Gå til innhold

Kystpartiet oppfordrer NVE til å stanse installeringen av smartmålere


Reidar Tomb

Anbefalte innlegg

Den seneste nyheten på Kystpartiets internettside er at partiet har sendt et brev til Norges vassdrags- og energidirektorat. I brevet påpeker Kystpartiet at det har kommet til nye opplysninger om mulige helsevirkninger av smartmålerne. Kystpartiet har valgt å vise til en artikkel av Einar Flydal, hvor han viser til at Statens strålevern innrømmer å ha feilinformert om styrken på smartmålerne.

Mulige helsevirkninger av smartmålere er en omdiskutert sak. Einar Flydal har i flere innlegg på https://einarflydal.com vist til forskning som indikerer at smartmålere ikke er bra. Litt søking på Google viser noe av de forskjellige synene på saken. I en slik situasjon er føre var-prinsippet ofte nyttig. I sitt brev har Kystpartiet dessuten oppfordret NVE til å gå i dialog med organisasjonen STOPP smartmålerne, slik at de kan bli kjent med ulike faglig baserte syn på saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge styrken bare har noe å si for hypokondere kommer de nok til å fortsette.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber for et strømselskap som leverer disse smartmålerne og hvis de er redd for stråling bør de få bort mobiltelefonene som har enda mer stråling enn det smartmålerne har. Dette er ren paranoia og artikler som blir støttet opp av hypokondere. Selfølgelig, hvis det er en person som har legeærklering imot installering, så er det en selfølge at de ikke skal få dette innstallert. 

Det er synd at mange tror at smartmålere er helsefarlige. Skal jeg være ærlig hadde jeg nok selv trodd det også hvis jeg ikke jobbet i en strømselskap. Tanken på hvor spredt denne misinformasjonen er og hvor mange som tror på dette 100% er skremmende

Endret av Oddy
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Når det gjelder de nye målerne er jeg mer redd for lommeboken enn stråling, men fører det til fjerning av målerne så go for it. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 07/10/2018 at 10:30 PM, Oddy said:

Jobber for et strømselskap som leverer disse smartmålerne og hvis de er redd for stråling bør de få bort mobiltelefonene som har enda mer stråling enn det smartmålerne har. Dette er ren paranoia og artikler som blir støttet opp av hypokondere. Selfølgelig, hvis det er en person som har legeærklering imot installering, så er det en selfølge at de ikke skal få dette innstallert. 

Det er synd at mange tror at smartmålere er helsefarlige. Skal jeg være ærlig hadde jeg nok selv trodd det også hvis jeg ikke jobbet i en strømselskap. Tanken på hvor spredt denne misinformasjonen er og hvor mange som tror på dette 100% er skremmende

Skjønner ikke hvorfor du sier at mobil stråler mer. Det er utrykkelig dokumentert at AMS meter stråler flere ganger (3-4 x mer) enn mobil med 3g og 4g og Statens strålevern har innrømmet dette i skriftlig form.  Dette kunne du visst om du hadde sett på Flydal sitt seriøse nettsted i stedet for å komme med misvisende propaganda.

Flydal fortjener stor respekt og ros for å dele sin faglige kunnskap om stråling og helse. Han gjør den jobben statens strålevern og media skulle gjort.

"Statens strålevern innrømmer nå at de har feilberegnet smartmålernes sendestyrke i forhold til mobiltelefoner. Etaten har blandet målemetoder. I stedet for at sendestyrken fra målerne er mye svakere enn mobiltelefoner, slik Strålevernet hevdet, er den langt sterkere, slik EMF-Consult hevdet. Det tok et halvt års tid å få ut den innrømmelsen, og den er pakket så godt inn at den er nesten usynlig. Men den er kommet – etter purring..."
 

https://einarflydal.com/2018/05/03/stralevernet-innrommer-har-feilinformert-om-styrken-pa-ams-malerne/

 

 

Endret av slask
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, slask skrev:

Skjønner ikke hvorfor du sier at mobil stråler mer. Det er utrykkelig dokumentert at AMS meter stråler flere ganger (3-4 x mer) enn mobil med 3g og 4g og Statens strålevern har innrømmet dette i skriftlig form.  Dette kunne du visst om du hadde sett på Flydal sitt seriøse nettsted i stedet for å komme med misvisende propaganda.

