Gå til innhold

Guttene som sitter fast i grotten i Thailand


Mazarini

Anbefalte innlegg

Jeg bytter kanal når det kommer nyheter om disse gutta, jeg føler meg uvel når jeg tenker på det. De har veldig små sjanser til å overleve. Dykking er virkelig ikke en mulighet når de er så svekket fysisk, belastet mentalt, ikke kan svømme, osv osv. Deres eneste sjanse er å bli hentet fra bakken, at det bores et hull et sted. De sa jo at de hører dyr og folk som snakker, så det er åpninger i nærheten. Bør ikke dykkerne fokusere på å utforske området og finne disse åpningene? Jeg husker minnearbeiderne i Chile som ble reddet for noen år siden ... Store sterke menn klarer seg bedre i slike forhold. Men det verste for guttene er at regnsesongen starter og da blir redning under vann umulig ... 

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Kristina Schwartz skrev:

Fotballtreneren er en tidligere munk og de har allerede den beste traumebehandlingen. De har også vært i grotta før, enda lengre inn. Deres kultur er ikke helt lik vår.

---

Det leste jeg også. Forstod det slik at han hadde lært guttene å meditere og at de brukte det aktivt for å takle situasjonen i de ti dagene de ventet på hjelp. Er ikke umulig at den erfaringen kan ha veldig mye å si nå når de skal gjennom dette også.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rumle skrev:

 

Ser ut som de skal begynne i kveld .. på BT står det at de vil ta ut to gutter om gangen og hver gutt vil ha en dykker foran og bak seg. Og de kan holde de i hånden nesten hele tiden. I en av de store luftlommene skal de bli sjekket av lege.

Håper virkelig dette går bra!

 

Høres faktisk ut som en betryggende og gjennomtenkt plan. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rumle said:

Det leste jeg også. Forstod det slik at han hadde lært guttene å meditere og at de brukte det aktivt for å takle situasjonen i de ti dagene de ventet på hjelp. Er ikke umulig at den erfaringen kan ha veldig mye å si nå når de skal gjennom dette også.

Fint det er noen lyspunkter. :hjerte:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, for en dramatikk. Jeg håper virkelig det går bra, men alt er så usikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, MalloryK skrev:

Har det stått noen steder hvor smalt det er på det smaleste?

Det har bare stått at det er et parti der det er for smalt til å passere med dykkerflaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, MalloryK skrev:

Har det stått noen steder hvor smalt det er på det smaleste?

Tror det er ca. 70 cm. Men, det er nederst i en slags U (slik jeg har forstått det). Og i tillegg ligger det 5 meter under vann. Tror det er det punktet dykkerne må ta av seg utstyret for å komme igjennom. 

Nederst i denne artikkelen kan man se en illustrasjon av hvor U'en er; https://www.bt.dk/udland/elon-musk-byder-ind-med-hjaelp-saadan-kan-vi-redde-drengene-i-grotten

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alt skal skje i bekmørket? Kan lommelykter fungere litt under vann? Jeg får helt klaus av å tenke på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

….
Hvorfor tar de ikke bar å lager noen hull eller pumper vannet ut? 
Med hull, borer nedover på siden av et kammer fra en høyde hvor det er luft, for deretter å ordne et hull inn til det laveste punktet hvor vannet er (dette vil føre til tømming av kamre med vann).
Pumping av vann burde være fult mulig da gruver har eksistert en god stund... 

I verstefall kan de blokkere inngangen hvor vannet kan komme inn og flomme over området guttene er og vente til vannet naturlig forsvinner. De leker med menneskeliv sånn de holder på nå. :I 
Sier seg selv at barna mest sannsynlig vil dø om de blir tatt ut via vannveien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Drakan skrev:

….
Hvorfor tar de ikke bar å lager noen hull eller pumper vannet ut? 
Med hull, borer nedover på siden av et kammer fra en høyde hvor det er luft, for deretter å ordne et hull inn til det laveste punktet hvor vannet er (dette vil føre til tømming av kamre med vann).
Pumping av vann burde være fult mulig da gruver har eksistert en god stund... 

I verstefall kan de blokkere inngangen hvor vannet kan komme inn og flomme over området guttene er og vente til vannet naturlig forsvinner. De leker med menneskeliv sånn de holder på nå. :I 
Sier seg selv at barna mest sannsynlig vil dø om de blir tatt ut via vannveien.

