Gå til innhold

Verden koker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, stan skrev:

Artig med alle dere som tar været på Østlandet som bevis for eller imot klimaendringer. Samtidig som dere mistror hele det vitenskapelige samfunnet. 

Men det er jo åpenbart at det ikke er mulig å gjøre noe for å forhindre klimaendringene. Det er rett og slett ikke vilje. 

Det er jo merkelig at det diktatoriske Kina er vårt største håp mot klimaendringer. 

Neida, leser også om klima og vær andre steder enn på Østlandet, så tar det med i betraktningen. At temperaturen blir varmere og pol-isen reduseres er ikke en klimaendring, eller?

Anonymkode: 5975d...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, T-Rex skrev:

Jo da, det kan vi. Vi kan slutte å forflytte oss ved bruk av fly, for eksempel. Det hjelper veldig.

Hjelper litt mer å slutte å handle globalt når vi ikke må. 

De ti største containerskipene forurenser mer enn hele verdens bilpark. 

Anonymkode: df66a...366

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, leser også om klima og vær andre steder enn på Østlandet, så tar det med i betraktningen. At temperaturen blir varmere og pol-isen reduseres er ikke en klimaendring, eller?

Anonymkode: 5975d...8fd

Når temperaturen blir endret alle steder, da kan vi snakke om klimaendring.

I tillegg endrer værsystemene seg. 

Når dette skjer år etter år er det vanskelig å kalle det for noe annet enn klimaendringer. 

Men fordi jeg ikke ønsker å endre vaner kaller jeg det tilfeldige vær, og peker på at det har jo vært før varmt før. Dessuten hvorfor skal jeg endre meg, de fleste sier jo at det ikke er noen klimaendringer og at de ikke er menneskeskapt og ihvertfall så nytter det lite det vi kan gjøre her i Norge. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, stan skrev:

Når temperaturen blir endret alle steder, da kan vi snakke om klimaendring.

I tillegg endrer værsystemene seg. 

Når dette skjer år etter år er det vanskelig å kalle det for noe annet enn klimaendringer. 

Men fordi jeg ikke ønsker å endre vaner kaller jeg det tilfeldige vær, og peker på at det har jo vært før varmt før. Dessuten hvorfor skal jeg endre meg, de fleste sier jo at det ikke er noen klimaendringer og at de ikke er menneskeskapt og ihvertfall så nytter det lite det vi kan gjøre her i Norge. 

Joda, klimaendringer er det. Det har det alltid vært og kommer alltid til å være. Som da Hardangervidda var dekket med skog eller en istid.

At mennesket har noe med det å gjøre er tidenes største bløff:-). Kan strekke meg til at vi kan max tilskrives 2-3% av det.

Anonymkode: 1fc88...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegn på de siste dager dette her.

Anonymkode: c88d4...5d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

tilskrives 2-3% av det

Hvilke 2 - 3 %? Og hva er årsaken til resten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket

Problemet er egentlig ikke at én årstid er ekstrem. Problemet er at klimafornektere hver eneste gang det er ekstremvær sier "vi har alltid hatt vær som dette", "vi er bare heldige/uheldige med været", "én periode beviser ingenting". 

Videre er problemet at vi har ikke hatt bare én ekstremperiode. Vi har sett mange, mange ekstremperioder på veldig kort tid. Været har vært snudd på hodet eller vært ekstremt om og om igjen i to-tre år. Bare i løpet av de siste månedene, siden mars, har vi både sett snøvær i steder i Europa som "aldri får snø" og ekstreme høytrykk i områder som "aldri" får mer enn moderate sommertemperaturer.

"Men snøen bare skyldtes lavtrykk fra Sibir". Ja, hva tror du var årsaken til lavtrykket? Endrede strømninger i luft og hav? Hva tror du DET skyldtes? 

Jeg kunne kanskje godtatt blind dumskap og bortforklaringer for én enkeltstående sesong. Men etter gjentatte ekstremværtilfeller innen korte perioder må folk snart gå tom for bortforklaringer. 

Sannheten er at vi ikke kan gå videre med samme vestlige livsstil som vi har tilvent oss og samtidig tro at vi kan redde klimaet. Vi må faktisk godta at tiden for bortforklaringer og naivitet er over. Vi må alle åpne øynene, se ut av vinduet, forstå hva ekstremværperiodene faktisk betyr på aggrert basis, og til syvende og sist må vi alle endre hele livsstilen vår.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, stan skrev:

Hvilke 2 - 3 %? Og hva er årsaken til resten? 

Resten er naturlige svingninger, som tidligere nevnt. Uansett hvor mye politikerne ønsker å tillegge oss mennesker skylden for at det blir varmere, går vi likevel mot en ny istid. Go figure.

