Gå til innhold

Guttene som sitter fast i grotten i Thailand


Mazarini

Anbefalte innlegg

https://www.theguardian.com/world/live/2018/jul/06/thailand-cave-rescue-looming-rain-clouds-could-force-quick-rescue-decision-live

Nå foreslår faktisk sjefsingeniøren i Thailand en mulig løsning ved å bore seg ned gjennom fjellet fra en kilometer over. Håper håper håper de får til noe nå. 

Ellers så tenker jeg også at hvordan skal dette gå bra?? En redningsarbeider har dødd, oksygennivået i grotten har falt og det har begynt å regne.......

Håper guttene der inne ikke skjønner fullt ut hvor ekstremt (livs)farlig og risikofylt dette er og kommer til å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kommer nok dessverre ikke til å overleve, om de ikke finner veien ut av fjellet som ikke innebærer dykking. Her snakker man å skulle lære unggutter, som ikke engang kan å svømme, å dykke? Helt utopi. Kan du ikke å svømme klarer du heller ikke beholde roen under vann. Grottedykking er for ekstremutøvere innen dykking, ikke for 11-åringer som ikke kan å svømme. 2,5 km grottedykking? Glem det..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær

Huff som jeg tenker på dem 😞 for en grusom situasjon! Å de har ikke annet valg en å bare sitte å vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, roffe1 skrev:

De kommer nok dessverre ikke til å overleve, om de ikke finner veien ut av fjellet som ikke innebærer dykking. Her snakker man å skulle lære unggutter, som ikke engang kan å svømme, å dykke? Helt utopi. Kan du ikke å svømme klarer du heller ikke beholde roen under vann. Grottedykking er for ekstremutøvere innen dykking, ikke for 11-åringer som ikke kan å svømme. 2,5 km grottedykking? Glem det..

Uff! Jeg håper og håper i det lengste at de overlever, men dykking er nok ingen løsning  her. 

Lett å få panikk og dårlig sikt og noen av de i så dårlig form. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at de må få pumpet såpass mye vann ut av grotten at det blir minst mulig dykking for guttene. Det er jo tørre partier innimellom, og partier hvor de kan ha hodet over vann og flyte med redningsvester.

Og selv om grottedykking er ekstremsport for eksperter, så trenger jo ikke guttene full opplæring om risikovurdering og kontroll av utstyr osv. Det blir som tandemhopp. De må kunne en del, men for det meste vil de vel bli hjulpet av de andre og dradd/slept e.l. Uten at jeg har peiling, altså. Jeg tør ikke svømme under vann i bassenget en gang.

Synes så uendelig synd på dem, sitte der i uvisse i mørket og bare vente på døden i over en uke. De må jo bli totalt traumatiserte etterpå. Jeg hadde aldri turt å gå inn i en tunnell igjen...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på om det kan være en ide nå når de skal pumpe inn oksygen at de sitter der til regntiden er over, bære inn godt med forsyninger selvsagt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hedda-78 skrev:

Jeg tenker at de må få pumpet såpass mye vann ut av grotten at det blir minst mulig dykking for guttene. Det er jo tørre partier innimellom, og partier hvor de kan ha hodet over vann og flyte med redningsvester.

Og selv om grottedykking er ekstremsport for eksperter, så trenger jo ikke guttene full opplæring om risikovurdering og kontroll av utstyr osv. Det blir som tandemhopp. De må kunne en del, men for det meste vil de vel bli hjulpet av de andre og dradd/slept e.l. Uten at jeg har peiling, altså. Jeg tør ikke svømme under vann i bassenget en gang.

Synes så uendelig synd på dem, sitte der i uvisse i mørket og bare vente på døden i over en uke. De må jo bli totalt traumatiserte etterpå. Jeg hadde aldri turt å gå inn i en tunnell igjen...

Tandemhopp og dykking er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Barna må dykke selv og det innebærer alt utstyret på seg. Det blir som om de erfarne dykkerne skal puste for barna under dykkingen, hvis man skal sammenligne det med tandemhopp. 

De må visst dykke gjennom trange passasje og oppstår det panikk kan ikke de erfarne dykkerne bistå uten å risikere livet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, bonsaijenta skrev:

Tandemhopp og dykking er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Barna må dykke selv og det innebærer alt utstyret på seg. Det blir som om de erfarne dykkerne skal puste for barna under dykkingen, hvis man skal sammenligne det med tandemhopp. 

De må visst dykke gjennom trange passasje og oppstår det panikk kan ikke de erfarne dykkerne bistå uten å risikere livet. 

 

De får nok helmasker så pustingen blir ikke noe problem. I tilegg vil de bli guidet hele veien av to dykkere så sikt, orienteting og oppdriftskontroll blir heller ikke noe problem utenom de korte partiene hvor det er så trangt at de må svømme gjennom alene.

Endret av bananbøy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2018 den 11.02, Martheegne skrev:

Treneren tok de inn i grotta for å søke ly for uværet. Men - hvorfor var det egentlig nødvendig å gå 4 km inn i grotta? Er visst en del trange partier som gjør dykking ut av grotta vanskelig, hvorfor har treneren dratt dem med 4 km (mulig mer?) gjennom alle disse trange partiene, var det nødvendig?

Har også tenkt på dette. Hvordan i allverden endte de opp der ? Selv om de flyktet fra vannet. 

Endret av fjærestein
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, fjærestein said:

Har også tenkt på dette. Hvordan i allverden endte de opp der ? Selv om de flyktet fra vannet. 

Utenfor hulen har skilt advart folk mot å gå inn dit i regntiden, som normalt begynner i juli. Guttene og treneren gikk inn dit 23. juni på en dag da det først var oppholdsvær, men da det senere kom kraftige regnskyll som oversvømmet grotten.

