Gå til innhold

'Sykelig overvekt' uten å være syk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, nå får du gi deg. De påstandene du kommer med må du dokumentere, eller så får du slutte å kaste rundt deg med uriktige påstander bare fordi at det klinger bra i ditt hode. 

Anonymkode: 5e72d...924

Dette høres ut som et svar fra en som er i fornektelse

Anonymkode: d1187...7b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det er fint at du ikke går rundt med masse selvforakt når du er så stor, men likevel gjør dette innlegget meg trist. Vær god mot kroppen din, TS, og ikke ta helsen din for gitt. Følgesykdommene vil komme, og det vet du innerst inne, så ikke vent med vektnedgang til du har pådratt deg potensielt alvorlige komplikasjoner. Man lever ikke godt og lenge med en BMI på 42.

 

Anonymkode: 909eb...f03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres ut som et svar fra en som er i fornektelse

Anonymkode: d1187...7b8

Fornektelse for hva? 

Anonymkode: 5e72d...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så sliter jeg med å forstå hvordan det er mulig å trykke i seg så mye mat at mann har en bmi på over 40? Jeg har også noe vansker med å forstå hvordan dette ikke kan påvirke hverdagslivet ditt?

Anonymkode: 5ac70...a7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig mener jeg at BMI er bare tull. Kjæresten min har en BMI på 27 som indikerer han er overvektig, men han har kun 14% kroppsfett. Sjekk heller din kroppsfett og se an om du er da mellom standard eller overvektig.

Anonymkode: 52d4f...44f

Enig i dette. En kamerat har også en BMI som tilsier at han er overvektig (husker ikke hva den var på), men denne personen har ikke et gram fett på kroppen. Han er derimot veldig godt trent. BMI kan lyve. Men det er klart, når BMIen toucher 40-tallet så er det jo kanskje noe i det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig så sliter jeg med å forstå hvordan det er mulig å trykke i seg så mye mat at mann har en bmi på over 40? Jeg har også noe vansker med å forstå hvordan dette ikke kan påvirke hverdagslivet ditt?

Anonymkode: 5ac70...a7a

Nå er ikke jeg ts, men er også overvektig. For min del så er det bl.a snakk om dårlige valg, og det siste som virkelig fikk kiloene til å renne på var røykeslutt. Enkelte medisiner kan også gi vektoppgang. 

Det er sikkert ikke helt enkelt for de som ikke er der å forstå, men vekten kommer snikende på, man blir gradvis fetere, og innser eller skjønner det vel ikke før det har gått for langt. 

Anonymkode: 5e72d...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Sirah said:

Enig i dette. En kamerat har også en BMI som tilsier at han er overvektig (husker ikke hva den var på), men denne personen har ikke et gram fett på kroppen. Han er derimot veldig godt trent. BMI kan lyve. Men det er klart, når BMIen toucher 40-tallet så er det jo kanskje noe i det.

Det er få mennesker som er så godt trent at de vil vise som overvektige når de er slanke. Det er ganske tullete å sammenligne godt trente, muskuløse menn med en gjennomsnittlig slappfisk av en nordmann med mye fett og lite muskler. For de aller fleste er BMI en god indikasjon. 

Anonymkode: d1187...7b8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at BMI beregner ut fra kun høyde og vekt - den tar ikke hensyn til hvor mye muskler man har (altså fettprosent). Kroppsbyggere veier vanligvis langt over BMI. Men hvis du ikke er en kroppsbygger og har BMI på 40, så er det trolig mye fett i kroppen din (spesielt ettersom du ikke har kunnskap om det).

Du kan måle fettprosenten din hos de fleste treningssenter. Det koster rundt 500 kr (varierer fra sted til sted). Eller eventuell prøve en annen lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, nå får du gi deg. De påstandene du kommer med må du dokumentere, eller så får du slutte å kaste rundt deg med uriktige påstander bare fordi at det klinger bra i ditt hode. 

