Gå til innhold

Kjøpe bruktbil privat gjennom Finn. Hva må jeg tenke på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har funnet en bil på Finn.no som jeg er interessert i. Har tidligere kun kjøpt bil via forhandler. Hva må jeg tenke på når jeg kjøper av privatperson? Hvordan gjør vi det med betaling og hva slags rettigheter har jeg om noe går galt?

Anonymkode: df059...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har peil, må du kjøpe en bil som er NAF-testet. Det er det beste rådet jeg kan gi deg.

Ja, det koster penger. Og ja, det er verdt det. Selv om du ikke kjøper.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

NAF har også ellers gode råd:

https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjope-bil/

Kjøp fra privat kan være kupp, kan være katastrofe. Stol litt på magefølelsen din og ta gjerne med en bilinteressert bekjent.

Anonymkode: 14e92...048

Nei, nei, nei. Oppskrift på katastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar!

Jeg fulgte lenka til NAF. Litt usikker på om det er nødvendig å NAF-teste bilen da den ble EU-godkjent i år, og er altså godkjent i to år.

Den har også fulgt servicer, og har ikke gått mer enn ca 30 000 km. Er en 2012-modell...

Når jeg sammenligner denne Finn-annonsen med tilsvarende biler, kommer den veldig godt ut. Det eneste jeg kan se er at denne bilen er billigere enn de tilsvarene i forhold til alder og hvor langt den er kjørt. 

Hilsen trådstarter

Anonymkode: df059...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekke når den sist var på Eu kontroll. Ha med bilsakskyndig venn som kan lytte på motoren og kjenne på bremser og gir. 

Koster den under 100.000 er kontant betaling vanligst. 

Du har lite rettigheter med mindre du har blitt lurt, men de fleste selgere skriver i kontrakten at bilen selges som den er, dvs at tilstanden er på kjøpers ansvar å bedømme og at feil og mangler som skulle dukke opp ikke kan klandres på selger med mindre det er åpenbart lureri. 

Anonymkode: e2118...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...