Gå til innhold

Lys beige farge i stue


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vet det er vanskelig å anbefale farge på veggene uten å se rommet, men trenger litt tips. Dessverre er malebutikkene også fylt med sommervikarer som ikke vet hva en ncs kode er engang, så ikke så lett å få hjelp der heller..

 

Situasjonen idag er som følger:

vi har en stor stue, med lite lys, kun et stort sørvendt vindu. nå er veggene malt helt hvite, vet ikke hvilken nyanse, men for meg oppleves det som sykehushvitt.... vi har rød gardiner og skal få sofa i denne fargen (burgunderrød fløyel): https://www.bolia.com/nb-no/produkter/12-021-10_7780015/ og har flere møbler i teak/mahogny. antar listene er i standard hvitfarge.

Vi ønsker følgende:

Problemet er at moten er at det skal være grå vegger. Jeg ønsker IKKE gråskjær, det synes jeg er forferdelig trist. Ønsker en varm beigetone. Men kan ikke være for mørk heller, siden det er så ilte naturlig sollys. men må være mørkere enn sykehushvitt.... siden vi har såpass mye rødt interiør er vi også redd for at veggene skal oppleves som for rosa, at hele rommet blir en rosa boble. Samboeren min er også redd for at det blir for mye gulskjær. Jeg ser for meg at fargen skal gå mot brunt.

 

Føles umulig å finne: mørkere enn det vi har, men ikke for mørk, varm, ikke for rød, ikke for gul, ikke gråskjær. passe til burgunderrød sofa og gardiner og varmt treverk.

 

Vi har foreløpig sett på følgende farger (jotun):

  • vanilje/caffelatte: blir den for rød?
  • lys toscana: også for rød?
  • cappuccino: for mørk?
  • lys provence: for gul?
  • elfenben: for gul?

 

Jeg vet at caffelatte/vanilje var den store trenden for noen år siden. Som dere skjønner er jeg ikke opptatt av å følge moten (siden jeg ikke vil ha gråskjær). Jeg tenker derfor at caffelatte kanskje er et trygt valg; at det var en grunn til at den var så populær en stund, nemlig at den går til mye forskjellig interiør?

Andre tips til hvilke farger vi kan kikke på? (OBS: IKKE med gråskjær...!)

Takker for alle tips :)

Anonymkode: e4ed6...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har caffelatte på stueveggene, og den er veldig lys og behagelig. Hvordan den blir sammen med rødt er vanskelig å si, jeg ville kjøpt en prøveboks med fargen og malt litt i nærheten av gardinene, så får dere sett. 

 

Anonymkode: e41ed...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er svært positivt at du velger å utelukke grått. :)  "Alt" er jo grått for tiden, og det finnes vel knapt en tristere og mer overbrukt farge. Når det er sagt, så synes jeg heller ikke caffe latte er et særlig sprekt valg. Jeg hadde den fargen på veggene før, men ble utrolig fort lei av den. Caffe latte blir fort litt blass og tafatt i lengden. Dersom jeg skulle ha valgt en lys farge, så ville jeg nok satset på noe helt annet. Det finnes jo utallige farger å velge mellom, og som samtidig er lyse og nedtonede.Forsøk derfor å tenke litt utenfor boksen. Farger er ikke farlige, selv om mange later til å sky det som pesten nå for tiden. Det er enklere å matche farger enn mange tror. :) 

Anonymkode: a69c7...e33

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt :)

 

vi er ikke redde for farger, men nå velger vi spreke farger på de andre rommene, så da tenkte vi mer neddempet i stua. de røde fargene på gardine og møbler frisker uansett opp.

 

Har dere flere forslag til varme beigetoner som kan være aktuelle?

Anonymkode: e4ed6...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Jotun Muskatnøtt, Marracech eller Cashmere? Lysere farger enn dette tenker jeg kanskje fortere vil dra seg mot rosa?

 

Eller hva med Green Harmony? Ser du vil ha beige, men denne er jo veldig dus, og i følge Jotun passer den til rødt.

Endret av Kamelia83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

TS her.

takk for svar!

