Gå til innhold

- Det største krakket i vår livstid er på vei


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Betyr ingenting. Verden går videre uansett.

Fyren er artig. Har ikke anelse om hvordan eller hvorfor det vil skje, men at det skjer er han sikker på:fnise:

Anonymkode: 4463d...a1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp jeg tror det vil snu. Om det blir like ille som krakket etter "jappetiden" eller verre vet jeg ikke, men jeg tror definitivt mange vil slite i årene som kommer fordi de har lånt max i de gode tidene og ikke har evne økonomisk til å klare en solid renteoppgang eller at man mister jobben.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til det eventuelle krakket vet Rogers enda ikke

Eh... ikke mest pålitelige kilde...

Anonymkode: d00a1...c2c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker meg ikke om det kommer et stort krakk nå, men jeg tror ikke det vil bli riktig så ille som han sier.

Jeg tror vi får en reprise på krakket fra 86/87 hvis det kommer et krakk.

Anonymkode: bed22...2e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Årsaken til det eventuelle krakket vet Rogers enda ikke

Eh... ikke mest pålitelige kilde...

Anonymkode: d00a1...c2c

Her er det vel snakk om hva som utløser det, litt sånn "skuddene i sarajevo"-effekt. Det han sier er jo at mange av børsverdiene ikke er reelle, og når det blir hysteri og folk selger, grunnet den utløsende faktoren, så vil dette føre til et ras.

Anonymkode: 30fae...629

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det vel snakk om hva som utløser det, litt sånn "skuddene i sarajevo"-effekt. Det han sier er jo at mange av børsverdiene ikke er reelle, og når det blir hysteri og folk selger, grunnet den utløsende faktoren, så vil dette føre til et ras.

Anonymkode: 30fae...629

Hva tenker du at  hovedindeksen på Oslo Børs kommer til å komme ned i? 700 eller enda  lavere?

Anonymkode: e20ed...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Problemet i verden i dag er at "verdien" av formuen vi alle, hver og en av oss, næringslivet, nasjoner og føderasjoner tror vi har mange, mange ganger overgår den faktiske pengemengden som finnes på ethvert tidspunkt i hele verden. Når vi alle oppdager at det vi tror er verdiene våre ikke er så verdifullt, rett og slett fordi det ikke finnes slike enorme pengeverdier, og at formuene bare er et fiktiv tall, vil vi oppleve en uant økonomisk krise. Pengemultiplikatoren var en fantastisk oppfinnelse som gjorde at bankene kunne føre det vestlige samfunnet dit vi er i dag. Men en eller annen dag vil det moderne mennesket møte seg selv i døren grunnet denne nydelige ideen. Dagens verdensformue er bygget opp etter pyramideprinsippet der det stadig er en ny generasjonen nederst som må ta på seg stadig større lån for å opprettholde sin egen levestandard og levestandarden til tidligere generasjoner. Når majoriteten av en hel generasjon ikke klarer å kjøpe seg inn i den pyramiden, vil systemet kollapse. Det er bare spørsmål om tid. Jeg tror ikke nødvendigvis det skjer neste år, men jeg tror at den neste krisen, når den kommer blir ubeskrivelig. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, Rogers har vært krakknisse litt for lenge til å ha noe særlig kredibilitet lenger. Og hadde det ikke vært for Soros (og han ansatte hos dem som faktisk fikk idéen som endte med Black Wednesday), hadde neppe noen brydd seg et kvekk om hva Jim Rogers synes så veldig mye. Trivelig fyr, etter alt å dømme, men han har i hvert fall gått litt ut på dato. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste jeg har lest. Ikke vet han hva som skal utløse det, bare «noe» vil gjøre det. Blir litt som å si «Jeg tipper vi vil få varmerekord i Bergen, men jeg vet ikke når, bare at det vil skje en dag». Det er jo så lite spesifikt som man får det. 

I tillegg står det han forutså Brexit for 20 år siden. Javel, imponerende hvis han mente det skulle skje NÅ, men det gjorde han jo ikke. Bare at det ville skje.

Vel, jeg tipper EL-bil vil dø ut en dag og noe annet vil erstatte den. Men når og hva, det vet jeg ikke, bare at «noe» vil gjøre det.

Anonymkode: 05a98...582

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dummeste jeg har lest. Ikke vet han hva som skal utløse det, bare «noe» vil gjøre det. Blir litt som å si «Jeg tipper vi vil få varmerekord i Bergen, men jeg vet ikke når, bare at det vil skje en dag». Det er jo så lite spesifikt som man får det. 

I tillegg står det han forutså Brexit for 20 år siden. Javel, imponerende hvis han mente det skulle skje NÅ, men det gjorde han jo ikke. Bare at det ville skje.

Vel, jeg tipper EL-bil vil dø ut en dag og noe annet vil erstatte den. Men når og hva, det vet jeg ikke, bare at «noe» vil gjøre det.

