Gå til innhold

Guttene som sitter fast i grotten i Thailand


Mazarini

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, X-faktor skrev:

Må barna kunne dykke? Holder det ikke at de ledsages av hver sin dykker, så lenge de har oksygen? Altså at de bare er passive mesteparten av turen, som pm de var bevisstløse? 

Eneste problemet med dette, om de dra ungen bevisstløse igjennom vann, så kan de våkne og få panikk. 😕 
Surstoffet blir brukt opp og de drukner, og kan til og med føre til at de voksne dykkerne dør om ungen river en av ledningene til dykkerne. 😕 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, X-faktor skrev:

Må barna kunne dykke? Holder det ikke at de ledsages av hver sin dykker, så lenge de har oksygen? Altså at de bare er passive mesteparten av turen, som pm de var bevisstløse? 

Når erfarne marinejegere må jobbe hardt for å komme seg gjennom grottegangene, til og med omkommer pga oksygenmangel, er det neppe en god idé at de må dra rundt på en 12-åring i tillegg 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, X-faktor skrev:

Må barna kunne dykke? Holder det ikke at de ledsages av hver sin dykker, så lenge de har oksygen? Altså at de bare er passive mesteparten av turen, som pm de var bevisstløse? 

Tror det var det som var planen, at det skal være en dykker foran og en bak. Men gjennom den trangeste passasjen er det nok ikke mulig å være tett på

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest X-faktor
1 minutt siden, Drakan skrev:

Eneste problemet med dette, om de dra ungen bevisstløse igjennom vann, så kan de våkne og få panikk. 😕 
Surstoffet blir brukt opp og de drukner, og kan til og med føre til at de voksne dykkerne dør om ungen river en av ledningene til dykkerne. 😕 

Ikke hvis man doper dem ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, X-faktor skrev:

Ikke hvis man doper dem ned.

Det er mulig, men veldig risikabelt om ungen våkner. 
Noen er mer resistente mot bedøvelse og dop. Men kanskje noe beroligende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest X-faktor
Akkurat nå, Drakan skrev:

Det er mulig, men veldig risikabelt om ungen våkner. 
Noen er mer resistente mot bedøvelse og dop. Men kanskje noe beroligende? 

Type benzodiazepiner for å forebygge panikkreaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, X-faktor skrev:

Type benzodiazepiner for å forebygge panikkreaksjoner.

Så klart må man undersøke om barna har allergier eller reaksjoner før man gir full dose, men fult mulig det kan hjelpe. De kunne tatt en av dagene og testet en dose på alle barna. :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest X-faktor
4 minutter siden, RompeRusk skrev:

Når erfarne marinejegere må jobbe hardt for å komme seg gjennom grottegangene, til og med omkommer pga oksygenmangel, er det neppe en god idé at de må dra rundt på en 12-åring i tillegg 

Sant. Vanskelig dette her altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe litt annet enn direkte guttene som er fanget...
Det kan hende jeg ikke har fått med meg det helt riktige...Men slik jeg har forstått så var det flere tidligere marinejegere som frivillig har dratt dit for å hjelpe? Nå omkom han ene. Dersom han er en av de frivillige håper jeg virkelig at familien hans som sitter igjen får en slags erstatning og/eller at han er forsikret. Tviler myndighetene sørger for dette dersom de er frivillig...

Jeg håper også at risbøndene får en solid erstatning pga. avlingene de har måtte ofret. I media virker dette så flott og positivt, men dessverre kommer sikkert ikke alt frem...

Det holder med at disse guttene skal lide. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hvordan i all verden de havnet i denne grotten? Hvorfor? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TulleJenny skrev:

Kan noen forklare meg hvordan i all verden de havnet i denne grotten? Hvorfor? 

Tror de i utgangspunktet gikk inn der for å kjøle seg ned etter en kamp (eller trening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TulleJenny skrev:

Kan noen forklare meg hvordan i all verden de havnet i denne grotten? Hvorfor? 

Læreren dro de inn som en utfordring for nye elever i fotballklassen hans.... et slags ritual for å bli akseptert... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drakan skrev:

Læreren dro de inn som en utfordring for nye elever i fotballklassen hans.... et slags ritual for å bli akseptert... 

Hvor har du lest det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Rumle skrev:

Hvor har du lest det?

https://www.vox.com/science-and-health/2018/7/5/17532464/thai-soccer-team-cave-rescue-diving-monsoon

Sitat

According to the Wall Street Journal, they had been inside the cave before; this time, they wanted to go further in to write their names on the wall as part of an initiation.

But after they’d entered the cave, heavy rain started falling and the rising water trapped them inside.

 

Endret av Drakan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor går det ikke å ha flere pumper for å få vannet ut fortere? Jeg ser jo for meg at jo fler pumper, jo mer vann ut, men regner jo med at det ikke er tilfelle siden de ikke har 100vis av pumper der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ryuk skrev:

Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor går det ikke å ha flere pumper for å få vannet ut fortere? Jeg ser jo for meg at jo fler pumper, jo mer vann ut, men regner jo med at det ikke er tilfelle siden de ikke har 100vis av pumper der. 

De har pumpet ut 128 millioner liter allerede. Det er nok en grense på hvor mange pumper de har plass til og hvilket utstyr de har til rådighet.

Endret av trist21
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De har boret over 100 hull inn i fjellet "– Noen av hullene er så dype som 400 meter, men vi har ikke klart å finne stedet der de oppholder seg, ennå, sier han, og legger til at redningsarbeiderne mangler teknologien til å finne guttenes nøyaktige posisjon"https://www.aftenbladet.no/utenriks/i/6n7QE0/Thailand-Har-boret-over-100-hull-inn-i-fjellet

Kan ikke noen skaffe den teknologien som trengs?

 

Endret av An0nymBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, An0nymBruker skrev:

De har boret over 100 hull inn i fjellet "– Noen av hullene er så dype som 400 meter, men vi har ikke klart å finne stedet der de oppholder seg, ennå, sier han, og legger til at redningsarbeiderne mangler teknologien til å finne guttenes nøyaktige posisjon"https://www.aftenbladet.no/utenriks/i/6n7QE0/Thailand-Har-boret-over-100-hull-inn-i-fjellet

Kan ikke noen skaffe den teknologien som trengs?

 

Tenker også det. Bør ikke feks Norge ha en del sånt utstyr og teknologi? Vi borer jo nedi havbunnen blant annet, noe jeg vil gjette har noen fellesnevnere med arbeid inni en vannfylt grotte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, TulleJenny said:

Kan noen forklare meg hvordan i all verden de havnet i denne grotten? Hvorfor? 

De feilvurderte nok litt; regnet kom tidligere enn forventet.

Etter hva jeg har lest, starter regntiden vanligvis i juli, så de trodde vel at slutten av juni var ok.

Endret av T-Rex
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, An0nymBruker said:

De har boret over 100 hull inn i fjellet "– Noen av hullene er så dype som 400 meter, men vi har ikke klart å finne stedet der de oppholder seg, ennå, sier han, og legger til at redningsarbeiderne mangler teknologien til å finne guttenes nøyaktige posisjon"https://www.aftenbladet.no/utenriks/i/6n7QE0/Thailand-Har-boret-over-100-hull-inn-i-fjellet

Kan ikke noen skaffe den teknologien som trengs?

 

Ser at det er mange land som prøver å hjelpe Thailand. Så om teknologien som trengs finnes så tror jeg de får den. Elon Musk har sendt ingeniører til Thailand og Israelsk firma har sendt super-telefoner som gjør at de kan ha dekning inni grottene. 

Endret av Skolebolle
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...