Gå til innhold

Lena Dunham: "Jeg var ikke lykkeligere som tynn."


Variert skydekke

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. De bruker det bare som en unnskyldning for at de har kapitulert og akseptert fedmen.

Anonymkode: 05bff...dab

Har det falt deg inn at folk er like forskjellige når det gjelder trivselsvekt som med det meste annet? Mange trives faktisk med å være litt runde. Jeg kjenner til og med folk som føler seg mer sexy og får mer oppmerksomhet fra det motsatte kjønn når de ikke er syltynne. Du tror ikke på det heller fordi du synes tynn er best antar jeg? Bare tull og en livsløgn sikkert.

Anonymkode: 41c56...667

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. De bruker det bare som en unnskyldning for at de har kapitulert og akseptert fedmen.

Anonymkode: 05bff...dab

Også ?

Er du perfekt?

Har du ingen feil?

Antar du kan med sikkerhet si at du har oppnådd like mye i livet  ditt som Lena her?

Du er også millionær, verdensanerkjent skribent, forfatter, skuespiller, reggisør og manusforfatter..?

Ditt legacy og ettermæle vil garantert minnes av like mange like lenge som Lena sitt?

Ååh, neei, kanskje ikke. Men du er normalvektig. Jeeei! Bra for deg. Ja, du er virkelig en stor suksess i livet,  basert på den ene tingen.

Det er komisk hvordan det så desperat forsøkes å rakke ned på overvektige, fordi de har denne synlige "skavanken". Vi har en statsminister som også har "kapitulert" for fedmen og bruker diverse "unnskyldninger"; ja hun er sikkert en stor taper, sammenlignet med alle som evner å være normalvektig. Det er jo en langt større prestasjon i livet, enn for eksempel å styre et land. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, veggteppe skrev:

Også ?

Er du perfekt?

Har du ingen feil?

Antar du kan med sikkerhet si at du har oppnådd like mye i livet  ditt som Lena her?

Du er også millionær, verdensanerkjent skribent, forfatter, skuespiller, reggisør og manusforfatter..?

Ditt legacy og ettermæle vil garantert minnes av like mange like lenge som Lena sitt?

Hva har dette med saken å gjøre? Veldig umoden måte å diskutere og få frem mening på.

Anonymkode: 81d1b...317

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull
On 7/11/2018 at 6:47 PM, veggteppe said:

Og med «kroppshysteriet 2.0» menes Generelt kroppspress blant unge jenter (og gutter) - i 2018?

Dunham er vel neppe årsaken til «kroppshysteriet 2.0» om du genuint mener det..

Hun er jo heller motvekten, til «influencere» som promoterer silikonpupper, rumpe og munn. Samtidig er hu jo åpen om at hun (som mange andre) drømmer om en slank og veldreid kropp. Men ikke alle er født til å se ut som modeller. Likevel kan de lykkes stort i livet, slik som Lena. Hun er knapt bikka 30, første kvinne til å vinne «directors guilt award», i en serie hvor hun både er manusforfatter, reggisør og hovedrolle. Hun har så vidt jeg vet skrevet bøker, produsert andre filmer, er internasjonalt berømt for en serie som tar opp tema særdeles viktig for dagens unge. Hun har provosert massiv vis å blottlegge egen kropp (den berømte Ping-poeng scenen) hvor hun ble hetset og nærmest drapstruet for å vise frem sin «avskyelige» kropp, og samtisig hyllet, fordi når kvinner viser frem uperfekte kropper er det jo «modig» (selv om menn gjør det kontinuerlig uten at det skaper noe furore) 

Dunham synes jeg er helt rå! Det er mange damer som snakker om vekta si offentlig, om anbefaler diverse slankekurer, piller og livsstilsendringer. Så at Lena uttaler seg om vekt er ikke noe annerledes enn andre, forskjellen er bare at hun promoterer faktisk noe helt annet; ikke en slankekur, pille eller diett, men evnen til å elske seg selv og være tilfreds. Selv om man ikke er helt så perfekt som man kanskje skulle ha ønska. 

