Gå til innhold

40 år, nettopp startet prøvinga, har jeg lov å håpe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke mist håpet hvis det ikke skulle gå denne gangen. Selvsagt krysser vi fingrene for det!  

Men tenk på at for de under 30 skal prøve i minst 1 år før de skal oppsøke hjelp. Det er fordi det er mange som ikke får det til de første forsøkene. Så plutselig skjer det. :)

Så selv om det ikke går hos deg denne mnd så prøv igjen- og igjen! Hvis du føler deg stresset så går du til gynekolog og ser hvordan ting står til. Selv om du har mange folikkler (det du kan se på ultralyd) betyr det ikke at det er mange eller bra nok egg i folikklene. Så kanskje ender du opp med litt hjelp. Det gjør heller ingenting, det er mange som behøver litt hjelp for å bli gravid - meg inkludert. :)

Lykke til! Håper virkelig det klaffet på første forsøk ❤️

Anonymkode: e1d51...eb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mist håpet hvis det ikke skulle gå denne gangen. Selvsagt krysser vi fingrene for det!  

Men tenk på at for de under 30 skal prøve i minst 1 år før de skal oppsøke hjelp. Det er fordi det er mange som ikke får det til de første forsøkene. Så plutselig skjer det. :)

Så selv om det ikke går hos deg denne mnd så prøv igjen- og igjen! Hvis du føler deg stresset så går du til gynekolog og ser hvordan ting står til. Selv om du har mange folikkler (det du kan se på ultralyd) betyr det ikke at det er mange eller bra nok egg i folikklene. Så kanskje ender du opp med litt hjelp. Det gjør heller ingenting, det er mange som behøver litt hjelp for å bli gravid - meg inkludert. :)

Lykke til! Håper virkelig det klaffet på første forsøk ❤️

Anonymkode: e1d51...eb9

Takk for godt råd ❤️ . Jeg håper på å lykkes første måned, men jeg vil forsøke videre om det ikke skjer. Jeg har heldigvis barn fra før av. Verre med han. Han har ingen. Men dersom vi ikke skulle lykkes på naturmetoden så er jeg åpen for å forsøke andre metoder for å lykkes. Jeg ønsker at kjæresten min skal få oppleve å få det barn. Og jeg håper på et felles barn sammen med han ❤️ . 

 

Anonymkode: 1e758...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
On 7/12/2018 at 10:43 PM, Yme said:

Det er bare en myte at det blir vanskeligere å bli gravid etter hvert som man blir eldre. Reproduksjon er en ekstremt viktig funksjon, så kroppen prioriterer det helt til det blir skrudd helt av.

Edit: For å klargjøre, det er selvfølgelig sånn at alt med kroppen fungerer best når man er rundt 18-25 år gammel, så det kan være litt vanskeligere å bli gravid når man blir eldre, om man ser på tallene... Men i praksis, er det ingen merkbar forskjell på det. Var du veldig fruktbar da du var 20, er du veldig fruktbar når du er 40 også.

Dette er ikke sant. En 30-åring har 20% sjanse for å bli gravid ved sex på rett tidspunkt en måned, en 40-åring har 5%. Eggkvaliteten faller, antall egg er redusert, så det hjelper ikke hva kroppen prioriterer når den ikke har verktøyene til å få det til. I tillegg er sannsynligheten for spontanabort mye større når man først blir gravid. 

I praksis er det veldig merkbar forskjell! 

Selvfølgelig er det kvinner som fortsatt er veldig fruktbare, og ts vet ikke hvilken gruppe hun hører til, men rent statistisk sett kommer hun til å slite/bruke lengre tid. Og det er jo nettopp "i praksis" statistikken taler om - de anekdotiske bevisene er verdiløse for flertallet som vil slite. 

Men at det er vanskeligere er selvfølgelig ikke ensbetydende med umulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sisti skrev:

Dette er ikke sant. En 30-åring har 20% sjanse for å bli gravid ved sex på rett tidspunkt en måned, en 40-åring har 5%. Eggkvaliteten faller, antall egg er redusert, så det hjelper ikke hva kroppen prioriterer når den ikke har verktøyene til å få det til. I tillegg er sannsynligheten for spontanabort mye større når man først blir gravid. 

