Gå til innhold

Innvandrere/asylsøkere/flyktninger som drar hjem på ferie


Gjest Stella Rose

Anbefalte innlegg

Gjest Stella Rose

Mange drar hjem på ferie blant innvandrere/asylsøkere/flyktninger, til land som skal være grunnen til at de flyktet, men det kan jo ikke være så farlig når de kan dra på ferie. Kan de dra på ferie kan de flytte hjem igjen.

https://www.rights.no/2018/07/syrere-drar-hjem-pa-ferie-da-kan-de-returneres/

Endret av Stella Rose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Stella Rose skrev:

innvandrere/asylsøkere

Det er jo noe forskjell på innvandrere og asylsøkere. 

At en innvandrer fra Sverige, Pakistan eller Kina reiser på ferie til hjemlandet er vel uproblematisk. 

For asylsøkere som har fått opphold, kan situasjonen ha endret seg. 

Men om det er trygt å reise på ferie dit mens de er asylsøkere faller mye av grunnlaget for søknaden bort. UDI er jo ikke helt dumme. Det er jo heller vært enkelte saker hvor folk har blitt sendt til land og områder hvor hverken du eller jeg har lyst til å feriere, Afghanistan feks. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stella Rose
7 minutter siden, stan skrev:

Det er jo noe forskjell på innvandrere og asylsøkere. 

At en innvandrer fra Sverige, Pakistan eller Kina reiser på ferie til hjemlandet er vel uproblematisk. 

For asylsøkere som har fått opphold, kan situasjonen ha endret seg. 

Men om det er trygt å reise på ferie dit mens de er asylsøkere faller mye av grunnlaget for søknaden bort. UDI er jo ikke helt dumme. Det er jo heller vært enkelte saker hvor folk har blitt sendt til land og områder hvor hverken du eller jeg har lyst til å feriere, Afghanistan feks. 

Jeg snakker om de som har flyktet fra landet sitt grunnet krig, forfølgelse osv, Og da har de ingen grunn til å komme hit,når de kan reise på ferie til hjemlandet sitt. mener nå jeg. Og ja jeg vet om de som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stella Rose skrev:

Jeg snakker om de som har flyktet fra landet sitt grunnet krig, forfølgelse osv, Og da har de ingen grunn til å komme hit,når de kan reise på ferie til hjemlandet sitt. mener nå jeg. Og ja jeg vet om de som gjør det.

Det er nok dem som misbruker asylretten. Hvis du vet om noen bør du vel si i fra? 

Det er jo en svak mulighet at du ikke har full innsikt i situasjonen deres. Men det er vel bedre å sende tilbake noen ekstra? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo deler av Syria (typisk der flyktningene kommer fra) bombet fullstendig sønder og sammen, bare ruiner, så hvordan skal de kunne bosette seg der igjen med det første? At de reiser ned for å besøke den ene gamle grandtanta si som overlevde krigen, nå som ISIS har trukket seg ut, betyr ikke at det er så lett å faktisk flytte tilbake. Når huset deres er bomba, bilverkstedet eller klesbutikken de drev er bomba, alle sparepengene brukt opp, det ikke er noe fungerende næringsliv i området lenger, det er landminer, hva skal de da flytte dit for? 

Kall meg gjerne naiv, men jeg tror de fleste syrere med glede hadde flyttet tilbake igjen til Syria om landet faktisk hadde hatt gode muligheter, familien deres hadde levd og det hadde vært trygt. Jeg har reist både i Syria og nabolandene flere ganger før krigen, og det var ganske sjarmerende land. Mange hadde det fint der, og ville ikke dratt til Norge bare av økonomisk grådighet. Mitt inntrykk av syrere er at de ofte har funnet det ekstremt traumatisk å måtte forlate Syria, og snakker varmt om det fellesskapet og sosiale kulturen de hadde der før krigen. Det var jo hjemmet deres.

Men når du har reist en livsfarlig reise gjennom Europa med barna dine, som har overlevd alle odds, bodd månedsvis i flyktningcamper, prøvd å bygge et nytt liv i Norge i flere år nå, endelig lært språket, barna er begynt på skolen, du har en viss inntekt, så risikerer du ikke å gi opp alt for å flytte tilbake til et sted som bare er en eneste ruin. Hvor slekten din er drept, hvor du må begynne helt fra scratch og ikke vet hvordan du skal kunne brødfø ungene dine. Da blir du boende i Norge, selv om du savner hjemlandet ditt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tiurleik said:

Nå er jo deler av Syria (typisk der flyktningene kommer fra) bombet fullstendig sønder og sammen, bare ruiner, så hvordan skal de kunne bosette seg der igjen med det første?

Hvis det er problemet må det vel være billigere og mer rettferdig å støtte dem med å bygge nye hus, enn å la Oslo kommune bruke noen millioner på å kjøpe leilighet til de som er så rike at de har råd til å reise hit?

Endret av Anonymbruker3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Hvis det er problemet må det vel være billigere og mer rettferdig å støtte dem med å bygge nye hus, enn å la Oslo kommune bruke noen millioner på å kjøpe leilighet til de som er så rike at de har råd til å reise hit?

Eh, har du sett nylige bilder av Raqqa, Aleppo eller Mosul, for eksempel? Sånn ser det ut nå: https://goo.gl/images/yZw7Fa. Vis meg én barnefamilie som kommer til ta med seg ungene sine og slå seg ned der med det første. 

