Gå til innhold

Samboer har lovt 16-årig sønn å få være alene hjemme i mitt hus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, her var det høy krisemaksimering. Skjønner at det kalles helikopterforeldre for en grunn.. Det burde ikke være nødvendig å holde en 16-åring i hånden, hvis man ikke stoler på at en 16-åring ikke kan være alene hjemme så har noe feilet i oppdragelsen.. ja, selv om det ikke på papirene er fars hus(dog de er jo samboere). 

 

Anonymkode: cb399...0e7

Det er ingen av dem sin leilighet, de bor i en lånt leilighet for tiden.

Ville du likt om jeg lånte din leilighet, for så å låne den bort til noen andre som du ikke kjente?

Anonymkode: dc00b...283

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uaktuelt. 16 åringer trenger voksne tilstedet. 2 uker alene. No way.

Anonymkode: 8261b...2c3

Mange 16-åringer flytter til en annen by for å gå på skole når de er 16. Da bor de på hybel alene, så det er slettes ikke slik at de trenger voksne til stede. 

Jeg synes uansett samboeren din er helt urimelig i dette tilfellet. Dere bor i en lånt leilighet, så det er helt bak mål at han har lovt bort leiligheten til din mor uten å snakke med deg. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aj, dette var over snittet taktløst av samboeren din.

Jeg hadde fått hundre varsellamper av dette. Nei, det er ikke barnets hjem  - og det er foreløpig ikke hans hjem i den forstand at det er naturlig å ha lik bestemmelsesrett.

Når dere flytter mer permanent sammen, eller kjøper noe sammen - så er det begges hjem. En 16-åring kan selvsagt ikke ha boligen for seg selv alene i 2 uker mens dere er bortreist uten videre.

Jeg var alene hjemme 1 uke som 18-åring, men jeg var ansvarlig. 16-åringer er ikke alene hjemme.

Anonymkode: 79de1...705

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. jeg hadde aldri latt NOEN bruke en leilighet jeg hadde lånt

2. jeg hadde aldri latt egen 16 åring, som er dønn solid og ryddig, være alene i to uker. 

Men på sikt når dere etablerer et felles hjem er det selvfølgelig viktig at 16 åringen føler at det er hans hjem fullt ut, selv om samboeren din er helgepappa. 

Anonymkode: a941e...f6b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke helt om tanken er at han skal være hjemme alene i to uker eller en helg mens dere er på ferie?

Jeg kjenner jeg har litt motstridende følelser fordi at jeg har barn med en mann som må spørre samboeren sin om godkjennelse for alt og det driver meg oppriktig talt til vanvidd at noen må f.eks spørre samboeren sin om lov for å komme i bursdagen til barnet sitt. Likevel, det eneste fornuftige, tror jeg, er jo at du kjenner ikke denne gutten og vet ikke hva han vil finne på i en periode der dere er på ferie. Det er du som vil være økonomisk ansvarlig om noe skjer. Den er jo også din mor sin og om du har vært uansvarlig med hennes eiendom så er det noe som vil gå utover forholdet til henne. Konklusjon: Han er urimelig. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjedde hos meg.. Bortsett fra at det var vårt hus.. I stedet for å la 16 åringen bo hos sin mor de to ukene vi var på ferie, så skulle han på død og liv bo hjemme alene... Da vi kom hjem, måtte samboeren min vaske de to neste dagene, og male en vegg.  og var sur på meg???? fordi jeg låg ute på solsengen og latet meg.. Jeg vasket huset før vi dro, og 16 åringen fikk beskjed om at SÅNN skulle det se ut når vi var tilbake..  Jævla irriterende! 

Jeg hadde låst, og gjemt alle nøklene som ei over skriver... Han kan være hos sin mor, evt. være alene hjemme der..

Anonymkode: 182b2...333

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville tydelig sagt min mening at det gikk ikke an. Deretter sagt at jeg låner ikke ut leiligheten til min mor som det faktisk er JEG, hennes datter, som har fått låne. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 16-åringen bor hos sin mor og er hos dere annenhver helg, så skal han vel være hos dere tre uker i sommerferien? Eller har far en annen avtale siden dere velger å reise bort uten ham i to av disse tre ukene? Synes det er rart at faren ikke prioriterer sønnen i ferien.. Når det er sagt, så har han ingen rett til å låne ut din mors leilighet! 

Anonymkode: ad067...499

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså, her var det høy krisemaksimering. Skjønner at det kalles helikopterforeldre for en grunn.. Det burde ikke være nødvendig å holde en 16-åring i hånden, hvis man ikke stoler på at en 16-åring ikke kan være alene hjemme så har noe feilet i oppdragelsen.. ja, selv om det ikke på papirene er fars hus(dog de er jo samboere). 

 

Anonymkode: cb399...0e7

Ts og samboeren bor for tiden ikke hjemme, men i en lånt, antakeligvis møblert leilighet og det er denne leiligheten samboeren mener han har krav på å disponere som det passer ham (og sønnen). Det er det som er problemet, ikke hvorvidt gutten er moden nok til å være alene hjemme i eget hjem. Jeg synes ts sin samboer viser både sin ts og hennes mor urovekkende lite respekt. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Samboer har hatt ferie med sitt barn. Nå er det den såkalte kjæresteferien som står for tur. Jeg ville ikke latt 16-åringen vært hjemme alene i to uker om det var snakk om felles hus heller. Han orker knapt å rydde opp etter seg på kjøkkenet og når han har dusja ligger skitten underbukse igjen midt på badegulvet og vått håndkle slengt der han måtte finne på å legge det. Det er bare litt av rotet å plukke opp.Så nei, han er ikke moden nok å overlate huset til. 

