Gå til innhold

Noen som nettopp har bygget bad og har gode tips å komme med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal bygge nytt bad og trenger noen råd. Alt fra hvor handle inventar, hva som er best av produkter sv merker osv. Fliser eller plater til vegger. Høyt under tak eller dempet takhøyde? Downlights eller ikke? Stort eller lite badekar? Hvilken dobbelvask er å foretrekke, liker en del benkeplate til å legge fra seg på. Hva er dine beste tips?

Anonymkode: 0f599...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble frarådet servanter av typen "boller" som står oppå skapet av vår rørlegger. "Jævla griseri" kalte han det, siden det med tiden samler seg skitt langs kanten som er vanskelig og få bort. Han frarådet også kraner med sensor fordi slike medfører mye plunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også takdusj på begge badene. Tror ingen av de har vært i bruk noen gang. Men det er sikkert noen som liker at vannet fosser ned og treffer hodet først... 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har takdusj.... Skal aldri i verden ha takdusj igjen.

Bortkastede penger for å si det mildt. Ser mye av leilighetene som bygges nå kun har takdusj og hvis det også er løs slange med dusjhode så er det ikke mulighet for å feste dusjhodet ?

Forøvrig enig i @Kontormus sitt utsagn om armaturer med sensor, utrolig upraktiske greier som er mer plundrete enn praktisk med mindre du bor alene og kan stille inn på nøyaktig dine preferanser og la den stå der.

 

Personlig så er jeg på jakt etter et badekar for innbygging som har skikkelig dybde (godt over 65 cm, gjerne over 70). Virker jo å være klin umulig å finne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dusj ala denne og er veldig fornøyd. https://www.vvskupp.no/hafa/1381705/hafa-mix-square-takdusj-dusjhode-ø-254x254-mm-krom?gclid=EAIaIQobChMI1oP9nYaL3AIVSc-yCh3X7QEdEAQYESABEgJxlfD_BwE

Bruker den lille de dagene jeg ikke skal vaske håret. Justerer jo enkelt høyden på den. 

Ellers er vi veldig fornøyd med fibo trespo plater, vi har valgt store ruter (som ved første øyekast ser ut som store fliser) og enlelt gulvbelegg (av typen man slipper skjøt midt over gulvet 👍). Hadde fliser før, og det var noe dritt å holde rent.

Helstøpt enkelt badekar. Veldig lett, så det kan velte om man setter seg på kanten. Men tol gjengjeld så gjør det rengjøringen til en drøm. 

Har denne fra varianten fra ikea  https://m2.ikea.com/no/no/p/odensvik-servant-1-kum-20193941/

Anonymkode: 4208e...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte synspunkter! Dere har allerede gitt meg gode råd jeg skal ta med meg videre. Blir hvertfall ikke automatisk blandebatteri og skal tenke over dette med takdusj. 

Mannen ønsker plater på vegg. Hvor får man kjøpt det? Jeg ønsker helst fliser, så kanskje en kombo er bra, vi får se.

Noen som har erfaring med baderomsmøbler fra Kvik? Evnt bademiljø? 

Ts

Anonymkode: 0f599...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Google "stuvbutiken" . Vi kjøpte all "garnityr" der...  😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dusjkabinett, og gulvtoalett, ble anbefalt begge når jeg bygde bad for noen år siden. :) mye mindre heft om noe skjer, enn vegghengt og innebygd her og der.

Fibo tresbo plater på veggen, utrolig pene plater, og veldig enkle å montere! 

Ellers har jeg spotter i kasse, innebygd i tak. Boblebad, veldig deilig, men mye å vaske på! 

Anonymkode: 6c8bc...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2018 den 22.10, AnonymBruker skrev:

Noen som har erfaring med baderomsmøbler fra Kvik? Evnt bademiljø? 

Det er ofte bedre kvalitet og ikke minst kunnskap hos rørleggerbutikker, enn kjøkkenbutikker.

bademiljø, Comfort, varme og bad osv. Da får du skikkelige produkter som varer. 

Jeg ville gått for en kombo med flis i dusjsone og gulv (mye mer holdbart enn plater) og våtromsmaling på øvrige vegger. 

 

Anonymkode: d42d9...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegg alt med alle før du går i gang. Bestem hvor hver eneste spot og stikkontakt skal være. Bad er dyrt å pusse opp så mange velger billige løsninger - ikke gjør det. Velg heller kvalitet og tidløst. Styr unna baderomsplater og linoleum på gulvene. Når det kommer til fliser så er det ikke sånn at det dyrere det bedre 🙂 og viktigst av Alt!! Velg det du vil ha - ikke hva alle andre har. Det er tross alt du som skal leve med badet 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange flotte tips og råd!

