Gå til innhold

Bare å legge VIsa kortet på som betaling/ på Tuben i London?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er nødvendig med et oysterkort?

Er det ikke slik at man bare kan legge ned visakortet på betalingsautomaten, så registreres det som betalt billett?

Anonymkode: 5dd69...f79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forrige gang jeg var i London, i november i fjor, tenkte jeg at jeg skulle prøve å bare legge ned visakortet og det fungerte perfekt. Hadde oysterkortet mitt også, som back-up.

Anonymkode: 5e0a6...0e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Ja, funksjonen kan brukes for utenlandske bankkort. Dog er det to forhold å vurdere: 
1) Belaster kortustederen din gebyr, siden dette regnes som kjøp i utlandet?
2) Ønsker du å trekke frem bank- og kredittkortet ditt hver gang du skal inn og ut av reisenettverket? Dersom du har et Oysterkort begrenser du egen økonomisk risiko kun til det beløpet som står på østerskortet (i tilfelle lommetyveri).

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I avsnittet om non-UK cards står det at alle AmEx og de fleste MasterCard/Maestro-kort funker. Men at noen Visa-kort ikke fungerer. De er ikke mere spesifikke enn at de skriver "Visa 
Some Visa and V PAY contactless payment cards from countries issued outside the UK are not accepted". 

Les mer her:

https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/contactless/what-are-contactless-payment-cards?intcmp=8610#on-this-page-1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle for svar&veiledning,:lillesky2: skal bare være i London i 7 dager så har lurt på hva som svarer seg :)

 

:lillesky2:

Anonymkode: 5dd69...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var i London i mai, fikk råd om å kjøpe oystercard. Jeg hadde hørt om at vi kunne bruke kort med contactless-funksjon, og spurte ei som var i info-skranken der du kjøper oyster. Hun sa det var bare å bruke vårt vanlige bankkort.

Fungerte helt perfekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i London nå og bruker kredittkortet. Det er mindre stress og belaster aldri mer enn max beløpet 8 pound ellernoe

Anonymkode: 50e24...c97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er i London nå og bruker kredittkortet. Det er mindre stress og belaster aldri mer enn max beløpet 8 pound ellernoe

Anonymkode: 50e24...c97

Takk, kjøper ikke o kort, men trekker VISA i stedet.

Kos deg i London!!!!:nori:

Anonymkode: 5dd69...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant!! Jeg klarte nemlig å miste oystercardet mitt sist jeg var i London, og det er litt kjipt å stadig betale det depositumet for nytt kort når jeg trenger det så sjelden... Men forstår jeg dette rett så blir det litt dyrere enn å bruke Oyster?

Skal til London om 4 dager...

Anonymkode: 3dab0...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var interessant!! Jeg klarte nemlig å miste oystercardet mitt sist jeg var i London, og det er litt kjipt å stadig betale det depositumet for nytt kort når jeg trenger det så sjelden... Men forstår jeg dette rett så blir det litt dyrere enn å bruke Oyster?

Skal til London om 4 dager...

Anonymkode: 3dab0...f99

Hvorfor blir det dyrere?

Skal til London om bare 14 dager…:nori:så tips her er jo veeeeldig flott!

:nordvesta:

Anonymkode: 5dd69...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oystercard  for turister synes jeg var genialt, kjøpte det før vi reiste, kom etter 4 dager i posten. Kostet max 7 pund om dagen uansett hvor mye vi reiste innen sone 1. 

Ville ikke brukt visa der, da noen banker leggernpå gebyr, da det i mange tilfeller er ekstremt mye mennesker så kan også visa fort forsvinne ut av hendene.

Anonymkode: 835cb...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oystercard capped fare er £ 6,80 per dag i sone 1-2. Ser ut som Contactless er det samme. Det er jo kjempelettvint! Må bare finne ut om banken tar gebyr. Men ville blitt overrasket om S-banken gjør det...

Anonymkode: 3dab0...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket
On 7/13/2018 at 9:32 AM, AnonymBruker said:

Oystercard capped fare er £ 6,80 per dag i sone 1-2. Ser ut som Contactless er det samme. Det er jo kjempelettvint! Må bare finne ut om banken tar gebyr. Men ville blitt overrasket om S-banken gjør det...

Anonymkode: 3dab0...f99

Jeg kan bare gjenta meg selv. 

1) Det er som du sier viktig å sjekke gebyrer for utenlandskjøp. 
2) Vil du virkelig vifte med bank- og kredittkort hver gang du skal på bussen og inn og ut av t-banestasjonen? Det slår meg som uaktsom bruk av bank- og kredittkort, når et svært gangbart alternativ er å la kortet ligge trygt i en sikker lomme. Det å vifte med betalingskort i London sentrum er jeg svært skeptisk til. Det er mye tryggere å vifte med et oysterkort. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser til London et par-tre ganger i året og velger å bruke oystercard. Oystercardet må være lett tilgjengelig fordi det må brukes hver gang man skal inn og ut av stasjonen, dermed er det lett synlig for uvedkommende hvor det oppbevares i mellomtiden. Forsvinner oystercardet så taper jeg kun det som er på det, forsvinner bankkortet er det mye verre. Bankkortet mitt ligger betydelig mer gjemt enn oystercardet, og jeg vil ikke vifte med bankkortet hver gang jeg skal inn i trengselen på tuben. Lommetyveri er veldig vanlig, hvorfor ta sjansen?

Anonymkode: e7376...4b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre angående at oystercard er best mtp fare for tyveri. Jeg syns det ser ut som de fleste som pendler i London bruker oystercard. Iallefall de jeg har sett de siste årene. 

Vi har enda de oystercardene vi kjøpte i 2012, har bare fylt på hver gang vi har vært i London. Veldig enkelt og greit 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...