Jeg er enig i at Girls er en bra serie, og all ære til henne for den, men Lena Dunham som sosial kommentator er ikke noen motvekt til kroppshysteriet. Hun representerer en offerkultur som er like mye med på å hause opp det ytre som noen slags ultimat menneskelig egenskap. Jeg tror ikke det tjener noens sak å male et sånt bilde av virkeligheten, som om overvektige skulle være noen slags lavkaste, som om mennesker skulle være blinde for alle andre egenskaper og som om alt bare skulle handle om vekt. Lena Dunham er jo ikke superfeit engang. Alt dette her er bare med på å male fanden på veggen, og øke presset enda mer. Samfunnet har alltid hatt en eller annen semi-objektiv oppfatning av hva som er "pent", og de aller fleste vil til en hver tid ikke passe helt inn i dette. Det er derfor enkelte kan leve av utseendet sitt. Men hva er så galt med at det drysser noen fordeler på de som har den (stort sett) genetiske fordelen? Det er ikke noe mer urettferdig enn andre fordeler, som f.eks. det å være født smart. Men å fortsette å kaste sine kilo på hverandre vil ikke gjøre samfunnet noe smartere.

 

On 7/11/2018 at 6:53 PM, Petra75 said:

Nå er det sikkert ikke selve overvekten som gjør en lykkelig, men det at man heller velger å være litt overvektig slik at man kan leve litt mer som man ønsker og blir mer lykkelig av det. 

Ingenting hadde vært mer storartet, dersom jeg hadde trodd på henne.

23 hours ago, Ardwinna said:

Hadde du trodd på henne om hun hadde vært en veltrent, slank dame som blogget om kroppen sin og flere ganger om dagen la ut lettkledde skrytebilder i og utenfor treningsstudio, med obligatoriske motivasjonsord? Eller er det bare overvektige som egentlig er ulykkelige når de "maser" om hvor lykkelig de er?

Jeg ser ikke helt hvor hun er belærende. Hun uttaler jo bare at for henne ble det for mye stress og vonde opplevelser rundt det å opprettholde en slank kropp. Hun sier ingen steder at alle andre burde gjøre som henne og heller gå opp ti kilo for å være lykkelig. Hun innrømmer til og med i denne artikkelen at hun godt kan se på bildet av sitt slankere jeg med vemod, men så kommer hun på hva hun gjorde for å holde seg sånn. At noen anser dette som belærende eller nedlatende (som noen andre mente her i tråden), skjønner jeg ikke. Da tenker jeg at man virkelig går inn for å bli krenket.

Dunham kjemper ikke for at alle skal drite i helsa si og flyte utover, hun kjemper for at alle uansett størrelse skal ha et positivt forhold til kroppen sin. Det er faktisk for mye fokus på kropp for tiden, og da alle typer kropp. Alle skal liksom vise frem kroppen sin og hvor stolt de er over den. Det beste hadde vært om vi kunne ha fokusert mer på det folk kan og får til, istedet for hvor fin kropp de har eller hvor tøff de er som viser frem en ikke-perfekt kropp. Jeg har forlengst sluttet å lese dameblader på grunn av dette kroppsfjaset.

 

Nei, det er ikke bare overvektige som er ulykkelige når de maser om hvor lykkelige de er. Jeg tror ikke at noen fasademennesker er spesielt lykkelige. Så det svarer vel på halve innlegget ditt. Når det gjelder resten, se svaret helt øverst her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva har dette med saken å gjøre? Veldig umoden måte å diskutere og få frem mening på.

Anonymkode: 81d1b...317

Og det er ikke umodent å si at noen som er overvektig har "kapitulert" for fedmen og sier at de er lykkelig selv om de er overvektig, sier dette bare som "unnskylding" for å ha "kapitulert" -? Klart det er. Det er ikke bare umodent, det er fordomsfullt, nedlatende og arrogant. Så før man er så kjapp ute med å sparke etter overvektige, (som er veldig vanlig, da det mest sannsynlig er en av de mest stigmatiserte gruppa med mennesker man kan finne i 2018) - så burde man kanskje ta en titt på seg selv også? De fleste mennesker har da feil. De er kanskje ikke så synlig som fedme, men i helhet, så har da alle mennesker svakheter. Om du er statsminister, og/eller innehar andre helt sinnsyke egenskaper og kvaliteter, så blir det jo veldig banalt at folk skal sparke etter en, fordi man veier 10 kilo for mye. Da burde man ta en titt på seg selv kanskje, først. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, HerrBæsjerumpehull skrev:

