Gå til innhold

Komme ut av skapet i voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter 22 års ekteskap har jeg endelig innsett det jeg har prøvd å undertrykke så lenge, jeg er tiltrukket av kvinner. Jeg valgte å avslutte ekteskapet på grunn av dette, og nå har jeg møtt en fantastisk kvinne jeg har lyst til å leve livet med. Men hvordan forteller man sånt til tenåringsbarn, at mamma er sammen med en annen kvinne? Og hvordan vil resten av verden reagere på at jeg, som er i midten av førtiåra, plutselig kommer ut av skapet?

Dette er svært vanskelig for meg, jeg trenger sårt råd.

Anonymkode: d7bc5...0eb

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var 34 og hadde kun vært sammen med menn til da. Ikke gift og ingen barn. Jeg syns også det var skummelt, men jeg tenkte at jeg var så voksen at jeg ikke kunne la være å gjøre som jeg ville. Jeg traff mange skeive gjennom min nye kjæreste, og det var godt å komme inn i et miljø hvor det var normalt å være kjæreste med en kvinne (eller mann/mann). Jeg snakket med mine nærmeste venninner, og presenterte kjæresten for familien min uten noe mer om og men. Sålenge jeg gjorde det til min normal ble andre nødt til å forholde seg til det, og alle har tatt godt imot kjæresten min (kona i dag). Jeg valgt å ikke gjøre dette større enn det er.

Jeg tenker at barn tar dette bedre enn voksne. De jeg kjenner som har fått ny stemamma er veldig glad i mammas nye kjæreste. Det har faktisk vært litt stas med enda en mammafigur å forholde seg til (mer enn pappas nye kjæreste, av en eller annen grunn). Hvilken alder er barna dine i?  Har du snakket med eksmannen om dette? 

Det finnes flere damer som har kommet ut av skapet i voksen alder. Meld deg inn på Gaysir, om du ikke er der fra før, og søk opp late bloomers. Mulig du finner de andre steder på nett også, jeg er ikke i kontakt med noen der. Men dette er altså damer som har vært i samme situasjon og som har erfaring å dele. 

Anonymkode: defdf...815

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål, sikker på at du ikke er bifil? :) mange bifile tiltrekkes mye mer av et kjønn enn et annet. 

Anonymkode: c5f58...f68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nåværende kjæreste kom ut av skapet i voksen alder. Hun definerer seg bifil, men hun kunne nok ikke falle for en mann igjen, sier hun!

Anonymkode: 27779...673

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min nåværende kjæreste kom ut av skapet i voksen alder. Hun definerer seg bifil, men hun kunne nok ikke falle for en mann igjen, sier hun!

Anonymkode: 27779...673

Har hun følelser for deg, men klarer ikke å falle for en annen mann enn deg? Da er det fordi hun elsker deg, og ikke kan tenke seg noen andre ;) jeg elsker mannen min, og føler at jeg aldri kan falle for en annen mann. Hetero her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter 22 års ekteskap har jeg endelig innsett det jeg har prøvd å undertrykke så lenge, jeg er tiltrukket av kvinner. Jeg valgte å avslutte ekteskapet på grunn av dette, og nå har jeg møtt en fantastisk kvinne jeg har lyst til å leve livet med. Men hvordan forteller man sånt til tenåringsbarn, at mamma er sammen med en annen kvinne? Og hvordan vil resten av verden reagere på at jeg, som er i midten av førtiåra, plutselig kommer ut av skapet?

Dette er svært vanskelig for meg, jeg trenger sårt råd.

Anonymkode: d7bc5...0eb

Hvordan ville du fortalt om ny kjæreste hvis det var en mann? Sånn forteller du det:) Bare at du bytter ut han med henne. 

Anonymkode: 6bb13...f1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig tenker jeg ikke at det er noen big deal, hadde heller ikke tenkt det om noen venner, familie eller moren min hadde kommet ut av skapet nå. 

-Kvinne 40, hetero

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tenåringsbarnet vil reagere, vet jeg ikke. Men som representant for «resten av verden» kan jeg informere om at jeg ikke ville ha reagert. Det er jo ikke akkurat et nytt fenomen. Du har Blomster-Finn som er rikskjendis. Selv har jeg flere venninner som har vært gift (med menn) og fått barn, for så å komme ut etter at barna har blitt store. Nå ble jeg riktignok kjent med dem først etter at de definerte seg som homofile, men jeg kan ikke se for meg at jeg ville reagert på deg om du var i min omgangskrets. Du ville bare vært «enda en».

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror tenåringsbarn jevnt over er mer liberale enn voksne altså! 

Anonymkode: fa9b2...bc4

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Sokkar skrev:

Har hun følelser for deg, men klarer ikke å falle for en annen mann enn deg? Da er det fordi hun elsker deg, og ikke kan tenke seg noen andre ;) jeg elsker mannen min, og føler at jeg aldri kan falle for en annen mann. Hetero her.

 

Jeg er ei dame da.

Anonymkode: 27779...673

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen. 

Jeg er nok bifil, men for resten av verden blir det jo som å komme ut av skapet likevel. Ikke at jeg har et stort behov for å sette en merkelapp på den jeg er. Det er så rart, det er som om jeg har kommet hjem.

Anonymkode: d7bc5...0eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenåringsbarna synes sikkert at det er litt rart siden du er mammaen, men husk at homofili er noe de er vokst opp med. Sånt er mer normalt for dem, enn det sikkert var for deg da du var 14. "Alle" er homofile i dag, så de unge har mindre fordommer.