Flydal fortjener stor respekt og ros for å dele sin faglige kunnskap om stråling og helse. Han gjør den jobben statens strålevern og media skulle gjort.

"Statens strålevern innrømmer nå at de har feilberegnet smartmålernes sendestyrke i forhold til mobiltelefoner. Etaten har blandet målemetoder. I stedet for at sendestyrken fra målerne er mye svakere enn mobiltelefoner, slik Strålevernet hevdet, er den langt sterkere, slik EMF-Consult hevdet. Det tok et halvt års tid å få ut den innrømmelsen, og den er pakket så godt inn at den er nesten usynlig. Men den er kommet – etter purring..."
 

https://einarflydal.com/2018/05/03/stralevernet-innrommer-har-feilinformert-om-styrken-pa-ams-malerne/

 

 

Det med AMS målere, er JA, de stråler mer. Og med slik fakta tenker enkelte at da er det farlig. Men dette er strålig som er ikke-ioniserende stråling som IKKE medfører helseskader. Maksimalt sendeeffekt for målerne skal være på rundt 0,5 watt. Mens en mobil kan sende opptil 2 watt. AMS målerne sin stråling er svak og ligger langt under den anbefalte grenseverdien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2018 den 17.49, Reidar Tomb skrev:

Om styrken har noe å si for andre enn hypokondere - det er det vanskelig og omstridte spørsmålet. Man kan begynne med denne artikkelen av Einar Flydal: https://einarflydal.com/2017/03/02/smarte-strommalere-hvordan-kan-sa-lite-straling-vaere-et-problem/

De som hevder de blir syke av stråling, må jo se at det er noe rundt som de kan bli syke av. Ser de ikke så merker ikke noe heller. Er ikke det litt rart?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2018 den 22.30, Oddy skrev:

Det er synd at mange tror at smartmålere er helsefarlige. Skal jeg være ærlig hadde jeg nok selv trodd det også hvis jeg ikke jobbet i en strømselskap.

Hvorfor tror du det siden du jobber i et strømselskap da?

Siden du jobber i et strømselskap. Helt ærlig, tror du disse målerne kommer til å gi snittet av befolkningen billigere enn dyrere strømregninger over tid? (Jeg aner ikke, derfor jeg spør).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gullik skrev:

Hvorfor tror du det siden du jobber i et strømselskap da?

Siden du jobber i et strømselskap. Helt ærlig, tror du disse målerne kommer til å gi snittet av befolkningen billigere enn dyrere strømregninger over tid? (Jeg aner ikke, derfor jeg spør).

 

Folk får dyrere strøm selfølgelig.  Strømmen har blitt dyrere. Men det er det ikke strømselskapene som er ansvarlig for at prisen øker, det er regjeringen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Oddy said:

Det med AMS målere, er JA, de stråler mer. Og med slik fakta tenker enkelte at da er det farlig. Men dette er strålig som er ikke-ioniserende stråling som IKKE medfører helseskader. Maksimalt sendeeffekt for målerne skal være på rundt 0,5 watt. Mens en mobil kan sende opptil 2 watt. AMS målerne sin stråling er svak og ligger langt under den anbefalte grenseverdien.

 

Vil også legge til at den påførte strålingen avtar med det dobbelte av avstanden, så ved dobling av avstand til senderen vil påført stråling være en fjerdedel. De fleste av oss oppholder oss et stykke unna disse målerene, selv i små boliger er det vegger og mange meter avstand fra sender til folk som gjør at eksponeringen fra AMS senderene blir minimal. I motsetning til mobiltelefoner som milliarder av folk har inntil kroppen hele dagen hver dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oddy skrev:

Folk får dyrere strøm selfølgelig.  Strømmen har blitt dyrere. Men det er det ikke strømselskapene som er ansvarlig for at prisen øker, det er regjeringen.  