Jeg er enig i at Girls er en bra serie, og all ære til henne for den, men Lena Dunham som sosial kommentator er ikke noen motvekt til kroppshysteriet. Hun representerer en offerkultur som er like mye med på å hause opp det ytre som noen slags ultimat menneskelig egenskap. Jeg tror ikke det tjener noens sak å male et sånt bilde av virkeligheten, som om overvektige skulle være noen slags lavkaste, som om mennesker skulle være blinde for alle andre egenskaper og som om alt bare skulle handle om vekt. Lena Dunham er jo ikke superfeit engang. Alt dette her er bare med på å male fanden på veggen, og øke presset enda mer. Samfunnet har alltid hatt en eller annen semi-objektiv oppfatning av hva som er "pent", og de aller fleste vil til en hver tid ikke passe helt inn i dette. Det er derfor enkelte kan leve av utseendet sitt. Men hva er så galt med at det drysser noen fordeler på de som har den (stort sett) genetiske fordelen? Det er ikke noe mer urettferdig enn andre fordeler, som f.eks. det å være født smart. Men å fortsette å kaste sine kilo på hverandre vil ikke gjøre samfunnet noe smartere.

 

Ingenting hadde vært mer storartet, dersom jeg hadde trodd på henne.

 

Nei, det er ikke bare overvektige som er ulykkelige når de maser om hvor lykkelige de er. Jeg tror ikke at noen fasademennesker er spesielt lykkelige. Så det svarer vel på halve innlegget ditt. Når det gjelder resten, se svaret helt øverst her.

Takk for et reflektert innlegg.

Jeg oppfatter ikke Lena som noe samfunnsguru, eller kilde til all visdom og kunnskap. Hun er ikke Per Fuggeli akkurat.

Men, hun er nok en ganske god gjennomsnittlig representant for hva mange kvinner faktisk føler og tenker. Jeg tror det finnes langt flere  kvinnelige virkelige versjoner av "Hannah"er , enn av Sex in The city's "Carrie". Min observasjon er at mye av Hanna kommer jo fra Lena. Så Lena ytrer vel en indre refleksjon mange har, i ppfattelsen av møte mellom seg selv og samfunnet. 

Det er klart at alle som innehar en form for kapital vil høste av den. De smarte vil høste fra det, på lik linje som de med et fantastisk genpool vil høste goder fra det å bli betraktet som et vakkert menneske. Det jeg tror du også her misforstår (som mange andre ser ut til å gjøre) - er at Lenas ytring (enten via seg selv eller Hanna) - handler ikke om å frarøve andre noen goder som de høster fra deres kapital. Det er ingen som sier at de som er pen, ikke skal få nyte det. Eller at de som er smart, ikke skal få nyte det.

Men, det er en slags illusjon hos mange, at livet blir bedre, bare man blir tynn nok og pen nok. 

Denne illusjonen er faktisk ikke knyttet til noen annen kapital et menneske kan besitte. Faktisk, så er det vel den gjengse mann sin mening, at er man veldig smart, kan man fort føle seg ulykkelig og ensom. Er man veldig rik, sier man at det er "ensomt på toppen". Men er man vakker, ja, da er liksom livet bare en evig lykkes dans. 

Og, det vet vi jo, at ikke stemmer. Sånn egentlig. Men i det daglige, når vi prøver på oss en kjole som kanskje ikke var så fin likevel, eller vi tar på oss bikinien, og innser at vi vil ikke gå ned på stranda fordi vi er redd for hva andre skal tenke om kroppen vår, eller vi undlater å dra på en fest, fordi vi fikk en kvise den dagen - så ja, da frarøver vi oss selv lykke, fordi vi tror vi trenger noe (å være vakker/Tynn) - for å få lov til å oppleve den.

Hvor mange er det ikke som venter på å leve, til de veier et bestemt tall? Mange som ikke tørr gå på date, reise til syden og gå på stranda, osv osv - fordi de rett og slett har så store komplekser for utseendet sitt. 