Tidligere svingninger som skog på Hardangervidda og andre istider, kan heller ikke skyldes på menneskene. Et under at ikke politikerne prøver seg på det også.

Anonymkode: 1fc88...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Overrasket skrev:

Problemet er egentlig ikke at én årstid er ekstrem. Problemet er at klimafornektere hver eneste gang det er ekstremvær sier "vi har alltid hatt vær som dette", "vi er bare heldige/uheldige med været", "én periode beviser ingenting". 

Videre er problemet at vi har ikke hatt bare én ekstremperiode. Vi har sett mange, mange ekstremperioder på veldig kort tid. Været har vært snudd på hodet eller vært ekstremt om og om igjen i to-tre år. Bare i løpet av de siste månedene, siden mars, har vi både sett snøvær i steder i Europa som "aldri får snø" og ekstreme høytrykk i områder som "aldri" får mer enn moderate sommertemperaturer.

"Men snøen bare skyldtes lavtrykk fra Sibir". Ja, hva tror du var årsaken til lavtrykket? Endrede strømninger i luft og hav? Hva tror du DET skyldtes? 

Jeg kunne kanskje godtatt blind dumskap og bortforklaringer for én enkeltstående sesong. Men etter gjentatte ekstremværtilfeller innen korte perioder må folk snart gå tom for bortforklaringer. 

Sannheten er at vi ikke kan gå videre med samme vestlige livsstil som vi har tilvent oss og samtidig tro at vi kan redde klimaet. Vi må faktisk godta at tiden for bortforklaringer og naivitet er over. Vi må alle åpne øynene, se ut av vinduet, forstå hva ekstremværperiodene faktisk betyr på aggrert basis, og til syvende og sist må vi alle endre hele livsstilen vår.

Det er ingen som benekter disse endringene du snakker om. Problemet er bare at slik har det vært siden planeten var ung.

Å gi folk skylden for ette er så bort i natta at jeg har ikke ord. Men mange biter på og tror de er så opplyste, så😆

Anonymkode: 1fc88...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
On 7/8/2018 at 8:39 PM, AnonymBruker said:

Det er ingen som benekter disse endringene du snakker om. Problemet er bare at slik har det vært siden planeten var ung.

Å gi folk skylden for ette er så bort i natta at jeg har ikke ord. Men mange biter på og tror de er så opplyste, så😆

Anonymkode: 1fc88...75f

Klimaet har endret seg før også. Alle vet det. Men mennskene har aldri før vært skyld i det. Det er første gang i jordklodens historie at en levende skapning som er så utviklet som mennesket har forårsaket klimaendringer. De som biter på og tror de er opplyste er klimafornekterne. De som tror at alt er så flott. De bare elsker enlinjes argumentasjon som "slik har det alltid vært". Det faktum at du babler om 2-3 % for å bagatellisere hele spørsmålet viser hvor overfladisk argumentasjon man kan få folk til å tro på. Det er nettopp i marginer at hele balansen veltes over. Det er nettopp det som ved første øyekast ser ut som små tall som fører til store endringer. Så å bare kaste ut prosenandeler – som helt åpenbart bare er ren tipping – understreker hvor lite substans du har bak argumentasjonen din.

Jeg sier nei. Nok er nok. Det har ikke alltid eksistert en egoistisk, selvsentrert organisme som har vært SÅ ødeleggende og så omfattende over hele kloden på samme tid. Aldri har kloden måttet bekjempe noe så hensynsløst som 7-8 milliarder mennesker som alle tror at lykken er å ha mer, eie mer, gjøre mer, spise mer, konsumere mer mer mer alltid bare mer. Lage mer og større ting raskere som skal konsumeres og forbrukes og erstattes av mer og større ting som produseres raskere og dør fortere. En slik fiende som menneskeheten er faktisk ikke noe kloden har bekjempet siden den var ung.

Vi har ødelagt universets nydeligste skapning. Det ligger i menneskets natur og ødelegge, forsøple, drepe og forstyrre, og forsvare det med at livet er så flott og vi kan ikke endre oss. 

I 2005 kunne man kanskje, KANSKJE fortsatt diskutere om om mennskene forårsaket klimaendringer og likevel bli sett på som et relativt oppegående menneske. i 2018 er spørsmålet foreldet og helt uinteressant. Debatten vi trenger nå er ikke den evige "men dette er ikke vår skyld"-naiviteten som den ekstreme høyresiden klamrer seg til. Debatten vi trenger å starte nå, er hvor kraftige endringer må hver av oss gjøre i våre daglige liv for å kanskje muligens ha et fnugg av en sjanse til å bevare en planet som fremtidens generasjoner kan trives på. 

