for og han er under 18. Som påpekt i en kommentar over kan også 18 åringer ha fest som politiet kommer på døren for å avslutte. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En 16 åring klarer fint å være alene hjemme i 2 uker,  om han er moden for det. Mange flytter på hybel i den alderen.  

 

Anonymkode: 7467d...d62

Det er stor forskjell på å ha ansvar for en liten hybel med bare egne ting og ansvar for en hel bolig med møbler og ting som tilhører andre.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at denne gutten er moden nok. Han har blitt oppdratt av en mann som ikke respekterer andre sin eiendom og synes at partners mening er så lite viktig at det er ingen grunn til å spørre, bare overkjøre.

Anonymkode: c6d23...189

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo rett og slett bare si "Det er mammas leilighet, så den kan ikke lånes bort. Han får ikke lov å være her alene når vi er borte, så enten må du finne en annen løsning, si nei - eller så får du avlyse ferien. Jeg er skikkelig skuffet over at du overkjører meg på denne måten, og forlanger å låne bort min mors leilighet til en 16 åring som ikke engang klarer å rydde opp etter seg til vanlig. Helt uaktuelt, og alt for respektløst av deg. Jeg setter seriøst spørsmålstegn om du er en jeg kan ha et liv med, når du bryr deg så lite om meg og min familie"

Anonymkode: 2e4af...34d

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler sterkt på at denne gutten er moden nok. Han har blitt oppdratt av en mann som ikke respekterer andre sin eiendom og synes at partners mening er så lite viktig at det er ingen grunn til å spørre, bare overkjøre.

Anonymkode: c6d23...189

Dette. 

Hva er det som feiler enkelte mennesker egentlig? Lover bort andres leilighet i 2 uker til en 16 år gammel gutt? Slik gjør man bare ikke! 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Hulderen skrev:

Det er stor forskjell på å ha ansvar for en liten hybel med bare egne ting og ansvar for en hel bolig med møbler og ting som tilhører andre.

Ja?? Leste du kun halve innlegget mutt, og klippet bort resten liksom?? 🤔

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En 16 åring klarer fint å være alene hjemme i 2 uker,  om han er moden for det. Mange flytter på hybel i den alderen.  

Å love ts sin mors leilighet til 16 åringen er ikke greit derimot.  

Anonymkode: 7467d...d62

 

Anonymkode: 7467d...d62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Lycka skrev:

Hvilken planet lever din samboer på? Dette er jo helt uaktuelt. Man lar ikke en 16-åring være alene hjemme i to uker uansett, og i hvert fall ikke i din mors leilighet.

Skjønner han ikke dette, hadde jeg seriøst revurdert hele forholdet.

Jeg må le... Min 17-åring flyttet på hybel for å gå på VGS i fjor høst - da han var 16... Det gjør 16 - åringene her. Hører særdeles sjelden at det er et problem. Været på vinteren fører gjerne til at vi uke ser hverandre på en mnd. Her gjelder det å gjøre 16-åringene klar til å ta ansvar litt før de fyller 16... 

Anonymkode: a28bd...67c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må le... Min 17-åring flyttet på hybel for å gå på VGS i fjor høst - da han var 16... Det gjør 16 - åringene her. Hører særdeles sjelden at det er et problem. Været på vinteren fører gjerne til at vi uke ser hverandre på en mnd. Her gjelder det å gjøre 16-åringene klar til å ta ansvar litt før de fyller 16... 

Anonymkode: a28bd...67c

16-åringer kan fint bo på hybel, og være alene. Problemet her er vel mest at samboer til ts lover bort et bosted uten å egentlig ha myndighet til det. Dersom jeg skulle fått en ny partner, kan ikke jeg si til 23-åringen min at h*n kan bo i leiligheten til min nye samboers foreldre i to uker.

Anonymkode: 33931...8b6

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Myrthel skrev:

Det å flytte ut og bo alene med DINE egne ting ser jeg på som noe helt annet enn å ha tilgang til leiligheten til noen andre. Ødelegger du noe i din egen leilighet, er det deg selv det går ut over.

I tilfellet jeg fortalte om ble foreldrene beordret hjem fordi de var ansvarlig for huset. Som huseiere måtte de komme hjem og ta ansvar for at normale regler ble overholdt.

Jeg snakket om å la en 16 åring være alene i 14 dager, noe han fint kan klare. Men IKKE greit i andres hus! Må du lære deg å lese

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må le... Min 17-åring flyttet på hybel for å gå på VGS i fjor høst - da han var 16... Det gjør 16 - åringene her. Hører særdeles sjelden at det er et problem. Været på vinteren fører gjerne til at vi uke ser hverandre på en mnd. Her gjelder det å gjøre 16-åringene klar til å ta ansvar litt før de fyller 16... 