Jeg synes det skulle være unødvendig å måtte blande inn min mor i dette. Samboer burde respektere det. Jeg tror det handler om at han er under veldig press fra barnet og eksen. Men kan se ut som jeg må prate med min mor hvis ikke dette løser seg av seg selv nå, for min bror har meldt sin mulige ankomst mens jeg er borte og da skal han selvsagt bo i mammas leilighet. Så nå krysser jeg fingre. 

Anonymkode: b15f3...d9a

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Samboer har hatt ferie med sitt barn. Nå er det den såkalte kjæresteferien som står for tur. Jeg ville ikke latt 16-åringen vært hjemme alene i to uker om det var snakk om felles hus heller. Han orker knapt å rydde opp etter seg på kjøkkenet og når han har dusja ligger skitten underbukse igjen midt på badegulvet og vått håndkle slengt der han måtte finne på å legge det. Det er bare litt av rotet å plukke opp.Så nei, han er ikke moden nok å overlate huset til. 

Jeg synes det skulle være unødvendig å måtte blande inn min mor i dette. Samboer burde respektere det. Jeg tror det handler om at han er under veldig press fra barnet og eksen. Men kan se ut som jeg må prate med min mor hvis ikke dette løser seg av seg selv nå, for min bror har meldt sin mulige ankomst mens jeg er borte og da skal han selvsagt bo i mammas leilighet. Så nå krysser jeg fingre. 

Anonymkode: b15f3...d9a

Ok, kanskje det løser seg nå med akkurat denne situasjonen, men det løser ingen ting at din samboer syns DU er urimelig her. Du kommer til å slite med ham og hvordan han forholder seg til og behandler (og forventer du skal forholde deg til og behandle) hans sønn i all framtid. Dette må dere snakke om snarest.

Anonymkode: 423a5...d08

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å få et stress uten like i årene som kommer med den mannen der og hans sønn og deres overherredømme over ditt liv. Verdt det?

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor utsette en 16 åring for den fristelsen?Skån han fra det, tenker jeg.

Ikke alle er modne nok til det ansvaret. Og det har faktisk ikke noe med manglende oppdragelse og gjøre. 

Når kameratene får vite om tomt hus, så vil de presse på for å være der, og fester blir garantert et tema. 

En annen ting. En på 16 år skal IKKE være alene i 14 dager. Det burde far og mor også se selv. 

Sett ned foten og si det er uaktuelt. Så får du være den som er voksen i denne situasjonen. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen av dem sin leilighet, de bor i en lånt leilighet for tiden.

Ville du likt om jeg lånte din leilighet, for så å låne den bort til noen andre som du ikke kjente?

Anonymkode: dc00b...283

Men sønnen til samboeren er vel ikke noen ukjente? Veldig rart hvertfall, da burde man kanskje gjøre en egeninnsats for å bli kjent med han.

men enig at jeg ikke hadde likt om du lånte den bort til noen totalt ukjente for meg. Da hadde jeg krevd husleie!

Anonymkode: cb399...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg, TS. Ikke gi deg.

Er han ikke helt god? Han prøver virkelig å lage god stemning gitt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men sønnen til samboeren er vel ikke noen ukjente? Veldig rart hvertfall, da burde man kanskje gjøre en egeninnsats for å bli kjent med han.

men enig at jeg ikke hadde likt om du lånte den bort til noen totalt ukjente for meg. Da hadde jeg krevd husleie!

Anonymkode: cb399...0e7

Dette er moren til stemorens bolig! Far og stemor har ikke vært sammen så lenge, så det kan vel ikke være så sinnsykt rart om ikke stebestemor og eier av bolig ikke kjenner 16-åringen godt nok til å la denne ta ansvaret for sin bolig i to uker!

Endret av Guppy88
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilken planet lever din samboer på? Dette er jo helt uaktuelt. Man lar ikke en 16-åring være alene hjemme i to uker uansett, og i hvert fall ikke i din mors leilighet.

Skjønner han ikke dette, hadde jeg seriøst revurdert hele forholdet.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å slite med denne karen fremover ts. 

Anonymkode: 1ec6e...932

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag bør en 16 åring fint klare være alene hjemme uten at det er risiko for hverken tenåringen eller boligen, men det er selvsagt noen 16 åringer som er modnere enn andre og ikke alle KAN klare seg alene - når det er sagt er det to ting her TS som får meg til å tenke at dette ikke er helt greit.

Først at samboeren din ikke en gang snakket med deg om dette før han gav sin sønn en slik lovnad, det er tegn på dårlig kommunikasjon og at han ikke tenkte at du hadde en mening og burde lyttes til. Siden dere er relativt nye som samboere er det for meg noe som bør diskuteres - at han ikke innså at din mening her var like viktig som hans.

Deretter det at han trodde det var greit å love bort noen andres bolig uten å spørre dem først - det er ikke lengre en kommunikasjonssvikt, det er respektløst uansett hvor man snur det.

Men, om det var felles bolig derimot, uavhengig av hvem som eide den så ville jeg sagt at om TS hadde hatt samme grenser for egne barn som for hans og spørsmålet kom opp og hun nektet på det grunnlag så er det helt OK, men om hun nekter fordi det er hennes hus når det er felles hjem er jeg ikke helt enig.

Likevel, i denne saken handler det mer om hvordan TS sin samboer har valgt gå frem enn selve løftet han har gitt, og når han har opptrådd så tankeløst får han si det til sin sønn, at han lovet mer enn han kan holde - evt finne et annet sted gutten kan være (forutsatt at barnets mor også syns det er greit at ungen er alene i to uker så klart..)

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hell no.

Man kan ikke låne bort andres hjem! Her er du nødt til å sette ned foten. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...