Gå til innhold

Sunnere, men høyere kolesterol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tok noen blodprøver i januar, da veide jeg 20 kilo mer enn jeg gjør nå i dag. Da var kolesterolet perfekt som legen sa. Nå har jeg gått ned 20 kilo siden den gangen og har fått hjelp hos overvektsklinikken (er fortsatt 130 kilo). I den forbindelse tok jeg blodprøver. Da får jeg vite at kolesterolet er i «grenseland». Og så sier legen at «men det kan vi hjelpe deg med her hos ernæringsfysiolog.. 

Og jeg føler jo jeg har vært flink? Har jo gått ned såpass, men så øker kolesterolet? Hvordan er det mulig.. ernæringsfysiologen hadde heller inhenting å utsette på kostholdet mitt bortsett fra at hun mente jeg burde spise litt mer og oftere.. 

Hvlrdan er det mulig? Har jo kuttet ut omtrent alt av søtsaker og «søppelmat».. 

Anonymkode: e37cf...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du veier fortsatt 130 kilo, så det er ikke så rart sånn sett. Du må ned til normalvekt før man kan synes det er rart at det fortsatt er økende. Sunt kolesterol som f.eks olivenolje reduserer usunt kolesterol, så en bør heller bruke olivenolje over poteter og salat o.l i stedet for dressing. Trening reduserer også usunt kolesterol. 

Anonymkode: a3d2f...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Tok noen blodprøver i januar, da veide jeg 20 kilo mer enn jeg gjør nå i dag. Da var kolesterolet perfekt som legen sa. Nå har jeg gått ned 20 kilo siden den gangen og har fått hjelp hos overvektsklinikken (er fortsatt 130 kilo). I den forbindelse tok jeg blodprøver. Da får jeg vite at kolesterolet er i «grenseland». Og så sier legen at «men det kan vi hjelpe deg med her hos ernæringsfysiolog.. 

Og jeg føler jo jeg har vært flink? Har jo gått ned såpass, men så øker kolesterolet? Hvordan er det mulig.. ernæringsfysiologen hadde heller inhenting å utsette på kostholdet mitt bortsett fra at hun mente jeg burde spise litt mer og oftere.. 

Hvlrdan er det mulig? Har jo kuttet ut omtrent alt av søtsaker og «søppelmat».. 

Anonymkode: e37cf...e9f

Spiser du veldig mye kjøtt og meieriprodukter?

Anonymkode: 9212f...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du mye animalsk fett? Altså ala lavkarbo, eller kun at du har byttet ut endel av karbohydratene med mer kjøtt (og da selvsagt også fettet til dyret)? Det kan øke kolesterolet nemlig. Sukker i seg selv har bare ingen næring, men er ikke farlig for deg sånn sett, selvom det er lett å gå opp i vekt (som selvsagt ikke er bra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også overvektig, og har i følge legen «perfekt» kolesterol og «påfallende bra» blodprøveresultater generelt, håper virkelig ikke det forandrer seg i takt med at jeg går ned i vekt.. 

Anonymkode: 1e63c...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også overvektig, og har i følge legen «perfekt» kolesterol og «påfallende bra» blodprøveresultater generelt, håper virkelig ikke det forandrer seg i takt med at jeg går ned i vekt.. 

Anonymkode: 1e63c...fd9

Det er på u gen måte vanlig. Det motsayte er vanlig. Ikke bruk det som unskyldning for å ikke gå ned i vekt☺

Anonymkode: cbbf0...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vektnedgang. Utrolig bra jobbet 😊

Mest sannsynlig spiser du ikke sunt nok. En ernæringsfysiolog har mye feillære i utdannelsen sin og mange henger ikke med på nyere forskning.

En anerkjent ernæringsfysiolog jeg var i kontakt med anbefalte å drikke et glass brus fremfor hjemmelagd smoothie eller ferskpresset grønnsaksjuice med mye god næring for kroppen, så er ikke alltid ting henger helt på greip.

Kanskje vis du utdyper hva du eller ernæringsfysiologen anser som sunt? 

Anonymkode: 02bc5...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...