Anonymkode: 5e72d...924

Selvfølgelig er noe galt om kroppen tror den trenger 3 ganger så mye mat som den faktisk trenger. Enten, så er noe feil med deler av kroppen som regulerer sult, eller så har man en spiseforstyrrelse av et slag. Hvorvidt man kaller det første sykdom er et definisjonssspørsmål, ikke noe som må dokumenteres. Du må gjerne argumentere for at det er en normalvariasjon, men det er jo strengt tatt kreft og hjerteinfarkt også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen er ikke skapt for å spise tre ganger over normalen. Det ligger noe bak,bl.a. tristhet og trøstespising av forskjellige årsaker, kjedsomhet, også blir det en vane. Laaangt borti bakhue vet en at det er gæli, men en fortsetter helt til kroppen sier i fra på en eller annen måte. Over ÅR. Det er bare å ta et grepa tak om livsstilen, ikke titt bakover i tid, men bestem deg for at du vil og skal. Det hele kommer an på deg, ts. Vi andre gir råd og alt mulig rart her, men det er kun du som har kontroll over hva du putter innabords. Føler du det er feil, slutt med det du akkurat gjorde. Jeg har fått beskjed om at man kan spise så ofte en vil og hva du vil, MEN det er mengden du putter inne i deg som bestemmer om du blir syk eller ei. Bit deg merke i det sa de til oss, MENGDEN er superviktig.

En annen ting er trimmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nå får du gi deg. De påstandene du kommer med må du dokumentere, eller så får du slutte å kaste rundt deg med uriktige påstander bare fordi at det klinger bra i ditt hode. 

Anonymkode: 5e72d...924

Hvordan mener du at noen blir sykelig overvektige da? At noen kan la det gå så langt? At de ikke har de vanlige "sperrene" når det kommer til matinntak og det å kanskje etterhvert føle seg mett? At de stadig må opp i klesstørrelser uten at det ringer en bjelle? At de følelsesmessig har et konstant behov for mat for å fylle et tomrom?

Det er jo en spiseforstyrrelse, motsatt av anoreksi.

Dette kalles ikke fatshaming eller hva dere prøver å bortforklare det som. Dette kalles sannheten.

Hadde vi kun spist det kroppen trengte hadde ingen vært overvektige. Du ser ingen ville dyr som er overvektige? Nettopp. Fordi de spiser kun det de trenger og må jobbe for det.

Anonymkode: 54219...45a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vil jo ikke selv hevde jeg har en spiseforstyrrelse heller. Jeg er veldig aktiv og opplever virkelig ikke at maten styrer livet mitt.

For å oppdatere her: har nok en gang vært hos lege, og selv om legen mener jeg hadde hatt godt av å gå ned, så er jeg likevel frisk som en fisk. Alle prøver viser det, etter en ganske så grundig sjekk!

Anonymkode: dcf16...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jo ikke selv hevde jeg har en spiseforstyrrelse heller. Jeg er veldig aktiv og opplever virkelig ikke at maten styrer livet mitt.

For å oppdatere her: har nok en gang vært hos lege, og selv om legen mener jeg hadde hatt godt av å gå ned, så er jeg likevel frisk som en fisk. Alle prøver viser det, etter en ganske så grundig sjekk!

Anonymkode: dcf16...d79

Poenget er vel ikke at du nødvendigvis er syk i dag, men at sykelig overvekt disponerer for mange sykdommer, blant annet flere forskjellige kreftformer, hjerte-kar lidelser og diabetes. I tillegg er det tungt for leddene dine. Og at risikoen for å bli syk i fremtiden hvis du fortsetter å være like overvektig er mye større enn for en normalvektig person. 

Anonymkode: 4e010...578

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil jo ikke selv hevde jeg har en spiseforstyrrelse heller. Jeg er veldig aktiv og opplever virkelig ikke at maten styrer livet mitt.

For å oppdatere her: har nok en gang vært hos lege, og selv om legen mener jeg hadde hatt godt av å gå ned, så er jeg likevel frisk som en fisk. Alle prøver viser det, etter en ganske så grundig sjekk!

Anonymkode: dcf16...d79

Du er frisk som en fisk

Anonymkode: 6b154...dd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jo ikke selv hevde jeg har en spiseforstyrrelse heller. Jeg er veldig aktiv og opplever virkelig ikke at maten styrer livet mitt.

For å oppdatere her: har nok en gang vært hos lege, og selv om legen mener jeg hadde hatt godt av å gå ned, så er jeg likevel frisk som en fisk. Alle prøver viser det, etter en ganske så grundig sjekk!

Anonymkode: dcf16...d79

Det kan godt hende at du rett og slett har blitt vant til kroppen slik den er nå at du ikke legger merke til det. Mange som går ned oppdager hvilken fysiske og psykiske utfordringer de hadde som overvektig. 

