Gå til innhold

Har vi sett vår siste vinter med snø i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mange som tror "Norge" ligger innenfor en ti meters radius i Frognerparken? :rolleyes:

Norge er stort, og selv om det er enkelte steder med ekstremvarme denne sommeren og lite snø om vinteren, gjelder det ikke hele landet.

Anonymkode: 07804...def

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siste vinter var da snørik og fin. Faktisk en av de bedre for ski og aking på flere år. 

Prognosene antyder vel at vi kommer til å få mer nedbør per år. Men ikke nødvendigvis jevnt fordelt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke mange vintre igjen nå. 

Tre årstider er gammeldags: høst, vinter, vår.

Heretter vil det bli 2 årstider, trope-sommer og sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et ord om det i avisene, selv om det er i dag rekordvarmen kommer mange steder. Var en hype uten like i går. Merkelig.

Anonymkode: b4635...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke et ord om det i avisene, selv om det er i dag rekordvarmen kommer mange steder. Var en hype uten like i går. Merkelig.

Anonymkode: b4635...b89

Vet ikke hvor du bor, men på Østlandet var det i går som var den store rekordvarme-dagen. I dag er "nå kommer det kanskje enorme mengder regn på så kort tid at vi ikke får nytte av det"-dagen. 

Anonymkode: e5656...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men sikkert ikke om 20-30 år :( Bare meg som synes Norge endrer seg litt for fort nå?

Anonymkode: a425e...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/11/2018 at 2:49 PM, AnonymBruker said:

Har vi sett vår siste vinter med snø i Norge?

Selvfølgelig ikke! :murvegg:

Anonymkode: 970f6...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2018 den 19.21, Morten1 skrev:

Det skal du få lov til å tenke, nei jeg er ikke interrisert i å gjøre alt vanskeligere for meg selv for å kanskje hjelpe miljøet på jorden med 0,0000001%. 

Du kan leve etter ditt levesett som du mener er miljøvennelig så kan jeg leve etter mitt.

Mennesker som deg, altså☺️ Uvitenhet og egoisme råder fremdeles hos mange, noe som får konsekvenser for planeten vår. Jeg mener at det nærmest er en folkerett å forsøke og gjøre en innsats for å minimere skadene VI er årsaken til. 

Jeg håper at politikerne snart tar ordentlig grep, slik at mennesker med "angår ikke meg, bryr meg ikke:)"-holdning blir lovpålagt å gjøre en innsats. Jorden var ikke engang vår til å fucke opp i utgangspunktet.

 

 

Anonymkode: 944db...bb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ikke! :murvegg:

Anonymkode: 970f6...7ee

Takk for at du har såpass med håp!! 😁:fnise:

Anonymkode: 8758e...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2018 den 12.36, AnonymBruker skrev:

Mennesker som deg, altså☺️ Uvitenhet og egoisme råder fremdeles hos mange, noe som får konsekvenser for planeten vår. Jeg mener at det nærmest er en folkerett å forsøke og gjøre en innsats for å minimere skadene VI er årsaken til. 

Jeg håper at politikerne snart tar ordentlig grep, slik at mennesker med "angår ikke meg, bryr meg ikke:)"-holdning blir lovpålagt å gjøre en innsats. Jorden var ikke engang vår til å fucke opp i utgangspunktet.

 

 

Anonymkode: 944db...bb9

Prøv å forstå at klimaendringer kommer og går hele tiden. Det er ingenting vi kan gjøre med det, uansett hva korrupte forskere sier:-)

Anonymkode: b4635...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2018 den 14.55, AnonymBruker skrev:

Tviler sterkt på at vi går fra en vinter hvor vi holdt på å drukne i snø til en vinter helt uten snø på bare 1 år...😂 

Anonymkode: f42c1...8d1

hvorfor? Det gikk jo fra enorme mengder snø, til 30 grader på ganske kort tid :)

Anonymkode: 8c9b4...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2018 den 3.51, Tutte skrev:

Husker du hvordan vinter vi akkurat har hatt??