I praksis er det veldig merkbar forskjell! 

Selvfølgelig er det kvinner som fortsatt er veldig fruktbare, og ts vet ikke hvilken gruppe hun hører til, men rent statistisk sett kommer hun til å slite/bruke lengre tid. Og det er jo nettopp "i praksis" statistikken taler om - de anekdotiske bevisene er verdiløse for flertallet som vil slite. 

Men at det er vanskeligere er selvfølgelig ikke ensbetydende med umulig. 

Jeg får svar om en uke om jeg har lykkes første måned. Mest sannsynlig så har jeg ikke det, ifølge oddsene. Men jeg håper inntil det motsatte er bevist. 

Anonymkode: 1e758...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg får svar om en uke om jeg har lykkes første måned. Mest sannsynlig så har jeg ikke det, ifølge oddsene. Men jeg håper inntil det motsatte er bevist. 

Anonymkode: 1e758...10d

Til og med for en 20-åring er det jo størst sannsynlighet for å IKKE få det til per måned, så ikke mist håpet om det ikke klaffer med en gang. Prøving tar tid. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Og husk for all del å sjekke mannen også hvis dere skal sjekke fertiliteten! Mannen er like ofte som kvinnen årsak til barnløshet, og de blir også mindre fruktbare med alderen. Her ble mannen sjekket etter jeg hadde gått 9 mnd i behandling i håp om å lykkes, og så viste mannens test at vi måtte ha prøverør uansett. Mange, inkludert leger, glemmer mannen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Sisti skrev:

Og husk for all del å sjekke mannen også hvis dere skal sjekke fertiliteten! Mannen er like ofte som kvinnen årsak til barnløshet, og de blir også mindre fruktbare med alderen. Her ble mannen sjekket etter jeg hadde gått 9 mnd i behandling i håp om å lykkes, og så viste mannens test at vi måtte ha prøverør uansett. Mange, inkludert leger, glemmer mannen... 

Jeg og en tidligere mann forsøkte å få barn i noen år uten å lykkes. Vi hadde barn fra før av. Det ble ikke gjort noen funn som viste at noe var galt med meg. Vi spurte om det var nødvendig med en sædprøve for han hadde hatt operasjon på begge testiklene tidligere. Legene sa at det var unødvendig å sjekke mannen. Og at det med all sannsynlighet ligger på kvinnen dersom han hadde bevist at han hadde fått barn tidligere. Jeg hadde også fått barn tidligere. Etter mye mas fra han så tok de en sædprøve og da sa de at det måtte prøverør til med tanke på resultatet av den men at det måtte ligge noe "usynlig" på meg også. Så jeg ble forvirret av det. Men nå forsøker jeg igjen med en ny mann denne gangen. 

Anonymkode: 1e758...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2018 den 18.46, Sisti skrev:

Dette er ikke sant. En 30-åring har 20% sjanse for å bli gravid ved sex på rett tidspunkt en måned, en 40-åring har 5%. Eggkvaliteten faller, antall egg er redusert, så det hjelper ikke hva kroppen prioriterer når den ikke har verktøyene til å få det til. I tillegg er sannsynligheten for spontanabort mye større når man først blir gravid. 

I praksis er det veldig merkbar forskjell! 

Selvfølgelig er det kvinner som fortsatt er veldig fruktbare, og ts vet ikke hvilken gruppe hun hører til, men rent statistisk sett kommer hun til å slite/bruke lengre tid. Og det er jo nettopp "i praksis" statistikken taler om - de anekdotiske bevisene er verdiløse for flertallet som vil slite. 

Men at det er vanskeligere er selvfølgelig ikke ensbetydende med umulig. 

 

Hvilke anekdotiske bevis? Har ikke gitt en eneste anekdote, eller presentert noen form for bevis.

De fleste prøvere over 40, får barn innenfor ett års tid når de prøver. Det er helt normalt.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Yme said:

 

Hvilke anekdotiske bevis? Har ikke gitt en eneste anekdote, eller presentert noen form for bevis.

