Gå til innhold

Guttene som sitter fast i grotten i Thailand


Mazarini

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Mazarini skrev:

Tenker også det. Bør ikke feks Norge ha en del sånt utstyr og teknologi? Vi borer jo nedi havbunnen blant annet, noe jeg vil gjette har noen fellesnevnere med arbeid inni en vannfylt grotte. 

Det har du rett i. Det er rart at ingen har skaffet slikt utstyr til de. I artikkelen står også dette "Fra lørdag er det ventet at et kraftig regnvær vil få vannstanden i grotten til å stige igjen. Da frykter myndighetene at det skal bli vanskelig, om ikke umulig, for dykkere å nå inn til guttene igjen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Skolebolle skrev:

Ser at det er mange land som prøver å hjelpe Thailand. Så om teknologien som trengs finnes så tror jeg de får den. Elon Musk har sendt ingeniører til Thailand og Israelsk firma har sendt super-telefoner som gjør at de kan ha dekning inni grottene. 

Det er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Skolebolle said:

Ser at det er mange land som prøver å hjelpe Thailand. Så om teknologien som trengs finnes så tror jeg de får den. Elon Musk har sendt ingeniører til Thailand og Israelsk firma har sendt super-telefoner som gjør at de kan ha dekning inni grottene. 

Og heldigvis later de til å ha respekt for at det er thailandske myndigheter som må ha kontrollen med det hele. Og disse myndighetene ser ut til å ha en fin balanse mellom "fikse selv" og være åpne for hjelp fra utenverdenen. Jeg har en god følelse for at dette skal gå bra.

Endret av T-Rex
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, An0nymBruker said:

Det er bra.

Ja, tror hele verden følger guttene i grottene.  

Her er en britisk enhet som er eksperter på å få folk ut av grotter. British Cave Rescue Council. De hjelper også til. Så alle som kan ser ut til å ville hjelpe. Men de britiske ekspertene sier som de andre at det er svært vanskelig å få svømt dem ut av grotten. 

https://www.dw.com/en/cave-may-be-safest-place-for-trapped-thai-boys/a-44543675

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Det har du rett i. Det er rart at ingen har skaffet slikt utstyr til de. 

I Norge og flere andre land driver vi jo med kartlegging og leteboring etter olje og gass. Vi har høy kompetanse på seismikk, geologi og geoteknikk. Man klarer jo å finne "lommer" med gass flere kilometer ned i grunnen under havbunnen. Noe av dette utstyret og denne kompetansen må vel kunne brukes her, kanskje? Problemet er vel tiden. Det tar litt mer enn 24 timer å få sendt slikt utstyr fra Troll-feltet og inn i jungelen... Og geologene i Norge har vel sitt spesialfelt på de oljeholdige bergartene vi har her, ikke fjellformasjoner i Asia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Det har du rett i. Det er rart at ingen har skaffet slikt utstyr til de. I artikkelen står også dette "Fra lørdag er det ventet at et kraftig regnvær vil få vannstanden i grotten til å stige igjen. Da frykter myndighetene at det skal bli vanskelig, om ikke umulig, for dykkere å nå inn til guttene igjen".

Tenker det er slikt utstyr på vei, denne Tesla mannen har jo et Hi Tech borefirma, etter som jeg skjønte så hadde de boret ned til 400 meter, mens guttene sitter på 600 meter

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sisti

Problemet er jo ikke å finne mulige løsninger, problemet er å GJENNOMFØRE innen i morgen når monsunregnet er meldt. Det tar jo ikke en dag å frakte utstyr fra for eksempel Norge, og det tar ikke en dag å planlegge. Akkurat nå fokuserer de vel for fullt på snarlige løsninger før det er for sent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.

Ser ut til å være oppholdsvær der nå, og det skal vare en to tre dager før monunregnet. De venter på to store grupper med frivillige som skal ankomme senere lørdag og søndag. Klokka er nå snart åtte på kvelden der, har ikke lest om noen har ankommet ennå.

Rørende å lese beskjedene guttene skrev til familen. https://www.bbc.com/news/world-asia-44748924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første pri er vel å sørge for at oksygeninnholdet i lufta der inne i hulen er forsvarlig. Så blir det å sørge for at vannstanden ikke blir kritisk - blir den det, må de bare ta sjansen på en hasteoperasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK melder at tre redningsarbeidere ble skadet mens de laget hull ned til guttene. Den ene er bevisstløs. Hvordan skal dette gå? :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, parmanoia said:

NRK melder at tre redningsarbeidere ble skadet mens de laget hull ned til guttene. Den ene er bevisstløs. Hvordan skal dette gå? :( 

Under en så kritisk operasjon, må man regne med at ikke alt er klarert av verneombudet. Det kan bli skader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, parmanoia said:

NRK melder at tre redningsarbeidere ble skadet mens de laget hull ned til guttene. Den ene er bevisstløs. Hvordan skal dette gå? :( 

Huff.  Håper noen tar ansvar for sikkerheten til redningsarbeiderne. I Thailand har de jo en helt annen kultur for sikkerhet på arbeidsplassen og det er lett å presse seg alt for hardt når det er små gutter som er fanget i en grotte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristina S.

Å kjære vene, det har begynt å pøsregne igjen. Men enda flere redningsarbeidere og dykkere har ankommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kristina Schwartz skrev:

Å kjære vene, det har begynt å pøsregne igjen. Men enda flere redningsarbeidere og dykkere har ankommet.

Hvor leser du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kristina S.
3 minutter siden, parmanoia skrev:

Hvor leser du det?

Jeg så det på nyhetskanalen. Mens reporteren sto utenfor grotta for en liten stund siden, begynte det å pøsregne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tv2-nyhetene kunne det høres ut som de har startet redningsaksjonen allerede, ambulanser var på plass og de hadde skjult åpningen ut.  Pluss at buddhistiske prester hadde gått inn i grotta. ikke vet jeg, men håper det er gode signal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, boblebrist skrev:

Uff, kjenner jeg får litt vondt i magen. Håper det går uten at flere liv går tapt. 

Samme her. Tenker på hva som kanskje utspiller seg akkurat nå. Og her sitter jeg full trygghet liksom. Absurd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...