Det nytter ikke å gi dem noen millioner til å bygge seg hus der nede når det ikke finnes infrastruktur, når helt basale ting som medisinsk personell og matvarer mangler der nede, når bedriften eller butikken de en gang drev er jevnet med jorda, når det har vært folkeflukt så de i praksis ikke har nettverk der nede lenger. 

Alternativt får Norge gi dem noen milliarder til opprydning og gjenreising av samfunnet, slik at det blir levelig igjen, men noe sier meg at det ikke ville vært så populært.

Jeg håper og tror at Syria vil bli gjenoppbygget, men det kommer til å ta lang tid, og ingen individuelle barnefamilier som allerede har vært igjennom helvete - og endelig lever et stabilt liv - kommer til å melde seg frivillig til å flytte ned til ruiner og lik som råtner i store dynger. Like lite som du ville tatt med deg ungene dine tilbake til Norge, om det samme hadde skjedd her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tiurleik said:

Det nytter ikke å gi dem noen millioner til å bygge seg hus der nede når det ikke finnes infrastruktur, når helt basale ting som medisinsk personell og matvarer mangler der nede, når bedriften eller butikken de en gang drev er jevnet med jorda, når det har vært folkeflukt så de i praksis ikke har nettverk der nede lenger. 

Alternativt får Norge gi dem noen milliarder til opprydning og gjenreising av samfunnet, slik at det blir levelig igjen, men noe sier meg at det ikke ville vært så populært.

Vi hadde ikke trengt å gi særlig mange milliarder for å hjelpe ufattelig mange flere på den måten enn ved å la de som er rike nok til å betale menneskesmuglere få opphold i Norge, og late som at de 60-70 millionene flyktninger i flyktningleirer ikke eksisterer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
46 minutter siden, Tiurleik skrev:

Men når du har reist en livsfarlig reise gjennom Europa med barna dine, som har overlevd alle odds, bodd månedsvis i flyktningcamper, prøvd å bygge et nytt liv i Norge i flere år nå, endelig lært språket, barna er begynt på skolen, du har en viss inntekt, så risikerer du ikke å gi opp alt for å flytte tilbake til et sted som bare er en eneste ruin. Hvor slekten din er drept, hvor du må begynne helt fra scratch og ikke vet hvordan du skal kunne brødfø ungene dine. Da blir du boende i Norge, selv om du savner hjemlandet ditt. 

Hvem skal da bygge opp landet? Hva med å sende folk tilbake med en økonomisk "startpakke"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser man på ferie i hjemlandet eller sender barna sine på skole der, da har man ikke krav på asyl eller beskyttelse lenger. Litt mer vrient med de som er blitt norske statsborgere i mellomtiden, men både lovgivningen på feltet må endres slik at det tar mange flere år før utlendinger kan søke og få norsk statsborgerskap og de som har dobbelt statsborgerskap bør miste det norske og bli sent hjem å bygge hjemlandet opp.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladeknask
2 timer siden, Rosetelys skrev:

Hvem skal da bygge opp landet? Hva med å sende folk tilbake med en økonomisk "startpakke"?

Mener å huske at det har blitt gjort tidligere, men det kommer nok an på hvilke grupper: https://www.nrk.no/norge/tilbake-etter-hjemreisestotte-1.500776

https://m.nettavisen.no/nyheter/far-295000-kroner---for-a-reise-hjem-frivillig/3422812209.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"flyktninger" som drar hjem på besøk på ferie er ikke flyktninger og skal miste sin oppholds tillatelse, hvorfor skal den norske stat gi opphold til noen som føler seg trygge nok til å reise hjem? En flyktning er i akutt nød som trenger å reise vekk fra det området øyeblikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Denne videoen er filmet i april 2018, og lignende filmer ble lagt ut hele tiden under krigen. Dette er feriebyen Latakia, 100 mil fra Raqqa.

Hvor er krigen? Å snakke om "utbombete Syria" skal få oss til å tro at 99% av landet er utbombet. I virkeligheten er det som om Østfinnmark er bombet, resten av Norge urørt. Store deler av Syria er ikke berørt av krigen, og det kan opprettes nye bydeler med leiligheter og hus for hjemvendte flyktninger.

Her er fortellingen til en som var ti dager i Syria i 2017:

https://www.unusualtraveler.com/damascus/

Quote

When walking around the old city, you start to wonder if there is even a war going on. There´s absolutely no damage here. All shops are open and the streets are bustling with life. There´s a few military checkpoints here and there but you don´t really notice them. Even here the soldiers are happy to see tourists. Shopkeepers are overwhelmed with happiness when they see that tourists are back in town.

Overall, Damascus is so completely opposite of what the media has been telling us for the last 7 years. So I wonder if the journalists have actually ever been here themselves.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.unusualtraveler.com/aleppo/

Quote

Yes, There´s a lot of destruction in Aleppo, especially the historical old part of town with the Souq (market) and surrounding areas are mostly destroyed, but rebuilding has already started.

But there’s far less destruction in Aleppo than what the media has been telling us, only about 20% of Aleppo is destroyed or damaged. The city center is mostly unharmed.

The university is open together with 913! schools, the local trains are running and there´s seven public transportation routes around the city.

https://www.unusualtraveler.com/krak-des-chevaliers/

Quote

This area of Syria only saw minor fighting and destruction during the war, tho so was Krak des Chevaliers captured and held by the Free Syrian Army for almost 2 years before it was retaken by the Syrian Army during a one day battle named the Battle of Hosn on 20 March 2014.

When the terrorists arrived so did the Syrian Social Nationalist Party and Christians in the valley pick up weapons to protect their homes and families. For that reason, the terrorists never reached the famous Saint George Monastery, with a history going back to the 6th century.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...