De fleste prøvere over 40, får barn innenfor ett års tid når de prøver. Det er helt normalt.

Det er IKKE det gynekologen sa til meg. For en 30 åring er det 20% sjanse å bli gravid hver måned. Etter 40 er det 5% hver måned.

I tillegg til mye større risiko for spontanaborter.

Så nei, det er ikke normalt 

Anonymkode: ee735...e8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
På 12.7.2018 den 22.43, Yme skrev:

Det er bare en myte at det blir vanskeligere å bli gravid etter hvert som man blir eldre. Reproduksjon er en ekstremt viktig funksjon, så kroppen prioriterer det helt til det blir skrudd helt av.

Edit: For å klargjøre, det er selvfølgelig sånn at alt med kroppen fungerer best når man er rundt 18-25 år gammel, så det kan være litt vanskeligere å bli gravid når man blir eldre, om man ser på tallene... Men i praksis, er det ingen merkbar forskjell på det. Var du veldig fruktbar da du var 20, er du veldig fruktbar når du er 40 også.

Pølsevev. Les deg opp på forskning; fertiliteten synker drastisk etterhvert som man blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo logisk at i forhold til Statestikken at 40 åringer får oftere SA/MA da det er mye mindre av 40 åringer som får barn. Ja man blir mindre fertile med alderen, men det er store individuelle forskjeller. I min familie fikk min oldemor sitt siste barn som 47 åring. Min mormor fikk tvillinger som 38 åring og alle damene har vært veldig fertile og jeg er over 38 år og ble gravid på første forsøk. Jeg har 4 barn fra før😊

Anonymkode: fdf5e...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2018 den 19.03, Kritt skrev:

Pølsevev. Les deg opp på forskning; fertiliteten synker drastisk etterhvert som man blir eldre.

 

Jeg leste om det mens jeg skrev svaret mitt.

 

På 21.7.2018 den 19.01, AnonymBruker skrev:

Det er IKKE det gynekologen sa til meg. For en 30 åring er det 20% sjanse å bli gravid hver måned. Etter 40 er det 5% hver måned.

I tillegg til mye større risiko for spontanaborter.

Så nei, det er ikke normalt 

Anonymkode: ee735...e8c

 

Like vell er det helt normalt for damer i 40 årene å bli gravid innenfor et år, når de begynner å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2018 den 22.37, AnonymBruker skrev:

Huff jeg blir pessimistisk av denne tråden. Ser ut som om sjansene er dårlig på å lykkes i min alder .. Jeg håper på å lykkes på første forsøk. Er enda en uke til jeg vet svaret på det men av å lese her så tror jeg at jeg bør  slutte å håpe. .. 

Anonymkode: 1e758...10d

Det kan faktisk ta lang tid å bli gravid for yngre kvinner også, så i og med at du allerede er 40 så ville jeg ikke gitt det mange månedene før jeg tok kontakt med en fertilitetsklinikk.  

Jeg fikk barna mine i ung alder og prøvde i over et år med første, men til gjengjeld satt nummer to på første forsøk.  En venninne  ble gravid etter åtte år uten prevensjon, og da hadde hun egentlig lagt baby-drømmen på hylla for lenge siden (Hun var 39 da gullgutten ble født)  En dame jeg kjenner var 42 når hun startet prøvingen, baby i boks i løpet av et par måneder.

Alt kan skje, så ikke gi opp håpet :) 

Anonymkode: bc5b7...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/12/2018 at 12:11 PM, AnonymBruker said:

Mener at det er litt tidlig å gå til privatklinikk med tanke på at vi har nettopp denne måned startet prøvingen. Kan jo se om vi lykkes denne måneden først. :) 

Anonymkode: 1e758...10d

Men lykkes dere ikke denne mnd, ville jeg gått. Er det noen utfordringer kan dere få hormonell hjelp (før man ev går til VIF). Fikk selv da jeg var 42 og 45, naturlig gravid men endel prøving (dog ingen medisiner da jeg fikk bekreftet at det skulle kunne gå naturlig) 🙂 Lykke til!

Anonymkode: 040da...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...