Vis du er like høy som meg ville du da måtte veid 60 kilo mer enn meg for å ha BMI på 43. Jeg er 180 høy.  Jeg har alltid vært slank og trent mye, men nå er jeg på grensen til overvekt og kjenner det veldig godt på kroppen og de begrensningen jeg nå har pga en del ekstra kilo. I tillegg til det psykiske. 

Jeg tenker at vis du mener du ikke har noen form for spiseforstyrrelse og at maten ikke styrer livet ditt, at det burde være enkelt å reduserer matinntaket og spise litt sunnere for helsen din og din egen del.

Og fortsette med å spise like mye og ha såpass høy BMI så vil du nok ikke være frisk så veldig mye lengre. Det kan jo selvfølgelig hende at du holder deg frisk en god stund, men du leker rett og slett med livet. 

Anonymkode: 07d56...1f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å opprettholde en bmi på 43, så trenges det enorme mengder mat. Klart man har en spiseforstyrrelse når man har et slikt konsum. 

Anonymkode: be5e6...059

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet ikke om jeg tror helt på dette. Hadde du sagt at du er frisk og rask og bevegelig med en BMI på, si, 27, så hadde jeg tenkt "fint - litt overvekt trenger ikke å være en begrensning for god helse, og så lenge du er fornøyd så trenger du ikke gå ned i vekt". Men 43...(!) Har vanskelig for å forstå at du tilsynelatende skal være så happy og bekymringsløs med en så stor overvekt. Ikke tale om. 

Anonymkode: 909eb...f03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2018 den 10.06, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig så sliter jeg med å forstå hvordan det er mulig å trykke i seg så mye mat at mann har en bmi på over 40? Jeg har også noe vansker med å forstå hvordan dette ikke kan påvirke hverdagslivet ditt?

Anonymkode: 5ac70...a7a

Hadde det vært så enkelt du! Jeg skal ikke benekte at mange overvektige er det nettopp fordi de spiser for mye og/eller beveger seg for lite. Men det finnes andre årsaker og. Jeg har lagt på meg enormt av ulike medisiner. 20-30 kilo på få uker etter oppstart. Klarte å gå ned 40 kilo, før jeg ble gravid. Gikk ned i svangerskapet, men hormoner og stoffskifte gikk rett vest etter fødselen og poff var det opp 35 kilo igjen på to mnd. Ikke spiser jeg voldsomt mye, ikke spiser jeg usunt, ikke drikker jeg brus osv. Men kiloene blir sittende uansett. Og jeg er langt fra den eneste som har opplevd noe lignende. JEg skulle faktisk ønske at det kom av for mye mat, for da kunne jeg lett fiksa problemet.

Anonymkode: d11a6...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykelig overvekt betyr enkelt og greit at du er såpass stor at det er en reell risiko for å utvikle ulike sykdommer pga fedmen. Det spiller ingen rolle om du er frisk her og nå, for plutselig en dag kan det komme. 

Anonymkode: d11a6...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært så enkelt du! Jeg skal ikke benekte at mange overvektige er det nettopp fordi de spiser for mye og/eller beveger seg for lite. Men det finnes andre årsaker og. Jeg har lagt på meg enormt av ulike medisiner. 20-30 kilo på få uker etter oppstart. Klarte å gå ned 40 kilo, før jeg ble gravid. Gikk ned i svangerskapet, men hormoner og stoffskifte gikk rett vest etter fødselen og poff var det opp 35 kilo igjen på to mnd. Ikke spiser jeg voldsomt mye, ikke spiser jeg usunt, ikke drikker jeg brus osv. Men kiloene blir sittende uansett. Og jeg er langt fra den eneste som har opplevd noe lignende. JEg skulle faktisk ønske at det kom av for mye mat, for da kunne jeg lett fiksa problemet.

Anonymkode: d11a6...375

Medisin kan trigge sultfølelsen, men er enda en selv som spiser. Går selv på en medisin som trigger sultfølelsen og gikk opp 30 kg på 6 mnd. Når jeg ble klar over matinntaket hadde økt  betraktelig så gikk jeg ikke opp mer. Men ja, får ikke av meg kiloene uten å øke aktiviteten veldig da jeg jo nekter meg mat pga det er hjernen som er sulten pga medisin, ikke at kroppen trenger. Men jeg var for tynn før, så er kun lettere overvektig.

Anonymkode: be5e6...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...