Gå til innhold

Få barn med schizofren mann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer har schizofreni, og vi har lyst på barn. Jeg vet jo at dette er arvelig (spesielt til sønner), men vi har begge lyst på barn. Jeg leker med tanken på å dra til utlandet og bestemme kjønn, men vi har jo ingen garanti for at ikke en datter kan arve dette også. 

Hva ville dere gjort? Jeg vet jo at jeg blir alenemor i praksis, da han ikke kan bidra med mye, men jeg elsker han og har lyst på familie....

Anonymkode: 08567...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke fått barn med en som hadde en slik alvorlig lidelse. Spiller ingen rolle om han fungerer i dagliglivet, er ikke sikkert barna hans er like heldige. Men det er meg og mitt valg så får du ta ditt.

Anonymkode: 457ba...d04

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du reise utenlands og få en anonym donor heller? Og holde sammen med mannen din lell?

Med hans godkjennelse selvsagt.

Anonymkode: f5022...794

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør; jeg ville valgt bort egne biologiske barn hvis risikoen for at de fikk en alvorlig sinnslidelse var stor og vurdert andre løsninger.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir alenemor i praksis, og schizofreni er arvelig. Gjør deg selv og dine eventuelle fremtidige barn en tjeneste, la det være. Det er brutalt og fryktelig trist, men jeg ville nok valgt mellom han eller barn med noen andre.

Anonymkode: beec0...0e3

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville forsonet meg med et liv som barnløs. Jeg har en schizofren halvsøster og vet hvor krevende sykdommen kan være i dårlige perioder. Jeg ville ikke stolt på å la mine barn være alene med henne ved sykdomsutbrudd og ville heller ikke latt dem se det. Det varer jo lenge også når de blir syke. For min halvsøster har det vært snakk om år før hun har blitt seg selv igjen etter å ha droppet medisinene sine. De samme medisinene som forresten gjør henne kraftig overvektig...Nå er kanskje mannen din en av de som er svært stabile på medisiner, men det er jo også det med arv som du nevner. Fordi jeg har besøkt henne mye på psykiatriske avdelinger har jeg kommet i kontakt med mange unge schizofrene og det river hjertet mitt i stykker å se hvordan de lider. 

Anonymkode: 4dc35...e0d

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Million said:

Velg heller adopsjon.

De får ikke adoptere når han lider av schizofreni. 

Anonymkode: 4dc35...e0d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en dårlig ide. Avhengig av fungering og medisinering, men i prinsippet ingen god ide. Adopsjon blir nok uaktuelt pga diagnosen hans.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De får ikke adoptere når han lider av schizofreni. 

Anonymkode: 4dc35...e0d

Ah, ja, det burde jeg jo ha tenkt meg. My bad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er en såppas alvorlig lidelse ville jeg heller vurdert å dra til Danmark istedet. Jeg selv har «bare» fysisk skade som kan nedarves, men jeg sitter den dag i dag og lurer på om jeg ikke skal få barn da dette kan være hemmende i hverdagen. Det er absolutt ikke sikkert at de arver det, men jeg ønsker da ikke å få barn bare for å kjøre dem gjennom det samme helvette jeg har opplevd. Det å få barn sitter så innmari i mange, men man må løsrive seg fra den rosenrøde tankegangen å tenke rasjonelt. 

Anonymkode: aefcf...ada

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk donor hvis dere vil ha barn.

Jeg ble gravid på p-pillen med min samboer, og fikk barn. Vi var unge, og tenkte ikke over hans familie med mye psykisk sykdom, og han selv som har en arvelig diagnose. Selvfølgelig har barnet fått alt dette, og far stakk, da barn ble for mye for han. Hadde noen fortalt meg, hva jeg hadde i vente, hadde jeg tatt abort. Må bare si at jeg elsker barnet mitt utrolig høyt, men det har vært en tøff kamp, og nå som barnet snart er 18 år, ser det ikke lyst ut. Har droppet ut av skole, og sliter.

Anonymkode: f63d5...6e2

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ærlig høres det ut som en svært dårlig idé. Problem nummer en er samboeren din ikke vil fungere som far (du skriver det jo selv), nummer to at det er en lidelse med høy arvelighet. Å dra til utlandet for å «velge» en jente løser ikke problemet, også kvinner kan få schizofreni. Det er en så alvorlig diagnose at jeg heller ville gått for sæddonasjon - hvis dere får lov, mtp hans diagnose. Dere må sikkert til utlandet, men kan hende dere får nei der også. Men i utgangspunktet tenker jeg at selv med sæddonasjon er risikoen for stor for at barnet deres får en svært vanskelig barndom. Hvis du virkelig vil ha barn, bør du forlate ham. Ja, jeg vet det er brutalt. 

Anonymkode: cc7c3...1a6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har dere vært sammen? Har du opplevd de dårlige periodene hans? Hvilken type schizofreni har han, paranoid? Har han flere i familien med schizofreni eller er han den første? Dette er ganske viktig info du ikke sier noe om. Tar han medisinene eller er han skeptisk? Jeg har opplevd schizofrene som ikke tar medisinen, og det er tungt å leve med når de er på høyden av paranoiaen. Diagnosen hans utelukker kanskje adopsjon og det å være fosterforeldre? Jeg hadde tenkt meg veldig godt om, har han en diagnose der symptomene ikke er så klare, eller kan han finne på å spre sine vrangforestillinger over på barnet? Det er ikke bare dine behov du må tenke på her, men hva slags psykisk påvirkning mannen din kan ha på barnet. 

Anonymkode: 0305b...1e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Du blir alenemor i praksis, og schizofreni er arvelig. Gjør deg selv og dine eventuelle fremtidige barn en tjeneste, la det være. Det er brutalt og fryktelig trist, men jeg ville nok valgt mellom han eller barn med noen andre.

Anonymkode: beec0...0e3

Hva i alle dager baserer du dette på????

mange med denne diagnosen fungerer helt fint! 

Anonymkode: 19a82...349

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner en schizofren mann som er verdens beste far, men samtidig tror jeg kanskje han er unntaket som bekrefter regelen...

Anonymkode: 7d076...c5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager baserer du dette på????

mange med denne diagnosen fungerer helt fint! 

Anonymkode: 19a82...349

Men nå skriver jo TS selv at hun i praksis blir alenemor, så mannen fungerer åpenbart ikke helt fint. I tillegg er dette en arvelig diagnose, hvorfor skulle man ønske dette for sine barn? 

Anonymkode: 945f1...45c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg kjenner en schizofren mann som er verdens beste far, men samtidig tror jeg kanskje han er unntaket som bekrefter regelen...

Anonymkode: 7d076...c5d

Jeg har barn med en schizofren mann og må si jeg gremmes over de rådene du får her inne. Hvis du ønsker skikkelige råd bør du snakke med noen som kan mer om denne diagnosen enn menigmann i gata! 

Det går helt fint. Vi brukte en klinikk i utlandet som gjorde gentesting av embryo før seleksjon, og valgte jente. 

Alt vel. 

 

Anonymkode: 19a82...349

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager tenker du ikke på barnet her? Du tenker kun på hva du selv ønsker, og ikke hva konsekvensene for et evt barn

Anonymkode: 0146d...367

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...