Gå til innhold

Lurt å selge leiligheten før kjøp av bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min har tenkt å kjøpe hus. Vi bor nå i min leilighet som er eies av meg. Problemet er at jeg ikke har egenkapital utover det jeg evt. får når leiligheten blir solgt. Om leiligheten blir solgt for det samme som jeg kjøpte den for så står jeg igjen med ca 300 000kr i EK. Han har ikke EK, men foreldrene hans kausjonerer. Jeg kan jo heller ikke være sikker på at jeg får like mye for min leilighet som når jeg kjøpte den selv. 

Derfor lurer jeg på om det er lurt av oss å finne en rimelig leilighet vi kan leie mens jeg prøver å selge leiligheten? 

Evt. er det snakk om at hans foreldre kan kausjonere for begge og at vi gjør en egen avtale om at jeg overfører min egenkapital til de etter boligsalg. 

Anonymkode: 99116...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kritt

Om prisen er av betydning for hva du vil kjøpe er det absolutt lurt å selge først og leie noe i mellomtiden.

 

Av like stor betydning har jo hvilken vei markedet går og når det er lutt å selge, men det er jo bestandig vanskelig å forutsi.

 

Vil også anbefale deg å bruke advokat på avtaler mellom deg og kjæresten og evt. mellom deg og svigerforeldre, det skal så lite til at det blir misforståelser og grobunn for misnøye/krangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal de få 30000kr av å være kausjonister ? Da tror jeg ikke helt du et hva det er. 

Skal huset eies likt av begge så bør jo heller foreldrene hans låne han 300000 slik dere får samme egenandel. eller at han med foreldrene hår 300000kr mer av lånet enn deg.

Få en markedsverdi på leiligheten din. Ring megler, de setter en markedsverdi og kan gjøre klar for salg. Da er det mulig du får låne frem til salg det du trenger. Jeg kjøpte først og solgte etterpå, men hadde jo så klart en megler klar som hadde alt han trengte tilmå få satt i gang salgey fort. Tok 7 dager fra jeg kjøpte hus til leiligheten min ble solgt.

 

Anonymkode: 4b842...299

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

skal de få 30000kr av å være kausjonister ? Da tror jeg ikke helt du et hva det er. 

Skal huset eies likt av begge så bør jo heller foreldrene hans låne han 300000 slik dere får samme egenandel. eller at han med foreldrene hår 300000kr mer av lånet enn deg.

Få en markedsverdi på leiligheten din. Ring megler, de setter en markedsverdi og kan gjøre klar for salg. Da er det mulig du får låne frem til salg det du trenger. Jeg kjøpte først og solgte etterpå, men hadde jo så klart en megler klar som hadde alt han trengte tilmå få satt i gang salgey fort. Tok 7 dager fra jeg kjøpte hus til leiligheten min ble solgt.

 

Anonymkode: 4b842...299

Poenget er at de kausjonerer for 300 000kr (for han). Evt kausjonerer 600 000kr for begge og får mine 300 000 som jeg egentlig har i EK når leiligheten er solgt. 

Anonymkode: 99116...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kausjonist betaler ingenting til banken. Får de 300k av deg for å stille sikkerhet for deg, betyr det at du betaler noen 300k for at de skal garantere et beløp overfor banken for deg. Du må fortsatt betale hele boliglånet. Noe som betyr at de får 300k rett i lomma uten å løfte en finger og dine 300k er borte. Tenk deg godt om før du gir bort sparepengene dine.

 

Anonymkode: 66927...731

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg og samboeren min har tenkt å kjøpe hus. Vi bor nå i min leilighet som er eies av meg. Problemet er at jeg ikke har egenkapital utover det jeg evt. får når leiligheten blir solgt. Om leiligheten blir solgt for det samme som jeg kjøpte den for så står jeg igjen med ca 300 000kr i EK. Han har ikke EK, men foreldrene hans kausjonerer. Jeg kan jo heller ikke være sikker på at jeg får like mye for min leilighet som når jeg kjøpte den selv. 

Derfor lurer jeg på om det er lurt av oss å finne en rimelig leilighet vi kan leie mens jeg prøver å selge leiligheten? 

Spørs hvor stor risiko dere ønsker å ta. Det er jo fint å være på den sikre siden med å selge først, men noen tenker at de "kaster bort" penger ved å leie i en mellomperiode. Noen bruker lang tid på å finne hus de vil kjøpe, så kanskje dere må leie opp til et års tid?

Evt. er det snakk om at hans foreldre kan kausjonere for begge og at vi gjør en egen avtale om at jeg overfører min egenkapital til de etter boligsalg. 

Tror nok du har misforstått konseptet kausjon, evt uttrykker deg litt knotete. Kausjon har ingen ting med overføring av penger å gjøre med mindre lånet misligholdes: https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/dine-rettigheter-og-plikter-som-kausjonist-908802/

Anonymkode: 99116...120

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren min har tenkt å kjøpe hus. Vi bor nå i min leilighet som er eies av meg. Problemet er at jeg ikke har egenkapital utover det jeg evt. får når leiligheten blir solgt. Om leiligheten blir solgt for det samme som jeg kjøpte den for så står jeg igjen med ca 300 000kr i EK. Han har ikke EK, men foreldrene hans kausjonerer. Jeg kan jo heller ikke være sikker på at jeg får like mye for min leilighet som når jeg kjøpte den selv. 

Derfor lurer jeg på om det er lurt av oss å finne en rimelig leilighet vi kan leie mens jeg prøver å selge leiligheten? 

Evt. er det snakk om at hans foreldre kan kausjonere for begge og at vi gjør en egen avtale om at jeg overfører min egenkapital til de etter boligsalg. 

Anonymkode: 99116...120

Dette dreier seg jo i stor grad om risiko.

Selger du leiligheten din først, så risikerer du at det tar lenger tid enn forventet å finne et passende hus. Kanskje må du korttidsleie dyrt og dårlig mens du venter på at drømmeboligen skal dukke opp til riktig pris. For noen kan dette være en veldig stor ulempe spesielt hvis man har barn.

Kjøper du først så er risikoen om du får solgt til den prisen du ønsker/trenger. Dette kan sette deg i en alvorlig økonomisk skvis og potensielt bli veldig kostbart.

Det første du må få gjort er å få en takst på leiligheten din. Husk også at transaksjonskostnadene vil spise av egenkapitalen din, megler og dokumentavgift kan fort spise opp mye av dine 300.000. 

 

Anonymkode: c4612...3fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du snakker med banken så pleier de og fikse dette ganske greit.

Vi fikk et mellom finansierings lån av banken. Dette var på ca like mye som vi regnet med og få i EK etter boligsalg av leiligheten. Så da kunne vi kjøpe hus før vi solgte leiligheten. Veldig greit da du slipper og flytte en ekstra gang vist dere skal selge leiligheten før dere kjøper. 

Anonymkode: a93be...d38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...