Pratet med en eldre vis mann for en stund siden, han sa at for å få en skikkelig sommer så må det være en skikkelig vinter. Det viser seg å stemme ganske bra.

Er allikevel usikker på om skikkelig sommer betyr tørke og nesten ikke noe regn, men kan si med sikkerhet at det har ingenting med global oppvarming å gjøre. Det kommer ikke så brått.

Vi hadde såvidt snø i vinter. Alikevell sinnsyk varme her, så stemmer jo ikke helt her :P Østlandet er ikke hele norge, vet du! 

Anonymkode: 8c9b4...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde såvidt snø i vinter. Alikevell sinnsyk varme her, så stemmer jo ikke helt her :P Østlandet er ikke hele norge, vet du! 

Anonymkode: 8c9b4...cf9

Trodde uansett det var en kjent sak og at de fleste har fått med seg hvor mye snø det har vært på Østlandet vinteren som var nå via media blant annet. Tror ikke snøen plutselig forsvinner kun i deler av Norge hvis det er global oppvarming😊 Det varierer i deler av Norge, og slik har det alltid vært. Er mange vintre det omtrent ikke har vært snø på Østlandet også, men regn nesten hele tiden både sommer og vinter.

Nå har det vel vært generelt varmere og tørrere flere steder i Europa denne sommeren. Men har fortsatt ikke noe tro på at det er på grunn av global oppvarming, da hadde det ikke skjedd så brått. Det har blitt sagt på værmeldingen at det er et høytrykk som har satt seg fast, men det er ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/11/2018 at 2:49 PM, AnonymBruker said:

Nå som den globale klimakrisen er et faktum, og det bare går en vei, tror dere vi får noe mer snø?

Anonymkode: 83563...ad9

Jorda går i sykluser ..vi står vel nå sånn ca midt mellom 2 istider. 
Godt mulig vi utrydder oss selv...så vil det ta noen millioner år før kloden har restituert seg til å være beboelig for liv igjen. 
Det har skjedd mange ganger før...men vi fremproveserer nok denne hendelsen i stor grad. 
Det neste vil være klimaflyktninger som rømmer fra ubeboelige breddegrader....så snevres det hele bare mer og mer inn inntil vi dør ut som rase. 

Skulle nok fokusert noe mer på vitenskap enn bønnepreken og de jomfruene i himmelen...så hadde nok vi vært i stand til å kolonisert andre plasser i universet lenge før tiden vi lever i nå. Jeg tror personlig ikke menneske er i stand til å overleve som art. Da måtte vi ha avansert mye tidligere og mye raskere som et kollektiv.

Istedenfor å bidra med noe til utviklingen så har vi land som knapt nok klarer å få folk til å lese..langt mindre dyrke ei potet.
Mens andre synes bare det er spennende med bomber, Allah akbar og alt som smeller. Istedenfor å bidra med noen utkast til neste Mars rakett. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2018 den 3.01, Xcase33 skrev:

Jorda går i sykluser ..vi står vel nå sånn ca midt mellom 2 istider. 
Godt mulig vi utrydder oss selv...så vil det ta noen millioner år før kloden har restituert seg til å være beboelig for liv igjen. 
Det har skjedd mange ganger før...men vi fremproveserer nok denne hendelsen i stor grad. 
Det neste vil være klimaflyktninger som rømmer fra ubeboelige breddegrader....så snevres det hele bare mer og mer inn inntil vi dør ut som rase. 

Skulle nok fokusert noe mer på vitenskap enn bønnepreken og de jomfruene i himmelen...så hadde nok vi vært i stand til å kolonisert andre plasser i universet lenge før tiden vi lever i nå. Jeg tror personlig ikke menneske er i stand til å overleve som art. Da måtte vi ha avansert mye tidligere og mye raskere som et kollektiv.

