Gå til innhold

Circle of security


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg slår et slag for foreldreveiledning, og da spesielt COS-P!

Pleier å anbefale dette kurset til alle, og har selv sett hvordan barn har forandret atferd på svært kort tid når foreldrene klarer å endre egen atferd og forståelse av barnet.

Alle foreldre, om de mener at de trenger det eller ei burde ta dette kurset og det burde definitivt vært obligatorisk for begge foreldre. Anbefaler alle å snakke med helsestasjonen eller familiesenteret om hvor man kan melde seg på et slikt kurs. 

Er det noen av dere som er enige/uenige med meg? Hva er isåfall deres erfaring med COS-P?

Anonymkode: c26c6...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slår et slag for foreldreveiledning, og da spesielt COS-P!

Pleier å anbefale dette kurset til alle, og har selv sett hvordan barn har forandret atferd på svært kort tid når foreldrene klarer å endre egen atferd og forståelse av barnet.

Alle foreldre, om de mener at de trenger det eller ei burde ta dette kurset og det burde definitivt vært obligatorisk for begge foreldre. Anbefaler alle å snakke med helsestasjonen eller familiesenteret om hvor man kan melde seg på et slikt kurs. 

Er det noen av dere som er enige/uenige med meg? Hva er isåfall deres erfaring med COS-P?

Anonymkode: c26c6...26c

Og i hvor stor grad føler du det skiller seg fra DUÅ som er mest brukt av PPT?

COS-P er vel mest brukt av bv og da sammen med Marthe Meo, eller har jeg lest meg opp feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Og i hvor stor grad føler du det skiller seg fra DUÅ som er mest brukt av PPT?

COS-P er vel mest brukt av bv og da sammen med Marthe Meo, eller har jeg lest meg opp feil?

Jeg har liten erfaring med "de utrolige årene", men tenker nok at det blir brukt av en grunn 😊 Nå er det ikke alle som har kontakt med PPT, og dermed blir det et litt mer utilgjengelig kurs. 

COS-P tilbys ved flere helsestasjoner rundt om i landet som et dagtilbud til foreldre i barselpermisjon og kveldskurs til de som jobber. Det er også svær mange familiesentre som driver med cos, både i gruppe og som tilbud til foreldre 1-1. 

Det er også et tilbud som tiltak i flere barneverntjenester, egentlig sjeldent sammen med Marte Meo (selv om det sikkert er nyttig), men stort sett i kombinasjon med andre tiltak. Her i min kommune sender bv de foreldrene de opplever  "bare" trenger et COSkurs videre til hs eller fam.senter. 

Anonymkode: c26c6...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke i utgangspunktet at alle foreldre trenger dette og det blir nok aldri obligatorisk. Fint at det er tilbud om det, og at det er et lavterskeltilbud. Selv har jeg lest en del og mye kommer vel også naturlig dersom man ser barnet sitt og leser barnets følelser og reaksjoner. Har fungert greit for oss. 

Anonymkode: 4a842...ec5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

COS brukes også mye i barnehagesektoren. Anbefaler det sterkt!

Anonymkode: 80bf2...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...