Gå til innhold

Ung jente i Iran fengslet


Gaunil

Anbefalte innlegg

On 7/10/2018 at 12:14 AM, Chiyo said:

Du spør hvorfor kvinner i Norge ikke har engasjert seg, men burde du ikke heller spørre "Hvorfor har ikke folk i Norge eller resten av verden engasjert seg?" Hvorfor er det bare kvinnene som skal engasjere seg? Er ikke grunnen til at de har det slik at landet deres styres av menn? Ville det ikke hjulpet kvinner hvis flere menn i Norge og i resten av verden engasjerte seg i kvinnesaker? 

For å svare på spørsmålet dit så er jeg er norsk kvinne, og jeg har engasjert meg i slike saker i flere land, men jeg kan ikke endre det iranske styret. Mine ord kan ikke endre Midtøstens syn på kvinnens rolle i samfunnet. Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg kan gjøre, dette må høyere opp i systemet. 

Hva med norske muslimer som må bære plaget, hva med jenter som er 5 år gamle som bærer dette plagget i Norge? Bryr du deg om dem?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 7/10/2018 at 12:21 AM, Skolebolle said:

Amnesty pleier å ha underksriftskampanjer rundt slike hendelser. Å signere navnet sitt på opprop om rettferdighet koster ikke en krone og det fungerer ofte. På nettsidene kan man lese om historiene hvor man har fått frigitt samvittighetsfanger. 

 Så håper alle husker støtte aksjonene! Man kan gå inn på hjemmesiden deres, og tror også de har en egen app. 

Hjemmesiden:

https://www.amnesty.no/aksjoner

Problemet med amnesty er at noen av sakene er farget av rødgrønne media og bærer ikke fakta. Så man mister faktisk tillit til organisasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg vet hvorfor kvinner ikke engasjerer seg så mye i disse sakene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2018 den 1.02, Chiyo skrev:

Metoo-kampanjen ble startet i USA og resten av de vestlige samfunnene fulgte etter. Slike ting får større oppmerksomhet her fordi vi har klare regler som beskytter kvinner mot slike ting. Jeg skulle ønske jeg kunne hjelpe kvinner i Iran, Saudi Arabia osv, men vi er vestlige mennesker fra en vestlig kultur, som vil at land i Midtøsten skal endre sitt syn på kvinner. Det er ikke like lett. For det første må de selv innse at deres kultur er diskriminerende og urettferdig mot kvinner, og så må DE gjøre noe der. Selv om mange kvinner i disse landene vil ha like rettigheter som menn, så er ikke det alltid nok, fordi kvinner har ikke makt. Slik jeg ser det må endringene komme fra at menn i Midtøsten engasjerer seg for kvinnene i samfunnet. 
Vi i vesten kan ikke bare komme inn i landet deres og kreve at de endrer sine lover. Men vi som nasjon gi dem sanksjoner om vi har noen avtaler som er viktig for dem. Jeg vet helt ærlig ikke. 
Jeg syns at FN burde sanksjonere dem.

Hvordan? Bombing av sivile? Starte en krig? Blokkere landet økonomisk? Konsekvensen er at 1000 vis av mennesker vil lide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2018 den 23.48, ElinX0Xpoliti skrev:

Hva med norske muslimer som må bære plaget, hva med jenter som er 5 år gamle som bærer dette plagget i Norge? Bryr du deg om dem?

Jeg helt enig, vi bør feie for egen dør før vi retter en harmdirrende pekefinger mot andre. Halve Oslo ser ut som vandrene tepper. 

Endret av RoH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, RoH said:

Jeg helt enig, vi bør feie for egen dør før vi retter en harmdirrende pekefinger mot andre. Halve Oslo ser ut som vandrene tepper. 

Ja, men dagens feminister tar ikke debatten så det må være andre som tar den. Marie Simonsen kunne hadd en prominet rolle å stå opp for muslimske kvinner i Norge, men hva gjør hun si at alle norske menn er like ille som voldtekts menn. Nei kvinner og spesielt muslimske kvinner må se til FRP i det hele tatt til å ha en mulighet om en samtale om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, RoH skrev:

Hvordan? Bombing av sivile? Starte en krig? Blokkere landet økonomisk? Konsekvensen er at 1000 vis av mennesker vil lide. 

Hvor mange tror du ikke lider slik som det er nå? 
Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor du foreslår bombing av sivile og krig. Selvfølgelig mente jeg ikke-voldelige sanksjoner. 

Endret av Chiyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Chiyo skrev:

Hvor mange tror du ikke lider slik som det er nå? 
Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor du foreslår bombing av sivile og krig. Selvfølgelig mente jeg ikke-voldelige sanksjoner. 

Hva slags sanksjoner ser du for deg som ikke voldelige? Hva slags konsekvenser tror du disse sanksjonene får? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være mye mer fokus på kvinners rettigheter i den muslimske verden. Tror løsningen på mange problemer ligger der.

I Iran fengsler man jenter som lever for vestlig. De har veldig lite rettsvern og voldtekt blir brukt som straff i fengslene. Jeg snakket med en iraner som fortalte meg at hans kusine i Iran ble fengslet fordi hun la ut bilder fra en fest på nettet. Hun ble da stemplet som en "hore" av de som jobbet i fengselet og voldtatt flere ganger i løpet av soningen. Dette er noe man vet skjer og ikke noe som de fengselsansatte blir straffet for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2018 den 16.19, ElinX0Xpoliti skrev:

Ja, men dagens feminister tar ikke debatten så det må være andre som tar den. Marie Simonsen kunne hadd en prominet rolle å stå opp for muslimske kvinner i Norge, men hva gjør hun si at alle norske menn er like ille som voldtekts menn. Nei kvinner og spesielt muslimske kvinner må se til FRP i det hele tatt til å ha en mulighet om en samtale om dette. 

Hvorfor kaller vi det feminisme? Utrykket kommer jo fra ordet kvinne, bevegelsen skulle jo i utgangspunktet handle om å gi begge kjønn like rettigheter, noe som forsåvidt er helt greit. Men det oppnådde vi jo i Norge alt 1913, da norske menn ga kvinner  stemmerett kun 15 år etter at de selv hadde fått det (her slår forsåvidt propagandaen fast at kvinnesakskvinnen hadde kjempet for dette i 30 år, noe som er litt rart for meg all den tid dette nødvendigvis måtte vært argumentert frem av menn på de 15 årene disse hadde stemmerett). 

Alt derfra og ut har jo kvinner hatt mulighet for å påvirke likeverdig med menn. At menn ligger på topp i en del hierarkier er en kjensgjerning, men det snakkes jo ikke om at kvinner ikke ønsker å delta i rekke hierarkier, og at de sågar er temmelig dominerende selv innenfor en rekke viktige samfunnshierarkier (offentlig sektor, helse, BV, BH, Universiteter osv).  

Jeg foreslår at vi kaller det for det det er, sjåvinisme utøvet av kvinner, dette er like forkastelig som mannsjåvinisme  

Endret av RoH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...