Gå til innhold

Når man inviterer gjester til bryllupsfest. Er det da en selvfølge at barn under 18 skal bli med?


Energi-jenta

Anbefalte innlegg

For meg er bryllup en feiring av kjærlighetn mellom to mennesker og det skal barna selvfølgelig være med på! For de som ønsker fyllefest  (som jeg desverre kaller mange bryllup) synes JEG at barna bør bes til vielse og middag og det må spesifiseres i invitasjonen (ikke save the date kort!) at barna må forlate festen.

Personlig synes jeg det er helt merkelig å invitere en halv familie. Utelate nevøer/nieser, sine egne barn, fra en av livets største markeringer - for å ha en fyllefest??! Nei! Hos oss skal barna få være med, vi skal feire, underholdes, spise god mat og ALLE som er viktige for oss skal være med 😃 gleder meg til å kunne se på bildene om 50 år og fortelle barnebarna at der var mamma bare 4 år, hun gjorde *** i bryllupet våres!

Fyllefest kan jeg dra på mange andre dager i livet!

 

Spesifiser i invitasjonen!! Jeg tar det som en selvfølge at barna også er invitert om det ikke står noe annet!

Anonymkode: d001d...f66

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg er bryllup en feiring av kjærlighetn mellom to mennesker og det skal barna selvfølgelig være med på! For de som ønsker fyllefest  (som jeg desverre kaller mange bryllup) synes JEG at barna bør bes til vielse og middag og det må spesifiseres i invitasjonen (ikke save the date kort!) at barna må forlate festen.

Personlig synes jeg det er helt merkelig å invitere en halv familie. Utelate nevøer/nieser, sine egne barn, fra en av livets største markeringer - for å ha en fyllefest??! Nei! Hos oss skal barna få være med, vi skal feire, underholdes, spise god mat og ALLE som er viktige for oss skal være med 😃 gleder meg til å kunne se på bildene om 50 år og fortelle barnebarna at der var mamma bare 4 år, hun gjorde *** i bryllupet våres!

Fyllefest kan jeg dra på mange andre dager i livet!

 

Spesifiser i invitasjonen!! Jeg tar det som en selvfølge at barna også er invitert om det ikke står noe annet!

Anonymkode: d001d...f66

Signerer. Og "stjele oppmerksomhet fra bruden"? Bridezilla much? Folk feirer fortsatt brudeparet, holder taler, deltar i leker, spiser god mat, selv om det er barn tilstede. Jeg hadde min egen datter på 8 måneder og to eldre barn i mitt bryllup. Alle gjester hadde også barn med. Har ikke merket at jeg ikke fikk noe oppmerksomhet. Og jeg synes det er megaharry med fyllefest i bryllup. Hvor mye kos er det for brudeparet at gjestene drikker seg dritings, blir ufine, klår på hverandre, spyr og slåss? Refererer for øvrig til tråden der noen syntes det var det verste de har opplevd i et bryllup at de kun fikk TRE glass vin i løpet av kvelden gratis, og måtte betale resten. Altså, hallo, drar dere for å feire brudeparet eller drikke dere møkkings? 

Anonymkode: dc58c...cb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Signerer. Og "stjele oppmerksomhet fra bruden"? Bridezilla much? Folk feirer fortsatt brudeparet, holder taler, deltar i leker, spiser god mat, selv om det er barn tilstede. Jeg hadde min egen datter på 8 måneder og to eldre barn i mitt bryllup. Alle gjester hadde også barn med. Har ikke merket at jeg ikke fikk noe oppmerksomhet. Og jeg synes det er megaharry med fyllefest i bryllup. Hvor mye kos er det for brudeparet at gjestene drikker seg dritings, blir ufine, klår på hverandre, spyr og slåss? Refererer for øvrig til tråden der noen syntes det var det verste de har opplevd i et bryllup at de kun fikk TRE glass vin i løpet av kvelden gratis, og måtte betale resten. Altså, hallo, drar dere for å feire brudeparet eller drikke dere møkkings? 

Anonymkode: dc58c...cb4

Jeg er enig i det meste, men det med vinen som du skriver, virker rart. I bryllup kan man gjerne sitte til bords i fire timer. Et glass vin inneholder ca 1,2 dl vin. Det vil si at det blir 0,9 dl vin per time, i tillegg til at man drikker vann og spiser mat. Om du blir "møkkings" (for et uttrykk!) av et par desiliter mer enn det, når du også tar i betraktning at det inntas i timene ETTER middag sammen med kaffe og kake, da har du nok en merkelig forbrenning... Dessuten vil de fleste drikke akkurat passe uten å bli fulle, nå for tiden.