Det var egentlig ikke det jeg spurte om. Det at strømmålerne måler når på døgnet strømmen brukes (siden prisen varierer gjennom døgnet), tror du det vil gi føre til at vi betaler mer eller mindre enn før gjennom ett helt år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Gullik skrev:

Det var egentlig ikke det jeg spurte om. Det at strømmålerne måler når på døgnet strømmen brukes (siden prisen varierer gjennom døgnet), tror du det vil gi føre til at vi betaler mer eller mindre enn før gjennom ett helt år?

Dette er det jo ikke en fasit på. Dette er jo utifra hver enkel forbruker. Dette varieer utifra når på døgnet du bruker strøm og hvor mye du bruker. Hos noen endrer det seg ikke og hos andre øker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/4/2018 at 7:30 PM, Reidar Tomb said:

Den seneste nyheten på Kystpartiets internettside er at partiet har sendt et brev til Norges vassdrags- og energidirektorat. I brevet påpeker Kystpartiet at det har kommet til nye opplysninger om mulige helsevirkninger av smartmålerne. Kystpartiet har valgt å vise til en artikkel av Einar Flydal, hvor han viser til at Statens strålevern innrømmer å ha feilinformert om styrken på smartmålerne.

Mulige helsevirkninger av smartmålere er en omdiskutert sak. Einar Flydal har i flere innlegg på https://einarflydal.com vist til forskning som indikerer at smartmålere ikke er bra. Litt søking på Google viser noe av de forskjellige synene på saken. I en slik situasjon er føre var-prinsippet ofte nyttig. I sitt brev har Kystpartiet dessuten oppfordret NVE til å gå i dialog med organisasjonen STOPP smartmålerne, slik at de kan bli kjent med ulike faglig baserte syn på saken.

Hva mener Kystpartiet om alle de andre sakene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, T-Rex said:

Hva mener Kystpartiet om alle de andre sakene?

Det er vel neppe tema her i tråden, så sjekk nettsiden og programmet deres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, slask said:

Det er vel neppe tema her i tråden, så sjekk nettsiden og programmet deres

Poenget mitt skulle være at dette med smartmålere er en filleting, sett opp mot alt det andre vi sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tdm900 skrev:

De som hevder de blir syke av stråling, må jo se at det er noe rundt som de kan bli syke av. Ser de ikke så merker ikke noe heller. Er ikke det litt rart?

Helsedirektoratet har jo faktisk nektet fastleger å skrive ut attest på at strømmålere er farlige, men er likevel leger som skriver dette ut, som faktisk er imot loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Oddy skrev:

Dette er det jo ikke en fasit på. Dette er jo utifra hver enkel forbruker. Dette varieer utifra når på døgnet du bruker strøm og hvor mye du bruker. Hos noen endrer det seg ikke og hos andre øker det.

De fleste bruker mest strøm i boligen ettermiddag/kveld. Minst på natta. Strømselskapene må da ha regnet på dette? Når på døgnet er strømmen dyrest/billigst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 07/12/2018 at 10:26 AM, Oddy said:

Folk får dyrere strøm selfølgelig.  Strømmen har blitt dyrere. Men det er det ikke strømselskapene som er ansvarlig for at prisen øker, det er regjeringen. 

Myndigheter og store profittnæringer er ei salig samrøre. Herunder stor korrupsjon som er et eget fagfelt. Lobbyister har jo aaaaldri baktanker eller forbindelser.

Men tema her bør være strømmålere og strålefare.

Man kan ikke si at folk skal gi blaffen i helseforebygging bare fordi det finnes biler som avgir eksos.

 

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...