 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Overrasket skrev:

Klimaet har endret seg før også. Alle vet det. Men mennskene har aldri før vært skyld i det. Det er første gang i jordklodens historie at en levende skapning som er så utviklet som mennesket har forårsaket klimaendringer. De som biter på og tror det er opplyste er klimafornekterne.

Og allerede her faller vi av lasset:-).

Klimaet kommer og går, vi mennesker har minimal påvirkning på dette:-)

Anonymkode: 1fc88...75f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Resten er naturlige svingninger, som tidligere nevnt. Uansett hvor mye politikerne ønsker å tillegge oss mennesker skylden for at det blir varmere, går vi likevel mot en ny istid. Go figure.

Tidligere svingninger som skog på Hardangervidda og andre istider, kan heller ikke skyldes på menneskene. Et under at ikke politikerne prøver seg på det også.

Anonymkode: 1fc88...75f

Det er jo ikke et svar eller en forklaring. 

Hva er mekanismen som får det til å bli varmere? Hvorfor er det svingninger? 

Naturlige svingninger er i beste fall en observasjon, ingen forklaring. Men åssen vet du at det er svingninger? Du levde vel ikke ved forrige istid du heller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stan skrev:

Det er jo ikke et svar eller en forklaring. 

Hva er mekanismen som får det til å bli varmere? Hvorfor er det svingninger? 

Naturlige svingninger er i beste fall en observasjon, ingen forklaring. Men åssen vet du at det er svingninger? Du levde vel ikke ved forrige istid du heller? 

At jeg ikke levde ved forrige istid, betyr vel ikke at det ikke var en istid, sant?

Jeg levde heller ikke da Hardangervidda var dekket med skog, men like fordømt var den det. Jeg kan ikke forklare hvorfor det var slik, men iom at det har vært slik beviser det bare hvor mye klimaet svinger. Helt uten hjelp eller påvirkning fra oss stakkars små mennesker:-)

Anonymkode: 1fc88...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

At jeg ikke levde ved forrige istid, betyr vel ikke at det ikke var en istid, sant?

Jeg levde heller ikke da Hardangervidda var dekket med skog, men like fordømt var den det. Jeg kan ikke forklare hvorfor det var slik, men iom at det har vært slik beviser det bare hvor mye klimaet svinger. Helt uten hjelp eller påvirkning fra oss stakkars små mennesker:-)

Anonymkode: 1fc88...75f

Men hvordan vet du at det skjedde? At det vat istid at det var skog på Hardangervidda? 

Du baserer deg på kunnskap til de vitenskapsfolka som også hevder at det nå er en menneskeskapt global oppvarming. 

Du plukker ut en bit, samtidig som du bruker en annen bit. Hvordan vet du at vitenskapsfolka har rett når det gjelder istiden? 

At det har vært istider før utelukker ikke at mennesker kan forårsake klimaendringer. Særlig når du ikke har noen forklaring på hvordan klima endrer seg. 

Det hele er en bortforklaring. Du må komme opp med noe bedre. 

Vi har ødelagt ozonlaget, vi fyller havene med plast, hvorfor kan vi ikke påvirke klimaet? 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2018 den 17.07, Ichiko skrev:

Her er én konsekvens av denne hetebølgen som virkelig skremmer meg:

https://www.dagbladet.no/nyheter/ekspert-bekymret---norge-torker/69981140

Vær så snill, alle sammen - bruk vann med fornuft, unngå all sløsing. Sett gjerne ut litt vann til fuglene, de holder på å tørke i hjel der ute. 😰

Virkelig? 😂 Beklager at jeg ler, men det er tjern og vann veldig mange steder. I Norge er vi ikke vant til sånn varme, men det går bra. Tenk på land som Spania, USA, i USA har du stater som California som det så og si kun regner et fåtall ganger i vintermånedene. Sommeren er det sjelden regn og det strekker seg fra mai til oktober og med temperaturer langt høyere enn det vi har her akkurat nå. Sånn har det vært i California i flere århundre. 

Anonymkode: 36748...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må nesten skille mellom klima og vær. At vi har mye varmt vær en sommer er nettopp det, vær. Om dette holder seg over mange sesonger kan vi snakke om klima, men isolert sett bør en være forsiktig med å tro at været her og nå beviser noe den ene eller andre veien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.7.2018 den 7.47, stan skrev:

Men hvordan vet du at det skjedde? At det vat istid at det var skog på Hardangervidda? 