Istedenfor å bidra med noe til utviklingen så har vi land som knapt nok klarer å få folk til å lese..langt mindre dyrke ei potet.
Mens andre synes bare det er spennende med bomber, Allah akbar og alt som smeller. Istedenfor å bidra med noen utkast til neste Mars rakett. 

 

 

 

Her var det mye konspirasjonsteorier gitt.

Anonymkode: 97699...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2018 den 12.36, AnonymBruker skrev:

Mennesker som deg, altså☺️ Uvitenhet og egoisme råder fremdeles hos mange, noe som får konsekvenser for planeten vår. Jeg mener at det nærmest er en folkerett å forsøke og gjøre en innsats for å minimere skadene VI er årsaken til. 

Jeg håper at politikerne snart tar ordentlig grep, slik at mennesker med "angår ikke meg, bryr meg ikke:)"-holdning blir lovpålagt å gjøre en innsats. Jorden var ikke engang vår til å fucke opp i utgangspunktet.

 

 

Anonymkode: 944db...bb9

Hvem sin er det, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi hadde da metervis med snø senest i februar i år.  Ingen klimakrise i vente, ro nøtta.  Herregud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Her var det mye konspirasjonsteorier gitt.

Anonymkode: 97699...6de

konspirasjonsteorier ? vet du hva det engang betyr selv ? høres ikke slik ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en deprimerende tråd - godt og vel 70% av de som skriver her har jo ikke den fjerneste anelse om hvordan klima fungerer. Jeg er ingen ekspert selv, men jeg vet i alle fall nok til å ikke tro at klimakrisa er noe som plutselig starter f.eks høsten 2018..

Hvis man har ei balje med vann, og beveger den fram og tilbake, med litt mer kraft hver gang, vil det etter hvert begynne å skvulpe over (ekstremvær). Men vannet renner ikke ut hele tiden, når det er på vei fra den ene siden av balja til den andre (perioder uten ekstremvær).

Og vannet skvulper ikke nødvendigvis over alle baljekantene samtidig (ekstremvær noen steder enkelte år, ekstremvær andre steder andre år).

Fortsetter man å bevege den fram og tilbake med mer og mer kraft, vil det skvulpe over litt mer hver gang. Det er ikke sånn at man skaker litt på balja, litt mer og litt mer, (varmer opp jordkloden) og så hopper plutselig alt vannet ut av balja (totalt ekstremvær på hele kloden samtidig).

Ikke den aller beste metaforen kanskje.

Men vi ser jo allerede over hele verden at det er mer ekstremvær enn før, og det blir bare mer av det..Det er ikke noe vi går rundt og venter på "kanskje det skjer en dag..".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicathv skrev:

For en deprimerende tråd - godt og vel 70% av de som skriver her har jo ikke den fjerneste anelse om hvordan klima fungerer. Jeg er ingen ekspert selv, men jeg vet i alle fall nok til å ikke tro at klimakrisa er noe som plutselig starter f.eks høsten 2018..

Hvis man har ei balje med vann, og beveger den fram og tilbake, med litt mer kraft hver gang, vil det etter hvert begynne å skvulpe over (ekstremvær). Men vannet renner ikke ut hele tiden, når det er på vei fra den ene siden av balja til den andre (perioder uten ekstremvær).

Og vannet skvulper ikke nødvendigvis over alle baljekantene samtidig (ekstremvær noen steder enkelte år, ekstremvær andre steder andre år).

Fortsetter man å bevege den fram og tilbake med mer og mer kraft, vil det skvulpe over litt mer hver gang. Det er ikke sånn at man skaker litt på balja, litt mer og litt mer, (varmer opp jordkloden) og så hopper plutselig alt vannet ut av balja (totalt ekstremvær på hele kloden samtidig).

Ikke den aller beste metaforen kanskje.

Men vi ser jo allerede over hele verden at det er mer ekstremvær enn før, og det blir bare mer av det..Det er ikke noe vi går rundt og venter på "kanskje det skjer en dag..".

Det har du helt rett i.

Anonymkode: b4635...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...