Gå til innhold

Ung jente i Iran fengslet


Gaunil

Anbefalte innlegg

Ung jente fengslet i Iran for å ha vist dans uten tildekket hår på Instagram. Iranske kvinner kjemper en enslig kamp for sin frigjøring. Hvorfor har ikke kvinner i Norge og ellers i verden engasjert seg i denne frigjøringskampen?  Dette spørsmålet har jeg store problemer med å forstå. Etter det jeg har registrert så er det kun ex.Iranske kvinner som engasjerer seg. Hva kan gjøres for å få fokus på dette uvesenet og overgrepet mot kvinner?  Vi er med på sanksjoner mot landet men ingen nevner kvinnenes kamp.5418062.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sanksjoner har jeg ikke tro på. Det er oppmerksomhet i media som betyr noe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Gaunil skrev:

Ung jente fengslet i Iran for å ha vist dans uten tildekket hår på Instagram. Iranske kvinner kjemper en enslig kamp for sin frigjøring. Hvorfor har ikke kvinner i Norge og ellers i verden engasjert seg i denne frigjøringskampen?  Dette spørsmålet har jeg store problemer med å forstå. Etter det jeg har registrert så er det kun ex.Iranske kvinner som engasjerer seg. Hva kan gjøres for å få fokus på dette uvesenet og overgrepet mot kvinner?  Vi er med på sanksjoner mot landet men ingen nevner kvinnenes kamp.5418062.jpg

Da har du ikke forstått mye. At du ikke kjenner til kvinner i Norge som engasjerer seg i dette forteller kanskje at du ikke er så engasjert i dette selv?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Da har du ikke forstått mye. At du ikke kjenner til kvinner i Norge som engasjerer seg i dette forteller kanskje at du ikke er så engasjert i dette selv?

Fortell meg hvor disse kvinnenes er synlig.  Jeg har skjelden sett noe stort engasjement i media. Ex.iranske kvinner etterlyser dette engasjementet.

Endret av Gaunil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Testosteron skrev:

Sanksjoner har jeg ikke tro på. Det er oppmerksomhet i media som betyr noe

Det er jeg nok enig i men hvorfor er det ikke mer fokus på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskelig å skulle engasjere seg i alt som skjer i verden. Vi har alle våre egne hjertesaker, og noen er nok tilfeldige at vi kommer over. Men det du sier om media er jeg helt enig i!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er da ikke et problem bare i Iran, men i særdeles mange land i verden. Jeg har fulgt nøye med på saken til Khadija Siddique for eksempel og man føler en stor avmakt av hele saken da det er så tydelig at hele Pakistan er gjennomkorrupt, og dette gjelder da for mange land. Det er ikke så mye annet vi vanlige mennesker her i Norge kan gjøre annet enn å støtte opp under kvinner ved å dele og snakke om disse sakene, men om det vil føre til forandring i det landet er ganske diskutabelt. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, McFlurry skrev:

Er vanskelig å skulle engasjere seg i alt som skjer i verden. Vi har alle våre egne hjertesaker, og noen er nok tilfeldige at vi kommer over. Men det du sier om media er jeg helt enig i!

Ja, det er nok det. Med så mye fokus det har vært på Iran så er det merkelig at det ikke er mer engasjement når det gjelder kvinnenes kår.  I Saudi-Arabia har det begynt å lysne. Tydelig at internasjonalt fokus hjelper. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gaunil skrev:

Ja, det er nok det. Med så mye fokus det har vært på Iran så er det merkelig at det ikke er mer engasjement når det gjelder kvinnenes kår.  I Saudi-Arabia har det begynt å lysne. Tydelig at internasjonalt fokus hjelper. 

Takk for at du engasjerer deg i denne saken. Hadde ikke fått øynene virkelig opp for denne saken før jeg leste dette. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør hvorfor kvinner i Norge ikke har engasjert seg, men burde du ikke heller spørre "Hvorfor har ikke folk i Norge eller resten av verden engasjert seg?" Hvorfor er det bare kvinnene som skal engasjere seg? Er ikke grunnen til at de har det slik at landet deres styres av menn? Ville det ikke hjulpet kvinner hvis flere menn i Norge og i resten av verden engasjerte seg i kvinnesaker? 

For å svare på spørsmålet dit så er jeg er norsk kvinne, og jeg har engasjert meg i slike saker i flere land, men jeg kan ikke endre det iranske styret. Mine ord kan ikke endre Midtøstens syn på kvinnens rolle i samfunnet. Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg kan gjøre, dette må høyere opp i systemet. 

Endret av Chiyo
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amnesty pleier å ha underksriftskampanjer rundt slike hendelser. Å signere navnet sitt på opprop om rettferdighet koster ikke en krone og det fungerer ofte. På nettsidene kan man lese om historiene hvor man har fått frigitt samvittighetsfanger. 

 Så håper alle husker støtte aksjonene! Man kan gå inn på hjemmesiden deres, og tror også de har en egen app. 

Hjemmesiden:

https://www.amnesty.no/aksjoner

Endret av Skolebolle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Chiyo skrev:

Du spør hvorfor kvinner i Norge ikke har engasjert seg, men burde du ikke heller spørre "Hvorfor har ikke folk i Norge eller resten av verden engasjert seg?" Hvorfor er det bare kvinnene som skal engasjere seg? Er ikke grunnen til at de har det slik at landet deres styres av menn? Ville det ikke hjulpet kvinner hvis flere menn i Norge og i resten av verden engasjerte seg i kvinnesaker? 

