Gå til innhold

Guttene som sitter fast i grotten i Thailand


Mazarini

Anbefalte innlegg

Min ide er at man kunne boret ned et hull der det er mest vann så det renner ned i det hullet så det er mulig og ha hode over vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonymusen skrev:

Min ide er at man kunne boret ned et hull der det er mest vann så det renner ned i det hullet så det er mulig og ha hode over vann.

Har tenkt litt ala det samme. Men, nå er jeg ikke en kløpper i fysikk, men ville ikke mengden av stein som blir boret bort og ramler ned i grotten og vannet gjøre at vannet totalt sett stiger, slik at totalen ikke ville blitt noe bedre? Hvis du skjønner...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonymusen skrev:

Min ide er at man kunne boret ned et hull der det er mest vann så det renner ned i det hullet så det er mulig og ha hode over vann.

Bore et hull i bunnen av grotten mener du? Noen nevnte at det er vann under grotten, og da vil det bare strømme mer vann inn i grotten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får sende forslagene deres til thailandske myndigheter. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Hva om de kunne tilført grotten et materiale som suger til seg vann?

Jo. Men hvor skulle det blitt av det materialet? La oss si sånne små kuler som er i bleier og bind blant annet. De vil jo ta plass de også, samt være vanskelig å forsere. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mazarini skrev:

Jo. Men hvor skulle det blitt av det materialet? La oss si sånne små kuler som er i bleier og bind blant annet. De vil jo ta plass de også, samt være vanskelig å forsere. 

Det har du rett i. Men om dette vannsugende materialet var samlet i en slags netting slik at det ble holdt samlet og i tillegg ble hengt opp på grotteveggene over vannflaten, så ville vannstanden sunket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så grusomt! Tenk for en frykt! Tenk å se video av sitt barn i en slik situasjon.. tenk å være barn og være så alene!

Helt, helt grusomt! Jeg tror ikke på Gud, men nå ber jeg nesten til høyere makter om at de må klare seg alle sammen! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Det har du rett i. Men om dette vannsugende materialet var samlet i en slags netting slik at det ble holdt samlet og i tillegg ble hengt opp på grotteveggene over vannflaten, så ville vannstanden sunket.

Det er sant. Send forslaget til den engelsktalende thailandske avisen. Jeg er ikke ironisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mazarini skrev:

Det er sant. Send forslaget til den engelsktalende thailandske avisen. Jeg er ikke ironisk.

Takk for forslaget. Men jeg tviler på at noen av oss i denne tråden har kommet opp med teorier som de ikke allerede har tenkt på. Om noen av dere vil sende noen av forslagene fra tråden til den avisen, så er det fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonymusen skrev:

Min ide er at man kunne boret ned et hull der det er mest vann så det renner ned i det hullet så det er mulig og ha hode over vann.

 

30 minutter siden, Mazarini skrev:

Har tenkt litt ala det samme. Men, nå er jeg ikke en kløpper i fysikk, men ville ikke mengden av stein som blir boret bort og ramler ned i grotten og vannet gjøre at vannet totalt sett stiger, slik at totalen ikke ville blitt noe bedre? Hvis du skjønner...?

Leste litt kjapt og misforst innlegget ditt, Anonymusen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Det har du rett i. Men om dette vannsugende materialet var samlet i en slags netting slik at det ble holdt samlet og i tillegg ble hengt opp på grotteveggene over vannflaten, så ville vannstanden sunket.

Jeg er visst utnevnt til KGs pessimist i denne tråden men jeg kan ikke se hvordan dette kan fungere. Hvis vann skal henges opp på veggen i grotten (stor vekt, vil veggene tåle det?) så vil jo grotten bli enda trangere, det er jo en fare for at dette stoffet ville tetnet det til fullstendig dersom det ikke gikk som forventet. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristina S.

Wikipedia-artikkelen om redningsaksjonen i Tham Luang-gruven oppdateres jevnlig. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Tham_Luang_cave_rescue

Der står det alt om dreneringforsøk og hva de har vurdert. Det står at de har tenkt på at hvis ikke de klarer å lære dem å dykke, må guttene kanskje vente i gruven helt til regntiden er over i september eller oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Takk for forslaget. Men jeg tviler på at noen av oss i denne tråden har kommet opp med teorier som de ikke allerede har tenkt på. Om noen av dere vil sende noen av forslagene fra tråden til den avisen, så er det fint.

Nei, det tror egentlig ikke jeg heller... Jeg bare tenker, at HVIS hvis hvis hvis noen tenker på en idé som de der nede av en eller annen grunn ikke har tenkt på, så ja, det må ikke skje. Vi får håpe de har tenkt på alle - ALLE - både mer og mindre merkelige idéer og muligheter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kristina Schwartz said:

Wikipedia-artikkelen om redningsaksjonen i Tham Luang-gruven oppdateres jevnlig. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Tham_Luang_cave_rescue

Der står det alt om dreneringforsøk og hva de har vurdert. Det står at de har tenkt på at hvis ikke de klarer å lære dem å dykke, må guttene kanskje vente i gruven helt til regntiden er over i september eller oktober.

Tusen takk! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, kvinneguide skrev:

Jeg er visst utnevnt til KGs pessimist i denne tråden men jeg kan ikke se hvordan dette kan fungere. Hvis vann skal henges opp på veggen i grotten (stor vekt, vil veggene tåle det?) så vil jo grotten bli enda trangere, det er jo en fare for at dette stoffet ville tetnet det til fullstendig dersom det ikke gikk som forventet. 

Du har rett i det du skriver. Jeg skulle ønske at det fantes en lettvint løsning som kunne redde de ut. Om det hadde vært plass til en slags vanntett og lufttett tunell (fylt med luft slik at de får puste) i et lett materiale, som man kunne ført inn til de, og som de kunne blitt heist opp fra grotten i? Men det er jo trange passasjer, så det går vel ikke. Og så har man problemet med dykkesyken (og at de derfor må ha stopp underveis?), så da går det heller ikke. Med en veldig smal ubåt (om det finnes), kanskje det hadde gått an å redde de direkte opp fra grotten? Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, An0nymBruker skrev:

Du har rett i det du skriver. Jeg skulle ønske at det fantes en lettvint løsning som kunne redde de ut. Om det hadde vært plass til en slags vanntett og lufttett tunell (fylt med luft slik at de får puste) i et lett materiale, som man kunne ført inn til de, og som de kunne blitt heist opp fra grotten i? Men det er jo trange passasjer, så det går vel ikke. Og så har man problemet med dykkesyken (og at de derfor må ha stopp underveis?), så da går det heller ikke. Med en veldig smal ubåt (om det finnes), kanskje det hadde gått an å redde de direkte opp fra grotten? Jeg vet ikke.

Direkte opp? Finnes det en åpning over dem? På det smaleste i den inngangen de kom inn er det visst 38 cm!😟

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kvinneguide skrev:

Direkte opp? Finnes det en åpning over dem? På det smaleste i den inngangen de kom inn er det visst 38 cm!😟

Å, er det så smalt. Det er ingen åpning over de som jeg har hørt om nei. Jeg beklager feil formulering. Er det ikke mulig å hugge den åpningen større uten at det raser? Jeg har ikke satt meg så godt inn i saken. Klatret de inn i grotten gjennom den trange åpningen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vet nok hva de driver med, de har alle mulige eksperter som hjelper til

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...