 

Med så lite dagslys inn i stua kan vi ikke ha så mørke vegger dessverre, ellers kunne vi valgt det... de andre rommene blir imidlertid malt med både mer farger og mørkere:)

Nå står det mellom lys toscana og vanilje (caffe latte). hva er forskjellen på de to? på bildene ser lys toscana rødere ut, men beskrivelsen står det at den er gulaktig? og jeg leser at mange mener den blir for gul. mens når jeg holder prøven på vanilje opp mot veggen her hjemme synes jeg den virker for grå? dessverre finnes det ikke prøve på lys toscana...

Hvor stor er egentlig forskjellen, vil man egentlig merke noen særlig forskjell?

Anonymkode: e4ed6...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøver finnes det, det er bare å be om prøvebeger som koster ca 40 kr, da har du noen dl med maling så du kan teste direkte på veggen, bare slå inn fargekoden og bland i hvit base :)  Vet de ikke dette, må du finne en annen malebutikk som faktisk har noen faste ansatte på jobb.. 

Anonymkode: 9e799...665

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

teblomst er en fin hvitfarge, forandrer farge etter lyset og går bra med alle andre farger.

Beige er trist og de fleste der ut som urin i rett lys. Caffelatte ser veldig nikotinmøkkete ut.

Anonymkode: aa628...18f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanilje ser veldig møkkete og gul ut. Litt sånn uvaska. Spesielt i rom med lite lys. 

Selv om grått er populært så er det ikke grått som er moderne nå. Det er moderne å male i andre farger enn grå/beige/hvit. Kan finne mange fine og lyse toner innenfor andre farger enn de 3 ☺️

Anonymkode: 48988...4ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en varm, ganske lys grønnfarge?

Anonymkode: 13145...938

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg malte stua i min forrige leilighet i Jotun refleksjon.

Veldig behagelig lys farge som forandrer seg med lyset. Er det fullt lys på dagen går den mot varmhvit, er det skumring/kveld blir den dypere og lunere i fargen. Har mye mørkt treverk selv og synes den passer godt sammen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De  to øverste her er fine og duse grønnfarger, men blir kanskje for mørke hos deg? 

Bl%C3%A5groenn-300x300.jpg

Anonymkode: 13145...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soft mint kan bli fin   hos deg, men jeg ville nok valgt en enda lysere farge.
74eb439199e759f2055e5b967d8e6c2b.jpg

Anonymkode: 13145...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 7/11/2018 at 5:02 AM, AnonymBruker said:

 

Vi har foreløpig sett på følgende farger (jotun):

  • vanilje/caffelatte: blir den for rød?
  • lys toscana: også for rød?
  • cappuccino: for mørk?
  • lys provence: for gul?
  • elfenben: for gul?

Anonymkode: e4ed6...e5e

Ville unngått elfenben og lyse, blanke farger på vegger sammen med store røde flater i møbler på grunn gjennskinnfare. Jobba med interiør for noen år siden og elfenben var eneste av disse fargene folk ikke kom med fargekart på og skulle ha noe som 'passet til' i beigeinteriørbølgen. Ville ikke hatt noen av dem sammen med mørkt tre, med mindre 'fargeløst' er et ønsket resultat. Har sett bilder av utrolig mange triste rom med beigtonede vegger og mørkt tre interiør og gulv som folk ville friske opp med 'noe'. Rødt inn i slikt interiør gir meg personlig assosiasjoner til gammeldagse røykerom med digre ørelappstoler, men det er ikke nødvendigvis negativt. Finner beige til å være vanskelig å kombinere uten at resultatet blir 'satt' eller tungt, har sett svært få eksempler på vellykka kombinasjon utenom tilfeller der beigetonene har vært så vanna ut at de knapt kvalifiserer som beige.

Anonymkode: eaac5...37d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Soft mint kan bli fin   hos deg, men jeg ville nok valgt en enda lysere farge.
74eb439199e759f2055e5b967d8e6c2b.jpg

Anonymkode: 13145...938

HI sier RØDE møbler og du vil kombinere med GRØNNE vegger, grunnleggende fargelære? komplimentærkontraster?? At fargen er siste 'alle må ha' betyr ikke at den kan kombineres med alt 😬

Anonymkode: eaac5...37d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...