Du baserer deg på kunnskap til de vitenskapsfolka som også hevder at det nå er en menneskeskapt global oppvarming. 

Du plukker ut en bit, samtidig som du bruker en annen bit. Hvordan vet du at vitenskapsfolka har rett når det gjelder istiden? 

At det har vært istider før utelukker ikke at mennesker kan forårsake klimaendringer. Særlig når du ikke har noen forklaring på hvordan klima endrer seg. 

Det hele er en bortforklaring. Du må komme opp med noe bedre. 

Vi har ødelagt ozonlaget, vi fyller havene med plast, hvorfor kan vi ikke påvirke klimaet? 

 

For noen spørsmål. At det var skog på Hardangervidda beviser en enkelt ved å se på alle de røttene som ligger bevart i myrene der oppe. Furu er det eldste som er funnet, ca 7300 år gammel.

At istider også har eksistert kan bevises med endemorener, leiravsetninger, strandlinjer, sandterrasser og dalsøkk isen har laget. Dette er uomtvistelige bevis på at dette har skjedd.

At mennesket påvirker klimaet, er i beste fall synsing.

Anonymkode: 1fc88...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen spørsmål. At det var skog på Hardangervidda beviser en enkelt ved å se på alle de røttene som ligger bevart i myrene der oppe. Furu er det eldste som er funnet, ca 7300 år gammel.

At istider også har eksistert kan bevises med endemorener, leiravsetninger, strandlinjer, sandterrasser og dalsøkk isen har laget. Dette er uomtvistelige bevis på at dette har skjedd.

At mennesket påvirker klimaet, er i beste fall synsing.

Anonymkode: 1fc88...75f

Klimaet endrer seg hele tiden og noen ganger får det katastrofale følger. Det som fascinerer meg dypt er hvordan mennesker klarer å separere seg helt fullstendig fra meteoren som utslettet dinosaurene, som om vi er noe edlere enn en dødbringende mineralklump. For en illusjon!

Anonymkode: 37e7a...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For noen spørsmål. At det var skog på Hardangervidda beviser en enkelt ved å se på alle de røttene som ligger bevart i myrene der oppe. Furu er det eldste som er funnet, ca 7300 år gammel.

At istider også har eksistert kan bevises med endemorener, leiravsetninger, strandlinjer, sandterrasser og dalsøkk isen har laget. Dette er uomtvistelige bevis på at dette har skjedd.

At mennesket påvirker klimaet, er i beste fall synsing.

Anonymkode: 1fc88...75f

Og hvordan ser du naturlige svingninger ut av dette? 

At noe skjedde en gang er jo ikke automatisk bevis for at det skjer igjen. 

Kommer også dinosaurene tilbake? 

Det er jo uansett at et overveldende flertall av forskere og vitenskapsfolk er enige om å synse det samme. At de kan forklare både mekanismer og sammenhenger. At modellene kan gi gode prediksjoner både bakover og framover i tid. 

Med det som finnes av bevis i dag er det å fornekte menneskeskapt global oppvarming nærmere en religiøs overbevisning, på lik linje med de som hevder at jorden er flat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, stan skrev:

Og hvordan ser du naturlige svingninger ut av dette? 

At noe skjedde en gang er jo ikke automatisk bevis for at det skjer igjen. 

Kommer også dinosaurene tilbake? 

Det er jo uansett at et overveldende flertall av forskere og vitenskapsfolk er enige om å synse det samme. At de kan forklare både mekanismer og sammenhenger. At modellene kan gi gode prediksjoner både bakover og framover i tid. 

Med det som finnes av bevis i dag er det å fornekte menneskeskapt global oppvarming nærmere en religiøs overbevisning, på lik linje med de som hevder at jorden er flat. 

Naturlige svingninger er det som foregår på jorden forårsaket av ting som inntreffer pga tilfeldigheter. Alt fra meteornedslag til jordskjelv til solens oppførsel osv. Dette foregår helt uten noen mal eller logikk. Det bare skjer, helt uten menneskets påvirkning. Derav uttrykket "naturlige svingninger".

Om dinosaurene kommer tilbake vet jeg ikke, men siden de har vært her før vil de mulig komme tilbake om forholdene ligger til rette for det.

Klimaendringer har vi 24/7/365, men mennesket har fint lite med de å gjøre. Kanskje max 2-3% som tidligere sagt.

Jeg skjønner at vi er av ulik oppfatning ang dette, så det blir meningsløst å diskutere videre. Uansett hvilken årsak klimaendringene måtte ha, gir jeg meg en god dag i hele greia. Om verden består eller ikke har fint lite å bety for meg etter jeg er borte.

Anonymkode: 1fc88...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...