Jeg ville ikke ha noe ønske om å være full i bryllup, eller ønske at andre ble det, så må gjerne servere brus for min del. Men at de serverer annen drikke enn kaffe og vann i timene etter middag tenker jeg er høflig av vertskapet. 

Ellers kan du jo tenke på at gamle norske bryllup tradisjonelt var en fest der det skulle drikkes godt med øl. Det er bra det ikke er vanlig med fyll og slagsmål og bråk i bryllup lenger da, men greit å ha med litt bakgrunn også.

 

Anonymkode: 38f4d...b99

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen selvfølge at de blir invitert. Men dersom det f.eks. er 3 søsken i en familie hvor en er 20 og en 22, mens sistemann er 16, så ville jeg invitert alle. Dersom dere likevel vurderer å invitere dens søsken. 
Babyer må få være med. Men dersom babyen er noen mnd-nærmere et år så kan ikke foreldre forvente det. Med mindre de må reise for å komme til dere eller barnet har spesielle behov som tilsier at den må være med foreldrene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tar det som en selvfølge at barn ikke er invitert jeg..

vi skal i bryllup når min lille er 10 mnd, har ikke engang spurt om å få ha henne med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎07‎.‎2018 den 23.18, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor noen ønsker å ha barna sine med i bryllup jeg...

Anonymkode: 620d7...f04

Hvorfor ikke? Bryllup er da en fest for hele familien.

De hyggeligste bryllup jeg har deltatt på ha vært for hele familien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skrev i invitasjonen at vi ønsket kun voksne tilstede.  

Kun ett par ble hjemme pga manglende barnepass. Selv de som ammet kom.

Alle fikk tilbud  om vin til maten, og vi hadde fri bar.

Ingen av våre 100 gjester ble drita eller «møkkings». Ingen spydde, ingen sloss, ingen var uenige om noe som helst. 

Ja, dette bryllupet har skjedd. 

Anonymkode: 82fe8...946

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at om det er unger innad i fam.. feks nieser, nivøer, og evt fetter og kusiner hører hjemme i et bryllup selv om de er barn. Om det er planlagt et skikkelig fylle kalas så får man heller avklare på forhånd at barn skal hjem etter middagen feks. Nå synes jeg ikke fylle kalas hører bryllup til men.. 

Unger av venner derimot har Ingenting å gjøre i bryllupet såklart med mindre de er så små at de trenger å bli ammet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble invitert i et bryllup i nær familie.  Vi hadde tenkt å dra. I invitasjonen sto det våre navn på utsiden av konvolutten, og i selve invitasjonen sto det 'dere er invitert'.

Senere ble det spesifisert at barn ikke kunne være med. Da hadde vi to barn under tre år og de eneste barnevaktene vi hadde hatt var min familie (som alle også skulle i bryllupet). Mannens familie bor i utlandet. I tillegg var dette på en helt annen kant av landet. Det vi kanskje kunne ha gjort var å ta barna med og bytte på å være sammen med dem. Men stedet vi skulle være var langt utpå landet og gjestene var booket inn i hytter som lå spredt utenfor der igjen (som vi måtte betale for selv, ingen andre overnattingsmuligheter i rimelig avstand). Det var ca en kilometer å gå fra lokalet til hytta. 

Så da kunne vi valgt å betale en liten formue for fly, leiebil, overnatting + selvfølgelig gave, klær, mat på turen osv, og så måtte en av oss til enhver tid sitte på hytten med barna. Eller vi kunne bli hjemme. Jeg kunne ikke dra alene (min side av familien) pga jeg ammet den yngste (Og dette hadde blitt minst to døgn hjemmefra). Det hadde ikke blitt særlig mye billigere heller om jeg hadde reist alene. (Samme pris på hytte og leiebil) 

Vi ble hjemme, og de var fornærmet over at vi ikke kunne klare å ordne dette på noe vis... det var tydeligvis vanskelig å forstå. senere fikk jeg vite at bryllupet hadde vært alkoholfritt og hadde blitt avsluttet tidlig. Forstår ikke hvorfor barna ikke kunne fått lov til å bli med? Ganske nøyaktig ti måneder etterpå kom første nye familiemedlem for brudeparet. Virker rart at de skulle ha noe imot barn.. 

Anonymkode: 60731...e86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er en selvfølge ved mindre annet er spesifisert. Vi inviterer i allefall  med barn da vi ønsker å dele dagen med store og små, så er det opp til foreldrene å avgjøre når det er på tide for barna å avslutte festen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...