Anonymkode: 05a98...582

Og så? Han sier jo selv at han ikke vet hva som blir den utløsende faktoren. Poenget var også at han er mer bekymret for konsekvensene nå, enn i 2007. Mange land er kriserammede ennå, rentevåpenet er i stor grad brukt opp, og man er overhodet ikke rustet for en ny krise som er like alvorlig, eller i verste fall mer alvorlig. Utangspunktet er dårligere nå enn i 2007, og det var også noe av poenget hans. 

Anonymkode: 94027...696

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før eller senere vil det krakke, så ikke spesielt spenstig å tippe det nå, etter snart ti år med sammenhengende oppgang. Hvor stort krakket blir og når det skjer vet selsvagt ingen. Kan skje i år eller mange år fram i tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Bare vås. Ikke ofre dette noe oppmerksomhet 

Anonymkode: f38a4...035

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Overrasket skrev:

Problemet i verden i dag er at "verdien" av formuen vi alle, hver og en av oss, næringslivet, nasjoner og føderasjoner tror vi har mange, mange ganger overgår den faktiske pengemengden som finnes på ethvert tidspunkt i hele verden. Når vi alle oppdager at det vi tror er verdiene våre ikke er så verdifullt, rett og slett fordi det ikke finnes slike enorme pengeverdier, og at formuene bare er et fiktiv tall, vil vi oppleve en uant økonomisk krise. Pengemultiplikatoren var en fantastisk oppfinnelse som gjorde at bankene kunne føre det vestlige samfunnet dit vi er i dag. Men en eller annen dag vil det moderne mennesket møte seg selv i døren grunnet denne nydelige ideen. Dagens verdensformue er bygget opp etter pyramideprinsippet der det stadig er en ny generasjonen nederst som må ta på seg stadig større lån for å opprettholde sin egen levestandard og levestandarden til tidligere generasjoner. Når majoriteten av en hel generasjon ikke klarer å kjøpe seg inn i den pyramiden, vil systemet kollapse. Det er bare spørsmål om tid. Jeg tror ikke nødvendigvis det skjer neste år, men jeg tror at den neste krisen, når den kommer blir ubeskrivelig. 

I stor grad enig i den. Ikke nødvendigvis så bekymret for "pengemultiplikatoren", for fiat-systemet har jo hatt varierende tillit opp gjennom årene, der man i noen perioder har kommet mye nærmere ressursenes egentlige verdier enn i andre perioder. Dette har altså gått opp og ned, og jeg ser ingen grunn til at fiat-systemet i seg selv nødvendigvis er det problematiske, for dette handler egentlig i bunn og grunn om psykologi som varierer med tiden. 

Men jeg er derimot enig i deg at vi er på vei inn i en strukturell, underliggende krise, der nye generasjoner ikke får samme mulighet til å delta i sine umiddelbare forfedres velstand. Men dette skyldes globalisering og konsolidering av ressurser i større grad enn fiatøkonomi. I tillegg har det også flere politiske drivere der man ser mange eksempler på at tidligere generasjoner i vestlige land "drar stigen opp etter seg", der det kuttes i pensjoner, velferdsytelser, ikke lenger utøves sosial boligpolitikk etc. Men ja, selv om vi kanskje er litt uenige om hva som er de viktigste driverne, så tror jeg også at systemet vil kollapse, det vil skje før eller siden. Og den vil være ubeskrivelig fordi det ikke "bare" er vanlige økonomiske konjunkturer som vanker i kulissene, men langt dypere strukturelle ulikheter mellom tidligere og yngre generasjoner. Det er rett og slett sånt som kan sende store deler av verden ut i en ny storkrig. 

Anonymkode: 94027...696

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ung og hadde kjøpt hus for første gang på slutten av 80 tallet, den gang ble det også sagt "tull" når fremtidens spådommer var dystre.. Vår boliglånsrente føyk fra 5 til 14% i løpet av halvannen mnd - noe som gjorde at vi etterhvert jobbet dobbelt begge to for å forsvare lånet, med barn i barnehagen var det en vanskelig kabal å få til.. Jeg husker det veldig veldig godt for å si det slik, tøff lærdom når man knapt er 20 år gammel - det gjør at jeg er forberedt idag og har en økonomi som uten problemer vil tåle en renteoppgang på 5% og som vil tåle opp til 10% uten at det betyr at vi må jobbe noe ekstra eller egentlig leve så veldig sparsommelig heller - og skal vi spare og være forsiktig kan vi klare det doble.. Men jeg tror det er få av oss, få som husker hvordan det var og som kjente det så hardt på kroppen den gang at de er klar hvis det skjer igjen..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Carrot skrev:

Jeg var ung og hadde kjøpt hus for første gang på slutten av 80 tallet, den gang ble det også sagt "tull" når fremtidens spådommer var dystre.. Vår boliglånsrente føyk fra 5 til 14% i løpet av halvannen mnd - noe som gjorde at vi etterhvert jobbet dobbelt begge to for å forsvare lånet, med barn i barnehagen var det en vanskelig kabal å få til.. Jeg husker det veldig veldig godt for å si det slik, tøff lærdom når man knapt er 20 år gammel - det gjør at jeg er forberedt idag og har en økonomi som uten problemer vil tåle en renteoppgang på 5% og som vil tåle opp til 10% uten at det betyr at vi må jobbe noe ekstra eller egentlig leve så veldig sparsommelig heller - og skal vi spare og være forsiktig kan vi klare det doble.. Men jeg tror det er få av oss, få som husker hvordan det var og som kjente det så hardt på kroppen den gang at de er klar hvis det skjer igjen..