Sjeldent har jeg hørt noen føle at det var inntelektet deres som skulle stå i veien for det å gjøre disse tingene. Men de lar seg hindre, pga frykten av å "ikke være bra nok". Og den delen av dem som "ikke er bra nok"; det er kanskje egentlig den minst verdifulle; den overfladiske. 

Så mange kvinner lever ulykkelig, og venter trofast på at den en dag vil komme,når de når en bestemt kjolestørrelse.

Det er ikke bare Lena som tenker sånn, men alt for mange kvinner.

Utsagn som du leser i tråden her, hvor overvektige som sier de er lykkelige, ikke en gang blir trodd, bekrefter jo bare kvinners syn, på at de UMULIG kan være lykkelig, om de ikke er tynn. 

 

Her synes jeg Lena er gull. Hun erkjenner disse tankene, hun later ikke som om at de ikke eksisterer. Men, så sier hun "Fuck it". Fuck it, jeg er faktisk lykkelig, uansett om jeg er litt feit. Også går hun på stranda,på date, og gjør

alle de andre tingene, alt for mange velger bort.  

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, veggteppe skrev:

Du legger som premiss at de som er overvektig lever av junkfood og ikke er aktiv.

Som sagt, så er man overvektig av ulike årsaker.

Lena har vært åpen om psykiske lidelser og går på medisiner. Med tanke på hvor produktiv hun er, tviler jeg på at hun ligger mye på sofaen. Hun har nok også penger nok til å kjøpe seg stort sett sunn mat, som smaker godt, men unner seg kanskje noe ekstra, som gjør at hun er litt overvektig. Hun er ikke 50 kilo overvektig, det er snakk om 10. Hun er chubby, ikke "feit".

Det er mange forskjellige liv, mellom det å ligge å ese ut på en sofa, stuffet full med junk, og det å være noen kilo i pluss, men springe på fjellet jevnlig, være aktiv og trene, men kanskje unne seg noe usundt på kvelden litt oftere enn hva andre gjør. 

 

Det var ikke meningen, klart overvekt kommer av ulike årsaker.

Bare husker hvor fysisk vondt det gjorde i kroppen min med så mye brus hver dag, og hvor sliten jeg var. Så det er skrevet på mine primisser, for meg, og hvordan jeg hadde det.

Var aktiv jeg og,lå ikke på sofaen og spiste junk, men var brus og sukkeravhengig pluss litt nedfor.

Anonymkode: c58fe...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke meningen, klart overvekt kommer av ulike årsaker.

Bare husker hvor fysisk vondt det gjorde i kroppen min med så mye brus hver dag, og hvor sliten jeg var. Så det er skrevet på mine primisser, for meg, og hvordan jeg hadde det.

Var aktiv jeg og,lå ikke på sofaen og spiste junk, men var brus og sukkeravhengig pluss litt nedfor.

Anonymkode: c58fe...1bd

Ja, og jeg er jo enig med deg at det er jo garantert mye tyngre absolutt alt, om man veier noen kilo for mye enn for lite. Samtidig så er det jo store individuelle forskjeller. "overvekt" og "fedme" har liksom blitt en gigantisk samlebetegnelse for alle som bare har litt mer fett enn normen, Har man en promille over på BMI så er man "overvektig", og det er klart at for en person som Lena, som max er 10 kg overvektig, lever nok et liv hvor mye skjer, driver med masse prosjekter, egentlig lever drømmen tenker jeg da, som en kreativ sjel som evner å jobbe og fordype seg i det hun elsker, så tror jeg ikke livskvaliteten hennes forringes noe særlig av disse ekstra kiloene.

Og jeg velger å stole på henne, når hun sier at hun ikke var mer lykkelig, selv om hun veide mindre :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, veggteppe skrev:

Ja, og jeg er jo enig med deg at det er jo garantert mye tyngre absolutt alt, om man veier noen kilo for mye enn for lite. Samtidig så er det jo store individuelle forskjeller. "overvekt" og "fedme" har liksom blitt en gigantisk samlebetegnelse for alle som bare har litt mer fett enn normen, Har man en promille over på BMI så er man "overvektig", og det er klart at for en person som Lena, som max er 10 kg overvektig, lever nok et liv hvor mye skjer, driver med masse prosjekter, egentlig lever drømmen tenker jeg da, som en kreativ sjel som evner å jobbe og fordype seg i det hun elsker, så tror jeg ikke livskvaliteten hennes forringes noe særlig av disse ekstra kiloene.