Anonymkode: a28bd...67c

Jada jada. Og i gamle dager dro 14-åringene ut på Hvalfangst.

Dette dreier seg om en far som lover bort en leilighet som tilhører stemors mor. Ikke om unger i utkantene som flytter på hybel.

Ts beskriver også en gutt som ikke rydder etter seg til vanlig,nå skal han holde orden på alt alene? Regner med ungdom som skal bo på hybel er forberedt  før de reiser og.

Anonymkode: 6f867...bcc

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja?? Leste du kun halve innlegget mutt, og klippet bort resten liksom?? 🤔

 

Anonymkode: 7467d...d62

Jeg leste hele, men svarte bare på den delen jeg siterte. Det er da helt vanlig å gjøre det på den måten, for å vise hva man kommenterer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hulderen skrev:

Jeg leste hele, men svarte bare på den delen jeg siterte. Det er da helt vanlig å gjøre det på den måten, for å vise hva man kommenterer.

Men slutten av innlegget bekreftet jo det du skrev som "motsvar" 😜😂 Jaja.. 

Anonymkode: 7467d...d62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aj, dette var over snittet taktløst av samboeren din.

Jeg hadde fått hundre varsellamper av dette. Nei, det er ikke barnets hjem  - og det er foreløpig ikke hans hjem i den forstand at det er naturlig å ha lik bestemmelsesrett.

Når dere flytter mer permanent sammen, eller kjøper noe sammen - så er det begges hjem. En 16-åring kan selvsagt ikke ha boligen for seg selv alene i 2 uker mens dere er bortreist uten videre.

Jeg var alene hjemme 1 uke som 18-åring, men jeg var ansvarlig. 16-åringer er ikke alene hjemme.

Anonymkode: 79de1...705

Jeg flyttet på hybel 1 time unna hjemmet mitt når jeg var 15 1/2 år. Og det er mange i den alderen som flytter på hybel for å gå på skole. Så at ikke en 16-åring kan være hjemme alene i 14! dager er bare tull!!!!!!!!! Hønemødre kaller jeg dere!

stakkars barn som må bli overvåket av foreldrene sine til de er 20 år!!!

Anonymkode: bbe32...85d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet på hybel 1 time unna hjemmet mitt når jeg var 15 1/2 år. Og det er mange i den alderen som flytter på hybel for å gå på skole. Så at ikke en 16-åring kan være hjemme alene i 14! dager er bare tull!!!!!!!!! Hønemødre kaller jeg dere!

stakkars barn som må bli overvåket av foreldrene sine til de er 20 år!!!

Anonymkode: bbe32...85d

Det er ikke dette tråden dreier seg om. Har du ikke lest den?

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Arabella skrev:

Det er ikke dette tråden dreier seg om. Har du ikke lest den?

Har du ikke lest innlegget den du siterer svarte på?

Anonymkode: 36818...f42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lover selvsagt ikke bort et hus man ikke eier selv. Det er idiotisk.

Man nekter selvsagt ikke 16-åringer å være alene hjemme i ey par uker. Det er idiotisk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke lest innlegget den du siterer svarte på?

Anonymkode: 36818...f42

Joda, men alle disse innleggene om 16-åringer som klarer seg så bra på hybel, er avsporinger.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Arabella skrev:

En 16-åring er ikke myndig.

Det er jeg da fullstendig klar over, men hadde du lest innlegget jeg siterte, var det nevnte en på 18 år der i en annen historie. 

 

Anonymkode: 38a0f...8da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Arabella skrev:

Joda, men alle disse innleggene om 16-åringer som klarer seg så bra på hybel, er avsporinger.

Som ikke hadde forekommet hvis alle disse innleggene om at 16-åringer må behandles som 6-åringer.

Anonymkode: 36818...f42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er dette helt på trynet, TS. Han samboeren din kommer du til å slite bra med fremover, når han allerede etter noen måneder lover bort huset til moren din over hodet på deg. Hva vil han finne på når han blir husvarm? Hva når dere eier felles bolig? Er det andre røde flagg du ser, nå i retroperspektiv?

For det andre er det enorm forskjell på 16åringer. Jeg flyttet hjemmenifra da jeg var 16 uten større problemer. Min lillebror på 26 derimot ville jeg ikke lånt så mye som et lommetørkle til og vet knapt opp og ned på et tørkestativ.

TS beskriver en 16 åring som ikke forstår at pappas bosituasjon har forandret seg, som roter og griser. Hun, som kjenner han best av alle oss i tråden, mener han ikke er moden til å bo alene i to uker.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...