Gå til innhold

Beltelegging i psykiatrien


Gjest Jegskulleønskeat

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg vet selv at de få gangene jeg har vært suidical så har jeg trengt ro, trygghet og stabilisering. Jeg har heller ikke orket å ringe legevakt for innleggelse ettersom jeg ikke orker å lage en hel haug med oppstyr. Det jeg trenger da er trøst, nærhet og en klem- eller søvn. Beltelegging hadde virket motsatt på meg. Jeg hadde ikke følt ro. Ingen trygghet. Ingen stabilisering. Derimot hadde desperasjonen gått i økning og jeg hadde blitt enda mer suicidal av utryggheten og følelsen av å bli behandlet som en kriminell.

Vet du, det kan du ikke vite før det har skjedd. Man blir ikke bare lagt i belter og så ligger du der uten noe mer. Av alle de belteleggingene jeg har hørt og lest om så får man beroligende, og da blir det ikke "så ille", hvis jeg kan si det slik. Uansett, hvis du blir beroliget av trøst så er det liten sjanse for at du blir beltelagt. Da har du roet deg ned lenge før det blir tenkt tanken på at du må i belter. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jegskulleønskeat
5 minutter siden, aell skrev:

Nei, ups, der formulerte jeg meg litt kronglete. Ble fratatt jakke, sko, belte, genser, samt mobillader, øreplugger osv.  Fikk ha på meg bukse, sokker og det jeg hadde under genseren. 

Åja, så greit. Jeg har ikke vært innlagt selv etter selvmordsforsøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Island har de ikke brukt mekaniske tvangsmidler siden 1933,så det er fult mulig.

og som pasient utsatt for overgrep og har opplevd beltelegging,tar jeg heller fastholding 

Anonymkode: b9f9c...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Åja, så greit. Jeg har ikke vært innlagt selv etter selvmordsforsøk

Jeg kjenner faktisk ei som har blitt avkledd mens hun var tvangsinnlagt, men det var fordi hun prøvde å kvele seg selv med alt hun fant. 

Man kan slippe innleggelse etter selvmordsforsøk hvis man ønsker det, så fremt selvmordsfaren ikke er akutt etter forsøket. Mange som prøver å ta sitt eget liv, har ikke lenger planer om å ta sitt eget liv etter forsøket. Selv har jeg hatt to selvmordsforsøk hvor jeg var glad for at jeg overlevde, og derfor ikke hadde noe ønske om å prøve på nytt. Jeg ble likevel innlagt, fordi jeg ønsket dette. Jeg har også blitt tvangsinnlagt etter et selvmordsforsøk, fordi det var tydelig at jeg ønsket å prøve igjen. Så det kommer helt ann på hvilken tilstand man er i etter selvmordsforsøket. Ofte får man dra hjem igjen etter behandling på somatisk avdeling, dersom man ønsker det. Her jeg bor får alle tilbud om innleggelse etter selvmordsførsøk, men ofte så får man dra rett hjem hvis man vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan over hodet ikke sammenlignes 😛 man blir ikke fysisk avhengig av beltelegging. Poenget er at en del pasienter syns det er godt å bli lagt i belte - og er takknemmelig for at det utøves tvang når de ikke kan ta vare på seg selv. Beltelegging og tvang svartmales så til de grader i media - bildet er ikke alltid like svart/hvitt.

Anonymkode: cbaad...ca5

Det er ikke det som sammenlignes. Jeg sammenligner dømmekraften til en alkoholiker med en psykisk syk som ber om belter. Det er psykisk syke som returnerer til mennesker som misbruker dem fordi dømmekraften deres er elendig. Du kan ikke si at det at noen ber om beltelegging er bevis for at det kan være positivt. 

Anonymkode: 8430a...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt beltelagt mange ganger, en gang som straff for at jeg kledde meg naken i mani , jeg hadde roet meg ned og lå rolig under dyna på rommet mitt. De nektet også løsne beltene så jeg fikk tisset på do. Så de dro av meg buksa og lot meg tisse meg ut foran pleierne beltet fast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Brimi skrev:

Hva mener du man ellers skal gjøre? Ta f.eks en pasient som har opplevd overgrep hele livet; det kan være mer traumatiserende å holde denne personen nede enn å legge dem i belter.

Beroligende?

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pipaluk skrev:

Beroligende?

Tar tid før beroligende tar effekt (man får uansett beroligende når man blir lagt i belter). Hva skal de gjøre i mellomtiden som sikrer både pasient og personell?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Brimi skrev:

Tar tid før beroligende tar effekt (man får uansett beroligende når man blir lagt i belter). Hva skal de gjøre i mellomtiden som sikrer både pasient og personell?

Hvilken fare utgjorde jeg der jeg rolig lå i sengen min under dyna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg har aldri ligget i belter selv, men vet at en person kan måtte gjennomgå dette om det blir tvangsvedtak i psykiatrien. Jeg er absolutt for å skjerme de sykeste- slik at de ikke utagerer på seg selv eller andre, men jeg tenker samtidig at det i det lange løp ikke har så mye effekt. Mange pasienten blir traumatisert av å ligge i belter, og må kanskje i ettertid gå i behandling for PTSD. I det lange løp tenker jeg at sykdomsbildet egentlig må bli forverret. 

