Gå til innhold

Få barn med schizofren mann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker vel at jeg kan få til begge deler. Hvorfor er det ikke et godt tegn at jeg tenker at jeg kan være alenemamma? Jeg har ressurser nok til å greie det, det han kan bidra med er en bonus. 

Ja, han kan bli dårligere, men han kan jo også ikke bli det. Ingen vet hva fremtiden bringer, du kan også bli kjørt over av bussen i morgen.

Ts

Anonymkode: 08567...b4d

Det er et tegn på at du innerst inne vet at det er en stor sannsynlighet for at han ikke kan være der for barnet. 

Anonymkode: 2d31d...eaf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et tegn på at du innerst inne vet at det er en stor sannsynlighet for at han ikke kan være der for barnet. 

Anonymkode: 2d31d...eaf

Det er det mange fedre som ikke kan. Alle disse barna har ikke en dårlig oppvekst for det. Han vil gjøre det han kan, men noe kan han ikke og da må jeg ta over. 

Ts

Anonymkode: 08567...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er det mange fedre som ikke kan. Alle disse barna har ikke en dårlig oppvekst for det. Han vil gjøre det han kan, men noe kan han ikke og da må jeg ta over. 

Ts

Anonymkode: 08567...b4d

Og hva tenker du om arvelighet? Ikke bare den diagnosen, men økt risiko for andre psykiske lidelser. Du argumenterer mest ut fra egne ønsker, og ikke så mye fra et barns perspektiv. Feks hvordan det er å vokse opp med en far med denne diagnosen, uavhengig av dine ressurser. 

Anonymkode: 945f1...45c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva tenker du om arvelighet? Ikke bare den diagnosen, men økt risiko for andre psykiske lidelser. Du argumenterer mest ut fra egne ønsker, og ikke så mye fra et barns perspektiv. Feks hvordan det er å vokse opp med en far med denne diagnosen, uavhengig av dine ressurser. 

Anonymkode: 945f1...45c

Det er veldig liten sjanse for det, men jeg lurer på om det kanskje er lurt å velge å få en jente i utlandet for å minske risikoen ytterligere. 

Alle får barn fordi de selv har lyst på det. Ingen får barn for barnas skyld. Jeg tenker jeg er like egoistisk som alle andre.

ts

Anonymkode: 08567...b4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig liten sjanse for det, men jeg lurer på om det kanskje er lurt å velge å få en jente i utlandet for å minske risikoen ytterligere. 

Alle får barn fordi de selv har lyst på det. Ingen får barn for barnas skyld. Jeg tenker jeg er like egoistisk som alle andre.

ts

Anonymkode: 08567...b4d

Som noen sier her, schizofreni er arvelig men risikoen for at det faktisk overføres til barnet er minimal. I tillegg sier forskningen at det også kreves en miljømessig komponent for at den skal utløses. Jeg har en mamma som er schizofren, og har ikke arvet dette selv.

Min erfaring med min mor gjør at jeg skygger unna det meste av psykisk sykdom, og jeg må si jeg er forundret/ imponert/ sjokkert over at du elsker en som bruker mye av tiden sin til å lytte til stemmer (som jeg antar er en del av sykdomsbildet hans). Men det høres ut som at du, i motsetning til meg, er et overskuddsmenneske. Mitt og mine søskens liv i barndommen sirklet rundt mammas hallusinasjoner og påfølgende innfall og selvmordsforsøk, og jeg strever den dag i dag med nære relasjoner. Men det er meg. Og schizofrene fortjener mer enn noen noen som elsker dem, slik som det høres ut som du elsker din mann. 

Angående barn. Så er det sånn at alle vi som blir født kommer til å føle smerte, bli såret og få arr av livet. Det blir opp til deg som mamma å hjelpe ditt barn til å bearbeide dette og gjøre barnet ditt sterkt til å tåle det som kommer. 

Anonymkode: 4c4d5...054

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er sinnsyke.det er bare forskjellige knagger vi henger det på. 

Anonymkode: 7d076...c5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er det mange fedre som ikke kan. Alle disse barna har ikke en dårlig oppvekst for det. Han vil gjøre det han kan, men noe kan han ikke og da må jeg ta over. 

Ts

Anonymkode: 08567...b4d

Nei, men disse barna har en større sjangse for å få en dårligere oppvekst. Som mor vil man jo gi barnet den beste sjangsen til et godt liv. Å starte med innstillingen at man blir alene er et dårlig utgangspunkt. Man blir ikke bare alene om jobben, man får hele pappas baggasje eller en fraværende pappa. Er det ikke da bedre å velge en mann som kan, vil og evner å stille opp?

Anonymkode: 2d31d...eaf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke vite om din manns tilstand blir verre av å ha et skrikende spedbarn i umiddelbar nærhet vel? 

Hva med barnet ditt, som skal forholde seg til en pappa som er syk? 

Du virker jo som om du har bestemt deg allerede. Du kommer til å prøve å lage et barn med denne mannen, og kommer ikke til å ha hensyn til hverken ham eller barnet. 