For å svare på spørsmålet dit så er jeg er norsk kvinne, og jeg har engasjert meg i slike saker i flere land, men jeg kan ikke endre det iranske styret. Mine ord kan ikke endre Midtøstens syn på kvinnens rolle i samfunnet. Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg kan gjøre, dette må høyere opp i systemet. 

Ja, du har nok rett i at folk flest burde engasjere seg. Jeg tar den til meg. Nå er jo dette en kvinnesak satt i sene av menn så langt jeg har fått med meg.  Det er vel derfor naturlig at det er kvinnene som engasjerer seg først. For all del jeg støtter ikke disse mennene som har iscenesatt  dette vanvittige systemet. Det er derfor jeg la inn dette temaet.

ja, hvor skal man starte? Er enig i at det er vanskelig.  Nå var det jo kvinner som igangsatte Metoo-kampanjen med stort hell , uten at jeg vil gå god for hvordan den i noen tilfeller har utviklet seg. 

Endret av Gaunil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gaunil skrev:

ja, hvor skal man starte? Er enig i at det er vanskelig.  Nåværende det jo kvinner som igangsatte Metoo-kampanjen med stort hell , uten at jeg vil gå god for hvordan den i noen tilfeller har utviklet seg. 

Metoo-kampanjen ble startet i USA og resten av de vestlige samfunnene fulgte etter. Slike ting får større oppmerksomhet her fordi vi har klare regler som beskytter kvinner mot slike ting. Jeg skulle ønske jeg kunne hjelpe kvinner i Iran, Saudi Arabia osv, men vi er vestlige mennesker fra en vestlig kultur, som vil at land i Midtøsten skal endre sitt syn på kvinner. Det er ikke like lett. For det første må de selv innse at deres kultur er diskriminerende og urettferdig mot kvinner, og så må DE gjøre noe der. Selv om mange kvinner i disse landene vil ha like rettigheter som menn, så er ikke det alltid nok, fordi kvinner har ikke makt. Slik jeg ser det må endringene komme fra at menn i Midtøsten engasjerer seg for kvinnene i samfunnet. 
Vi i vesten kan ikke bare komme inn i landet deres og kreve at de endrer sine lover. Men vi som nasjon gi dem sanksjoner om vi har noen avtaler som er viktig for dem. Jeg vet helt ærlig ikke. 
Jeg syns at FN burde sanksjonere dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Gaunil skrev:

Fortell meg hvor disse kvinnenes er synlig.  Jeg har skjelden sett noe stort engasjement i media. Ex.iranske kvinner etterlyser dette engasjementet.

Og hvor er alle mennene? Av det jeg skjønner så er det jo menn som styrer med dette her og som krenker sine innbyggere. Hvorfor går ikke menn imot dette? Skal det være være kvinner som bryr seg om andre mennesker? 

Du finner kvinner som er engasjert i nevnte sak om du selv er engasjert i det,da vil du møte på dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig i at menn bør engasjere seg.  Nå var mitt innlegg basert på en blogg på Nettavisen fra Ex-iraneren Mina Bai. Jeg har engasjert meg og lest og kommentert Ex-Iranere sine artikler om denne saken.  Det er ganske merkelig å registrere at det nesten bare er menn som kommer med kommentarer under slike artikler fra ex-iranske kvinner.  Hvor du finner disse engasjerte kvinnene vet ikke jeg. Jeg finner så godt som ingen. Her på KF er det derimot flere heldig vis.

Endret av Gaunil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gaunil skrev:

Ja, jeg er enig i at menn bør engasjere seg.  Nå var mitt innlegg basert på en blogg på Nettavisen fra Ex-iraneren Mina Bai. Jeg har engasjert meg og lest og kommentert Ex-Iranere sine artikler om denne saken.  Det er ganske merkelig å registrere at det nesten bare er menn som kommer med kommentarer under slike artikler fra ex-iranske kvinner.  Hvor du finner disse engasjerte kvinnene vet ikke jeg. Jeg finner så godt som ingen. Her på KF er det derimot flere heldig vis.

 

16 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Og hvor er alle mennene? Av det jeg skjønner så er det jo menn som styrer med dette her og som krenker sine innbyggere. Hvorfor går ikke menn imot dette? Skal det være være kvinner som bryr seg om andre mennesker? 

Du finner kvinner som er engasjert i nevnte sak om du selv er engasjert i det,da vil du møte på dem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Gaunil skrev:

Ja, jeg er enig i at menn bør engasjere seg.  Nå var mitt innlegg basert på en blogg på Nettavisen fra Ex-iraneren Mina Bai. Jeg har engasjert meg og lest og kommentert Ex-Iranere sine artikler om denne saken.  Det er ganske merkelig å registrere at det nesten bare er menn som kommer med kommentarer under slike artikler fra ex-iranske kvinner.  Hvor du finner disse engasjerte kvinnene vet ikke jeg. Jeg finner så godt som ingen. Her på KF er det derimot flere heldig vis.

Det var rart. Jeg er venn med Mina Bai på fb og der er det ikke noen overvekt av menn som engasjerer seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Det var rart. Jeg er venn med Mina Bai på fb og der er det ikke noen overvekt av menn som engasjerer seg.

 

Det var jo hyggelig at du er FB- venn med Mina Bai og at kvinner følger opp.  På hennes blogg i avisen er det motsatt. Kanskje  ikke kvinner leser avisen? Hun etterlyser jo nettopp kvinneengssjementet der.  Om jeg tar feil så er det ingen ting som er bedre en det. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for svar til utestengt bruker. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...