Gå til innhold

Å gi beskjed til et familiemedlem om å ikke holde tale


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en bestemor jeg ikke er på talefot med fordi jeg liker ikke måten hun kommuniserer på. Min oppfatning av henne er at hun er selvsentrert, manipulerende, sjefete og undertrykkende. Hun har passet meg mye I mine 5 første leveår, noe som gjør at hun har en forvridd virkelighetsoppfatning om at jeg er hennes datter. Men det jeg sitter igjen med av minner frem til I dag er negative kommentarer på utseende og at hun alltid skal ha det siste ordet på absolutt alt. Jeg tåler rett og slett ikke det kvalme energidrepende trynet.

Så skal jeg ha bryllup neste år og jeg kommer ikke unna med å ikke invitere den dama, for det vet jeg ender med drama og masse kommentarer fra fars familie, en familie jeg ikke er særlig knyttet til i utgangspunktet. Dermed tenker jeg på å gi beskjed om at hun ikke får holde tale I mitt bryllup for at jeg skal få det så koselig som mulig på min dag. Er dette å gå for langt? Har dere vært I lignende situasjoner, og hvordan gikk det?

Anonymkode: 0c373...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må du invitere dama da? Jeg inviterte ikke min farmor i bryllupet, hun er klin gæern og prøvde bl.a å banke meg opp da jeg var tenåring. 

Har ikke kontakt med henne uansett, og hun hadde selvsagt ingenting å gjøre på det som skulle være min lykkeligste dag. 

Anonymkode: 3a17a...cf4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For står ikke hvorfor du må innvitere henne?

Anonymkode: 5934e...b59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si til bestemoren at dere kun vil ha de klassiske talene fra brudens far, brudgom og forlovere, også si fra til toastmaster at han ikke skal presentere henne, men du kan ikke hindre henne i å klirre i glasset og reise seg. Og gjør hun det så sier all skikk at folk skal følge pent med og klappe litt. Stopper du henne der, lager du scene. 

Anonymkode: 49f22...e0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært meg hadde jeg ikke invitert far siden, et bryllup skal være et koselig mine, ikke fult av intriger.

Glemte å skrive det i sted.

Anonymkode: 5934e...b59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært meg hadde jeg ikke invitert far siden, et bryllup skal være et koselig mine, ikke fult av intriger.

Glemte å skrive det i sted.

Anonymkode: 5934e...b59

Det var farmor

Anonymkode: 69899...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bestemor jeg ikke er på talefot med fordi jeg liker ikke måten hun kommuniserer på. Min oppfatning av henne er at hun er selvsentrert, manipulerende, sjefete og undertrykkende. Hun har passet meg mye I mine 5 første leveår, noe som gjør at hun har en forvridd virkelighetsoppfatning om at jeg er hennes datter. Men det jeg sitter igjen med av minner frem til I dag er negative kommentarer på utseende og at hun alltid skal ha det siste ordet på absolutt alt. Jeg tåler rett og slett ikke det kvalme energidrepende trynet.

Så skal jeg ha bryllup neste år og jeg kommer ikke unna med å ikke invitere den dama, for det vet jeg ender med drama og masse kommentarer fra fars familie, en familie jeg ikke er særlig knyttet til i utgangspunktet. Dermed tenker jeg på å gi beskjed om at hun ikke får holde tale I mitt bryllup for at jeg skal få det så koselig som mulig på min dag. Er dette å gå for langt? Har dere vært I lignende situasjoner, og hvordan gikk det?

Anonymkode: 0c373...fd0

Skulle trodd det var min farmor du prata om her. bytt ut "datter" med "besteveninne" så er vi der. 

Men jeg synes det er litt drøyt å ikke invitere dama i det hele tatt. Si heller til henne at dere har mange planlagte aktiviteter den kvelden, og at de som skal holde tale har fått en planlagt taletid. Si også at dere ikke ønsker at noen skal klinge i glasset og reise seg, fordi det vil forstyrre resten av planen. Jeg skjønner veldig veldig godt hva du tenker og føler rundt situasjonen, men dramaet kommer bare til å balle på seg om hun ikke engang får komme i "datteren" sitt bryllup. Med mindre hun er veldig gammel og snart dør, kan dette bli grunnlaget for mye misnøye på din fars side av familien.

Farmoren min er hvertfall en hyklerisk sladrehank som først inviterer på søndagsmiddag, og så etterpå klager på at folk spiste maten hennes, forstyrret henne på søndagen (aka. hviledagen)  og ble 2 timer på besøk (inkludert middag), samtidig som hun ikke ville ha verken hjelp eller penger for maten.  Jeg som "besteveninne" sa forsiktig ifra til henne over ett glass vin hvordan jeg ønsket det i mitt bryllup, med oppmøte uten tale, og siden har hun oppført seg fint men fornærmet. Jeg er glad for at jeg inviterte, for hun er tross alt farmora mi. Vi fikk ikke bryllupsgave, for "livet til min far var min gave". Så ja.. :) 

 

Anonymkode: 5b07f...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var farmor

Anonymkode: 69899...73c

Mente at jeg ikke hadde invitert verken henne eller noen på din fars side av familien.

Anonymkode: 5934e...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg var nettopp i en konfirmasjon hvor jeg visste at konfirmantens far kanskje kom til å si noen rare ting. Jeg tok feil, han sa BARE rare ting, det var helt på tryne sjokkerende det han kom med. Neste alle gjestene satt igjen som spørsmålstegn, men det la ikke en demper på stemninga. Folk klarer å gå videre med festen til tross for at de lurer på hva som er galt med fyren. I ettertid har vi ledd mye av det. Så det bidrar til en minneverdig dag, og så lenge du klarer å drite i hva hun sier, og resten av gjestene er oppegående, så gjør det ikke noe hva hun sier. Talen til denne mannen hadde mange underliggende beskjeder om hvor jævli vår side av familien er, er det noe sånt du er redd for? 

Anonymkode: 62163...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøje meg, som å høre om min bestemor. Jeg lot være å innvitere henne i vårt bryllup, orket rett og slett ikke å ha henne der. Når du nå føler at du må invitere bestemoren din, tenker jeg det er helt på sin plass å gi beskjed om at du ikke ønsker at hun skal tale. Informer om at eventuelle talere må meldes fra til toastmaster, og at om noen spontant får lyst til å si noen ord iløpet av bryllupet så får de huke tak i toastmaster i pausen - på den måten kan du redusere muligheten for at bestemoren din bare durer på. Jeg håper dere får en virkelig fin bryllupsdag, uten drama eller ubehageligheter, det burde man slippe når man gifter seg.

Anonymkode: 01ee9...77a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...