Skal ta det med meg!

dere må gjerne dele fler råd om dere har😃

ts

Anonymkode: 0f599...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uten tvil valgt en vask som liksom går ut på sidene sånn at du ikke trenger benkeplate. Mye enklere å vaske. Eksempel på hva jeg mener: https://m2.ikea.com/no/no/p/godmorgon-odensvik-servantskap-med-2-skuffer-resjoen-hvit-s99247385/

Vasker som er runde nedi og ikke kantete holder seg rene lenger, samler seg oftere smuss nedi de kantete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Pmaxqueen said:

Planlegg alt med alle før du går i gang. Bestem hvor hver eneste spot og stikkontakt skal være. Bad er dyrt å pusse opp så mange velger billige løsninger - ikke gjør det. Velg heller kvalitet og tidløst. Styr unna baderomsplater og linoleum på gulvene. Når det kommer til fliser så er det ikke sånn at det dyrere det bedre 🙂 og viktigst av Alt!! Velg det du vil ha - ikke hva alle andre har. Det er tross alt du som skal leve med badet 🙂 

Hvorfor skal man styre unna baderomsplater? De er likestilt med flis. 

Dessuten, velger man flis, må man være 100% sikker på at membran under holder det den lover - fuger er nemlig ikke alltid tett, og de kan sprikke opp... En av grunnene til at vi gikk bort fra flis da vi bygget nytt. Fugene sprakk opp, flisene løsnet fra vegger og gulv. Badet var godkjent og bygget av fagfolk. 

Anonymkode: 4208e...dc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke velg slike bittesmå vasker jeg har sett hos andre, da skvetter man bare på gulvet og rundt kanten, de er for små! 

Samme med de firkanta vaskene, der blir skiten liggende igjen i hjørnene

Så velg normal vask i normal størrelse :) 

Anonymkode: b96ff...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Oslo? Ta deg en tur på Bergersens flis, Røa. De har alt,fine utstillinger til inspirasjon og var superbehjelpelige. Så mange detaljer vi ikke hadde tenkt på, som de visste og forklarte og kom med gode råd. Knagger, do, spyleknapp, dusjarmatur, vask, speil, belysning, fliser, sluk, benkeplater, skap, dusjdører, .... Det er veldig mange detaljer som må være bestemt og innkjøpt før den polske flisleggeren kommer... Kontakter.

Anonymkode: 244b8...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste er å benytte fagfolk som har våtromsserfikat! Gå innom flere baderomsbutikker, og forhør dere.

Jeg har kjøpt fliser på right price tiles, og er veldig fornøyd. Våtromsplater som ser ut som fliser går jo fortere å sette opp, men er like bra som fliser. Vi har kombinert tak og veggdusj, og er fornøyd med det. Husk for all del vifte! 

 

Anonymkode: 9ce53...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.7.2018 den 11.39, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man styre unna baderomsplater? De er likestilt med flis. 

Dessuten, velger man flis, må man være 100% sikker på at membran under holder det den lover - fuger er nemlig ikke alltid tett, og de kan sprikke opp... En av grunnene til at vi gikk bort fra flis da vi bygget nytt. Fugene sprakk opp, flisene løsnet fra vegger og gulv. Badet var godkjent og bygget av fagfolk. 

Anonymkode: 4208e...dc7

Plater er ikke like holdbart. 

Selvfølgelig er ikke fuger og flis 100% tette.

Det er det membranen som er. Fliser er det mest holdbare og slitesterke. Det er ikke noe problem om badet bygges skikkelig. Slik gjøres det i hele Europa.

Plater er enkelt og det kan være pent. Men det holder ikke like lenge som flis. Ville hvertfall brukt dusjkabinett om jeg hadde gått for plater. 

På 9.7.2018 den 0.20, Pmaxqueen skrev:

Når det kommer til fliser så er det ikke sånn at det dyrere det bedre

Nei, ikke nødvendigvis. Men de billigste flisene har tynnere glasur og det er brukt mindre råmateriale. To flis som tilsynelatende ser lik ut, kan ha helt forskjellig vekt og tetthet. Velger man kvalitetsfils får man fra førstesortering (uten skjevheter)

Husker tilbake for noen år siden år «billigkjedene» begynte å komme for fullt. Hvite fliser i dusjsonen så blå ut når de var i kontakt med vann, pga. tynn glasur på de keramiske flisene. 