De pumper jo vann ut for harde livet. Det har de gjort i flere dager. Grotten ligger nesten 1000 meter ned og de er vel redd for at noe skal rase, det vet jeg ikke. Men, de har diskutert frem og tilbake om de skulle prøve å bore en gang ut. 

Endret av Rumle
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rumle skrev:

De pumper jo vann ut for harde livet. Det har de gjort i flere dager. Grotten ligger nesten 1000 meter ned og de er vel redd for at noeskalrase, det vet jeg ikke. Men, de har diskutert frem og tilbake om de skulle prøve å bore en gang ut. 

Ikke en gang til guttene, en side lomme for vannet å renne ut til... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drakan skrev:

Ikke en gang til guttene, en side lomme for vannet å renne ut til... 

Tror nok de hadde gjort det om det var mulig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest boblebrist

Jeg ble skikkelig overrasket over at de fant dem i live, jeg var så godt som overbevist om at de hadde omkommet da saken først kom opp. Håper virkelig de får dem ut, de ser så små og forsvarsløse ut der de sitter at jeg får helt vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Drakan skrev:

….
Hvorfor tar de ikke bar å lager noen hull eller pumper vannet ut? 
Med hull, borer nedover på siden av et kammer fra en høyde hvor det er luft, for deretter å ordne et hull inn til det laveste punktet hvor vannet er (dette vil føre til tømming av kamre med vann).
Pumping av vann burde være fult mulig da gruver har eksistert en god stund... 

I verstefall kan de blokkere inngangen hvor vannet kan komme inn og flomme over området guttene er og vente til vannet naturlig forsvinner. De leker med menneskeliv sånn de holder på nå. :I 
Sier seg selv at barna mest sannsynlig vil dø om de blir tatt ut via vannveien.

Det er nok ikke så enkelt at vann kun kommer inn gjennom en enkelt inngang. Vann strømmer nok inn gjennom uttallige sprekker og åpninger i fjellet. De pumper ut, men greier ikke pumpe ut så raskt som vann kan strømme inn. Her er det så mange eksperter fra verden hentet inn så jeg tviler på at det gambles med guttenes liv. Naturkrefter er sterke

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Rumle skrev:

Tror nok de hadde gjort det om det var mulig.

Er ikke sikkert de tenker så langt. 
Mistenker at de ønsker å få fokus på teknologi og virke passe "stor" og "handelkraftig" med å få dem ut så fort som mulig. Hvem sier at voksne mennesker med makt, er villig til å gjøre det riktige i alle situasjoner? Leste at Tesla sendte inn gaget og slikt til guttene for å gjøre redning letere? Trudde det var dykking de skulle gjøre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, kvinneguide skrev:

Det er nok ikke så enkelt at vann kun kommer inn gjennom en enkelt inngang. Vann strømmer nok inn gjennom uttallige sprekker og åpninger i fjellet. De pumper ut, men greier ikke pumpe ut så raskt som vann kan strømme inn. Her er det så mange eksperter fra verden hentet inn så jeg tviler på at det gambles med guttenes liv. Naturkrefter er sterke

Nemlig, så de burde heler luke kammeret guttene er i for å hindre at de drukner, og vente til vannstanden synker. :i 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Drakan skrev:

Nemlig, så de burde heler luke kammeret guttene er i for å hindre at de drukner, og vente til vannstanden synker. :i 

Lukke kammeret? På hvilken måte?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kvinneguide skrev:

Lukke kammeret? På hvilken måte?

Det er mange måter de kan gjøre dette.. f.eks kan de ordne et ventil kammer, slik at dykkere kan komme seg inn i en av flaskehals områdene. Deretter fjerne vann fra siden guttene er i. De kan eventuelt ordne et vanntett undervannstelt eller noe, for sikkerhets skyld som guttene kan være i, om vann faktisk entrer kammeret de er som kan være i kontakt med utsiden med et luftrør som kan pumpe inn frisk luft konstant.

Det finnes metoder også å tette sprekker som leker inn vann, så det er fult mulig å sørge for å pumpe ut vann i kamrene før, ved å tette de hullene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...