Og jeg velger å stole på henne, når hun sier at hun ikke var mer lykkelig, selv om hun veide mindre :) 

For all del, stoler på henne jeg og, har ikke lest innlegget hennes skikkelig, men husker det slik at det også var snakk om usunt koshold/medisiner, alle kan jo bli lei av slikt, går som regel på psyken.

Hun snakket vel for "seg" og det bør alle respektere.

Anonymkode: c58fe...1bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

For all del, stoler på henne jeg og, har ikke lest innlegget hennes skikkelig, men husker det slik at det også var snakk om usunt koshold/medisiner, alle kan jo bli lei av slikt, går som regel på psyken.

Hun snakket vel for "seg" og det bør alle respektere.

Anonymkode: c58fe...1bd

Hun var så hardt rammet av endometriose at hun måtte gjennom flere operasjoner før hun til slutt måtte fjerne livmoren. Hun hadde så sterke smerter at hun ofte var sengeliggende og selv de sterkeste medisinene som finnes blir som sukkertøy på den typen smerter. Og når en kvinne som har hatt det så jævlig nå sier at hun har det bra og føler seg lykkeligere enn noen gang - ja da kommer selvfølgelig KG-oraklene og forteller henne at hun ikke er bra nok... 

Anonymkode: 41c56...667

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun var så hardt rammet av endometriose at hun måtte gjennom flere operasjoner før hun til slutt måtte fjerne livmoren. Hun hadde så sterke smerter at hun ofte var sengeliggende og selv de sterkeste medisinene som finnes blir som sukkertøy på den typen smerter. Og når en kvinne som har hatt det så jævlig nå sier at hun har det bra og føler seg lykkeligere enn noen gang - ja da kommer selvfølgelig KG-oraklene og forteller henne at hun ikke er bra nok... 

Anonymkode: 41c56...667

Dette er dine egne tanker, jeg har stor respekt for mennesker, og for meg er ALLE BRA NOK SOM DE ER.

Det var hun som fortalter selv i artikkelen at hun ikke hadde det bra, så slik er det.

Anonymkode: c58fe...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt generelle råd. La folk få være som de er, helt uavhengig av vekt og størrelse. Vi alle lever ulike liv, takk og pris for det. Til syvende og sist er det trivselen med egen person som er viktigst. Man kan selvsagt rope hipp hurra for helseopplysning, men ingen blir motivert til noe som helst, eller får økt sin livskvalitet, av et dømmende og hysterisk samfunn. Dårlig selvbilde og følelsen av å være alene, er heller ikke noe bra for helsen vår. Hvorfor bli sur fordi andre trives med egen kropp?

Anonymkode: ca052...920

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Koht gikk jo også ned mange kilo for noen år siden. Og hun slanket seg på den «rette» måten, ved å spise sunt og trene masse. Hun ble så grinete og deprimert av livsstilen at hun fikk beskjed av kona å gå tilbake til den gamle levemåten og heller være glad med noen kilo for mye. 

Det har ingenting å gjøre med å «hylle overvekten», men at vi mennesker er ulike og trives med ulik livsstil. Jeg tror det er sunt at disse kvinnene går ut og forteller dette - at de trives best slik de er. Kanskje det kan føre til at flere tør å slippe opp litt, og lære seg å bli mer fornøyd med seg selv slik de er. Man blir hele tiden fortalt at trening gir deg endorfiner og gjør deg lykkelig. Det samme med slanke, stramme bikinikropper - det er det som gjør deg lykkelig. Så forsaker man alt man egentlig har lyst til da - slank, men misfornøyd, og en følelse av utilstrekkelighet fordi man ikke reagerer som forventet.

Jeg er glad for at noen kan fortelle oss at det er mulig å være lykkelig med noen kilo overvekt også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...