Har man penger til overs og vil bruke mer på flis, anbefaler jeg Villeroy & Boch flis. De har noen av de beste maskinene på markedet og flisene er veldig lette å holde rene.

Anonymkode: d42d9...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Plater er ikke like holdbart. 

Selvfølgelig er ikke fuger og flis 100% tette.

Det er det membranen som er. Fliser er det mest holdbare og slitesterke. Det er ikke noe problem om badet bygges skikkelig. Slik gjøres det i hele Europa.

Plater er enkelt og det kan være pent. Men det holder ikke like lenge som flis. Ville hvertfall brukt dusjkabinett om jeg hadde gått for plater. 

Nei, ikke nødvendigvis. Men de billigste flisene har tynnere glasur og det er brukt mindre råmateriale. To flis som tilsynelatende ser lik ut, kan ha helt forskjellig vekt og tetthet. Velger man kvalitetsfils får man fra førstesortering (uten skjevheter)

Husker tilbake for noen år siden år «billigkjedene» begynte å komme for fullt. Hvite fliser i dusjsonen så blå ut når de var i kontakt med vann, pga. tynn glasur på de keramiske flisene. 

Har man penger til overs og vil bruke mer på flis, anbefaler jeg Villeroy & Boch flis. De har noen av de beste maskinene på markedet og flisene er veldig lette å holde rene.

Anonymkode: d42d9...28e

Slike uttalelser bør du dokumentere. Jeg har googlet nå etter å ha lest innlegget ditt, og finner ingenting som tilsier at det du sier er sant. Tvert i mot, med fliser må man ha membran nettopp fordi det ikke er tett og lettere kan gi lekkasjer. Plater derimot er helt tette om de legges riktig, to av produsentene er til og med godkjente etter våtromsnormen UTEN membran bakom. Det hadde de aldri i verden blitt om det var dårligere enn fliser. 

Skal man dusje rett på vegg så er plater faktisk anbefalt fremfor fliser, av nettopp samme grunn. Stikk motsatt av hva du påstår i innlegget ditt. 

Anonymkode: 62e0e...e4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2018 den 0.20, Pmaxqueen skrev:

Planlegg alt med alle før du går i gang. Bestem hvor hver eneste spot og stikkontakt skal være. Bad er dyrt å pusse opp så mange velger billige løsninger - ikke gjør det. Velg heller kvalitet og tidløst. Styr unna baderomsplater og linoleum på gulvene. Når det kommer til fliser så er det ikke sånn at det dyrere det bedre 🙂 og viktigst av Alt!! Velg det du vil ha - ikke hva alle andre har. Det er tross alt du som skal leve med badet 🙂 

Enda mer feilinfo :p For varighet og tette bad anbefales både vinylbelegg og baderomsplater fremfor flis. Sier seg selv forsåvidt, om man har litt omløp i topplokket :) 

Anonymkode: 62e0e...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Slike uttalelser bør du dokumentere. Jeg har googlet nå etter å ha lest innlegget ditt, og finner ingenting som tilsier at det du sier er sant. Tvert i mot, med fliser må man ha membran nettopp fordi det ikke er tett og lettere kan gi lekkasjer. Plater derimot er helt tette om de legges riktig, to av produsentene er til og med godkjente etter våtromsnormen UTEN membran bakom. Det hadde de aldri i verden blitt om det var dårligere enn fliser. 

Skal man dusje rett på vegg så er plater faktisk anbefalt fremfor fliser, av nettopp samme grunn. Stikk motsatt av hva du påstår i innlegget ditt. 

Anonymkode: 62e0e...e4e

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Enda mer feilinfo 😛 For varighet og tette bad anbefales både vinylbelegg og baderomsplater fremfor flis. Sier seg selv forsåvidt, om man har litt omløp i topplokket :) 

Anonymkode: 62e0e...e4e

Veldig enig med deg! 

Vi dusjer rett på våtromsplater og belegg på gulv. Og det er så enkelt å holde rent i forhold til fliser og kabinett. Våre fibo trespo plater har 15 års garanti - synes det er greit, for etter 15 år vil nok de fleste fornye litt 😉

Kanskje vedkommende over her er forhandler av fliser og slier med salget? 🙊

Anonymkode: 4208e...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...