Gå til innhold

Koking av bønner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må jeg bytte ut kokevannet dersom jeg skal bruke bønnene i en tomatgryte, eller kan jeg koke bønnene sammen men vann og tomat fra start?

Anonymkode: f87f6...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at du er klar over at bønnene bør bløtlegges før du koker dem? Ut over det så bør bønnene kokes for seg og tilsettes mot slutten av koketiden i den retten de skal brukes i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Leo skrev:

Jeg regner med at du er klar over at bønnene bør bløtlegges før du koker dem? Ut over det så bør bønnene kokes for seg og tilsettes mot slutten av koketiden i den retten de skal brukes i. 

Ja jeg har lagt de i bløt først.

Gule erter blir jo lagt i bløt og deretter kokt opp og tilsatt grønnsaker og kjøtt?

Anonymkode: f87f6...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg har lagt de i bløt først.

Gule erter blir jo lagt i bløt og deretter kokt opp og tilsatt grønnsaker og kjøtt?

Anonymkode: f87f6...771

Linser og gule erter lar jeg også koke med i retten, men de fleste typer bønner og kikerter koker jeg alltid i eget vann før jeg bruker dem fordi jeg gjerne vil ha dem så lettfordøyelige som mulig. Men du kan selvfølgelig gjøre som du vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mye enklere å bare kjøpe ferdigkokte bønner?... eller er det OGSÅ kreftfremkallende nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, McFlurry skrev:

Er det ikke mye enklere å bare kjøpe ferdigkokte bønner?... eller er det OGSÅ kreftfremkallende nå?

Kanskje ikke kreftfremkallende, men de man koker selv smaker bedre og inneholder ofte mindre salt. I tillegg blir det en god del billigere hvis belgfrukter er noe man spiser mye av. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Leo skrev:

Kanskje ikke kreftfremkallende, men de man koker selv smaker bedre og inneholder ofte mindre salt. I tillegg blir det en god del billigere hvis belgfrukter er noe man spiser mye av. 

Skjønner. Kanskje noe å vurdere selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det er noe med bønner (og linser) og syre, men husker ikke om det stemmer at det er fy-fy før bønnene er kokt. Du kan jo google det.

Det som i alle fall er viktig, er å la bønnene fosskoke i et kvarter (tror jeg det er), pluss at salt (eller buljongterning) bør tilsettes på slutten av koketiden, for at ikke bønnene skal bli harde. Kok gjerne bønnene i vann med krydderurter for mer smak.

Det er ganske lenge siden jeg kokte bønner sist...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger i bløt over natten. Koker (kun med vann), skyller, og tilsetter retten/lager dip/eller hva jeg enn skal bruke de til... Bønner trekker ikke til seg smak, så ikke vits i å tilsette salt eller noe annet mens det koker. 

Om det kun er min metode, eller det som gir best smak, aner jeg ikke. 

Anonymkode: 5682f...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg legger i bløt over natten. Koker (kun med vann), skyller, og tilsetter retten/lager dip/eller hva jeg enn skal bruke de til... Bønner trekker ikke til seg smak, så ikke vits i å tilsette salt eller noe annet mens det koker. 

Om det kun er min metode, eller det som gir best smak, aner jeg ikke. 

Anonymkode: 5682f...5d7

Jeg synes bønnene får mer smak med urtekrydder i kokevannet, men det kan selvsagt være innbilning. Jeg har aldri blindtestet det.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk natron i bløting! Derfor vil jeg anbefale å skylle bønnene. 

Natron gjør at de kokes fortere og får en bedre konsistens. 

Hilsen meksikaner med lang erfaring. 

Anonymkode: 62907...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk natron i bløting! Derfor vil jeg anbefale å skylle bønnene. 

Natron gjør at de kokes fortere og får en bedre konsistens. 

Hilsen meksikaner med lang erfaring. 

Anonymkode: 62907...be8

Bønner også altså? Bruker natron i bløtleggings og kokevannet til kikerter, men har ikke brukt det til bønner. Takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Inwe skrev:

Bønner også altså? Bruker natron i bløtleggings og kokevannet til kikerter, men har ikke brukt det til bønner. Takk for tips! 

Hva er det natron bidrar med? 

Bare nysgjerrig siden jeg bløter kikertene mine i rent vann og koker dem uten salt (salt i kokevannet gir kikertene seigt skall har jeg lært av en kokk i Istanbul).

Anonymkode: e0c72...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det natron bidrar med? 

Bare nysgjerrig siden jeg bløter kikertene mine i rent vann og koker dem uten salt (salt i kokevannet gir kikertene seigt skall har jeg lært av en kokk i Istanbul).

Anonymkode: e0c72...581

De gjør de mer porøse. Konsistensen blir mye bedre, særlig til hummus (hummusen min ble mye bedre etter jeg begynte med det), men også til falafler, burgere og ristede kikerter. Anbefalt! Jeg bruker baking soda da jeg bor i utlandet, men de sier det er det samme. Salt kan puttes i vannet etter de er kokt og være der til vannet er kjølt ned, men jeg gjør sjelden det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Inwe skrev:

De gjør de mer porøse. Konsistensen blir mye bedre, særlig til hummus (hummusen min ble mye bedre etter jeg begynte med det), men også til falafler, burgere og ristede kikerter. Anbefalt! Jeg bruker baking soda da jeg bor i utlandet, men de sier det er det samme. Salt kan puttes i vannet etter de er kokt og være der til vannet er kjølt ned, men jeg gjør sjelden det selv. 

Da plukker jeg med tipset om bakepulver (baking soda). When in Rome, do as the romans :)

Takk :)

Anonymkode: e0c72...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da plukker jeg med tipset om bakepulver (baking soda). When in Rome, do as the romans :)

Takk :)

Anonymkode: e0c72...581

Baking soda er ikke bakepulver det er natron. Var spesifisert i oppskriften at det ikke var bakepulver de mente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her hjemme bløtlegger vi bønner og kikerter i vann i mange timer, som oftest over natten. Skylder godt med kaldt vann og koker i bare bann. Ikke noe salt helt til bønnene/kikertene er møre. Det meste av vannet har fordampet og det lille som er igjen kaster vi ikke, det er jo næringsrikt slik jeg har forstått. 

 

Vi er fra Mist-Østen så vi bruker mye kikerter, bønner og linser. Dette med natron tar jeg med meg. Takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron, det er ikke det samme som hjortetakksalt vel?

Anonymkode: f87f6...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Natron, det er ikke det samme som hjortetakksalt vel?

Anonymkode: f87f6...771

Nei.

Anonymkode: 74a89...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2018 den 21.01, AnonymBruker skrev:

Husk natron i bløting! Derfor vil jeg anbefale å skylle bønnene. 

Natron gjør at de kokes fortere og får en bedre konsistens. 

Hilsen meksikaner med lang erfaring. 

Anonymkode: 62907...be8

Jeg kokte røde kidney bønner som har vært i bløt over 1 døgn. Kokte det i minst 1 time, allikevel var bønnene veldig faste. 

Brukte ikke natron da jeg ikke hadde det i skapet, men da skal altså natron hjelpe på slik at bønnene blir mykere?

Anonymkode: f87f6...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...