Gå til innhold

Italia snur seg etter synet av Brexit, og EU liker det slett ikke.


Opplyst

Anbefalte innlegg

1b09e89e5012b30bbac2264c3a3f6e8127549e8b

 

:laugh: Herlig humoristisk beskrivelse av hva som skjer. :lol:

Endret av Opplyst
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde forventet at det bildet fremkalte noen reaksjoner hos damene, jeg, men den gang ei. :)

Det er kanskje ikke så mange kvinner på Aktuelt-forumet? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Opplyst said:

Jeg hadde forventet at det bildet fremkalte noen reaksjoner hos damene, jeg, men den gang ei. :)

Det er kanskje ikke så mange kvinner på Aktuelt-forumet? :klo:

Jeg gikk inn og forventet å få et debattinnlegg eller i det minste link til et, og finner et oppbrukt meme. Hva skal jeg reagere med synes du, et gjesp?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Nuith skrev:

Jeg gikk inn og forventet å få et debattinnlegg eller i det minste link til et, og finner et oppbrukt meme. Hva skal jeg reagere med synes du, et gjesp?

Humor kan også være et debattinnlegg. Det bildet beskriver jo et høyaktuelt politisk forhold helt ypperlig. Bildet inneholder mange dype nyanser som kan utledes og debatteres i forhold til den politiske situasjonen i EU.

Jeg mener i hvert fall at hvis man ikke ser politiken i det bildet, så er man politisk analfabet. EU-dama er virkelig kostelig. :laugh:

Endret av Opplyst
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt bilde, men vet ikke om det representerer virkeligheten. Det var nylig valg, ble ikke resultatet motsatt? At det like etter brexit ble spekulert på om italienere kom til å gå samme vei som britene, men så ble resultatet omvendt. 🤔

Eller resultatet ble omvendt, og delvis at de har valget et styre som presser EU og Tyskland på assistanse med immigrasjon fra Afrika, noe Italia ikke har vært stor nok til å håndtere alene. Italia har virkelig gjort en innsats for migranter.

Jeg er ikke ekspert på italiensk politikk, så tar alle mulige forbehold. Men bildet var kult det 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Per i dag er det ingen grunn til å tro at italienere flest ville stemt for å forlate EU i en hypotetisk folkeavstemning. Italienske politkere gjør det gambleren Cameron burde ha gjort hele tiden, nemlig true med å avholde folkeavstemning for å få mer gehør innen EU, fremfor å faktisk avholde en avstemning. 

Jeg tror få italienere ser på det som et smart trekk å forlate det indre markedet. Spesielt etter erfaringene med Brexit så langt, kan man nok anta at motivasjonen er ikke veldig høy i andre land for å følge i britenes fotspor.

Det store problemet for Italia er økonomisk relatert, og hviler på to faktorer, en ekstern og en intern. Den eksterne faktoren er den helsikes euroen som man absolutt skulle ha. Jeg har alltid vært for EU – mot euro, og vi har i de seneste årene sett hvorfor. 

Den interne faktoren er et umoderne, tungbyråkratisk system for skatter, avgifter og næringsbeskatning. Med en moderne skattereformasjon kunne Italia fått en økonomisk opptur og fornyet verdiskapning, men utdatert og ineffektiv arbeids- og næringspolitikk hindrer landets utvikling. 

Det er mye enklere når man er en kortsiktig politiker og bare skylde på eksterne faktorer (euro) enn på interne faktorer. Hvis man skylder på interne faktorer må man faktisk foreta seg noe. Skylder man på eksterne faktorer kan man virke handlekraftig uten faktisk å gjøre noenting. 

Så kort fortalt, det er ingen grunn til å tro at Italia forlater EU. Men det er greit å rette fokuset den veien, så man faktisk slipper den harde jobben med å fikse landet internt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Morsomt bilde, men vet ikke om det representerer virkeligheten. Det var nylig valg, ble ikke resultatet motsatt? At det like etter brexit ble spekulert på om italienere kom til å gå samme vei som britene, men så ble resultatet omvendt. 🤔

Eller resultatet ble omvendt, og delvis at de har valget et styre som presser EU og Tyskland på assistanse med immigrasjon fra Afrika, noe Italia ikke har vært stor nok til å håndtere alene. Italia har virkelig gjort en innsats for migranter.

Jeg er ikke ekspert på italiensk politikk, så tar alle mulige forbehold. Men bildet var kult det 😀

Høyrepopulistene, som er på fremmarsj over hele Europa, vant nylig valget i Italia. Femstjernersbevegelsen og Ligaen har flertall i nasjonalforsamlingen, og har dannet regjering. De er nasjonalistiske, innvandringskritiske, islamkritiske og ønsker å reforhandle flere EU-traktater.

Selvfølgelig til Merkel, Macron og EUs store ergrelse, og ikke minst frykt. 

Bildet til Nigel Farage, fra United Kingdom Independence Party som deler mye av synet til høyrepopulistene i Italia, henspiller på dette.

Det er en ny vår i Europa, en nasjonalistisk vår, og EU har aldri stått mer utrygt  enn de gjør i dag. Så man kan jo godt skjønne hvorfor EU-dama blir så forbanna over Italias blikk. :laugh:

Endret av Opplyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...