Jeg har selv aldri vært innlagt eller tatt kontakt med legevakta da jeg har vært suicidal. Jeg sliter med traumer fra tidlig alder, og for meg er trygghet veldig viktig. Om jeg hadde blitt lagt i belter, så hadde jeg blitt mer suicidal. Det vet jeg for jeg kjenner meg selv. Jeg hadde blitt redd, fått panikk, følt meg mistenkt, angrepet og sett ned på. Jeg hadde nok i lengden blitt dårligere psykisk. 

Jeg kan ikke skjønne at dette faktisk blir gjort med livredde suicidale pasienter? Om en person er livredd og blir akutt suicidal, og blir lagt i belter så vil man jo bli enda mer suicidal enn da man kom? 

Dette blir ikke gjort med livredde suicidale pasienter. Slike pasienter for suicidalvakt - altså en eller to personer som «fotfølger» pasienten. En hovedvakt ( og sjelden en bakvakt som holder seg et godt stykke i bakgrunnen) 

Fastvakt/ suicidalvakt hele døgnet. Aldri beltelegging på denne pasientgruppen !!

klem

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har PTSD, grunnet store traumer i barndommen. Og jeg tenker på det å bli lagt i belter, som det verste noen kunne gjort mot meg i psykiatrien. Og det kommer jo fram her, at noen blir jo lagt i belter uten grunn.

Nå sliter ikke jeg så psykisk, at jeg har behov for å bli lagt inn, men man vet jo aldri hva som skjer i framtiden. 

Anonymkode: 4d86c...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, aiba skrev:

Hvilken fare utgjorde jeg der jeg rolig lå i sengen min under dyna?

Det skal selvsagt ikke skje, men nå vet ikke jeg hele historien heller. Dessverre er det mye som ikke skal skje i psykiatrien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Brimi skrev:

Tar tid før beroligende tar effekt (man får uansett beroligende når man blir lagt i belter). Hva skal de gjøre i mellomtiden som sikrer både pasient og personell?

Nei det er det som blir vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.7.2018 den 21.53, Jegskulleønskeat skrev:

Ble du avkledd?😱

Du blir fratatt alt du kan skade deg med osv. Altså skolisser, belter, smykker, hodeplagg osv - du blir ikke strippet naken :) 

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det som sammenlignes. Jeg sammenligner dømmekraften til en alkoholiker med en psykisk syk som ber om belter. Det er psykisk syke som returnerer til mennesker som misbruker dem fordi dømmekraften deres er elendig. Du kan ikke si at det at noen ber om beltelegging er bevis for at det kan være positivt. 

Anonymkode: 8430a...3cf

Og du kan ikke si at alle mennesker som har blitt beltelagt føler seg misbrukt. Det ER faktisk noen som ser på det som en relativt positiv opplevelse - fordi de fysisk har blitt roet ned og klart å slappe av. Det er fysiske årsaker til at det kan roe ned en person. Det er en grunn til at beltelegging fortsatt er lovlig, det er fordi at av og til er det bare helt nødvendig, og av og til virker det veldig bra :) 

Anonymkode: cbaad...ca5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det skremmes og det skremmes. Jeg er en tidligere pasient som nå jobber i akuttpsykatrien.

Det har skjedd store endringer de siste årene (lovverket er KRAFTIG skjerpet inn), og jeg syns det er uheldig at det blir framstilt som at det beltelegges den dag i dag over en lav sko. INGEN blir beltelagt nå i 2018 KUN fordi de uttrykker suicidale tanker eller "bare" er psykotisk. Det må handling til: De skader/prøver å skade seg selv alvorlig eller andre.  Sånn må det være.

Det skal mye til å havne i belter nå med det nye lovverket. Som oftest er det forsøkt å trygge, snakke, holde, men ingen kan legges i belter før lege har fattet vedtak om det. Nødrett er noe annet, men innebærer ikke beltelegging.

Vedtak om beltelegging og (tvangs)medisinering/beroligende er to separate vedtak, så det er på ingen måte automatikk at man får medikamenter ved beltelegging.

Hvis man nå opplever at man blir begått urett mot i psykiatrien, så må man klage. Hyl ut at personalet skal komme med klageskjema eller kontakt kontrollkommsjonen eller fylkeslege selv. Du har rett på advokat og ingen utgifter i den forbindelse.

Endret av Høsta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2018 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Det er desverre ikke slik det fungerer. Jobbet selv på institusjon i to år fra 2010. Der la de til stadighet folk i belter som en slags straffemetode om de nektet å spise medisinen sin eller var kranglete. Jeg har sett utmattede mennesker som ikke kan løfte sin egen kroppsvekt legges i belter pga kverulering. 

Halvparten av gangene slikt forekom ble det ikke engang skrevet rapport på det, noe som egentlig er ulovlig. 

Det er desverre mye ulovlig belteleggings praksis i Norge. 

Anonymkode: db1ec...2f0

Håper du rapporterte inn dette, virkelig uprofesjonelt og skremmende. En slik institusjon skulle vært gransket. Har jobbet i psykiatrien og det var kun ved svært psykotiske tilfeller der vedkommende gikk løs på ansatte gjentatte ganger at beltelegging ble benyttet. 

Anonymkode: c6e20...867

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...