Det er ikke kommet sikre opplysninger om årsaken til at fotballaget kalt Moo Pa – Villsvinene – oppsøkte grotten den dagen. En lokal turistpolitibetjent har sagt til VG at laget skulle feire bursdagen til en av guttene og at det ikke er uvanlig da å gå inn i grotten.

En av dykkerne som har vært inne hos guttene, forteller imidlertid at grotteturen var en slags opptaksseremoni. Guttene etterlot ryggsekker og sko ute i hulen.

– De vasset deretter inn og forsøkte å komme seg til enden av grotten i en slags innvielse for unge, lokale gutter der de skriver navnet sitt på veggen og kommer seg ut igjen, har dykker Ben Reymenants fortalt til en rekke medier.

https://www.aftenposten.no/verden/i/WLAKVQ/Skjennepreken-eller-heltemottagelse-Diskusjonen-pagar-om-hvorfor-guttene-var-i-grotten

Endret av Sabbat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, fjærestein skrev:

Har også tenkt på dette. Hvordan i allverden endte de opp der ? Selv om de flyktet fra vannet. 

Regnskyllene i Thailand er sjeldent som dem hjemme i Norge, de kommer kraftig og fort, ny teori i dag er og prøve og lage luftrør med type hoppeslott stoff, da jeg skjønner at det vil forme seg bedre etter terrenget en andre valg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Sabbat skrev:

Utenfor hulen har skilt advart folk mot å gå inn dit i regntiden, som normalt begynner i juli. Guttene og treneren gikk inn dit 23. juni på en dag da det først var oppholdsvær, men da det senere kom kraftige regnskyll som oversvømmet grotten.

Det er ikke kommet sikre opplysninger om årsaken til at fotballaget kalt Moo Pa – Villsvinene – oppsøkte grotten den dagen. En lokal turistpolitibetjent har sagt til VG at laget skulle feire bursdagen til en av guttene og at det ikke er uvanlig da å gå inn i grotten.

En av dykkerne som har vært inne hos guttene, forteller imidlertid at grotteturen var en slags opptaksseremoni. Guttene etterlot ryggsekker og sko ute i hulen.

– De vasset deretter inn og forsøkte å komme seg til enden av grotten i en slags innvielse for unge, lokale gutter der de skriver navnet sitt på veggen og kommer seg ut igjen, har dykker Ben Reymenants fortalt til en rekke medier.

https://www.aftenposten.no/verden/i/WLAKVQ/Skjennepreken-eller-heltemottagelse-Diskusjonen-pagar-om-hvorfor-guttene-var-i-grotten

Hm. Ok.

Takk så mye for oppslysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarte de egentlig å finne dem dypt inne i en grotte? Huff for en forferdelig situasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føler meg veldig kynisk, men jeg tar meg selv i å lure på hvor mange år det går før den amerikanskproduserte filmen om denne hendelsen kommer. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.
7 timer siden, Hedda-78 skrev:

Jeg tenker at de må få pumpet såpass mye vann ut av grotten at det blir minst mulig dykking for guttene. Det er jo tørre partier innimellom, og partier hvor de kan ha hodet over vann og flyte med redningsvester.

Og selv om grottedykking er ekstremsport for eksperter, så trenger jo ikke guttene full opplæring om risikovurdering og kontroll av utstyr osv. Det blir som tandemhopp. De må kunne en del, men for det meste vil de vel bli hjulpet av de andre og dradd/slept e.l. Uten at jeg har peiling, altså. Jeg tør ikke svømme under vann i bassenget en gang.

Synes så uendelig synd på dem, sitte der i uvisse i mørket og bare vente på døden i over en uke. De må jo bli totalt traumatiserte etterpå. Jeg hadde aldri turt å gå inn i en tunnell igjen...

Fotballtreneren er en tidligere munk og de har allerede den beste traumebehandlingen. De har også vært i grotta før, enda lengre inn. Deres kultur er ikke helt lik vår.

Men det jeg ikke forstår, er hvordan redingsmannskaper og helsepersonell kan komme seg inn og ut der guttene er, uten å ta med seg en og en guttunge. 

Edit: skjønner nå at det kanskje ikke lar seg gjøre ut fra bilder av vannstanden. 

Endret av Kristina S.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nesten ikke på annet enn de stakkars guttene - for en absurd situasjon å komme i. Maksimalt uheldig er bare forbokstaven. Ellers syns jeg det hørtes ut som det kunne være en ide å lage tunneller av hoppeslottplastikk, som er nevnt her. - Men hvor lang tid tar det- hvis eller når det kommer nytt regnvær, er vel alt håp ute, så her må man jobbe fort. 

Stakkars, stakkars folk.

Ser på nyhetene at de legger inn en slange med luft  nå. Det er da noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, hjertesukka skrev:

Jeg tenker nesten ikke på annet enn de stakkars guttene - for en absurd situasjon å komme i. Maksimalt uheldig er bare forbokstaven. Ellers syns jeg det hørtes ut som det kunne være en ide å lage tunneller av hoppeslottplastikk, som er nevnt her. - Men hvor lang tid tar det- hvis eller når det kommer nytt regnvær, er vel alt håp ute, så her må man jobbe fort. 

Stakkars, stakkars folk.

Ser på nyhetene at de legger inn en slange med luft  nå. Det er da noe.

Ja, det var Elon Musk sin idé så jeg.

Ellers er jeg helt enig med deg, tenker på det hele tiden jeg også :(

Ser ut som de skal begynne i kveld .. på BT står det at de vil ta ut to gutter om gangen og hver gutt vil ha en dykker foran og bak seg. Og de kan holde de i hånden nesten hele tiden. I en av de store luftlommene skal de bli sjekket av lege.

Håper virkelig dette går bra!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...