Jeg har aldri vært i en sånn situasjon selv, men jeg hørte en dokumentarserie om dette på P2. Tror at det var på Ekko?

Det handlet om en voksen politimann som var homofil, men ikke hadde turt å komme ut av skapet. Mest fordi politimennene på jobb ofte latteliggjorde og snakket nedlatende om homofile. Han kom "tilfeldigvis" ut da noen på en jobbfest etter noen enheter spurte han rett ut. "Er du homo?". Han syntes at det var veldig ubehagelig, men å svare "ja, det er jeg" på det spørsmålet var hans måte å komme seg ut av skapet på. Alt gikk bare fint.

Så kanskje du bare kan leve som normalt med nykjæresten, og vente med å komme ut til noen spør? Bare lat som at det ikke er noen big deal. Men kanskje greit å fortelle til barna før man tillater ryktene å gå... :P

Lykke til og gratulerer med ny kjæreste! :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET kommer til å bli vanskelig for barna og andre familiemedlemmer, det kommer til å være tøffe kår. 

Det kan bli bedre eller fortsette å være vanskelig-

Anonymkode: f7fd0...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde synes det hadde vært vanskelig og kan ikke forestille meg det, om min mor eller far er homofil,

lett å si at man ville godta det med en gang eller etter vært okay med det etter en stund-

Anonymkode: f7fd0...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kvinner er enten bifile eller lesbiske. Alle jenter/kvinner tiltrekkes seksuelt av andre kvinner, Men de faller oftere for menn pga mannens personlighet.

Anonymkode: b2c0a...869

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kvinner er enten bifile eller lesbiske. Alle jenter/kvinner tiltrekkes seksuelt av andre kvinner, Men de faller oftere for menn pga mannens personlighet.

Anonymkode: b2c0a...869

Og hva er bakgrunnen din for å påstå dette o store vise?

Dette går bra ts! Kan være noen i familien kan trenge en liten tilvenningsperiode, men det er jo ærlig talt deres problem og ikke ditt. Du er en voksen kvinne og det er kun du som skal leve livet ditt.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter 22 års ekteskap har jeg endelig innsett det jeg har prøvd å undertrykke så lenge, jeg er tiltrukket av kvinner. Jeg valgte å avslutte ekteskapet på grunn av dette, og nå har jeg møtt en fantastisk kvinne jeg har lyst til å leve livet med. Men hvordan forteller man sånt til tenåringsbarn, at mamma er sammen med en annen kvinne? Og hvordan vil resten av verden reagere på at jeg, som er i midten av førtiåra, plutselig kommer ut av skapet?

Dette er svært vanskelig for meg, jeg trenger sårt råd.

Anonymkode: d7bc5...0eb

Nå har jeg ingen råd, men jeg har noen meninger som kanskje vil eller kanskje ikke vil oppmuntre deg.

Som anti-kulturmarxist har jeg aldri hatt sansen for den kulturmarxistiske homobevegelsen. Jeg rynker også på nesa av kulturmarxistenes demonisering av Russland for deres ikke hundre prosent kulturmarxistiske forhold til homofili. Homoparaden har jeg ingenting annet enn forakt til overs for. 

Likevel ønsker jeg som heterofil ikke for alt i verden å være i den heterofile enden av et påtvunget heterofilt-homofilt ekteskap. Det må jo være fanden selv og helvete inkarnert.

Jeg er som tidligere nevnt egoist, og her tenker jeg utelukkende på mine egene interesser som heterofil. Derfor tenker jeg at det er i min egoistiske egeninteresse som heterofil å holde homsene unna det heterofile ekteskapsmarkedet. Hvilket nødvendigvis må innebære en hvis toleranse for homofili.

Men ikke altfor mye, selvsagt, det må ikke gå over i ideologi og true min posisjon som heterofil. Det vil jeg aldri akseptere.

Endret av Opplyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommer i dag er opplyste og åpne, og har mindre fordommer enn det voksne har. De kjenner til kjønnsidentitet og seksualitet bedre enn det vi gjorde som vokste opp som ungdom på 90 tallet. Å være skeiv er ikke så rart lengre, men det kan jo være litt vanskelig om man bor på bygda feks.

 

Anonymkode: 2f799...ea1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med min 14 åring om legninger i forbindelse med at vi skulle gå i pride parade. Det har jeg jevnlig gjort opp gjennom årene, men først nå fortalte jeg henne at jeg er bifil, og at jeg like gjerne kunne ha endt opp med en dame som pappaen hennes. Hun reagerte overhodet ikke på det. Jeg kunne like gjerne fortalt at jeg lurte på å kjøpe rød bil som den blå jeg kjøpte. :)

Ungdommer nå vet om dette med ulike legninger, og de synes ikke det er noe spesielt. 

Anonymkode: fb0af...35f

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ungdommer i dag er opplyste og åpne, og har mindre fordommer enn det voksne har. De kjenner til kjønnsidentitet og seksualitet bedre enn det vi gjorde som vokste opp som ungdom på 90 tallet. Å være skeiv er ikke så rart lengre, men det kan jo være litt vanskelig om man bor på bygda feks.

 

Anonymkode: 2f799...ea1

Joda. Men det er noe helt annet når din egen mor spretter ut av skapet.  Rart hvis det ikke kommer noen reaksjoner da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...