Gå til innhold

Hvilke klær vasker du sammen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har fellesvaskeri i blokken. Det er dessverre ikke plass til vaskemaskin i leiligheten. Men vi trenger å vaske klær ofte og ser haugen bare hope seg opp. Hvilke klær vasker dere sammen?

Han jobber ute og blir ganske svett på jobb, så klærne må vaskes etter engangsbruk. Jeg jobber i bofellesskap hvor vi bruker private klær og føler for å vaske disse klærne daglig. I tillegg hoper det seg jo alltid opp med undertøy og sokker. Også håndklær (må ikke vaske hver dag, da vi har litt). I tillegg trener vi ofte og derfor må treningsklær vaskes ofte. Vi har flere sett av klær vi bruker ofte, men det hoper seg sånn opp om vi ikke får unna alt raskt. 

Ser derfor for meg at vi må blande litt mer klær enn det gjerne andre gjør for å få unna vasken. Det er også mange som bruker fellesvaskeriet så så vi må sette oss opp på lister og får da kun tid til å sette på en maskin per gang. 

Anonymkode: 688b4...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fellesvaskeri i blokken. Det er dessverre ikke plass til vaskemaskin i leiligheten. Men vi trenger å vaske klær ofte og ser haugen bare hope seg opp. Hvilke klær vasker dere sammen?

Han jobber ute og blir ganske svett på jobb, så klærne må vaskes etter engangsbruk. Jeg jobber i bofellesskap hvor vi bruker private klær og føler for å vaske disse klærne daglig. I tillegg hoper det seg jo alltid opp med undertøy og sokker. Også håndklær (må ikke vaske hver dag, da vi har litt). I tillegg trener vi ofte og derfor må treningsklær vaskes ofte. Vi har flere sett av klær vi bruker ofte, men det hoper seg sånn opp om vi ikke får unna alt raskt. 

Ser derfor for meg at vi må blande litt mer klær enn det gjerne andre gjør for å få unna vasken. Det er også mange som bruker fellesvaskeriet så så vi må sette oss opp på lister og får da kun tid til å sette på en maskin per gang. 

Anonymkode: 688b4...900

pleier vaske 4-5 forskjellige vasker, en mørk 60grader med håndklær og sengetøy, så 60 grader med lyse håndklær og sengetøy ,  truser og lyse sokker, en 40 grader mørkt tøy som jeans etc, ellers finvask 40 med lyst tøy som hvitt og lys rosa etc, og så en 40finvask med lyse farger som gult, rosa, lye blått etc. Men har du felles vaskerom så bir dette vanskelig, så ville vel satset på å fylle en maskin med tøy, du må vel klare 2 maskiner pr.gang ? Og maskiner i felles vaskerom er kanskje litt større også så de rommer mere. 

Anonymkode: 6a50a...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fellesvaskeri i blokken. Det er dessverre ikke plass til vaskemaskin i leiligheten. Men vi trenger å vaske klær ofte og ser haugen bare hope seg opp. Hvilke klær vasker dere sammen?

Han jobber ute og blir ganske svett på jobb, så klærne må vaskes etter engangsbruk. Jeg jobber i bofellesskap hvor vi bruker private klær og føler for å vaske disse klærne daglig. I tillegg hoper det seg jo alltid opp med undertøy og sokker. Også håndklær (må ikke vaske hver dag, da vi har litt). I tillegg trener vi ofte og derfor må treningsklær vaskes ofte. Vi har flere sett av klær vi bruker ofte, men det hoper seg sånn opp om vi ikke får unna alt raskt. 

Ser derfor for meg at vi må blande litt mer klær enn det gjerne andre gjør for å få unna vasken. Det er også mange som bruker fellesvaskeriet så så vi må sette oss opp på lister og får da kun tid til å sette på en maskin per gang. 

Anonymkode: 688b4...900

Jeg bodde slik tidligere, men tok ikke lang tid før jeg måtte få installert vaskemaskin på kjøkkenet i leiligheten jeg bodde, det var ikke plass på badet. Og da bodde jeg alene og hadde ikke de behovene du skisserer her.

 

Jeg ville prioritert å kjøpe klær som tåler vanlig 40 graders bomullsvask + håndkler, sengetøy og undertøy i lyse farger som tåler 60 graders vask. Da får du vasket det meste. Treningstøy tåler vel å være med på 40-graders-vasken, men ville kanskje vasket dette på syntet-vask, som er noe mer skånsom og går raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sorterer slik:

90 grader mørk og lys

60 grader mørk og lys

40 grader ull, mørk, lys og syntetisk (vasker ikke syntetisk og bomull sammen)

30 grader ull, mørk, lys og syntetisk

Det hender at jeg tar med ting som egentlig skal på 60 grader når jeg vasker på 40 grader for å fylle opp maskinen (hvis klærne som egentlig skal på 60 grader ikke er veldig skitne, selvfølgelig). Samme med 40 og 30 grader.

Anonymkode: 1969a...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker teskjorter, gensre, bukser og lignende ting sammen. 