Ja, det er mange - kanskje de fleste - som sier "tull". Men dette er jo i og for seg en del av grunnen til at slike kriser skjer også, for det er jo det at folk generelt er totalt uforberedt som bidrar til en krise (det er gjerne ikke den utløsende faktoren, men bidrar til en dominoeffekt). Hadde de ikke sagt "tull", så hadde jo langt flere av disse krisene vært mye mildere siden folk hadde vært mer forberedt. 

Tror det faktisk kan bli verre enn på åttitallet. Den gangen slapp mange "billig" unna fordi lånene ikke var så høye. Nå til dags har folk langt høyere boliglån, og 10+% rente på lån som er 5-20 ganger høyere enn den gangen betyr ikke noe annet enn en total krise som blir mye verre å reise seg fra. I tillegg har man som jeg skrev over, store strukturelle forskjeller mellom generasjonene som kommer til nå, versus de som har levd en stund. Får vi jappetiden på nytt i dagens økonomiske og politiske klima, vil det kunne utløse en ny verdenskrig. I verste fall med atomvåpen. 

Anonymkode: 94027...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Carrot skrev:

. Men jeg tror det er få av oss, få som husker hvordan det var og som kjente det så hardt på kroppen den gang at de er klar hvis det skjer igjen..

Jeg husker det veldig godt.
Riktignok var jeg noen år yngre enn deg, men jeg husker godt fortvilelsen hos flere i slekta som sto i fare for å miste hus og hjem, og som jobbet vettet av seg for å forsørge familiene sine.

Selv fikk vi en forsmak på det som jeg tror vil komme for noen år siden, under oljekrisen, da mannen min mistet jobben.

Heldigvis hadde vi allerede en nøktern livsstil da, og vi har tatt enda noen forholdsregler nå, for å klare det som vi tror vil komme.
Pr i dag vil vi klare en renteøkning opp til 10 - 11 % uten endringer i livsstil, og kan klare opptil 18 % med strenge prioriteringer.

(Men jeg tror mange glemmer at renteøkning vil andre utgifter også øke, og det er der jeg tror de fleste vil få det største sjokket, siden dette er noe de glemmer å ta høyde for)

Anonymkode: bed22...2e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker det veldig godt.
Riktignok var jeg noen år yngre enn deg, men jeg husker godt fortvilelsen hos flere i slekta som sto i fare for å miste hus og hjem, og som jobbet vettet av seg for å forsørge familiene sine.

Selv fikk vi en forsmak på det som jeg tror vil komme for noen år siden, under oljekrisen, da mannen min mistet jobben.

Heldigvis hadde vi allerede en nøktern livsstil da, og vi har tatt enda noen forholdsregler nå, for å klare det som vi tror vil komme.
Pr i dag vil vi klare en renteøkning opp til 10 - 11 % uten endringer i livsstil, og kan klare opptil 18 % med strenge prioriteringer.

(Men jeg tror mange glemmer at renteøkning vil andre utgifter også øke, og det er der jeg tror de fleste vil få det største sjokket, siden dette er noe de glemmer å ta høyde for)

Anonymkode: bed22...2e2

Det stemmer. Siden mange aktører,også bedrifter, har finansielle utgifter vil regningen for det til syvende og sist sendes til kunde i form av økte prise på varer og tjenester. Og med økte priser, så er det færre kjøpere, som igjen betyr at ansatte sparkes...Og nå lever vi i en mye mer global verden enn på åttitallet, så dette får globale konsekvenser. 

Litt av hva som venter "helt nede i gata ved veis ende" når kampen om ressursene når klimaks: 

 

Anonymkode: 94027...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke noen renteøkning hvis aksjemarkedet krakker. Tvert i mot, da vil jo renten senkes til et ennå lavere nivå. Så bolig eiere bør jo ikke være så veldig bekymret for krakk....heller motsatt.

 

Anonymkode: 33827...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kommer ikke noen renteøkning hvis aksjemarkedet krakker. Tvert i mot, da vil jo renten senkes til et ennå lavere nivå. Så bolig eiere bør jo ikke være så veldig bekymret for krakk....heller motsatt.

 

Anonymkode: 33827...904

Rente representerer risiko i markedet, og ved et krakk så stiger den betydelig, og renta for lån vil stige (som følge av at NIBOR i Norge og tilsvarende rente i andre land vil stige betraktelig). styringsrenta er egentlig noe annet og et offentlig virkemiddel. Men dette rentevåpenet er nesten brukt opp i mange land, det er ikke noe særlig å gå på nedover lenger. så en like stor krise som i 2007 eller verre, vil bety den absolutt katastrofe, som vil ta mange tiår og en verdenskrig å komme seg ut av. 

Anonymkode: 94027...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...