Anonymkode: f5022...794

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er det mange fedre som ikke kan. Alle disse barna har ikke en dårlig oppvekst for det. Han vil gjøre det han kan, men noe kan han ikke og da må jeg ta over. 

Ts

Anonymkode: 08567...b4d

Og ungen? Tenker du på at ungen kan bli innlagt innen den er 14 som med søsteren til venninnen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

?

Det var en tilføyelse til det andre innlegget. Det vil naturligvis i tillegg til det jeg nevnte om selve oppveksten også fortone seg annerledes å ha en schizofren forelder om man har arvet lidelsen. Jeg gjorde ikke det.

Anonymkode: eb73b...f23

men moren din hadde jo ikke hovedomsorgen. Du så henne i helger. Det er noe helt annet enn å leve med en foreldrer som er schizofren, der man har mye høyere sjanse til å oppleve mulige psykoser, suicidalitet og lignende. Du skriver det gikk greit med deg, men hadde det gått greit om moren var den som hadde omsorgen for deg? Hva om TS blir innlagt på sykehus, får en kronisk sykdom, må jobbe mye overtid, ja alle mulige scenarioer, og far som er schizofren må ta hovedomsorgen over en periode. Om far da går inn i en psykose kan det skade barnet. 

Anonymkode: 0305b...1e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tante til en (nå voksen) jente med en mor med samme lidelse. Jeg skulle gjort mye for at den uskyldige datteren hadde unngått å blitt skadelidende pga mors psykiske uhelse. Det er en enorm belastning på et uskyldig barn når foreldrene er dysfunskjonelle. 

Anonymkode: 14090...2a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, BearMama skrev:

Og ungen? Tenker du på at ungen kan bli innlagt innen den er 14 som med søsteren til venninnen min?

Har ikke søsteren til vennen din livets rett, bare fordi hun er innlagt?

Anonymkode: 7d076...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig liten sjanse for det, men jeg lurer på om det kanskje er lurt å velge å få en jente i utlandet for å minske risikoen ytterligere. 

Alle får barn fordi de selv har lyst på det. Ingen får barn for barnas skyld. Jeg tenker jeg er like egoistisk som alle andre.

ts

Anonymkode: 08567...b4d

men det å vokse opp med en psykisk syk forelder. Du ignorerer de svarene, det virker som om du allerede har bestemt deg. Har vokst opp med psykisk syk forelder. Den andre var fantastisk. Det hjalp ikke når faren min stadig snakket om selvmord.  Jeg vil ikke spre mine gener videre. Jeg unner ingen å vokse opp slik. Ikke det kjæreste jeg har. Selv om jeg må gi slipp på det barnet. 

Blir bekymret når du svarer ikke på alvorlighetsgrad av lidelsen. Om han aktivt tar medisinene, hvor mange dårlige perioder har du sett. Jeg vet at sjansen for å leve et godt liv med schizofreni er mye større jo fortere enn blir diagnosert og medisinert. Tror det har noe med skader på hjernen å gjøre. Hvordan takler mannen din stress? vet du mye om lidelsen hans? At perioder med stress, som baby, ofte utløser psykoser. 

som flere sier er bipolaritet og schizofreni av en eller annen grunn koblet sammen. Altså det er stor sjanse for at din mann bærer på disse genene også. 

Anonymkode: 0305b...1e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men det å vokse opp med en psykisk syk forelder. Du ignorerer de svarene, det virker som om du allerede har bestemt deg. Har vokst opp med psykisk syk forelder. Den andre var fantastisk. Det hjalp ikke når faren min stadig snakket om selvmord.  Jeg vil ikke spre mine gener videre. Jeg unner ingen å vokse opp slik. Ikke det kjæreste jeg har. Selv om jeg må gi slipp på det barnet. 

Blir bekymret når du svarer ikke på alvorlighetsgrad av lidelsen. Om han aktivt tar medisinene, hvor mange dårlige perioder har du sett. Jeg vet at sjansen for å leve et godt liv med schizofreni er mye større jo fortere enn blir diagnosert og medisinert. Tror det har noe med skader på hjernen å gjøre. Hvordan takler mannen din stress? vet du mye om lidelsen hans? At perioder med stress, som baby, ofte utløser psykoser. 

som flere sier er bipolaritet og schizofreni av en eller annen grunn koblet sammen. Altså det er stor sjanse for at din mann bærer på disse genene også. 

Anonymkode: 0305b...1e6

Dine personlige erfaringer er ikke noe godt argument for et sorteringssamfunn. Jeg vil ikke leve i en verden uten schizofrene, hvor en personlighetstype ekskluderes dra det genetiske mangfoldet, og det er det mange grunner til. Blant annet er det uetisk, i den forstand at det sender signaler om uønskethet eller stakkarsliggjøring til eksisterende schizofrene, jeg ser til og med flere bruke betegnelsen dysfunksjonelle her, men store kunstnere, store matematikere, musikere og vitenskapsmenn har hatt schizofrene eller beslektede lidelser. Det er veldig skremmende at så mange ønsker seg noe så mørkt som homogent arvemateriale i et samfunn. Hvis det hadde vært en realitet for noen hundre år tilbake, hadde vi manglet hele musikksjangre og mye annet av det som utgjør kulturell og intellektuell kapital i dag. Dessuten er hele diagnosen schizofren en relativ diagnose. I studier av urbefolkninger har man funnet klare trekk av schizofreni hos sjamanene og healerne, altså de mest respekterte i stammene, og det hadde vært hårreisende konsept mange steder i verden å luke dem ut. Det er ikke lett å være schizofren, men det virker som mange her ikke har innsett at det ikke er lett å være noe som helst. Schizofrene bør ha muligheten til å få barn og bli respektert for sine valg i samme grad som alle andre. 