Truser, sokker og håndduker vasker vi sammen, og sengetøy alene. Kluter vaskes også alene. Ja, og ull vaskes alene. 

Aldri pleid å sortere etter lyst eller mørkt. 

Anonymkode: a307e...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Aldri pleid å sortere etter lyst eller mørkt. 

Anonymkode: a307e...be9

Da blir vel det hvite gradvis lysegrått eller andre lyse farger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kritt skrev:

Da blir vel det hvite gradvis lysegrått eller andre lyse farger?

Nei, det hvite er fremdeles helt hvitt. 

Anonymkode: a307e...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gjør vi det:
1. Mørk 40 - alle mørke klær som ikke tåler høyere enn 40 grader
2. Lys 40 - alle lyse klær som ikke tåler høyere enn 40 grader. BH vaskes i vaskepose på enten mørk eller lys 40. 
3. Mørk 60 - Mørkt undertøy, mørke arbeids-t-skjorter, mørke håndklær, mørkt sengetøy. 
4. Lys 60 - Lyst undertøy, arbeids-t-skjorter, håndklær, sengetøy
5. Finvask 30 - tas ofte som håndvask fordi det er kun enkeltplagg og en del tåler ikke maskinvask eller sentrifugering, og som regel kan de ikke blandes med andre finvask-klær.

En sjelden gang kjører jeg håndklær eller sengetøy på 90 grader, men det er omtrent bare hvis vi har «smittevask». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker alle mine klær på 30-40 graders ullprogram med Milo, skitner riktignok ikke til klærne noe særlig. Men treningstøyet er godt svett og jobb-buksa har gjerne litt jord på seg men det blir helt rent. Holder seg utrolig godt fordi jeg vasker det på skånsomt program. 

Kjører fargede håndklær (alt utenom hvitt), kjøkkenhåndklær, fargede bomullsokker og truser på 60 grader bomullsprogram med Blenda color vaskepulver. 

Hvite håndklær, hvite sokker og truser på 60 grader bomull med Blenda hvitt vaskepulver. 

Kluter og gulvkluter på 90 grader bomullsprogram :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker det meste sammen. Sengetøy for seg selv.  Nye klær sjekke om de har restfarge ved å legge de i vann før vask, har de ikke det går alt i samme vask.

 

Anonymkode: b2bf2...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker 3 forskjellige vasker:

Lyse klær 40 grader

Mørke klær 40 grader

Håndklær, sengetøy osv 60 grader

Anonymkode: d4d0c...03d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kjører vi omtrent 5 maskiner i uka.

Hvitt  40

Farger 40

Mørk 40

Ull/skånevask 30

 håndkler/kluter/sengetøy 60 (har bevisst bare mørkt sengetøy og håndklær for å gjøre vaska lettere)

Syntetisk tøy har vi omtrent ikke, nesten bare bomull.

Anonymkode: f4209...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 grader: alt av kluter og håndklær 

60 grader 1: sengeklær og smekker 

60 grader 2: min og mannens sokker og truser (får meg ikke til å vaske undertøyet vårt sammen med barnets smekker 🤪)

40 grader lys: alt av vanlig lyst tøy

40 grader mørkt: alt av mørkt tøy (også bh’er, har stort sett kun mørke bher)

40 grader ull: alt av ulltøy og babyen sitt bambustøy. Denne går svæært sjelden nå som det er så varmt ute.

Det går vel til sammen rundt.. 3-4 maskiner i uka kanskje?

hadde fellesvaskeri da jeg var student, da vasket jeg enten 40 grader (alt av vanlig tøy) eller 60 grader (undertøy, sengeklær, håndklær). Blandet lyst og mørkt. Funket det også :) 

Anonymkode: 7ac02...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker Hong kle (😂) og babykluter på 60 grader (de er alle lyse)

Så vasker jeg kjøkkenkluter og mopp 95 grader 

Sengetøy 95 grader 

Undertøy og sokker 60 grader 

Mørke klær 40

Lyse klær 40 

Fargeklær 40 

Klær som er ekstra skitne 60 grader 

Noen ganger jukser jeg og kaster undertøyet sammen med farget tøy eller lyst tøy og på 60 grader. 

Anonymkode: cdba0...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.7.2018 den 12.21, AnonymBruker skrev:

Nei, det hvite er fremdeles helt hvitt. 

Anonymkode: a307e...be9

Sorry, men da tror jeg du er fargeblind eller har klær som er sykt slitte.

Anonymkode: 08971...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorterer bare i hvitt/farget og ull og kjører 75, 60 og 30 grader. 

Ville heller kjøpt mer undertøy, strømper og t-skjorter om det blir raskt tomt for rene klær. Det tar liten ekstra plass i skittentøyet og det meste annet kan man bruke flere dager. Å vaske alt etter én gangsbruk, er veldig egoistisk i forhold til miljø osv og sliter bare ut tekstilene.

Anonymkode: 7b44c...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker alt i samme mørje og har aldri hatt problem på 60.

Anonymkode: 16ad6...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...