Gå til innhold

'Sykelig overvekt' uten å være syk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært så enkelt du! Jeg skal ikke benekte at mange overvektige er det nettopp fordi de spiser for mye og/eller beveger seg for lite. Men det finnes andre årsaker og. Jeg har lagt på meg enormt av ulike medisiner. 20-30 kilo på få uker etter oppstart. Klarte å gå ned 40 kilo, før jeg ble gravid. Gikk ned i svangerskapet, men hormoner og stoffskifte gikk rett vest etter fødselen og poff var det opp 35 kilo igjen på to mnd. Ikke spiser jeg voldsomt mye, ikke spiser jeg usunt, ikke drikker jeg brus osv. Men kiloene blir sittende uansett. Og jeg er langt fra den eneste som har opplevd noe lignende. JEg skulle faktisk ønske at det kom av for mye mat, for da kunne jeg lett fiksa problemet.

Anonymkode: d11a6...375

Du går jo ikke opp av medisiner! Det er veldig lite kalorier å skylde på der, du. Hver eneste kilo du har gått opp er på grunn av at du har spist for mye og beveget deg for lite. Det er dessverre sannheten.

Du skulle ønske at det kom av for mye mat, sier du. Det gjør det! Det er du som ikke vil innse sannheten og gjøre en innsats som kan være ukomfortabel.

Anonymkode: 54219...45a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært så enkelt du! Jeg skal ikke benekte at mange overvektige er det nettopp fordi de spiser for mye og/eller beveger seg for lite. Men det finnes andre årsaker og. Jeg har lagt på meg enormt av ulike medisiner. 20-30 kilo på få uker etter oppstart. Klarte å gå ned 40 kilo, før jeg ble gravid. Gikk ned i svangerskapet, men hormoner og stoffskifte gikk rett vest etter fødselen og poff var det opp 35 kilo igjen på to mnd. Ikke spiser jeg voldsomt mye, ikke spiser jeg usunt, ikke drikker jeg brus osv. Men kiloene blir sittende uansett. Og jeg er langt fra den eneste som har opplevd noe lignende. JEg skulle faktisk ønske at det kom av for mye mat, for da kunne jeg lett fiksa problemet.

Anonymkode: d11a6...375

Med lavt stoffskifte går man maks opp 3-4 kilo, er man veldig syk vil man selvfølgelig være svært inaktiv, men du er nødt å ha et ganske voldsomt matinntak for det. Har hatt ls selv og vet at det kan gå veldig treigt å gå ned i vekt på et vanlig kosthold, selv om man spiser lite, men over tid vil man uansett miste vekt. Kroppen klarer rett og slett ikke å holde på vekten vis man er i kaloriunderskudd og aktivitet over lengre tid. Også må man spise riktig mat, det er super viktig når man er syk (og selvfølgelig frisk å). 

Hvilke medisiner har gjort at du har klart og gått opp så mye på så kort tid? 20 til 30 kilo på noen få uker? Da må det jo vært medisiner som har økt appetitten noe i granskauen? 

Anonymkode: 07d56...1f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Medisin kan trigge sultfølelsen, men er enda en selv som spiser. Går selv på en medisin som trigger sultfølelsen og gikk opp 30 kg på 6 mnd. Når jeg ble klar over matinntaket hadde økt  betraktelig så gikk jeg ikke opp mer. Men ja, får ikke av meg kiloene uten å øke aktiviteten veldig da jeg jo nekter meg mat pga det er hjernen som er sulten pga medisin, ikke at kroppen trenger. Men jeg var for tynn før, så er kun lettere overvektig.

Anonymkode: be5e6...059

Her var det motsatt. Jeg mistet all matlyst, gikk og brakk meg og var kjempekvalm i flere måneder da jeg begynte på dem. Samme etter jeg fikk ungen, jeg eide ikke matlyst pga fødselsdepresjon, og spiser ikke mer i dag enn jeg gjorde før jeg ble gravid. Veldig klar over det med matlyst og medisiner. Derfor var jeg veldig obs på det.

Anonymkode: d11a6...375

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med lavt stoffskifte går man maks opp 3-4 kilo, er man veldig syk vil man selvfølgelig være svært inaktiv, men du er nødt å ha et ganske voldsomt matinntak for det. Har hatt ls selv og vet at det kan gå veldig treigt å gå ned i vekt på et vanlig kosthold, selv om man spiser lite, men over tid vil man uansett miste vekt. Kroppen klarer rett og slett ikke å holde på vekten vis man er i kaloriunderskudd og aktivitet over lengre tid. Også må man spise riktig mat, det er super viktig når man er syk (og selvfølgelig frisk å). 

Hvilke medisiner har gjort at du har klart og gått opp så mye på så kort tid? 20 til 30 kilo på noen få uker? Da må det jo vært medisiner som har økt appetitten noe i granskauen? 

Anonymkode: 07d56...1f9

Ikke meg du siterer, men enkelte har det med å tro at alle er like. Å at hvis du ikke gikk opp mer enn 3-4 kg pga medisiner, så gjør ingen andre det heller. Alle er ulike, kroppen hos hver enkelt reagerer forskjellig, også. Hvorfor står da vektøkning som bivirkning på noen medisiner? Kan jo ikke akkurat kalle 3-4 kg bivirkning som er verdt å nevne. 

Anonymkode: 5e72d...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterer, men enkelte har det med å tro at alle er like. Å at hvis du ikke gikk opp mer enn 3-4 kg pga medisiner, så gjør ingen andre det heller. Alle er ulike, kroppen hos hver enkelt reagerer forskjellig, også. Hvorfor står da vektøkning som bivirkning på noen medisiner? Kan jo ikke akkurat kalle 3-4 kg bivirkning som er verdt å nevne. 

Anonymkode: 5e72d...924

Poenget er vel at UANSETT hva slags medisiner du går på eller hva slags andre unnskyldninger du har, så går man KUN opp i vekt hvis man spiser flere kalorier enn kroppen trenger!

Ja, mange medisiner har vektøkning som bivirkning, men det er jo ikke medisinen som øker vekten. Medisinen kan gi økt sultfølelse, men kaloriene du legger på deg av må du aktivt putte i munnen helt på egenhånd og helt frivillig.

Anonymkode: 54219...45a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterer, men enkelte har det med å tro at alle er like. Å at hvis du ikke gikk opp mer enn 3-4 kg pga medisiner, så gjør ingen andre det heller. Alle er ulike, kroppen hos hver enkelt reagerer forskjellig, også. Hvorfor står da vektøkning som bivirkning på noen medisiner? Kan jo ikke akkurat kalle 3-4 kg bivirkning som er verdt å nevne. 

Anonymkode: 5e72d...924

Du blander kortene litt her:

Jeg skrev ikke at jeg gikk opp og derfor går ikke hun opp mer enn 3-4 kilo,  men det er forskere og leger som sier det, jeg gikk ikke opp i vekt. 

Medisinen man går på ved ls, forutsetning at man er riktig medisinert, gjør at du mest sannsynlig går ned i vekt. Jeg påstod ikke at 3-4 kilo er en bivirkning av medisinene.

Jeg svarte på sykdommen lavt stoffskifte som hun nevnte var årsak til noe av vektøkningen - der leger sier at man ikke blir overvektig av ls, men kan gå opp noen få kilo. Ikke medisinen. 

Jeg spurte hvilken medisin hun tok som gjorde at hun gikk såpass mye opp i vekt. 

 

Anonymkode: 07d56...1f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...