Anonymkode: 7d076...c5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke søsteren til vennen din livets rett, bare fordi hun er innlagt?

Anonymkode: 7d076...c5d

DET er måten du prøver å rettferdiggjøre det på? 

Hun har ikke hatt noe fullverdig liv. Hun bli dopet ned for hun ser ulver som er ute etter å drepe henne på gaten og er klar for å drepe for å overleve. «Ulvene» er mennesker. Hun har knapt vært ute av pskyriatisk avdeling siden hun var barn. Du mener det er ok å påføre et annet menneske med viten og vilje?

Og hun er ikke lykkelig. 

I tillegg så vokste venninnen min opp med schizofren mor og hun sa hun skulle ønske hun aldri hadde blitt født. Hun hadde en helvetes barndom. Å se på nært hold at personen som liksom skal være den trygge omsorgspersonen gå i psykose og skrike at du er en jævelunge mens hun tilber Satan er IKKE ok. 

Å ta det valget for et annet uskyldig liv er egoistisk og viser allerede før barnet er født at en ikke har verken empati eller omsorgsfølelse for alt du tenker på er ditt eget behov og egoisme. Drit i om ungen kanskje får en for jævlig oppvekst eller blir så syk at det ikke fungerer i verden. Viktigste er jo at du får tilfredsstilt dine behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min mann hadde "bare" angst, og det å få barn gjorde det 1000 ganger verre. Hvertfall det første året. Det var like før skilsmisse. Ungen hylte til alle døgnets tider, vi var utslitte 24/7, huset var kaos, og vi fikk aldri tid til å hente oss inn igjen. Hvordan tror du mannen din ville taklet en sånn situasjon? Hvor mye er han avhengig av at du hjelper og støtter han? Tror du at du klarer det med et barn som krever deg hele tiden?

Anonymkode: 81ca0...e93

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, BearMama skrev:

DET er måten du prøver å rettferdiggjøre det på? 

Hun har ikke hatt noe fullverdig liv. Hun bli dopet ned for hun ser ulver som er ute etter å drepe henne på gaten og er klar for å drepe for å overleve. «Ulvene» er mennesker. Hun har knapt vært ute av pskyriatisk avdeling siden hun var barn. Du mener det er ok å påføre et annet menneske med viten og vilje?

Og hun er ikke lykkelig. 

I tillegg så vokste venninnen min opp med schizofren mor og hun sa hun skulle ønske hun aldri hadde blitt født. Hun hadde en helvetes barndom. Å se på nært hold at personen som liksom skal være den trygge omsorgspersonen gå i psykose og skrike at du er en jævelunge mens hun tilber Satan er IKKE ok. 

Å ta det valget for et annet uskyldig liv er egoistisk og viser allerede før barnet er født at en ikke har verken empati eller omsorgsfølelse for alt du tenker på er ditt eget behov og egoisme. Drit i om ungen kanskje får en for jævlig oppvekst eller blir så syk at det ikke fungerer i verden. Viktigste er jo at du får tilfredsstilt dine behov.

Muligheten for en jævlig oppvekst og et jævlig liv er der for alle mennesker. Det finnes ingen garanti mot det. Ingen. Og selv om du har hatt en fin oppvekst kan det gå på rævva når du er tretti eller førti og aldri komme deg opp igjen. Du kan bli schizofren av ytre omstendigheter. Du kan bli lam fra nakken og ned eller utvikle klasehodepine dom gjør at du henger deg. Sånn er livet. Det er del av pakka.

Anonymkode: 7d076...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Muligheten for en jævlig oppvekst og et jævlig liv er der for alle mennesker. Det finnes ingen garanti mot det. Ingen. Og selv om du har hatt en fin oppvekst kan det gå på rævva når du er tretti eller førti og aldri komme deg opp igjen. Du kan bli schizofren av ytre omstendigheter. Du kan bli lam fra nakken og ned eller utvikle klasehodepine dom gjør at du henger deg. Sånn er livet. Det er del av pakka.

Anonymkode: 7d076...c5d

Du fatter ikke forskjellen på at noe kan skje med mennesker i løpet av livet og det å med viten og vilje risikere å påføre et uskyldig barn et helvete på jord?

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke søsteren til vennen din livets rett, bare fordi hun er innlagt?

Anonymkode: 7d076...c5d

Det handler ikke om at personen ikke har livets rett. Selvsagt har den det- problemet er at denne lidelsen er så fryktelig på alle mulige områder at ingen fortjener å gå gjennom den smerten sykdommen forårsaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...